Ga naar inhoud

koppeling


tobias'56

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben vandaag teruggekomen van een heerlijke vakantie in toscane, daar geen kwaad woord over. :unsure:

Maar op de dag van aankomst begon m'n zzzz heel erg te stinken en te walmen. :wave:

de volgende dag maar even gekeken hoe ie erbij stond, walmen deed hij niet meer, maar stinken nog wel.

Met de motor uit kon ik wel inschakelen , maar met draaiende motor niet.

Via de bmw-service naar de dichtsbijzijnde dealer laten brengen.

Daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat de kopppeling vervangen moest worden en tot overmaat van ramp was ook het vliegwiel kromgetrokken.

Kosten inclusief arbeid 1440, 00 euro.

Gevraagd naar de oorzaak van dit alles: te lang gereden en een toscaanse heuvel teveel. :schater:

Nou vraag ik je. in twee dagen naar toscane (cortona) een een heuvel op, waar de eerste de beste olijfboer in een tradioneel driewiel vrachtscootertje(door ons gekscherend een tralalala genoemd )oprijdt .

mijn vraag is heeft iemand dit weleens meegemaakt met z'n zzz of zzzz? ;)

ik ben benieuwd.

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo,

Als ik mijn koppeling laat opkomen in de eerste versnelling , voel ik een soort tik en dan pas grijpt hij aan.

Is dit normaal, of is er iets niet in orde met de koppeling.

auto: Z3 2.0

Groetjes,

tobias'56

Zit je ook niet mee he'? met koppelingen, is nou al de 2e x. :wave:

Link naar reactie

Als de Z4 daadwerkelijk net voor de vakantie een apk en einde huisselectiebeurt heeft gekregen dan wist ik het wel.

Dealer bellen en aangeven dat de koppeling onder coulance vervangen moet worden.

Vast 'vergeten' te controleren bij de einde-huisselectie-beurt...(en dan verwoord ik het nog positief)

Zou er geen cent aan uitgeven...hij kon me aan z'n b..... voelen

Greetz, Chris :thumbup:

Link naar reactie

Wat een flauwekul zeg. Alsof een APK wat met je koppeling te maken heeft. En wellicht dat de koppeling voor vertrek goed was. Met dit soort teacties kan ik mij voorstellen dat een dealer even op zijn lip moet bijten. Gewoon slikken en weer doorgaan...of een automaat kopen.

Link naar reactie
Dealer bellen en aangeven dat de koppeling onder coulance vervangen moet worden.

Vast 'vergeten' te controleren bij de einde-huisselectie-beurt...(en dan verwoord ik het nog positief)

nou, als dat je definitie van positief is :thumbup: ach gut, anderen laten opdraaien voor de vervanging van normale slijtageonderdelen :m:

Link naar reactie
Ehm... zou het niet eerder met de 'einde huisselectie' -beurt te maken hebben dan met APK? Ik weet niet precies wat die inhoudt, maar bij een APK wordt de koppeling niet bekeken als ik 't wel heb...

nope deze mag zelfs een bepaalde hoeveelheid slip vertonen voordat het een afkeurpunt is (geloof ik)

Link naar reactie

Vandaag uitsluitsel gekregen van BMW-Nederland.

Ik had nl de vervangen onderdelen mee terug genomen naar Nl.

Zij hebben de onderdelen beoordeeld en komen tot de conclusie geen slijtage.

De oorzaak is een spontaan gesprongen diafragma???.

Dit onderdeel moet ergens bij de koppelingsplaten zitten.

Huisselectiegarantie was een dag voorbij, dus einde verhaal. <_<

groetjes,

tobias

Link naar reactie
Zij hebben de onderdelen beoordeeld en komen tot de conclusie geen slijtage.

De oorzaak is een spontaan gesprongen diafragma???.

Hoort zich aan als een fabricagefout, als iets slijt kan het op een gegeven moment breken

maar als iets spontaan afbreekt zat er iets niet goed.

OMP_drukgroep.jpg

Grtz Ron

Link naar reactie
  • Administrator
1 dag voorbij en geen coulantie vind ik wel een zwaktebod.

Eens. Met name indien de dealert dit wel kostenloos zou hebben vervangen onder de huisselectiegarantie van zeg 2 x 365 = 730 dagen, vind ik een dag verschil (0.14% van de looptijd van de garantie) wel wat cruvoetnoot 1.

Huisselectiegarantie was een dag voorbij, dus einde verhaal. :newblush:

groetjes,

tobias

In dat geval zou ik:

a) ook eens kijken of BMW Nederland die 2 jaar wel juist berekent; is dit berekend vanaf aankoop of vanaf aflevering (zou in ieder geval aflevering moeten zijn)? Ik vind bovendien nog wel verdedigbaar dat de dag van aflevering zelf niet meetelt (dus bijvoorbeeld aankoop op 8 september 2007 maakt garantie tot en met 8 september 2009);

b ) eens kijken welk moment BMW als uitgangspunt heeft genomen voor jouw claim onder de garantie. Het moment van aankomst in Italie (waarop je het het porbleem signaleerde), het latere moment van aanlevering bij de BMW dealert in Italie, of het moment dat BMW Nl naar jouw claim keek? Hier is het moment relevant waarop het probleem zich openbaarde; dus de dag van aankomst ...

c) De dealert eens vragen of het normaal is dat bij een Z4 van deze leeftijd dit probleem zich zo maar voordoet. Tien tegen een dat zijn antwoord nee is. Als het antwoord inderdaad nee is, kun je hem er nog van proberen te overtuigen dat jouw Z4 daarmee niet de eigenschappen had die je ervan mocht verwachten op het moment dat je hem kocht. Dat noem je niet-conform in de zin van 7:17 Burgerlijk Wetboek en geeft in beginsel op grond van 7:20 Burgerlijk Wetboek recht op gratis herstel (waarvan je kunt betogen dat je dit in redelijkheid niet door de dealer zelf kon laten doen, omdat je immers in Italie was en niet kon wachten met reparatie tot terugkomst in Nl). Ik zeg bewust "proberen", het is afhankelijk van de feiten of je je hier op kunt beroepen en bij tweedehands auto's ligt dat nogal gecompliceerd, maar je kunt het allicht - gebracht met veel overtuigingskracht - eens op de dealer loslaten om wat coulance te bewerkstelligen ...

Voetnoot 1: deze berekening wordt u mede aangeboden door meneer The Shrike en was zonder zijn grenzeloze mathematische inzichten niet mogelijk geweest. Voor de volledigheid dient daarbij bovendien vermeld te worden dat het door mij genoemde percentage is afgerond tot twee cijfers achter de komma en in die zin de lezer mogelijk een onjuist dan wel onvolledig beeld verschaft. <_<

Link naar reactie

Op basis van de vrij lage kilometerstand en het één dag verlopen van de garantie zou ik toch BMW aansprakelijk stellen.

Ik heb vroeger ooit eens bij een vak als "Privaatrecht" een vergelijbare case moeten bestuderen.

De uitkomst was dat de rechter bepaalde dat je voor een dergelijke hoge uitgave aan een auto mag verwachten dat de auto in ieder geval aanzienlijk langer meegaat dan de gestelde garantietermijn.

Vooral omdat de termijn pas één dag was verlopen geef ik je daarin een zeer goede kans van slagen.

(Heb je misschien een rechtsbijstand verzekering??)

Link naar reactie
  • Administrator
Vooral omdat de termijn pas één dag was verlopen geef ik je daarin een zeer goede kans van slagen.

(Heb je misschien een rechtsbijstand verzekering??)

Hoewel ongetwijfeld goed bedoeld vind ik dit wel een heel erg optimistische inschatting. Jouw verghaal komt er feitelijk op neer dat een tweedehands auto, omdat ie nou eenmaal veel geld heeft gekost, niet "kapot" zou mogen gaan. Juist met betrekking tot tweedehands auto's heb je bakken jurisprudentie van het kantongerecht in Schubbekuttenveen tot aan de Hoge Raad, waar toch ook uit volgt dat tweedehands auto's nou eenmaal (al gebruikte) gebruiksvoorwerpen zijn en dat daar rekening mee gehouden moet worden bij de verwachtingen die de koper van die auto mag hebben. Met andere woorden; een zekere hoeveelheid onderhoud aan een tweedehands auto is volstrekt normaal, maar het mag niet teveel zijn.

De omstandigheden van het geval (zoals welke mededelingen heeft de verkoper gedaan, welke vragen heeft de koper gesteld, wat is de invloed van tobias'56 zijn rijstijl op de levensduur van de koppeling, etc.) zijn allesbepalend voor de vraag of een reparatie aan een tweedehands auto wel of niet tot het normale - en dus door tobias'56 te verwachten - onderhoud moet worden gerekend. Die ken je hier wat mij betreft te weinig om zo maar een goede kans van slagen te voorspellen. Ik gun het tobias'56 natuurlijk van harte dat ie er uit komt met BMW Nederland / de dealert en niet het (volledige) bedrag van de reparatie zelf hoeft te betalen, maar ik denk dat dit hem TEveel hoop geeft.

Begrijp me niet verkeerd: ik denk ook dat er wel goede argumenten zijn om met BMW Nederland / de dealert tot een mooie oplossing te komen, zoals:

a) de garantietermijn is wellicht onjuist berekend;

b ) bij deze geringe overschrijding van de garantietermijn verdraaagt het zich niet met - om even juridisch te doen - redelijkheid en billijkheid om de claim af te wijzen; en

c) als dit geen normale slijtage is, dan hoefde tobias'56 dit niet te verwachten en mag hij dus compensatie verwachten, maar je moet wat mij betreft reeel blijven: in een rechtszaal is dit bepaald nog geen uitgemaakte zaak. Dat laatste hoef je de dealert / BMW Nederland er natuurlijk niet bij te vertellen; je hoeft je eigen graf niet te graven...

En die rechtsbijstandverzekering zou ik misschien wel vast op de hoogte stellen van een mogelijk geschil, maar zeker nog niet aan het werk zetten: van brieven van dat soort volk krijgen de meeste bedrijven direct uitslag van en het leidt vaak ook niet bepaald tot een snelle oplossing ... Eerst zelf nog eens proberen op basis van wat redelijke argumenten leidt vaak tot een veel sneller resultaat!

Link naar reactie
  • Administrator
Ahum, meneer 2.5si. Werkt u soms op de Zuidas in A'dam??

@ Meneer The Shrike: u heeft in meerdere opzichten het gelijk aan uw zijde. :schater::schater::schater: Het valt me nog mee - of misschien zelfs wel tegen - dat niemand daar eerder mee is gekomen ... Ik zal het voor u aanpassen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.