Ga naar inhoud

inlaatspruitstuk 2.5 op Bi-vanos M52B28 (2.8)


Coupe2.8

Aanbevolen berichten

Zo, vanmiddag met mn vriendin even kleuren wezen kijken voor haar gewenste nieuwe autootje, en daar was natuurlijk de Z3 QP voor nodig vond ik.

Dus eerst even mn Style 32 achtervelgen weer teruggemonteerd. Ziet er apart uit, CSL voor, style 32 achter : :mrgreen: Accu was nog leeg, en die bleek ook echt overleden na 10 jaar trouwe dienst, dus nog even een nieuwe accu gekocht en gemonteerd.

De inlaat-mod: TOP!!!!!!!!! Hij loopt zo veel fijner nu, loopt lekker in zn toeren door nu, onderin is er niets van te merken zoals bij de M50-mod vaak koppelverlies onderin, gehik en gestotter word gemeld, gewoon super mooi lopen. Absoluut een aanrader voor de mensen met een M52TUB28-motor wat mij betreft.

Ben nu benieuwd wat de uitlaat van CCFQP nog gaat brengen......Maar dat duurt nog een paar weekjes denk ik.

Link naar reactie
echt TOP dit werk !!

kan je even tot slot opnoemen welke onderdelen er allemaal nodig zijn om dit

tot een compleet einde te brengen, thanks

Alleen het inlaatspruitstuk van de M54 3.0 (Dus bijvoorbeeld van E46 330i, E39 530i, Z3 3.0i etc), de speciaal gemaakt adaptor voor de montage van het gasklephuis, en je moet de DISA-verstelunit erbij hebben van de M54 3.0 (nummertje 6 op de afbeelding hierboven). Hij hoort bij het inlaatspruitstuk, maar je weet maar nooit hoe het je wordt aangeboden bij een bedrijf.

Verder is alles 1 op 1 over te schroeven.

Link naar reactie
Ben nu benieuwd wat de uitlaat van CCFQP nog gaat brengen......Maar dat duurt nog een paar weekjes denk ik.

Ik begreep van Frank dat die uitlaat op zijn Z, echt spectaculaire effecten had. Ben benieuwd of dat ook op gaat voor een bolide zonder compresor.

Link naar reactie
waar kan ik die adapterplaat kopen? email?

thanks

E-mail heb ik helaas niet meer, het beste even googelen op "Joerg28 ansaugbrucke" bij Joerg op het bmw-syndikat forum kun je ze misschien nog kopen. Hij had er een aantal laten maken, ik weet niet of hij er nog over heeft..

Zoals gezegd dan nog een BMW M54B30 inlaatspruitstuk MET Disa-klep zoeken, al het andere kun je overbouwen.

Succes !

Peter.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
niets van te merken zoals bij de M50-mod vaak koppelverlies onderin, gehik en gestotter word gemeld,....

Al veel over gelezen, maar ben het mischien toch van plan op mijn single-vanos 2.8 coupe te gaan doen..

Wat is jullie mening ?

En zouden jullie gewoon enkel het spruitstuk overnemen van iemand, of is het verstandig 1 van de "reeds omgebouwde" te kopen zoals bijvoorbeeld hier wordt aangeboden, voor 250 euro.. (!)

http://www.chargertech.nl/ "Het spruitstuk is een M50 spruitstuk aangepast zodat deze op een M52 motor past en daar dit positieve effect levert. Met deze aanpassingen aan het spruitstuk zitten alle sensoraansluitingen en schroefgaten op dezelfde positie als bij uw huidige spruitstuk waardoor alles zeer gemakkelijk over te zetten is.

Voor het spruitstuk is bij de opbouw gebruik gemaakt van een gebruikt M50 inlaatspruitstuk, standaard zit hier ook een set gebruikte pakkingen bij."

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Iemand nog een idee waar je de adapters voor een schappelijke prijs kunt kopen?

Chargertech wil hiervoor 100euris hebben en dan ook nog profiteren door het apdapter te kopieren!

Ik de adapterplaat kopen voor 50euris en zijn kosten voor het kopieren ook??

Joerg verkocht deze voor 49euro dus!

Iemand een ideee???!

Ik weet dat dit een Z3 forum is en ik rijd een E46 coupe maar op de E46 sites word hier niet over gepraat.

Hier gelukkig wel:)!

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Voor de liefhebbers, ik zag afgelopen week op marktplaats de nagemaakte adapterplaat te koop worden aangeboden door het bedrijf Chargertech uit Eindhoven!

De jongen in Duitsland maakt ze niet meer volgens mij, dus mooi alternatief voor diegene die die nog willen doen.

Link naar reactie
Voor de liefhebbers, ik zag afgelopen week op marktplaats de nagemaakte adapterplaat te koop worden aangeboden door het bedrijf Chargertech uit Eindhoven!

De jongen in Duitsland maakt ze niet meer volgens mij, dus mooi alternatief voor diegene die die nog willen doen.

De adapterplaat van marktplaats.

Grtz Ron.

Joerg maakt ze wel nog, is terug te vinden op: http://www.too-much-concepts.de/

'k heb er 2 weken geleden eentje besteld en vorige week is't toegekomen. Kwam op 54,90 euro incl. verzending.

Nu nog een inlaatcollector vinden en 't is in orde. :discussie:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hallo,

ik zou nu graag m'n 2.8 willen voorzien van een collector van een 2.5 of een 3.0

spijtig genoeg is deze topic al een tijdje onaangeroerd gebleven, Ik vind niets meer betreffende die adaptorplaatjes en dergelijke. Bestaat die duitser nog?

En misschien een domme vraag maar hoe zie ik zonder m'n kleppendeksel te demonteren of m'n z3 een single of double vanos is?

En nog een vraagje... passen jullie de electronica aan om te zorgen dat hij niet te arm gaat draaien op hoge toeren? Is er nog iemand mee bezig?

Groetjes

Ps: iemand al eens een volledige 2.8 gebalanceerd, verlicht (krukas vliegwiel,...), cylinderkop geflowd, enz? Ik heb een 2.8 liggen in de garage maar da's een blok van 1996 van een e36 (328i)

Is het echt zo dat als je bij de 2.8 de cylinderkop demonteerd de kans groot is dat je de schroefdraad uit het blok trekt?

Misschien had ik beter een nieuw topic gestart?! :thumbup:

Link naar reactie

Je moet de ecu sowieso laten aanpassen, zonder twijfel. Voor dagelijks gebruik is de hele operatie discutabel op zijn minst. Je verandert het relatief koppelgerichte karakter vd m52. Gevoelsmatig ga je er op lage toeren op achteruit omdat de ruigheid bovenin versterkt wordt.

Als je hier even op het forum zoekt, vind je foto's genoeg van single en dubbel vanos. (De kans dat een z single vanos heeft, is bijzonder klein).

Ivm de schroefdraad: die kans is klein, maar waar je wel gevaar mee loopt is, wanneer je de kop weer monteert (met nieuwe bouten uiteraard) dat dán de draad stuk gaat. Dat kan nog gerepareerd worden, maar dat zijn toch problemen die je liever vermijdt.

In het topic van Mayonaise staat geloof ik een link naar iemand die die plaatjes nu nog maakt.

De zoek-knop is uw vriend :thumbup:

Link naar reactie
Op ebay spruitstuk en plaatje samen.

hmmm 449 euro voor een collector met plaatje...

Ik zal eens rondkijken dat ik die collector niet goedkoper vind.

Heeft er iemand zo'n plaatje liggen hier? Als ik de maten heb kan ik ze zelf maken op m'n maat z'n freesmachine.

Toch bedankt voor de tip ... ik bekijk het wel even.

Is er hier iemand die ervaring heeft met herprogrameren van originele computer? Wat heb ik nodig?

Greetzzz

Link naar reactie

Weet je nu al zeker of je een dubbel VANOS hebt, dus een M52TU ipv een M52? Anders heb je niets aan het plaatje en het M54 inlaatspruitstuk volgens mij.

Ombouw gaat alleen op M52TU.

Verder niet eens met de stelling hier boven omtrent negatieve uiting op karakter van de motor. Ik kan het niet anders dan postitief ervaren deze ombouw.

Link naar reactie
En misschien een domme vraag maar hoe zie ik zonder m'n kleppendeksel te demonteren of m'n z3 een single of double vanos is?

De vanos zit aan de voorkant van het motorblok, in het verlengde van de nokkenassen.

single vanos

IMG_6184.JPG

dubbel vanos

IMG_1334.JPG

Als je een bouwjaar 1999 2.8 hebt, is het zeker een dubbel vanos. Switch zit ergens in september-oktober 1998. Ervoor = single vanos, erna is dubbel.

Link naar reactie

Oh ja sorry was het vergeten te zeggen ... Ja t' is een dubbele vanos hoor.

Wel ik heb al zo veel mogenlijk gelezen over die collectoraanpassing en mijn besluit staat vast hoor ik doe het!

Van zodra ik eraan begin laat ik jullie iets weten, en als ik tijd heb zet ik hem op de testbank ervoor en erna.

Het enige waar ik een beetje bang van heb is dat hij te arm gaat draaien op hoge toeren (ik kan fout zijn hoor) doordat hij dan meer lucht gaat krijgen (?)

Daarom nog effe kijken of ik de mapping niet zelf kan aanpassen. Ik heb wel ervaring met halltech computers voor competitiemotoren maar ik ken niks van OBD programmeringen enzo.

:rolleyes: Effe luidop denken... misschien moet ik gewoon brandstofdruk verhogen in geval van te arm mengsel (hij gaat op lage toeren toch het mengsel verarmen als dat te rijk is dankzij de lambda sonde's???)

Maar het kan zijn dat ik nu met spek aan het schieten ben :thumbup:

Bedankt mannen om me te helpen en dikke merci voor me de fotootjes te tonen met de enkele en dubbele vanos RvE

Link naar reactie

Ow Ja Fabian jij hebt deze swap al gedaan... bevalt het echt volledig? geen problemen met het mengsel? Zijn de prestaties echt beter boven de 5000 toeren (daar houd het nu zo'n beetje op hé)

En? Heb jij originele uitlaatcollector? Supersprint spagetti is wel knap maar is me echt té duur. Zo veel geld steek ik liever in een degelijk onderhoud en goede remmen en banden!

bye

Link naar reactie

Het bevaalt helemaal top. Ik heb echter ook het Supersprint spaghetti-uitlaatspruitstuk, een race-kat en een Eissenman demper gemonteerd.

Geen problemen met mengsel, Wil eigenlijk altijd nog een keer op de bank, maar komt er niet van. Bougies hebben normale kleur, ik maak me weinig zorgen.

Boven de 5000 loopt hij mijns inziens lekkerder door, maarrrrrrrr de uitlaat deed daar ook ERG veel!

http://www.youtube.com/watch?v=XSc1kNcWelQ

Link naar reactie

@Fabian, hoe kan je nu weten of je mengsel echt goed is? Wees er maar zeker van dat het beter kan...

@Bart: hier is de print van mijn dynorun voor en na aanpassing vd soft. (op enkel vanos)

Ik bedoel niet dat de ombouw niet de moeite is, maar het is gewoon veel beter de software aan te passen.

img098q.jpg

Link naar reactie

Pj en Fabian dikke merci voor de informatie, de collector ga ik zeker veranderen en het mengsel kan ik wel controleren... gisteren hele avond tot 's nachts met men maat in de garage gewerkt en het met hem besproken.

We gaan de collector vervangen zodra ik de adaptorplaat en de collector heb, het mengsel is héél erg makkelijk te controleren via signaal van lambdasonde (zal dan wel 1 extra moeten plaatsen mar da's het probleem niet) ik ben even de naam van het toestel kwijt maar ik heb het liggen in de garage... het principe is dat het uitgangssignaal van een lambda sonde tussen 0 en 1 volt moet liggen.... a ja hier staat het wel:

http://www.demon-tweeks.co.uk/Performance/..._Meter/767/3243

werkt prima, ook uitlaatgastemperatuur is goede extra info.

Nu nog de tijd vinden om eraan te beginnen!!!!

A ja... dat vermogen met enkel de electronica aan te passen? Ik heb vroeger m'n 328i (e36) met enkele vanos laten chippen en die gaf met moeite 7 pk extra (op de wielen gemeten voor en na de aanpassing. het resultaat was wel merkbaar maar de ademnood in hoge toeren was ook zichtbaar. Conclusie was toen ook dat vermogen beperkt was door collector.... maar die collector zag er in 1996 toch wel een beetje anders uit dan deze op mijn z3 nu. zal eerder lijken op die van RvE.)

groetjes en nogmaals mijn dank voor de interessante info.

Link naar reactie

1e Neenee @widebody: 222pk is met spruitstuk én soft!

2e Neenee @bart: de basis (195pk) is wat jij gaat halen zonder aanpassing van de soft! Dus mét aangepast spruitstuk, maar zonder aanpassing van de software.

De aanpassing vd soft gebeurde icm wideband lambdameting, wat het nauwkeurigste werkt.

Nog een tip: zorg dat je 100% zeker bent dat alle andere randsensoren perfect werken (lmm, lambda's, nokkenassensoren enz enz)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.