Ga naar inhoud

SAAB wordt ontmanteld


polowonder

Aanbevolen berichten

Zopas in het nieuws, geen koper te vinden voor SAAB

another one bites the dust :unsure:

Link naar reactie
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je dan een topic start zet er wat zinvols in met wat meer info :unsure:

STOCKHOLM (AFN) - Na het stuklopen van de onderhandelingen tussen het Amerikaanse General Motors en sportautofabrikant Spyker over de overname van Saab, lijkt het doek gevallen voor de Zweedse autoproducent. De onderhandelingen liepen stuk omdat het boekenonderzoek niet op tijd kon worden afgerond, zo maakten GM en Spyker vrijdag bekend.

Bij het onderzoek kwamen kwesties boven die volgens beide partijen niet voor het eind van dit jaar konden worden opgelost. De raad van commissarissen had het bestuur van GM tot eind dit jaar gegeven om de verkoop van Saab te regelen.

Nu er geen andere kopers lijken te zijn, rest GM niets anders dan de activiteiten van het bedrijf langzaam af te bouwen. GM benadrukte dat er geen sprake is van faillissement of gedwongen liquidatie van Saab. En de Amerikanen houden de deur nog op een kier voor een eventuele doorstart van Saab. ,,Als er gedurende het proces (het afbouwen van de onderneming) een koper komt, zijn we bereid naar een voorstel te kijken'', aldus een woordvoerder van GM.

Spyker

Volgens GM maakt het niet uit waar het voorstel vandaan komt, dus in theorie zou dat alsnog Spyker kunnen zijn. Ook het Chinese BAIC, dat de technologie van de oude Saab-modellen 9-3 en 9-5 kocht, is een optie.

Saab-rijders in Nederland hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken door de ontwikkelingen. ,,Zij zullen hier voorlopig niets van merken. Garanties blijven van kracht en onderdelen blijven geleverd worden'', zei Kees van den Berg, directeur van Saab-importeur Beherman Nederland, vrijdag.

Koenigsegg

GM wilde Saab afgelopen zomer verkopen aan de Zweedse fabrikant van exclusieve sportauto's Koenigsegg. Die trok zich echter eind november terug uit de onderhandelingen, vanwege de moeizame onderhandelingen over onder meer een garantie door de Zweedse overheid.

Spyker was de enige nog overgebleven kandidaat om Saab over te nemen. Het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) zei eerder deze week onderdelen van het automerk over te nemen.

Achtduizend banen

Bij Saab Automobiles werken 3400 mensen, waarvan de meeste in de autofabrieken in het Zweedse Trollhättan, vlakbij Gotenburg. Zweedse overheden schatten dat toeleveranciers meegerekend er in het land ten minste achtduizend banen verdwijnen als Saab volledig wordt ontmanteld.

Saab telt wereldwijd elfhonderd dealers.,,Het is heel erg spijtig voor alle betrokkenen dat het niet is gelukt een deal tussen GM en het Nederlandse Spyker te bereiken'', stelt de Zweedse minister van Economische Zaken Maud Olofsson.

:unsure:

Link naar reactie
Als je dan een topic start zet er wat zinvols in met wat meer info :)

B)

Op het ogenblik van de topic-start was het 'breaking news', en wou ik het enkel wereldkondig maken. Maar de essentie staat reeds in de titel, niet? Bovendien, wie leest nu dat hele proza? :unsure:

Ik rekende op jou, Sjonnie om aan te vullen :unsure::schater:

Link naar reactie

ik zal zeker niet beweren er ook maar enig verstand van te hebben, maar er wordt regelmatig geroepen dat saab sinds de volledige overname door GM in 2000, geen echte saabs meer maakt. Wat Audi is voor VAG, zou saab hebben moeten worden voor GM, een premium boven het volumemerk. VAG heeft dat een stuk beter begrepen, daar wordt een goede basis (VW) met wat opsmuk en gadgets opgeleukt tot een Audi. Voor GM geldt dat het opleuken van een matige bak (Opel) niet leidt tot een kwaliteitsproduct. Tenminste, qua kwaliteit niet vergelijkbaar met BMW, Audi etc.

Daarbij heb ik ook de indruk dat GM het Europese imago van saab uit heeft gemolken zonder te investeren in productontwikkeling (zie doorloptijd 9-5), men was kennelijk te druk de suv's bij iedereen door de strot te duwen.

Ik heb een zeker sympathie voor saab en vind de 9-3 cabrio optisch zelfs een goede uitdager van de E46 cabrio en de A4 cabrio, maar qua afwerking kan het bij lange na niet tippen aan Duitse 'kwaliteits'-merken (die echt niet foutloos zijn, weten we inmiddels :thumbup: ). Voor mij was het eens, maar nooit meer. Geen merk is heilig maar de saab bleek het net niet ipv net wel. Er staan na de 9-3 vs. Z3 QP wisseltruc nu 3 blauw witte propellers op het pad hier en dat bevalt ons stukken beter.

dead.jpg

Link naar reactie
Daarbij heb ik ook de indruk dat GM het Europese imago van saab uit heeft gemolken zonder te investeren in productontwikkeling (zie doorloptijd 9-5), men was kennelijk te druk de suv's bij iedereen door de strot te duwen.

Nou, dat valt wel mee.

GM heeft vanaf de eerste dag gemiddeld 5000 US-dollar achter elke verkochte Saab aangesmeten. Dus rijk zijn ze er niet van geworden......

Link naar reactie
GM heeft vanaf de eerste dag gemiddeld 5000 US-dollar achter elke verkochte Saab aangesmeten. Dus rijk zijn ze er niet van geworden......

onder de kostprijs verkopen is volgens mij niet hetzelfde als investeren :thumbup:

Link naar reactie
Ik rekende op jou, Sjonnie om aan te vullen :thumbup::schater:

Ik had al zo'n vermoeden :angry: Maar goed, ik geloof niet dat een merk als Saab zal verdwijnen uit de autobranchelarij. En voor wat het waard is meneer MdV een BMW is ook niet alleen zaligmakend. Volgens mij is de Saab de enige auto waarmee jij geen problemen hebt gehad. Dus die betrouwbaarheid valt wel mee :o Jij hebt gewoon 3 van die beamers voor de deur staan om als back up voor de ander te dienen. :):schater:

Link naar reactie
  • Administrator
Overigens zijn ze met de komst van Opel kwalitatief aanzienlijk beter geworden.

Mijn vader heeft ooit een Saab 900 Turbo 8 gehad, die de prachtige leeftijd van 20 jaar heeft gehaald met dezelfde turbo en bijna 400.000km, zonder noemenswaardige reparaties. Momenteel bezit hij naar volle tevredenheid een 9-5 2.0 LPT (chiptuning) en ik moet zeggen... het rijdt super!

Toch erg jammer van dit merk met de vele "als eerste in serie toegepaste..." vindingen.

Link naar reactie

Naar goed "GM - the biggest soap on earth" gebruik, gaat het verhaal gewoon verder: nieuw bod van Spyker op Saab

Spyker doet nieuw bod op Saab

Spyker heeft vanmiddag een nieuw bod uitgebracht op Saab, nadat vrijdag de onderhandelingen waren stukgelopen.

Het is er CEO Victor Muller veel aan gelegen om Saab over te nemen van GM. In het bod van vandaag staan 11 punten waarover de sportwagenfabrikant overeenstemming wil bereiken met GM. “We hebben er alle vertrouwen in dat ons nieuwe bod de impasse van afgelopen vrijdag doorbreekt”, zegt Muller in een persbericht. “We kunnen de deal nog steeds rondmaken voor de deadline die GM gesteld heeft voor de verkoop van Saab”, aldus de CEO. Die deadline ligt op 31 december 2009.

Er was al begonnen met de ontmanteling van het merk. De technologie van de Saab 9-3 en 9-5 is verkocht aan het Chinese BAIC en afgelopen vrijdag leek het erop dat het over en uit was voor het Zweedse merk, maar Spyker komt nog met een laatste strohalm.

Spyker wil Saab inlijven omdat het dan de beschikking krijgt over een wereldwijd netwerk van 1.100 dealers, research and developmentfaciliteiten en in het persbericht roemt Spyker de toewijding van de Saab-medewerkers.

:rolleyes:

Dit is toch top, 48 auto's per jaar bouwen en dan Saab kopen omdat...

"het dan de beschikking krijgt over een wereldwijd netwerk van 1.100 dealers" :schater:

Ik vond een Spyker altijd al leuk, maar die dealer zat zo ver weg, in de Flevopolder. Nu ik bij mij om de hoek een Spyker kan kopen denk ik daar toch anders over :unsure:

Link naar reactie
Ik vond een Spyker altijd al leuk, maar die dealer zat zo ver weg, in de Flevopolder. Nu ik bij mij om de hoek een Spyker kan kopen denk ik daar toch anders over :rolleyes:

Heb je ook tijd genoeg om te sparen.

50 auto's per jaar, na 22 jaar iedere dealer een auto.

Koop je wel een showmodel, krijg je dan extra korting?

Grtz Ron

Link naar reactie
Je kan die Victor Müller geen doorzettingvermogen verwijten :schater:

Nee, maar wel dat ie geen realistisch ambitieniveau op lange termijn lijkt te hebben. Ik zal het als loonslaaf wel niet snappen, maar volgens mij gaat NL B.V. met dit soort acties een enorme flater slaan. Heeft vast enig kapitaal opgebouwd maar deze deal zal allemaal wel weer vreemd gefinancieerd moeten worden, dan gaat het een jaartje ´goed´ en dan dondert de toko als gevolg van achterblijvende verkopen, uitgeputte productontwikkeling (er zit niks in de pijplijn) en torenhoge rentelasten, alsnog in elkaar. Personeel :( en al het nuttige in de huidige boedel verpatst ten gunste van de eigen bankrekening. Ik heb er weinig vertrouwen in :rolleyes: (maar hoop het mis te hebben :unsure: )

Link naar reactie

Ik deel je mening.

Het is niet zo dat Saab momenteel geweldige verkoopcijfers en een goedlopend modellenpalet heeft.

Het is nog minder zo dat Spyker geweldige verkoopcijfers kan voorleggen.

Dan zal het ook niet zo zijn dat de volgende Spyker/Saabs geweldig veel gaan opbrengen...

Een avontuur van een jaar of zo idd...

Link naar reactie
Ik zal het als loonslaaf wel niet snappen,

Dat klopt dan wel weer. Iedere ondernemer neemt bewust of onbewust bepaalde risico's. Dat zijn de idioten die het salaris van jullie "loonslaven" aan het eind van de maand overmaken :unsure: Ik heb het vermoeden dat het een prestige kwestie is van die Müller. Zo van kijk eens stelletje sukkels die mij de afgelopen 2 jaar het leven in de pers hebben zuur gemaakt. Ik jan lul Müller heb toch maar mooi Saab als merk ingelijft. Nu jullie weer. Maar goed de beste man heeft met Spyker niet het meeste geld verdient maar met andere zaken flink zijn zakken gevuld. Ik heb geen idee wat zijn ambities zijn met Saab maar op dit moment heeft GM weinig keus. Of ze trekken de stekker eruit of ze verpatsen de handel voor een appel en een ei. Mijn two cents. Trek de stekker uit Ford (vind het een nietszeggend merk) pomp het geld in Saab en hop get a life :schater::rolleyes:

Link naar reactie
  • 2 weken later...
vandaag: www.autokopen.nl:

Spyker-baas Victor Muller is hoopvol over een laatste-moment-overname van Saab. Hij verwacht deze week bericht te krijgen van de huidige eigenaar General Motors, zo zegt hij in een Zweeds dagblad.

Het allerlaatste sprankje hoop voor Saab heet Spyker. CEO Victor Muller is naar eigen zeggen hoopvol over een laatste-moment-overname van Saab. Hij verwacht voor 31 december een telefoontje te krijgen uit de Verenigde Staten. De kans dat Saab nog wordt overgenomen is echter klein.

Muller heeft veel vertrouwen in het laatste bod dat de sportautofabrikant met hulp van Russische investeerders heeft ingediend. “We hebben er alles aan gedaan”, aldus Muller. Het voorstel zou veel overeenkomsten vertonen met het plan dat de Zweedse sportautobouwer Koenigsegg had met Saab. Die deal ketste vorige maand onverwachts af. Overigens is Spyker niet de enige kandidaat die probeert om Saab van de definitieve ondergang te redden.

Inmiddels gonst het al van de geruchten dat de gloednieuwe Saab 9-5 elders binnen GM wordt ondergebracht als Saab wordt ontmanteld. Buick wordt genoemd als kandidaat om het model te gaan voeren onder de eigen merknaam. Die geruchten lijken onwaarschijnlijk omdat Buick al een eigen model in dat segment heeft.

Welles, nietes???

Link naar reactie

Natuurlijk gaat de deal niet door. Dit gedoe is meer een soort voorloper van het sociaal plan voor die arme werknemers en dan dadelijk trots melden dat er alles aan gedaan is om het te voorkomen maar dat het niet aan GM gelegen heeft. Eikels. :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.