Ga naar inhoud

Buitenlands kenteken


Aanbevolen berichten

Er is hier wel eens discussie geweest over het rijden met een buitenlands kenteken (waaronder het Duitse export kenteken) Onderstaande informatie komt van de site van Postbus 51, conclusie Yes you can :unsure:

Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?

U mag als inwoner van Nederland in het bezit zijn van een auto met een buitenlands kenteken. U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Vrijstelling kortstondig gebruik

Als u met een auto met een buitenlands kenteken voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, dan kunt u een vrijstelling van bpm en motorrijtuigenbelasting krijgen. De vrijstelling geldt voor maximaal twee weken, gerekend vanaf het moment dat u voor het eerst met de auto op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en voor uw inwonende gezinsleden. U moet deze vrijstelling wel aanvragen voordat u gebruik gaat maken van de Nederlandse weg. Dit kan met het programma ‘Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik’ op de website van de Belastingdienst.

U kunt zelf een melding van kortstondig gebruik maken, maar u kunt dit ook door een verhuurbedrijf, een leasebedrijf of een familielid laten doen. Het is maar een keer per jaar mogelijk om twee weken vrijstelling te krijgen voor hetzelfde motorrijtuig.

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik kan mij de zorg die bij jou leeft wel enigszins voorstellen. Sas vertelde mij dat zij voordat jullie gingen samenwonen gezegd heeft dat jij maar eens per maand mag en daarbij ontstond ook onduidelijkheid of dit nu 30 dagen was of een kalendermaand en vooral de snikkeljaren leverden veel problemen op :unsure:

Link naar reactie
  • Administrator

Vergeef mij - of niet :schater: - voor mijn onwetendheid, maar wat mij een klein beetje ontgaat is; waarom wil ik dit als inwoner van Nederland, afgezien dan vanwege importeren van een Zetti? Ik moet immers wel alle verschuldigde belastingen, inclusief BPM betalen ... Waarom wil ik dan zo graag toch een buitenlands kenteken?

En bij importeren heb je ook te maken met de beperkte geldigheid van het betreffende exportkenteken. Voor een Nederlands exportkenteken is dat bijvoorbeeld maar twee weken ... (om nog even te letterknechten: artikel 20 lid 5 Kentekenreglement). Als dat bijvoorbeeld voor een Duits exportkenteken ook zo is, hoef je dus ook geen van te voren te verkrijgen ontheffing te hebben van langer dan twee weken ...

Link naar reactie

Gvd in de header staat toch "einde discussie" :rolleyes: Nou vooruit maar weer, er zijn hier lieden geweest die beweerden dat je niet met een Duits exportkenteken in NL mag rijden. Dat was de enige aanleiding om dit topic te openen, de rest is toegift

Vergeef mij - of niet :schater: - voor mijn onwetendheid, maar wat mij een klein beetje ontgaat is; waarom wil ik dit als inwoner van Nederland, afgezien dan vanwege importeren van een Zetti? Ik moet immers wel alle verschuldigde belastingen, inclusief BPM betalen ... Waarom wil ik dan zo graag toch een buitenlands kenteken?

En bij importeren heb je ook te maken met de beperkte geldigheid van het betreffende exportkenteken. Voor een Nederlands exportkenteken is dat bijvoorbeeld maar twee weken ... (om nog even te letterknechten: artikel 20 lid 5 Kentekenreglement). Als dat bijvoorbeeld voor een Duits exportkenteken ook zo is, hoef je dus ook geen van te voren te verkrijgen ontheffing te hebben van langer dan twee weken ...

Link naar reactie
U moet deze vrijstelling wel aanvragen voordat u gebruik gaat maken van de Nederlandse weg. Dit kan met het programma ‘Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik’ op de website van de Belastingdienst.

okee, let wel: je moet op het formulier het buitenlands kenteken nummer invullen. Als het om een Duits export kenteken gaat dan weet je het nummer pas als je de kenteken platen hebt aangeschaft. Alleen dan kun je het formulier (laten) invullen. Ik heb toen in Keulen even naar huis gebeld en het formulier met het nieuwe export kenteken nummer online laten invullen. Daarna ben ik naar NL gereden.

Link naar reactie
Gvd in de header staat toch "einde discussie" :muur: Nou vooruit maar weer, er zijn hier lieden geweest die beweerden dat je niet met een Duits exportkenteken in NL mag rijden. Dat was de enige aanleiding om dit topic te openen, de rest is toegift
Sodemieter op met je gelul. Die discussie is van jaren terug. Tijden veranderen evenals huwelijken, economie enz.enz. Die toegift van jouw is geheel overbodig. Doe eens wat nuttigs en promoot die rit van je. Dat schiet ook niet op <_<
Link naar reactie

Ik wil het omdraaien. Heb een NL Z4, huis in Duitsland en NL. Vraag aan RWW: mag ik als nederlander met een duits kenteken in Nederland rijden, indien ik een nederlandse auto op duits kenteken zet, een auto waar reeds de BPM/BTW in nl is afgedragen. Werd doorgestuurd naar de belasting. Na enige discussie met ambtenaren : Ja

Indien de BPM/BTW voldaan is en u heeft ook een duits adres mag u met duits kenteken in Nederland rijden.

Wegenbelasting is in Duitsland Eur 200 per jaar, in NL EUR 49,00 per maand.

Verzekering ook goedkoper, hangt er vanaf in welke korting klasse ik terecht kom. Moet ik nog even uitzoeken.

Link naar reactie
Wegenbelasting is in Duitsland Eur 200 per jaar, in NL EUR 49,00 per maand.

Verzekering ook goedkoper, hangt er vanaf in welke korting klasse ik terecht kom. Moet ik nog even uitzoeken.

mijn ervaring toen ik in D woonde (12-8 jaar geleden) was dat de verzekering veel duurder was en het qua vaste kosten op hetzelfde neer kwam als in NL (zonder afschrijving). Heeft Europa iets goeds gebracht voor D in de vorm van concurrentie voor de verzekeringsmaffia???

p.s. Afschrijving is in NL voor duurdere autos 50-80% van de kosten op jaarbasis zijn, dus waar praten we altijd over met die wegenbelasting, verzekering en benzineverhalen????

Link naar reactie

Ik rijdt momenteel met exportkenteken rond, printje van ontheffing draag ik op zak.

Mocht ik staande gehouden worden, deel ik mijn ervaringen even.

Mijn werkwijze:

Ontheffing aanvragen, kenteken "nnb"

Printje maken van aanvraag

Auto halen in Duitsland,

exportkenteken bij Verkehrsamt gehaald.

Bij terugkomst in NL "wijziging aanvraag ontheffing" aanvragen via site belastingsdienst

Bij kenteken nu het daadwerkelijke kenteken opgeven.

PS niet datum start ontheffing vernieuwen, enkel kenteken updaten.

Link naar reactie

Ik vermoed dat de gemiddelde agent geen sjoege heeft van hoe het werkt met die ontheffing e.d.

Ik had mijn ontheffing pas later aangemaakt. Ben zelfs aangehouden voor een alcohol controle en er werd niet eens gek gekeken naar de auto.

Ik zou me meer zorgen maken om de verzekering, de rest is bijzaak. Overigens geloof ik dat je eerst een waarschuwing krijg mocht je met een buitenlands kenteken rondrijden. Daarna wordt je e.v. "uitgenodigd" om te komen keuren en je BPM te betalen. Laat dat nou net de planning zijn... :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.