Ga naar inhoud

inlaatspruitstuk 2.5 op Bi-vanos M52B28 (2.8)


Coupe2.8

Aanbevolen berichten

ik heb hier nu al verschillende meningen gelezen over het plaatsen van

de inlaatcollector van een 2.5 motor, aangezien deze op de 2.8 dichtgenepen zijn,

nu is mijn vraag, op een BI-vanos coupe 2.8 past dit nu ja of nee?

je kan toch alles overbouwen? als je alles demonteert en plaats of het inlaatspruitstuk van een 2.5

moet dit toch lukken of niet?

alvast bedankt

Link naar reactie

Een M54 3.0 inlaatspruitstuk past wel op een M52 dubbel vanos

Check deze link naar het bmw syndikat forum maar eens.

Ze willen zelfs een groepsinkoop doen voor een adapter bij voldoende animo, lijkt me interessant genoeg en levert ws hetzelfde effect als het M50 inlaatspruitstuk voor de M52 single vanos doet

Link naar reactie

Voor een dubbelvanos 2.8 (M52TU) is inderdaad het inlaatspruitstuk van een M54B30 een optie. Ik ben van plan deze upgrade uit te voeren, spruitstuk heb ik al liggen, adapterplaat maak ik zelf of via Jörg in Dld (zie vorige link). Als je de 2 spruitstukken naast elkaar houdt houdt valt direct de grotere "verzamelkamer" op, deze is bijna de helft dieper. Je kunt alles overzetten behalve de zgn. DISA-klep, deze verdeelt de verzamelkamer in 2 delen ahw 2 driecylinderspruitstukken bij bep. toerentallen. Omdat de verzamelkamer dieper is heb je ook de langere DISA-klep van een M54B30 nodig. Je moet een adapter hebben om het gasklephuis van de M52TU te gebruiken, deze wordt nog bediend door een gaskabel itt een M54B30 gasklep die (deels) elektronisch is.

Peter.

Link naar reactie

my god dan wordt het wel heel ingewikeld.

ik heb wel interesse in zo een adapterplaats van die inkoopactie van die duitse persoon .

Hebben de inlaatbuizen van een M54B30 dan dezelfde diameter als de inlaatbuizen van die 2.5 motoren?

want dit is toch waarom we de ombouw doen, omdat de diameter van de inlaatbuizen groter is op die 2.5 dan van op de 2.8

allesinds bedankt

Link naar reactie

Klinkt weer interessant!

Heb het inlaatspruitstuk van de M50 nog steeds ergens rondslingeren, die kan er dus meteen weer uit als deze oplossing inderdaad zo "betrekkelijk" gemakkelijk passend is.

Link naar reactie

Bij de enkelvanos motoren wordt gebruikt gemaakt van licht aangepaste 2.5 inlaatspruitstukken, deze flowen meer lucht omdat de 2.8 spruitstukken extra geknepen zijn tov de 2.5. Bij deze inlaatspruitstukken is vooral de diameter van de inlaatbuizen verschillend (2.5 groter).

Omdat de dubbelvanos (M52TU) blokken technisch veel meer verwant zijn aan de M54 blokken is hier een M54 inlaatspruitstuk de enige optie en dus die van een 3.0, die flowt het meest, met als aanpassing de genoemde adapter plaat. Een dubbelvanos inlaatspruitstuk, en dus ook een M54, ziet er echt heel anders uit als die van een enkelvanos.

Joerg in Dld. heeft deze mod al gedaan met goed resultaat. Het grote verschil zit hier meer in de verzamelkamer waar alle zes de inlaatbuizen op aansluiten, bij de 30 dus grotere kamer.

Ik heb een M54 spruitstuk hier liggen en heb mijn gasklephuis al een keer verwijderd om te kijken hoe eea past en heb er vertrouwen in dat met een adapter deze ombouw moet lukken. Het is overigens geen makkelijke klus, je komt nogal wat tegen als het inlaatspruitstuk eraf moet....

Link naar reactie
Mijn ervaring is dat de meeste slopers voor goede spullen de helft van de nieuwprijs vragen, dan zit je al gauw ergens tussen de 150 en 300 euro.. Voor dit soort bedragen heb ik ze ook op Duitse fora en op ebay.de gezien.

Dat valt nog redelijk mee zo lijkt me? :hypocritesmiley:

Heb onlangs op MP een advertentie gelezen voor zo een M50 spruitstuk voor de single-vanos, en dat ging richting 1000 euro als ik me niet vergis? :surrender:

Link naar reactie

Links Zou van de M52 Zijn en rechts M50, kun je het verschil Zien.

Wat het brengt aan PeeKaa's en weghaalt aan koppel is bij mij niet bekend.

picture4xc6.png

Link naar reactie
Wat het brengt aan PeeKaa's en weghaalt aan koppel is bij mij niet bekend.

Tilt een 2.8 single vanos van 192 pk naar richting 230 pk geloof ik.

Wij hebben er ook even voor gekeken (de coupe is een single vanos). Maar wat rondjes Nordschleife heeft ons doen besluiten de remmen te upgraden, ipv nog meer vermogen toe te voegen.

Link naar reactie
Tilt een 2.8 single vanos van 192 pk naar richting 230 pk geloof ik.

Het wordt steeds meer... :schater:

Nou, die 230 ga je niet redden hoor. Dan moet je d'r eert nog maar even 0.2 liter bij boren totaal. Om een 3.0 te krijgen.

De verhalen gaan dat je 10 to 15 pk kan winnen door het te doen samen met een uitgeboorde throttle body oftewel de BBTB (BigBoreThrottleBody) Iets wat je niet zelf moet doen dus lekker laten doen. Is een gast op het engelse forum die dat doet. Heb hem wel eens aan de telefoon gehad toen ik daar mee bezig was. maar hed de Z verkocht voordat het er van kwam.

gebruik de zoek functie maar eens, is al een hoop over geschreven....

Link naar reactie
Het wordt steeds meer... :schater:

:thumbup: ik had natuurlijk ook beter moeten weten dan Martin v H te L.K. op zijn woord te geloven.

Zowiezo denk ik dat als je echt een flinke schop vermogen erbij wil, je voor een compressor moet gaan. :lol: Maar de kosten die daarbij komen kijken kunnen het rendabeler maken om maar meteen voor een 3.0 of :ok: te gaan.

Daarom is "192 pk is ook heel leuk" ook een heel rendabele state of mind :wave:

Link naar reactie
Links Zou van de M52 Zijn en rechts M50, kun je het verschil Zien.

Wat het brengt aan PeeKaa's en weghaalt aan koppel is bij mij niet bekend.

picture4xc6.png

Klopt, dat is dus waar bij een enkelvanos de "winst" zit, zoals gezegd zien de inlaatkanalen van een M54B30 spruitstuk er heel anders uit, meer een "D"-vorm.

Link naar reactie
Het wordt steeds meer... :schater:

Nou, die 230 ga je niet redden hoor. Dan moet je d'r eert nog maar even 0.2 liter bij boren totaal. Om een 3.0 te krijgen.

De verhalen gaan dat je 10 to 15 pk kan winnen door het te doen samen met een uitgeboorde throttle body oftewel de BBTB (BigBoreThrottleBody) Iets wat je niet zelf moet doen dus lekker laten doen. Is een gast op het engelse forum die dat doet. Heb hem wel eens aan de telefoon gehad toen ik daar mee bezig was. maar hed de Z verkocht voordat het er van kwam.

gebruik de zoek functie maar eens, is al een hoop over geschreven....

Ik denk inderdaad dat je heel blij moet zijn als je met alleen een spruitstuk en een BBTB er een pk of 10 a 15 bijkrijgt en naar alle waarschijnlijkheid lever je onderin een beetje koppel in. Als je hieraan begint om er een hoop pk's bij te krijgen dan zou ik me de moeite besparen.

Voor mij is het gewoon de uitdaging en nieuwsgierigheid om zoiets aan het lopen te krijgen en alles wat-ie voor mijn gevoel (!) beter loopt is mooi meegenomen, voor mij is het sleutelen aan mijn QP een deel van de hobby....

Link naar reactie

Ziet er niet naar uit dat dat gaat passen op een M52 inlaat zoals iemand (weet niet mer wie) van plan was.

Overigens heb ik wel eens verhalen gelezen van mensen die die upgrade hadden gedaan. Wat voornamelijk de winst was was dat de auto gewoon een stukje gretiger aan het gas hing. Heb wel eens gelezen dat ze dat bij Alfa's ook doen omdat het sportiever voelt zonder dat het dat echt is.

De reden waarom ik het wilde doen was eigenlijk vooral omdat ik nieuwsgierig was en het voor minder dan 500 euro te regeln was.

Ik moest dan het inlaatspruitstuk van de 325/525 opsturen en dan ging hij het aanpassen (wat weet ik niet precies) dan kreeg ik het terug samen met een BBTB en dan moest ik m'n oude throttlebody (gasklephuis dus) terugsturen.

prijs was totaal iets van 450 meen ik. Best nog een hoop geld voor 15 pk :thumbup:

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Bij de enkelvanos motoren wordt gebruikt gemaakt van licht aangepaste 2.5 inlaatspruitstukken, deze flowen meer lucht omdat de 2.8 spruitstukken extra geknepen zijn tov de 2.5. Bij deze inlaatspruitstukken is vooral de diameter van de inlaatbuizen verschillend (2.5 groter).

Omdat de dubbelvanos (M52TU) blokken technisch veel meer verwant zijn aan de M54 blokken is hier een M54 inlaatspruitstuk de enige optie en dus die van een 3.0, die flowt het meest, met als aanpassing de genoemde adapter plaat. Een dubbelvanos inlaatspruitstuk, en dus ook een M54, ziet er echt heel anders uit als die van een enkelvanos.

Joerg in Dld. heeft deze mod al gedaan met goed resultaat. Het grote verschil zit hier meer in de verzamelkamer waar alle zes de inlaatbuizen op aansluiten, bij de 30 dus grotere kamer.

Ik heb een M54 spruitstuk hier liggen en heb mijn gasklephuis al een keer verwijderd om te kijken hoe eea past en heb er vertrouwen in dat met een adapter deze ombouw moet lukken. Het is overigens geen makkelijke klus, je komt nogal wat tegen als het inlaatspruitstuk eraf moet....

Peter,

heb je inmiddels al een poging gewaagd met de montage?

Ik heb de adapter inmiddels ook besteld bij Jorg nav de overwegend zeer positieve reacties op de forums in DL.

Inlaatspruitstuk moet ik nog even bestellen, maar heb die ook al wel gevonden voor een schappelijke prijs.

Link naar reactie
Peter,

heb je inmiddels al een poging gewaagd met de montage?

Ik heb de adapter inmiddels ook besteld bij Jorg nav de overwegend zeer positieve reacties op de forums in DL.

Inlaatspruitstuk moet ik nog even bestellen, maar heb die ook al wel gevonden voor een schappelijke prijs.

Alles ligt klaar voor montage, maar door omstandigheden nog geen tijd gehad, sorry.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.