Ga naar inhoud

Importeren


Aanbevolen berichten

Voordat ik begin, ik weet dat er 2 topics in de FAQ staan, maar deze zijn al redelijk oud en wil voor mezelf even wat dingen op een rijtje hebben.

Ik zit namelijk met de gedachte een Z3 coupe uit duitsland in te voeren.

Maar het eerste wat ik me dan afvraag, loont het nog wel (buiten dat je meer keuze hebt in duitsland)?

Mijn idee is namelijk dat het meer bij de duurdere auto's (+20.000 euro) loont.

Wat ik ongeveer zoek:

Een coupe, donkere kleur (liefst zwart), handgeschakelt en niet meer dan ongeveer 150.000 kilometers.

Staan hier op autotrack voor rond de 13/14.000

Is het voor zo'n Z3 wel lonend om in duitsland te kijken?

Als ik dan een auto gevonden heb en een prijs met de verkopende partij heb afgesproken dan gaat het als volgt?

De auto zelf moet hebben:

- Farhzeugbrief (Duits kenteken bewijs met naam van vorige eigenaar) en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2 (kenteken deel 1 en 2)

- TUV certificaat. (Duitse APK Moet nog geldig zijn om mee te mogen rijden!). Zijn 2 delen, Hauptuntersuchung en Abgasuntersuchung.

- TUV Keurings rapport, (wat is allemaal getest, etc).

- Europesche ubereinstimmungsbescheinigung (=CVO, handig bij de RDW, maar moet net persee).

- Met de verkoper naar een ADAC waar je de WA verzekering (kurzhaftpflichtversicherung) regelt.

- Dan naar de burgeramt/verkehrsamt waar je je Fahrzeugbrief, verzekeringspapiertje(net gekregen) en je paspoort afgeeft voor de papieren waar je export kenteken op staat.

- Met die papieren weer terug naar ADAC om de platen te laten drukken.

Vervolgens weer terug naar de burgeramt/verkehrsamt om het chassisnummer te controleren, je platen erop te laten schroeven, je het fahrzeugbrief terug te krijgen en ronde stickers voor op de platen.

Ik neem aan dat tot zover de verkopende partij helpt.

Dan op naar huis om het volgende te regelen:

- Eigen verzekering bellen en het chassis nummer doorgeven.

- Vrijstelling bpm op de site van de belastingdienst aanvragen.

- Naar een RDW station in de buurt voor APK en tenaamstelling (kan ook alleen tenaamstelling en apk binnen 14 dagen bij je eigen garage)

- Naar de douane voor de BPM (berekening vooraf doen op autotelex.nl)

- De kentekenpapieren worden thuis opgestuurd en dan kun je in de buurt een kenteken laten maken.

Klopt dit zo'n beetje?

Zijn er misschien nog mensen die onlangs een Z3 hebben ingevoerd en ongeveer weten wat er bij de duitse prijs nog bij op kwam om hier in nederland te mogen rijden?

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Van de papieren moet je hebben:

Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2.

Tuv bestaat ook uit 2 delen Hauptuntersuchung en Abgasuntersuchung.

Hoe het bij het strassenverkehrsamt zit weet ik niet ik heb hem op de aanhanger gehaald.

Bij de RDW heb je Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2 nodig.

Bij de douane heb je een kopie van Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2,

de ingevulde bpm aangifte plus berekening(kun je op www.douane.nl downloaden), de orginele aankoopsnota(als je die niet hebt kun je daar een papier invullen

met de gegevens van de verkoper) en de papieren van de RDW die je na de keuring krijgt nodig. Is de auto van na 01-1998 moet je ook het CVO hebben.

Ik ben toevallig vandaag nog geweest.

Grtz Ron

Link naar reactie

Hoi Paultjuh,

Gok dat je in totaal niet zo veel verschil in prijs zult vinden na al de kosten te hebben opgeteld . Stel dat het 1000 / 2000 euro is, kun je je nog afvragen of je dit alle moeite waard is en het feit dat voor eventuele reclamering je ver van de verkopende partij zit. Mn eigen zoektocht voor een Z4 startte ook in duitsland maar zat op een gegeven moment in totaal nog zo weinig tussen ( voor een Z4 dan wel meer BPM restant dan een Z3 ), dat ik een mooie in nedeland heb aangeschaft.

Groeten, nic.

Link naar reactie

Als je alle kosten bij elkaar optelt scheelt het allemaal niet veel bij een Z3 coupe die toch al gauw 10 jaar oud zijn.

Toen ik voor een Z3 coupe keek in de zomer van 2007 lagen de meeste 2.8ers bij BMW dealers rond de 14.000 tot 17.000 euro. BPM was toen nog een 1200 tot 1500 euro.

Veel modellen die aangeboden werden op Mobile.de waren (in mijn ogen) te zeer "aangepast". Ik wilde graag een originalo. Wel een aantal gevonden, maar dat lag dan weer richting Hamburg of in voormalig Oost-Duitsland.

Uiteindelijk een Z3 coupe gevonden in Solingen (naast Dusseldorf), bij een BMW dealer. deze ook mondeling gekocht. Was weliswaar niet 100% naar wens (Was zilver, had styling 47s, kunststof dashboard en een Glasdach), maar had wel pas 52.000 km gelopen, moest 16.000 kosten (dus zonder BPM, met BPM erbij was ie 17.300 geworden). Uiteindelijk bleek dat deze "leider schon verkauft war von ein Kollegen, und der hat er mich nicht gesagt". :P

Toen uiteindelijk maar voor een Z3 coupe gegaan die 100% aan het door ons vooraf gestelde beeld voldeed, bij een particulier in Nederland. Origineel NL auto, groen metallic, beige leer, erweiter leder, Styling 32 Mischbereifung (met vol profiel Michelin sports). Alleen meer gelopen (114.000km) en met toch wel wat deukjes en krasjes (niks dramatisch, maar toch). En de spiegels waaiden er zowat af bij 160kmh (was dus bekend voor aanschaf).

Vraagprijs was 16K, uiteindelijk voor 14.5K de deal gesloten. Kwam nog 500 euro voor de spiegels en 200 euro voor de stuurbekrachtigingsvloeistofkoelleiding (was rot) bij. Dat was anderhalf jaar en 13.000 km geleden. Nog steeds helemaal mee in mijn nopjes! :)

Het is bij de Z3 coupeetjes ook een beetje een kwestie van een tijdje het aanbod in de gaten houden. (Sommigen hier verklaren met voor gek maar..) ik heb vanaf juni/juli 2007 het aanbod in de gaten gehouden, wat proefgereden hier en daar. En uiteindelijk gekocht in oktober 2007.

Link naar reactie
Want ik moet ook nog maar van m'n leon af komen....

Niet verder vertellen, maar BMW dealers (in NL althans) krijgen een "vreemd merk inruil-bonus" van BMW als ze een BMW slijten aan iemand die een "vreemd merk" auto inruilt. Heb ikzelf gehad toen ik mijn VW Passat inruilde op een 1, en mijn zwager ook vorige week toen hij zijn Seat Leon inruilde voor een 1.

Misschien een academische discussie, want ik ken geen enkele Nederlandse BMW dealer die een zwarte Z3 coupe heeft staan. :P

Link naar reactie

Ja ander probleem is dat de leon niet meer standaard is.

Zit schroefset onder, xenon en andere velgen.

Normaal zijn ze daar niet zo happig op.

Maar valt altijd te proberen.

Bmw dealers hebben hem zeker alleen op de site staan en niet ergens anders?

Ik heb me ook nog niet helemaal in de kleuren verdiept, alleen van foto's :P

Zolang die maar donker is.

M'n huidige is zilver/grijs en wil toch een donkere kleur, vind ik op een coupe ook mooier staan.

Rood en zilver/grijs vallen voor mij af

Link naar reactie

Een paar aanvullingen:

ging bij mij om een e46 330i uit 2003

-ik heb particulier gekocht. Je kan ondanks de stugheid van de duitsers toch wel onderhandelen. Ze zeggen dat 500 euro veel is. Ik heb echter na een een ADAC keuring toch 1000 euro afgekregen (ondanks de vaste bodemprijs) vanwege een hagelschade uit het verleden die professioneel gerapareerd was.

-Houdt met de kosten rekening met de de kosten van het halen. In mijn geval een treinkaartje voor 2, benzine, eten etc. Toch al gauw 500 euro erbij.

-Met het keuren wordt rekening gehouden met de opties. Die tellen mee. Maar wat er niet is telt niet mee. Dus eruit slopen die dure opties. Dit heet de "gatenkaas methode"

De RDW weet dat het gebeurd maar ze kunnen er niks aan doen. Als ze het niet vertrouwen kunnen ze het "doopceel" opvragen van de auto bij de dealer. Dit duurt vrij lang en je gaat alsnog voor de bijl maar hier hebben ze vaak geen zin in en doen ze meestal bij handelaars. Ik had geluk ik heb heb maar voor een paar optie hoeven betalen (de dure waren "tijdelijk niet aanwezig") Schelt je zo een paar honderd euro als je auto nog redelijk recent is.

Het helpt om vooraf met een ingevulde uitdraai van Autotelex aan te komen. Vaak wordt die klakkeloos overgenomen door de ambtenaar (in mijn geval ook, ik was volgens hem alleen de metallic lak vergeten :schater: )

- Ieder jaar gaat het BPM percetage omlaag. De verhoogde premie (die ter compensatie geld) geldt alleen voor nieuwe auto's. Importeren wordt dus steeds aantrekkelijker. Ehcter door het terugdraaien van de BPM daalt daardoor ook steeds de waarde van nieuwe en dus ook 2ehands auto's Alle auto's zullen dus de komende 10 jaar harder afschrijven dan vroeger.

-naarmate de auto ouder wordt neemt de BPM af maar word het toch steeds minder lucratief omdat de kosten voor importeren gelijk blijven maar de aanschafwaarde steeds minder wordt

Link naar reactie

Voordeel wat ik heb is dat ik tegen de grens aan woon.

Met een kwartier zit ik al op de autobahn.

Dusseldorf is bijvoorbeeld iets meer als een uurtje rijden vanaf hier.

Met die opties eruit halen had ik al eens gelezen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommige dingen een beetje moeilijk word.

Electrische ramen of spiegels haal je er niet zomaar af.

BPM ligt tussen de 1100 en 1500 euro wat ik zo snel zag, afhankelijk van bouwjaar.

Maar ik hou eerst gaspedaal wel eens in de gaten, was toch niet de bedoeling binnen nu en 2 weken een Z te kopen

Link naar reactie

Wij hebben thuis 2 duitse BMW's staan, ook geimporteerd. Daardoor heb ik zelf ook een lange tijd zitten kijken op autoscout.de en mobile.de voor een roadster.

Ben ook bij 5 duitse auto's aan het kijken geweest, maar allemaal zonder succes.

De ene rijp voor de sloop, de andere vol met krassen ondanks deze allemaal mooie foto's hadden. Een ander die niet aandurft/snapte om een auto uit te schrijven voor export :schater:

Uiteindelijk een ned auto gekocht, dichtbij, geen extra transport kosten, tijdelijke verzekering, keuringen en de rest van RDW toestanden.

Gewoon dezelfde dag overschrijven, verzekeren en lekker rondrijden!

Voor de kosten hoef je het niet te doen, daarvoor moet je een nieuwere auto of misschien een dure M hebben...

Ik zou gewoon de nederlandse sites goed in de gaten houden en snel handelen. Zo stond de Z binnen een paar uur na plaatsing op marktplaats al op mijn naam :ok:

Succes ermee en hoop dat het lukt!

Link naar reactie
  • 1 maand later...
nieuws over importeren

Even de tekst van de televaag kopieren, scheelt een hoop geklik....

Zelf importeren auto goedkoper

AMSTERDAM - Nederlanders die in het buitenland een gebruikte auto kopen en zelf invoeren, zijn voortaan voordeliger uit.

De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald.

Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.

Link naar reactie

Ford Thunderbird ingevoerd 3 weken terug Zonder CVO. auto is van 2002.

Het mag zonder maar bij twijfel kan het zijn dat je hem toch moet gaan opvragen.

Van de papieren moet je hebben:

Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2.

Tuv bestaat ook uit 2 delen Hauptuntersuchung en Abgasuntersuchung.

Hoe het bij het strassenverkehrsamt zit weet ik niet ik heb hem op de aanhanger gehaald.

Bij de RDW heb je Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2 nodig.

Bij de douane heb je een kopie van Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2,

de ingevulde bpm aangifte plus berekening(kun je op www.douane.nl downloaden), de orginele aankoopsnota(als je die niet hebt kun je daar een papier invullen

met de gegevens van de verkoper) en de papieren van de RDW die je na de keuring krijgt nodig. Is de auto van na 01-1998 moet je ook het CVO hebben.

Ik ben toevallig vandaag nog geweest.

Grtz Ron

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Heb nog een vraagje over importeren, en misschien weet een van jullie het antwoord.

Ik heb me een beetje ingelezen op hoe dat importeren uit Duitsland gaat. Nu lees ik op meerdere plekken dat je of zelf het exportkenteken in Duitsland kan regelen (maar dan is het een heen en weer gevlieg naar allerlei "Ambten") of dat je het de verkoper kan laten regelen. Maar heeft de verkoper dan niet jou ID/paspoort oid nodig? Want ik lees ook telkens, dat (als je het zelf regelt) je je paspoort en soms zelfs uittreksel van de burgerlijke stand nodig hebt...

Anyone a clue?

Link naar reactie
Als ik dan een auto gevonden heb en een prijs met de verkopende partij heb afgesproken dan gaat het als volgt?

De auto zelf moet hebben:

- Farhzeugbrief (Duits kenteken bewijs met naam van vorige eigenaar) en Fahrzeugschein of Zulassungsbescheinigung teil 1 en Zulassungsbescheinigung teil 2 (kenteken deel 1 en 2)

- TUV certificaat. (Duitse APK Moet nog geldig zijn om mee te mogen rijden!). Zijn 2 delen, Hauptuntersuchung en Abgasuntersuchung.

- TUV Keurings rapport, (wat is allemaal getest, etc).

- Europesche ubereinstimmungsbescheinigung (=CVO, handig bij de RDW, maar moet net persee).

- Met de verkoper naar een ADAC waar je de WA verzekering (kurzhaftpflichtversicherung) regelt.

- Dan naar de burgeramt/verkehrsamt waar je je Fahrzeugbrief, verzekeringspapiertje(net gekregen) en je paspoort afgeeft voor de papieren waar je export kenteken op staat.

- Met die papieren weer terug naar ADAC om de platen te laten drukken.

Vervolgens weer terug naar de burgeramt/verkehrsamt om het chassisnummer te controleren, je platen erop te laten schroeven, je het fahrzeugbrief terug te krijgen en ronde stickers voor op de platen.

Zou het niet handiger zijn om een auto-ambulance te regelen? Scheelt 2e chauffeur, platen, export kenteken, verzekering, TUV spullen.

Link naar reactie
Zou het niet handiger zijn om een auto-ambulance te regelen? Scheelt 2e chauffeur, platen, export kenteken, verzekering, TUV spullen.

Kan je huren, zelfs met autorijbewijs (catB). Niet goedkoop, maar reken eens alles uit?

Nu, in elk geval voor België had je vroeger naast de 'Fahrzeugschein' ook een 'Beweis von 'Stillegung' nodig. Nu niet meer, men snijdt gewoon een driehoekje van het bewijs, vergezeld van een stempel.

Als je een auto in België zou kopen, gekeurd voor de verkoop (noodzakelijk bij herinschrijving in BE), dan maakt men gaatjes in dat inschrijvingsbewijs met de datum van laatste geldigheid (2 maanden na keuring). Vraag in dat geval ook naar de (verplichte) Carpass. Daarop worden alle kleine en grote gebrekjes genoteerd, en ook een overzicht bij de verschillende keuring (zodra het voertuig meer dan 4 jaar oud is). Die Carpass heb je voor uitvoer niet nodig, dus zou het kunnen dat de verkoper daar stilletjes over zwijgt. Vragen dus als ie het niet spontaal aanbiedt.

Link naar reactie
Auto-ambulance is geen optie. Daar komt bij, hij staat vlak over de grens. Nogmaals, iemand een idee??

gewoon, verzekering verwittigen, eigen platen er op, en niet opvallen :rolleyes::thumbup:

Link naar reactie
Auto-ambulance is geen optie. Daar komt bij, hij staat vlak over de grens. Nogmaals, iemand een idee??

Ja hoor, NL platen van de auto van je moe eraf schroeven op de import bak schroeven en de grens over jagen :rolleyes: En bidden dat je geen controle krijgt... :lol2:

PS, wat gaat gij kopen :thumbup:

Link naar reactie
Ja hoor, NL platen van de auto van je moe eraf schroeven op de import bak schroeven en de grens over jagen :thumbup: En bidden dat je geen controle krijgt... :D

ZO dicht bij de grens is het nou ook weer niet :lol2: <_<

PS, wat gaat gij kopen :unsure:

:rolleyes:

(nog niks gekocht, we gaan wel kijken...)

Link naar reactie

Zal ik maar antwoord geven dan: je hebt idd je paspoort nodig en moet daar dus zelf verschijnen, als het bedrijf een goede relatie met het SVK Amt heeft dan is een kopie van je paspoort ook voldoende. Rijbewijs telt in D niet als geldig identiteitsbewijs :rolleyes: Uittreksel uit de BS heb ik nog nooit nodig gehad bij de vele acties met Exportplaten.

Link naar reactie
Zal ik maar antwoord geven dan: je hebt idd je paspoort nodig en moet daar dus zelf verschijnen, als het bedrijf een goede relatie met het SVK Amt heeft dan is een kopie van je paspoort ook voldoende. Rijbewijs telt in D niet als geldig identiteitsbewijs :thumbup: Uittreksel uit de BS heb ik nog nooit nodig gehad bij de vele acties met Exportplaten.

Zelf verschijnen hoeft ook niet. Een fax van je paspoort volstaat :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.