Ga naar inhoud

QP-How2: Vervangen Heckklappeabdichtungsgummi


RvE

Aanbevolen berichten

De Z3 coupe heeft een handgreep op de achterklep, waarbij tussen achterklep en handgreep een rubber zit. Dit rubber kan er na een aantal jaren zo uitzien:

IMG_0367.JPGIMG_0366.JPG

(de auto was hier niet gewassen, Muchenrit-zooi zit er nog op, dus :ok: )

Niet zo fraai, dus rubber vervangen. Dus onderdeelnummer 51 22 8 401 010 besteld bij de dealer, voor €5. (nummer 11 hieronder)

MTMwODIzX3A=.png

Nu had Jochem al eens verteld over hoe hij de chromen handgreep op zijn :wave: coupe vervangen had voor een zwarte, tijdens zijn ontchromingskuur. Daar was de tip "er zitten veel pluggen rondom, dus voorzichtig losmaken". Hierbij de documented howto:

Schroef de twee schroeven in de handgreep in de binnebekleding los (Zitten plastic kapjes overheen, kun je doorheen prikken met een #2 kruiskopschroevendraaier)

IMG_0369.JPG

Vervolgens neem je een beitel of brede schroevendraaier en wikkelt hier crepetape of (heb ik gebruikt) isolatietape omheen, zodat je de lak niet beschadigd. Dan begin je aan een kant met het loswrikken van de plastic pluggen. Er zijn in totaal 11 pluggen (!), dus neem de tijd om ze rondom rustig los te maken.

Hier kun je locatie van de pluggen (witte dopjes) zien:

IMG_0370.JPG

Heb je binnenafdekking los, dan zie je de ruitenwissermotor en centrale vergendelingsmotor.

IMG_0372.JPGIMG_0371.JPG

Als je langs de ruitenwissermotor kijkt zie je twee gaten in het plaatstaal, waardoor je aan de twee schroeven van de kofferbakgreep kunt komen (op de rechterfoto in het donker niet zichtbaar :rolleyes:) . Draai die los met een 10mm dopsleutel met een verlengstuk ertussen. De greep kan er nu vanaf.

De achterklep ziet er nu zo uit

IMG_0368.JPG

Monteer je frische Heckklappeabdichtungsgummi op de greep en schroef de handel weer in elkaar. De binnenafdekking kun je weer terugduwen (even een tikje op de 11 plekken waar de pluggen zitten). Twee schroefjes weer in de binnengreep en klaar! :muur:

IMG_0373.JPG

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Was bij u de handgreep niet een beetje aan het corroderen? (beetje zoals de $£@€@§~Ø%$ spiegelvoeten?)

Bij mij aan de onderzijde (van mijn QP, dank u) wel. Het paneeltje is nu toch al los (voor de achterruitenwisser, nog niet kunnen aan verder werken), dus kan ik dat beter meteen even overspuiten. Ik zou een beetje vaseline (tussen rubber en carosserie, dank u) gedaan hebben.

Ik weet, misschien een beetje 'anaal' :schater: maar voorkomen is beter dan genezen, nietwaar?

Link naar reactie
Was bij u de handgreep niet een beetje aan het corroderen?

Nee, de handgreep was nog net zo mooi zwart gecoat van binnen als van buiten.

.... een beetje vaseline (tussen rubber en carosserie, dank u) een beetje 'anaal'.... :schater:

Ik ben nu overtuigd dat het goed is dat ik 'm as-is terug heb geplaatst :thumbup:

Link naar reactie
Ik ben nu overtuigd dat het goed is dat ik 'm as-is terug heb geplaatst :thumbup:

As-is, en as-was, en as-will be? :schater:

Link naar reactie
Maar is hier nu ook sprake van "aanhaal momenten" of "rekbouten"die je zou moeten vervangen en wat zijn dan de gestelde newton meters of ponden ?

In geval van twijfel kun je de handgreep ook nog altijd extra vastpurren <_<

brandwerend_schuim_benl_nl.jpg

Link naar reactie
  • 7 jaren later...
  • 1 jaar later...

Probeer dit nu ook te doen voor de greep van mijn kofferklep. Maar wat een $#%@#@ karwei is het om dat rubber om de greep te krijgen, was dit bij jullie ook zo lastig?

Volgens mij past het gewoon niet, is het onderdeel tegenwoordig soms van een andere leverancier ofzo?

Over de lengte gaat het nét, maar in de breedte is het rubber net 1 of 2mm te smal om de opstaande rand over de handgreep heen te laten vallen. Heeft iemand misschien tips?

 

DSC_0269s.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor de tip. Heb het even geprobeerd maar het heeft geen merkbaar effect. Bij nader inzien is het ding ook helemaal niet gemaakt van rubber maar is het een plastic strip, is wel flexibel maar er zit geen rek in.

Artikel 51228401010 - Pakking greeplijst kofferdeksel kost tegenwoordig €11,87 (bij Ekris) en is niets meer dan een plastic strip die eigenlijk niet past ☹️

De oude kan ik ook niet terugzetten, die is in 15 stukken uit elkaar gevallen...

 @RvE @DutchSpacewaren die van jullie destijds echt van rubber?

aangepast door MadMarky
Link naar reactie

Heb de rubber plastic pakking uiteindelijk gemonteerd, maar wel pas nadat ik met een schaar een lange snee heb gemaakt door het midden. Alleen daarmee kon die genoeg opgerekt worden dat de randen van de pakking rondom om de greep vielen...

Is natuurlijk niet hoe het hoort, maar eenmaal gemonteerd zie je daar niets van.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.