Ga naar inhoud

Reparatie lekkage a-stijl rubber "de prop"


Ralf

Aanbevolen berichten

Vandaag zag ik weer een mede-forumlid lekkage problemen aan de a-stijl rubber beschrijven.

Ik heb hier ook (zij het een klein beetje) last van gehad, oorzaak was een scheurtje in "de prop" waardoor bij accelereren het water druppeltje voor druppeltje binnen kwam.

Na reparatie met onderstaande materialen is alles al weer een maand of zes 100% waterdicht.

img2368qo.jpg

Rubber vetvrij maken, licht opschuren, met gasket kit kitten, natte vinger met afwasmiddel afwerken.

Voor reparatie (de prop zit los in de rubber waardoor water niet door het inwendige gootje omlaag loopt in de a-stijl rubber)

img2365m.jpg

Na reparatie

img2367.jpg

Het geheel nadien even met zuurvrije vaseline afsmeren en klaar is kees.

Link naar reactie

Je kunt vrij eenvoudig testen of het kanaal open is, giet met een plantengieter voorzichtig wat water in het gaatje boven in de a-stijl.

Voor de zekerheid even uit- of openblazen met een compressor of luchtbed pomp.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Voor de goede orde ook nog even mijn ervaring.

Ik ben bij Ruud langs geweest en die heeft lekker lopen vrotten met wat kitachtig spul.

Het kwam mij echt over alsof hij de klei-uurtjes op de kleuterschool in de hoek heeft gestaan, dus niet mee mocht doen, zoveel plezier straalde hij uit!

Ook heeft Ruud de afwatering door geblazen.

Na 2 uur wachten was het spul droog en werd de kap er weer opgezet en ook niet onbelangrijk; opnieuw afgesteld.

Moest van Ruud goed onthouden: kap erop zetten, achterste handels 1/4 slag draaien. Voorste bouten aandraaien. Achterste handels nog een 1/4 slag geven => Klaar!

En wat voor jullie natuurlijk vanzelfsprekend is: hij lekt niet meer en kraakt ook bijna niet meer bij een hobbel!

Omdat voor-de-deur-wassen met deze temperatuur geen optie is, de Z gelijk door de wasstraat gegooid en alles was en bleef droog.

THX Ruud!

(kolere man, wat was het koud in de hal :hypocritesmiley: .)

Link naar reactie
Moest van Ruud goed onthouden: kap erop zetten, achterste handels 1/4 slag draaien. Voorste bouten aandraaien. Achterste handels nog een 1/4 slag geven => Klaar!

Kan je hier eventueel wat fotootjes bij voorzien :hypocritesmiley:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Kan je hier eventueel wat fotootjes bij voorzien :hypocritesmiley:

Ik denk dat hij, simpel gezegd, bedoelt.. dat je eerste de kap aan de voorkant vast moet schroeven, voordat je de kap achter vast zet..

De eerste 1/4 slag is alleen om de kap zeg maar in het gat te laten vallen..de volgende 1/4 slag is om de kap vast te zetten.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Sikaflex dat koopje bij de watersportzaak.

DKRZ3069.jpg

De hardtop sluit maar voor de helft aan op de A stijl ,je ziet de prop zitten .

a-pillar.jpg

Als de prop lek is dan heb je een natte kont.

a-pillar3.jpg

Dicht klodderen met vasaline werkt ook maar het is niet zo prettig op je softtop.

aangepast door throttle up
Link naar reactie

Hi Throttle,

De softtop sluit aan met een rubber sluitstuk op de a stijlen, dus vaseline er op smeren heeft geen negatief effect op het materiaal van de softtop.

edit: Door de vaseline zet het rubber iets uit, waardoor alles beter aansluit en het niet meer lekt. Handig om eerst te proberen alvorens met een kit te wapen te gaan ;)

aangepast door Guido
Link naar reactie

avvr of te wel ruud van vuuren in reeuwijk, dat is niet zover van utrecht :) hier ook bekend onder de naam Roodkapje....

Link naar reactie

Smeer er anders eerst alleen zuurvrije vaseline op, dat kan óók helpen en bespaart weer geld. Daarnaast hoef je dan later (mocht je de ZZZ óóit wegdoen) niet uit te leggen aan de verkoper dat de auto gelekt heeft en je de prop hebt dicht moeten kitten... Dat kan ze altijd afschrikken namelijk.

Is alleen het softtop dak openen en dan de rubber aansluitingspunten(waar die dus lekt) zowel van softtop(2 plekken) en de prop (links en rechts) insmeren. Vijf minuten werk als je besluit om gelijk alle rubbertjes in te smeren en minder dan 1 minuut werk als je alleen maar die punten insmeert. Je ziet het meteen na één keer rijden of het werkt of niet, dus dan kan je het altijd erna nog dichtkitten als alleen het invetten van de rubbers niet voldoende blijkt ;).

Mvg.

Guido

Link naar reactie

Bedankt voor de tip Guido. Dan ga ik dat eerst proberen :) Sowieso willen de we Z3 nog een keer naar een BMW garage/Ruud brengen (auto is nu in onderhoud bij algemene garage), dus mochten we nog problemen hebben dan kan er dan naar gekeken worden.

Ik heb bericht dat de roofcover inmiddels in Nederland is :)

Link naar reactie

De kans dat er vet of vasaline op je softtop komt is aanwezig, dat risico wil je uitsluiten .

Nu hebben wij de mazzel dat er specialisten op dit forum actief zijn met goede raad , en deze is kitten beide zijde !!

BMW heeft de auto nooit afgeleverd met een lekkende prop daar geloof ik niets van, als je de reparatie met de goede kit uitvoerd dan is deze onzichtbaar.

Het probleem los je tijdelijk op met vasaline bij een zwarte of donker blauwe kap die van mij is creme dus weg met dat vet.

En reparen dat lek voor dat je stoel gaat schimmelen aan de binnenzijde, geld speelt geen rol het is een auto die het beste verdient .

Een roofcover is ook een goede investering hier willen we meer van weten in de toekomst .

Als je geld wil uitsparen (echt nederlands) probeer is een fiets.

aangepast door throttle up
Link naar reactie

Ieder zo zijn voorkeur. Het heeft by my iig goed geholpen, bij een lichte softtop wil je het misschien niet doen maar ik zie niet in hoe je bij het opsmeren van de vaseline op de prop ineens zou kunnen uitschieten op het dak. Na de kit smeer je er ook vaseline op dus uiteindelijk komt dat er toch op.

Heeft het nog geholpen? Of lekt het nogsteeds?

Link naar reactie

Dat klopt de prop moet dicht zijn,een oplossing om bijvoorbeeld de winter door te komen is een klodder vasaline en de kap sluiten.

Vergeet niet de vaseline die er tussen uit geperst wordt weg te vegen met een doek, de kans dat de rijwind het goedje over je kap smeerd

lijkt mij niet prettig.

Als beloning voor al dat type werk wat foto's van je roofcover please.

TUCO

Link naar reactie

Toevallig vandaag weer eens op het forum, de ZZZ heb ik in mei j.l. verkocht. De reparatie zoals in dit topic omschreven is blijvend een goede reparatie gebleken. Zowel tijdens de winters als gedurende de zomers bleef de door mij gebruikte kit flexibel/elastisch en de prop dus dicht.

Aangezien ik de reparatie zelf heb uitgevoerd... je hoeft niet handig te zijn om dit te kunnen ;-)

Succes

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.