Ga naar inhoud

Probleem openen en sluiten softtop


DonCampo

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, vandaag een vervelend probleem gehad met m'n Z4. Lekker naar Zeeland gereden met de kap dicht en toen het zonnetje doorbrak gestopt om de kap te openen. Helaas voor mij had deze daar helemaal geen zin meer in :huh: Eerst ging het LED lichtje oranje branden en ik had ooit gelezen dat dat te maken kan hebben met de vergrendeling in de kofferruimte. Na die gecheckt te hebben ging inderaad weer gewoon het rode lampje branden terwijl ik op de "open" toets druk. Keurig gaat het dak electrisch uit de vergendeling en daarna loopt het motortje van de softtop wel maar de kap komt niet in beweging.

Het is dan wel mogelijk om de kap handmatig (voorzichtig) naar achter te doen, maar sluiten en openen op electrisch wijze kan ik echt vergeten. Tot vorige week zondag ging het opnenen en sluiten nog perfect en nu ineens dit :foto:

Overigens heb ik gisteren korte tijd de accupool van de accu gehaald maar dat zal hier toch niets mee te maken hebben gehad hoop ik? Is er iemand die een vermoeden heeft waar het probleem gezocht moet worden...voordat ik direct richting dealer moet gaan?

Heel veel dank!

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De microswitch is vaak het probleem hier, waar je al naar gekeken hebt. Weet je zeker dat hij werkt? Er even uithalen en controleren kan je een hoop ellende schelen.

Hi, dank voor je reply. Kun je zeggen waar ik de microswitch zou kunnen vinden? Overigens loopt de motor van de softtop wel of bedient deze microswitch meer dan alleen de hydraulische pomp?

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

OOK HIER EEN PROBLEEMPJE MET DE SOFT TOP

Kap gaat wel elektrisch open, maar wil niet dicht.

Komt een paar cm omhoog en stopt dan.

Het probleem wordt (tijdelijk) opgelost door de rode knop in de kofferruimte uit te trekken en dan de kap handmatig omhoog te trekken tot 3/4 dicht.

Daarna pakt de motor hem weer en sluit elektrisch.

Heb 2 naburige BMW dealers gebeld, maar er is geen ERVARING met deze klacht (en ook geen tijd om er deze week naar te kijken) :muur:

Link naar reactie
  • Administrator

A) Eerst een noob vraag: weet je zeker dat de tray onder de kap (draaiknoppen links en rechts in de kofferbak gebruiken) volledig omlaag staat en dat er niks is dat die (een beetje) omhoog drukt?

B) Kijk hier eens: https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/12867-oranje-lampje-dak/?hl=microswitch#entry281657 Je kunt de microswitch eenvoudig "bypassen" met een stukje tape, mogelijk verhelpt dat al je problemen in minder dan 10 minuten werk en voor minder dan de prijs van een kauwgombal :thumbup:

Link naar reactie

Bedankt dat jij wel Quikservice geeft Maurits.

Knoppen zijn OK en zouden deze klacht niet geven.

Zal Ramin vanavond eens naar die switch laten kijken.

Vlgs de dealer is het druk omdat de gemiddelde BMW rijder met het viegtuig op vakantie is en zn machine bij de garage neerzet.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

 

Punt 1.

Hier ook: De kap werkt niet.

De bodem dan de dakopbergbak staat in de benedenstand en de microschakelaar is in orde. 

Uitlezen zegt : Controlunit softtop defect.

Dat is een electronische component die het openen en sluiten van de kap (en de ramen?) regelt.

Ik heb geen idee waar dat ding zit ? Het kost ca 200 euro en de electronische component kan, neem ik aan, gemakkelijk vervangen worden als ik maar weer waar hij zit..

Kan iemand mij dat vertellen ?

Dank bij voorbaat.

 

Maarrrrr......

 

Punt 2 ...daarmee samenhangend ?

Het raam van de rechterportier werkt niet. Ik heb een nieuwe mechaniek besteld en ik verwacht die er wel in te kunnen friemelen..

Maar.... als het raam ontregeld is/was, zou de regeling van het dak óók verstoord / geblokkeerd kunnen zijn, denk ik. Beide zaken, het raam en het dak vormen immers één interdependent electronisch systeem.

Kan iemand hier iets verstandigs over zeggen..?

Veel dank bij voorbaat !

aangepast door HvdV
Link naar reactie

betreffende punt 2:

ik heb ook defecte raammechaniek gehad en was maar wat blij dat ik het door Roodkapje heb laten vervangen. bleek toch niet zo simpel te zijn, ook het afregelen dient juist te gebeuren. ik kan alleen maar hopen dat het daardoor is dat je dak niet opent, soort van veiligheid in chronologische volgorde. 

aangezien raam niet zakt en dat daardoor dak ook niet opent...

 

succes alvast met de raammechaniek!!

 

PS: kan je je raam niet naar beneden duwen, misschien kan je zo testen of dak het doet. ik kon toen raam makkelijk manueel naar beneden en naar boven bewegen

Link naar reactie

Vanmiddag  heb ik de raammechaniek rechterportier geheel vervangen.

Ja, flink wat prutswerk, maar het is prima gelukt. Werkt uitstekend. 

Toen ramen gereset (gecalibreerd) helemaal omlaag,10 sec vasthouden, helemaal omhoog,10 sec vasthouden, en dan weer helemaal omlaag en 10 sec vasthouden..en zie :

Het dak werkt weer perfekt !!! Niks 'storing'  module softtop  of hydromotor defect. Het systeem was alleen electronisch ontregeld door een kapotte ijzerdraad in de raammechaniek......

Soms zit het mee.... Totale kosten 85 neuries...

Zo nu komend weekend de zon in.??.....

Hier in Maastricht wordt het zaterdag 20 graden, mijne dames en heren.......!!!!!

(Warmdraaien voor bezoek aan Mille Miglia in Brescia...(19 mei 2016)  ??....?)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.