Ga naar inhoud

SAAB wordt ontmanteld


polowonder

Aanbevolen berichten

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik hoorde een gerucht dat Bernie Ecclestone geïnteresseerd is om, samen met wat investeerders (die ik hem zonder moeite zie samen te krijgen), SAAB over te nemen.

Was even in het radio-nieuws, maar verder niks meer over gehoord

Link naar reactie
Ik hoorde een gerucht dat Bernie Ecclestone geïnteresseerd is om, samen met wat investeerders (die ik hem zonder moeite zie samen te krijgen), SAAB over te nemen.

Was even in het radio-nieuws, maar verder niks meer over gehoord

momenteel zijn er nog ca. 4 bieders op SAAB aktief en hebben een bod uitgebracht. Wanneer GM gaat beslissen is onbekend.

Link naar reactie

Spyker en GM praten in Stockholm over Saab STOCKHOLM (AFN) - Spyker-topman Victor Muller praat zaterdagavond voor de tweede dag op rij met General Motors (GM) over de overname van het Zweedse automerk Saab. Dit heeft Muller bevestigd tegen het Zweedse persbureau TT.

De gesprekken worden niet gehouden in de stad Trollhättan, thuisbasis van Saab, maar in de hoofdstad Stockholm. Zweedse economische analisten vermoeden dat de onderhandelingen zijn verplaatst om eventueel hulp te vragen aan de Zweedse regering bij het verkrijgen van kredieten van de Europese Investeringsbank (EIB). Een woordvoerder van het Zweedse ministerie van Economische Zaken zegt dat het departement op dit moment niet direct betrokken is, maar wel stand-by staat.

Volgens het Amerikaanse persbureau Bloomberg heeft Spyker ongeveer 500 miljoen dollar (bijna 354 miljoen euro) geboden voor Saab, waarvan 325 miljoen in preferente aandelen en ongeveer 75 miljoen in contanten.

Sommige analisten vermoeden dat de gesprekken vrijdag en zaterdag ook gaan over hoe Saab uit de structuur van GM kan worden gehaald en weer op eigen benen kan worden gezet. Spyker-directeur Victor Muller vertelde in december al dat hij Saab als los Zweeds bedrijf wil laten opereren, naast zijn Nederlandse sportwagenfabriek .

Hij is i.i.g. een volhouder die Muller :rolleyes:

Link naar reactie

aanvulling:

Ecclestone

Spyker is naar verluidt nog de enige overgebleven kandidaatkoper voor Saab. Het consortium van Formule-1-patriarch Bernie Ecclestone en de Luxemburgse investeringsmaatschappij Genii is definitief afgewezen. 'We hebben hard gewerkt maar jammer genoeg heeft de tijd in ons nadeel gewerkt', zei de Zweedse Genii-investeerder Lars Carlström.

'We zijn blij over de pogingen van Spyker om Saab te kopen. Het zou een perfecte eigeniaar voor het toekomstige Saab zijn. Het bod van Genii staat in de wachtstand tot er een officiële mededeling van GM', zei Carlström.

Antonov

Spyker zou Saab willen overnemen van GM voor 500 miljoen dollar. Dat zou voor een gedeelte in contanten en een deel in aandelen in het nieuwe Saab worden betaald. Op die manier zou GM nog als minderheidsaandeelhouder van Saab de nodige invloed behouden.

De komende dagen wordt nog onderhandeld over de voorwaarden voor de deal. Naast de cruciale Zweedse staatsgarantie voor de EIB-lening, heeft GM bezwaren tegen de Russische invloed op Spyker. De Russische investeerder en miljardair Vladimir Antonov is de grootste aandeelhouder van Spyker en voorzitter van de raad van bestuur van het Nederlandse sportwagenmerk. GM zou eisen dat Antonovs invloed bij Spyker beperkt zou worden.

Know-how

Het Amerikaanse autoconcern zou vrezen dat Saab-technologie na de verkoop aan Spyker via Antonov naar Rusland zou verdwijnen. Die vrees voor verlies van know-how aan Rusland was ook een van de belangrijkste redenen voor het mislukken van de verkoop van GM-dochter Opel aan het consortium van het Canadese Magna en de Russische staatsbank Sberbank.

Daarmee dwingt GM Spyker in een haast onmogelijke positie. Antonov is immers veruit de belangrijkste geldschieter voor het verliesmakende Nederlandse beursgenoteerde bedrijf. Zonder de financiële armslag van Antonov lijkt Spyker de overname van het veel grotere Saab nooit te kunnen bolwerken.

Ontmanteling

General Motors gaat ondertussen gewoon door met het ontmantelen van Saab. Die taak heeft het Amerikaanse concern uitbesteedt aan het gespecialiseerde managementbureau Alix Partners. Dat heeft ondertussen alle strategische plekken in het directiecomité van Saab bezet. Saab heeft één fabriek in het Zweedse Trollhättan. Bij het bedrijf werken zo'n 3.500 mensen. De verkoop van de modellen is sinds de onzekerheid over het voortbestaan van het bedrijf fors gekelderd.

Link naar reactie
Know-how

Het Amerikaanse autoconcern zou vrezen dat Saab-technologie na de verkoop aan Spyker via Antonov naar Rusland zou verdwijnen. Die vrees voor verlies van know-how aan Rusland was ook een van de belangrijkste redenen voor het mislukken van de verkoop van GM-dochter Opel aan het consortium van het Canadese Magna en de Russische staatsbank Sberbank.

Daarmee dwingt GM Spyker in een haast onmogelijke positie. Antonov is immers veruit de belangrijkste geldschieter voor het verliesmakende Nederlandse beursgenoteerde bedrijf. Zonder de financiële armslag van Antonov lijkt Spyker de overname van het veel grotere Saab nooit te kunnen bolwerken.

De paranoia van die Amerikanen toch hé :m:

Ze laten nog liever iets bankroet gaan, dan het evt. aan de russen te laten...

En dan nog : die Know how is europees hé, als je de technologie van de amerikaanse auto's bekijkt, die willen de Russen mss nog niet eens :angry:

Als je dan die historie van het sluiten van Opel Antwerpen erop nakijkt, kan ik niet begrijpen dat het concern GM nu nog bestaat eigenlijk...

Link naar reactie

Einde is nog niet in zicht...

Zweden betrokken bij gesprekken Spyker en GM STOCKHOLM (AFN) -

De Zweedse regering is direct betrokken bij de onderhandelingen tussen Spyker Cars en General Motors (GM) over de verkoop van het Zweedse Saab. Dat zei de onderhandelaar namens de regering, staatssecretaris van Economische Zaken Jöran Hägglund, zondag tegen Zweedse journalisten.

Hägglund bevestigde ook dat er maandag mogelijk al een akkoord kan komen over de verkoop van Saab. De Britse krant Financial Times schreef zondag op haar website dat er bijna een akkoord is bereikt. Spyker-topman Victor Muller liet aan het ANP desgevraagd weten daar ,,geen enkel statement'' over te willen doen.

Hägglund waarschuwt overigens dat de hoogste bazen van GM in de VS een deal alsnog kunnen afblazen. Volgens de Financial Times moet er daarnaast ook nog worden gesproken over belangrijke details.

Harde garanties

De Zweedse regering is betrokken bij de onderhandelingen omdat Muller volgens Hägglund harde garanties eist van de Zweedse regering over het verkrijgen van een lening van de Europese Investeringsbank (EIB). Hägglund liet weten parallel aan de gesprekken tussen Spyker en GB nu zelf ook met de EIB en de Europese Commissie te praten om de laatste barrieres voor de lening van circa 400 miljoen euro weg te halen.

Spyker en GM praten al weken over Saab. Het Nederlandse bedrijf diende op 7 januari een nieuw aangepast bod in op Saab.

wordt vervolgt...

Link naar reactie
Hägglund liet weten parallel aan de gesprekken tussen Spyker en GB nu zelf ook met de EIB en de Europese Commissie te praten om de laatste barrieres voor de lening van circa 400 miljoen euro weg te halen.

Vanochtend BNR geschatte overnamesom EUR 350 mio, valt best mee toch :rolleyes: of dompelt GM SAAB nog even onder met schulden voordat eea buiten de deur wordt gezet?

Link naar reactie
Ik heb begrepend dat het Spyker alleen om de bestaande productie lijn gaat etc..

zodat ze goedkoper hun eigen Spyker in elkaar kunnen pop-nagelen.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze voor die paar spijkers die ze per jaar produceren 400 miljoen willen lenen om economischer te produceren.

Het zal wel een vehikel worden om van die 400 miljoen + nog eventuele subsidies (werkgelegenheid?) zoveel mogelijk prive weg te sluizen en daarna de boel te laten knallen.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Volgens mij was die Victor een keer te gast bij RTL Z en had hij het erover..

Hij heeft al een deel van de productie verplaatst naar GB.. en als hij de bestaande productielijn van Saab kon bemachtigen,

dan had dan in zijn optiek een gunstig effect op de kosten.. als voorbeeld nam hij Audi en Lamborghini.

Het dashboad van een Lamborghini zit ook vol met Audi knopjes en know how. (voorbeeld)

Link naar reactie

Wellicht dan toch gered ?? :thumbup:

'Overname Saab door Spyker aanstaande'

STOCKHOLM (AFN) - Sportautofabrikant Spyker Cars koopt Saab van General Motors (GM). ,,De zaak is rond'', meldt de Zweedse publieke omroep SVT maandag op de website.

Volgens de zender heeft de Europese Investeringsbank (EIB) ja gezegd tegen een lening die nodig is om Saab te laten overleven en heeft de Zweedse overheid daarvoor het groene licht gegeven. De regering komt volgens de omroep om half drie bijeen in een extra vergadering om te besluiten borg te staan voor de lening.Spyker-topman Victor Muller liet aan het ANP weten dat hij in Zweden zit, maar hij had verder geen commentaar.

Het aandeel Spyker noteerde maandag aan het begin van de middag 35 procent hoger op 2,91 euro.

Link naar reactie

DETROIT - Spyker Cars heeft overeenstemming bereikt met General Motors over de overname van het Zweedse automerk Saab. Dat maakte General Motors dinsdag bekend.

GM meldde dat Spyker van plan is een nieuw bedrijf te creëren, Saab Spyker Automobiles.

Spyker Cars betaalt General Motors (GM) 74 miljoen dollar (52,5 miljoen euro) in contanten voor Saab, GM krijgt preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar in Saab. Dat meldde Spyker dinsdag in een verklaring.

Het bedrag in contanten wordt in twee keer betaald. De eerste betaling van 50 miljoen dollar vindt plaats zodra de transactie rond is.

''Dat is naar verwachting op of voor 15 februari 2010'', aldus Spyker. De tweede betaling van 24 miljoen dollar wordt op 15 juli van dit jaar gedaan.

Spyker laat ook weten dat het ontmantelingsproces van Saab ''in lijn met het tijdschema van de verkoop'' gestaakt wordt.

De Zweedse overheid verstrekt een staatsgarantie op de lening die Spyker Cars heeft aangevraagd bij de Europese Investeringsbank (EIB) voor de overname van Saab. Dat meldde dinsdagavond de Zweedse minister van Economische Zaken Maud Olofsson.

De garantie was voor Spyker naar verluidt cruciaal bij het sluiten van de overeenkomst met General Motors over de overname van Saab. De EIB en de Europese Commissie buigen zich nog over de aangevraagde lening, aldus Olofsson.

Het Amerikaanse concern zei samen met Spyker en de Zweedse regering ''zeer hard en creatief'' te hebben gewerkt om een ''levensvatbare toekomst voor dit unieke merk'' te creëren.

''Iedereen is bijzonder blij met deze uitkomst'', aldus GM.

Eerder op de dag had de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de handel in het aandeel Spyker Cars stilgelegd, in afwachting van een persbericht.

Maandag schoot het aandeel bijna 80 procent omhoog, nadat Zweedse media hadden gemeld dat de overname van Saab door Spyker zo goed als rond was.

Link naar reactie

Als het maar niet het klassieke geval wordt van "subsidies transferen naar de eigen activiteiten". :thumbup:

We hebben hier nog eens zo'n geval gehad : Men ging in Tongeren (prov Limburg) een tweede land van Ooit beginnen.

De eigenaars uit Nl brachten hun know how en management in, provincie Limburg subsidieerde zwaar.

Het park is net 5 weken opengeweest, toen was het gedaan. Men stelde fast dat een hoop fondsen de grens over waren.

In het geval van Saab stel ik me de vraag wat de Russische geldschieter in petto heeft ? Saabs onder Spyker logo ?

Spykers verkopen bij Saab dealers ?

In ieder geval zijn er toch nog autofabrieken die open blijven dees dagen :schater:

Link naar reactie

Persbericht :

Viktor Muller heeft weer eens bewezen dat hij onderhandelaar van formaat is. Nu is het tijd om zijn andere talent ten volle te benutten: het geld uit de zak kloppen bij Nederlanders met een Quote-500 honderd notering en andere rijke individuen.

Wat helpt bij het vinden van investeerders is dat als het om auto's gaat, zeer slimme gehaaide zakenmensen plots niet meer op een cent kijken. Rationele zakenmannen als Marcel Boekhoorn, Michiel Mol, de Russische gebroeders Antonov gedragen zich ineens als verliefde pubers. Allemaal staken ze miljoenen in een autobedrijf dat nog nooit winst maakte.

De eerste geldschieters heeft Muller overigens al binnen: de investeerders Tobin Edwards en Nathan Pliam van het investeringsfonds GEM. Ze zijn ondermeer actief met investeringen in chirurigsche apparatuur. Ze lenen Spyker 150 miljoen euro. Is dat genoeg? Alles wijst erop van niet.

Malaise

De hele automarkt heeft het moeilijk. Verkopen zakken in terwijl de auto-industrie in Europa toch al kampt met overproductie. Wat nog wel verkoopt zijn kleine autootjes, maar die maakt Saab niet. Saab concurreert met Audi, BMX, Mercedes en de topmodellen van de mainstream merken als Opel en Peugeot.

Heeft Saab een grote kans om hoge ogen te gooien in dit zeer competitieve marktsegment? GM lukte het in ieder geval niet. Saab maakt al bijna 25 jaar verlies. In 2009 verkocht het slechts 40 duizend auto's. Geen briljante uitgangspositie om het op te nemen tegen Audi of BMW.

Professor Ferdinand Dudenhöfer, dé autoprof van Duitsland, laat Z24 weten niets van de deal te begrijpen. "Ik denk dat het gegeven de omstandigheden (inzakkende verkopen red.) niet mogelijk is een automaker te maken die meer dan 15 tot 20 duizend auto's verkoopt."

Cash

Dan is er het geld. Vierhonderd miljoen euro mag Spyker waarschijnlijk lenen van de Europese Investeringsbank. Waarschijnlijk, want ondanks een garantie van de Zweedse regering, moet het definitieve ja' nog volgen. Ook de Europese Commissie kijkt er nog naar.

Maar goed, stel dat de lening los komt. Het lijkt veel geld. Maar Saab verbrandt - net als Spyker zelf - kasgeld bij het leven. Zelfs als de verliezen meevallen en Saab Spyker NV de verkoop van Saabs kan opschroeven, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat het er in Zuid-Zweden snel winst wordt gemaakt. Vierhonderd miljoen lijkt veel, maar is in dit tempo zo op.

Handboeien

Volgens Muller is er een volledig bedrijf verkocht. Met alle technologie, toekomstige modellen, fabrieken en een deel van de verkooporganisatie. Maar bij GM zijn ze niet gek.

De persberichten die GM gisteren uitstuurde naar aanleiding van de deal, leken wel een liefdesverklaring aan Saab. Maar de werkelijkheid is dat de Amerikanen van Saab afwilden zonder dat waardevolle techniek in handen viel van een sterke concurrent. Mede om die reden had GM naar verluidt moeite met de betrokkenheid van de Russische broertjes Antonov bij een deal met Spyker. GM zit niet te wachten op een sterke concurrent in Europa's enige grote groeimarkt.

Dat het ANP woensdag meldt dat Vladimir Antonov zijn aandelen pakket van de hand doet zodra de samensmelting van Saab en Spyker een feit is, is moeilijk anders te lezen als een eis van de Amerikanen.

Niet alleen de Amerikanen beperken de bewegingsvrijheid van het nieuwe bedrijf. Ook de Zweedse regering heeft een flinke vinger in de pap.

Nog lang niet alle details van de deal zijn bekend, maar minister van economische zaken Maud Olofsson zal toch echt wel garanties hebben bedongen voor het behoud van werkgelegenheid. De productie van Saab verplaatsen naar goedkopere oorden dan Trollhättan zit er voorlopig niet.

Daarnaast wil Zweden dat Saab zich op groene auto's gaat richten. Een nobel streven natuurlijk, maar voor een fabrikant van slurpende exclusieve sportwagens geen corebusiness. Saab Spyker zal dus moeten leunen op technieken die nu al bij Saab aanwezig zijn. Die zijn er, zegt Muller.

Maar hij heeft niet het geld om de huidige ontwikkeling in het creëren van schone, meest elektrische auto's geschikt voor massaproductie die nu aan de gang is, bij te houden.

Overlevingskansen

Hoeveel moeten we geven voor de kansen van Saab Spyker Automobielen? Er is wel eens een fusiebedrijf onder een gunstiger gesternte geboren. Viktor Muller heeft niet meer dan een wonder nodig. Of een hele rijke suikeroom.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Toch vind ik het wel jammer dat het nieuws zo pesimistisch wordt opgevangen.

Uiteraard zitten er wat haken en ogen aan, maar ik vind het wel getuigen van ondernemingsschap

als je in deze tijd dit durft te doen.

Ik ben van mening dat we toch enigzins trots moeten zijn op dit kleine "hollandse" bedrijfje.

Tot op heden zwemmen ze nog steeds met het hoofd boven water en volgens velen zouden ze al lang geleden gaan klappen.

Link naar reactie

Ach, Guy Laliberté werd ook voor een randdebiel uitgemaakt toen die in 1984 een circus kocht tegen alle wetten en logica in.

Nu is hij miljardair met Cirq du soleil en vinden ze hem een briljante ondernemer.

Je heb ondernemers en de rest, die alles altijd beter weten maar het nooit doen.

Link naar reactie
Ik ben van mening dat we toch enigzins trots moeten zijn op dit kleine "hollandse" bedrijfje.

Tot op heden zwemmen ze nog steeds met het hoofd boven water en volgens velen zouden ze al lang geleden gaan klappen.

Hoewel ik terughoudend ben over de goede afloop, ben ik inmiddels wel met je eens dat we best trots mogen zijn dat dit in Nederlandse handen is beland. Toch voor elkaar gekregen, zoals die Lange al zei. :m:

Link naar reactie
Ach, Guy Laliberté werd ook voor een randdebiel uitgemaakt toen die in 184 een circus kocht tegen alle wetten en logica in.

Nu is hij miljardair met Cirq du soleil en vinden ze hem een briljante ondernemer.

Je heb ondernemers en de rest, die alles altijd beter weten maar het nooit doen.

OEI die man is OUD!!!! Was dat cicrus maximus of het colloseum in rome?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.