Ga naar inhoud

mp3 in BMW Reverse RDS


Tja

Aanbevolen berichten

In huize Tja wordt ook nog weleens aan droog technisch onderzoek gedaan :smart: .

Mijn Z3 heeft nog de originele BMW Reverse RDS cassetteradio aan boord:

bmwreverserdsoh9.jpg

Na een tijdje klieren met cassettes was ik dat beu en bezon mij op een oplossing. Toch wilde ik de BMW-look behouden.

De CD-speler uitvoering was bij Blaupunkt inmiddels uitverkocht en gaat nu voor rond de tweehonderd Euro op eBay.de over de virtuele toonbank. Mij te kostbaar voor een experimentje en bovendien heb je dan nog maar een CD-speler - relatief beperkt in vergelijking met de moderne mp3-devices.

Eerst maar eens geprobeerd de in de TomTom 720 ingebouwde zender te gebruiken. Je plempt dan je mp3's op een geheugenkaartje in de TomTom, schakelt het FM-zendertje in en stemt de autoradio daar op af. Dat blijkt in de parktijk maar een matig succes: met iedere 20 kilometer die je rijdt kom je in het gebied van een andere sterkere plaatselijke zender die het signaal verdringt. Jammer maar helaas.

Hmmmmm.... :birthday: (toch enig vocht dus).

Hoe combineer je mp3's met een cassettespeler? Je kunt natuurlijk een mp3-speler met een touwtje aan zo'n fop-cassette hangen, maar ik heb geen zin in losse touwtjes in de auto. Beetje Googlen leverde deze oplossing Chinese mp3-speler in cassette:

chinavasioncvaalb202maiex0.jpg

Bruikbaar als losse mp3-speler, maar het leuke is de cassettebehuizing (inclusief een setje magneetkoppen), zodat je hem dus ook in de BMW reverse RDS kunt afspelen. En als je vooruit spoelt, slaat 'ie een nummertje over. Als je terugspoelt, gaat 'ie een nummertje terug! Cool! En dan 2GB aan muziek aan boord.

Geweldig toch?

Nou, niet helemaal.

De geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar erger nog: dat ding begint iedere keer als je hem aanzet helemaal vooraan bij het eerste nummer. Dus: een paar honder nummers aan boord en steeds vooraan beginnen?! :newblush: Doorspoelen gaat ook alleen per nummer, dus: stukje afspelen - doorspoelen - stukje afspelen - doorspoelen en nu zijn we bij nummertje drie. Meestal. Want soms lukt het doorspoelen niet goed :blink: . Of hij start niet...

En je moet hem extern weer aan een voeding hangen als de batterij leeg is - een touwtje dus en dat wilde ik niet :notok: .

Mmmmm.... terug naar de 'tekentafel' :birthday: (toch nog natter geworden dan ik dacht).

Dan moet de boel maar open en kijken we eens in die BMW-radio. Dus voor EUR 5,50 nog zo'n ding aangeschaft op eBay en even rondgeneusd naar een programmaatje om de ontbrekende security-code te kraken. Radio komt binnen en vijf minuten later:

bmwreverserdsopenfn4.jpg

Nog drie minuten later, ruimte zat toch?

bmwreverserdszondercassir4.jpg

En ik heb ook eindelijk een radio met een los frontje :schater: :

bmwreverserdsfrontjeee9.jpg

Maar nog altijd geen mp3 natuurlijk.

Terug naar de stamtekentafel :birthday::thumbup: .

Totdat het kwartje viel.

Er is maar één echte oplossing natuurlijk.

Daarover in een volgende aflevering (het prototype is er, maar moet nog in de auto getest worden).

Maar hier alvast een teaser:

bmwipodrdshv2.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het kwartje was gevallen. Wat ik eigenlijk wil: gewoon een iPod erin kunnen drukken, net als je dat nu met een cassette doet. Maar dan moeten ook gelijk alle verbindingen gemaakt worden (alsof je hem in een dockingstation drukt dus) zodat je geen losse draadjes meer nodig hebt voor het geluid en het opladen.

Oh ja: en een afstandsbediening om een ander nummer te kunnen kiezen.

Nu dit duidelijk was, kon de zoektocht naar de juiste aansluitmiddelen gestart worden. Een vriend van mij had alvast een 'kapotte' iPod om mee te spelen. Nadat ik hierin de batterij vervangen had, draaide die weer en overviel mij de twijffel of ik wel een iPod met harddisk aan horizontale, niet-flexibele montage in een stug afgeveerde Z3 wilde blootstellen... Eentje met flashmemory (zoals een iPod Nano) zou daar waarschijnlijk beter tegen kunnen en bovendien kleiner zijn...

Eerst maar eens prototypen.

Terug naar de keukentafel: laptop erop (bier was op) en eens rondgekeken op Internet. Geknipt voor mijn toepassing was de Kensington LiquidAux (niet DeLuxe en niet die met FM zender). Deze bevat de docking-steker voor voeding en audio interfacing van de iPod, een line-out stekertje, een sigarettenaanstekerplug voor de 12 Volt en de gewenste afstandsbediening. [Edit: afbeelding van de verpakking toegevoegd]:

kensingtonliquidauxsf0.jpg

Wat toen nog wel even nodig was: het vinden van een punt in de radio om het iPod audio-signaal te injecteren.

Dat kan niet zomaar op de aansluitingen van de cassette-koppen, omdat a] het signaalniveau niet klopt, b] de impedantie niet klopt en c] er een tooncorrectie is ingebouwd omdat het geluid op de cassette met extra hoog en minder bas wordt opgenomen (om minder last te hebben van ruis, zie grafiekje). [Edit: correctie-grafiekje toegevoegd voor de liefhebbers]

tapecorrectiena1.jpg

Dat punt bleek al snel gevonden: direkt na de opAmp zit een DC-blocking netwerkje, waar ook gelijk signaal wordt afgenomen voor de MusicSearch functie (in het schema nog aangegeven met ?, omdat ik dat niet gelijk had begrepen):

cassettepreampqx6.jpg

Met de 'kapotte' iPod' uitgeprobeerd en Presto! Ik had een perfect geluid, zonder ruis, brom of andere narigheid :holiday: .

Dan de vraag: hoe maak je dat zo dat je de iPod erin kan schuiven?

Apple levert een dockingstation. Daar zet je de iPod in en hij wordt opgeladen terwijl je via je stereo-installatie thuis naar de muziek kan luisteren. Maar: iPods verschillen nogal van afmetingen (ze worden voornamelijk steeds kleiner). En Apple heeft daarvoor dus een systeem met losse adapters bedacht: kleine plastic plaatjes die je in een universeel docking station klikt om die geschikt te maken voor jouw iPod. Logisch gevolg: die adapter moet dus precies de juiste maat hebben en is bij uitstek geschikt om mee te gaan hobbyen.

Toen was het inmiddels bijna 5 december en die goeie ouwe Klaas kwam over de brug met een Nano. En een zakje adapters:

adaptersie8.jpg

Deze foto toont de iPod in de adapter geschoven:

ipodinadapterns0.jpg

Door aan de onderkant van het witte plastic een stukje af te zagen, kan de iPod er doorheen gestoken worden: dat was de geleiding die ik nodig had (heb ik geen losse foto van, maar het idee zal wel duidelijk zijn). Nog een adapter waar je de connector van de Kensington in vast lijmt en het geheel kan in de radio worden gebrouwen.

Inmiddels had ik die Kensington ook gesloopt, zodat ik die electronica ook in de autoradio kwijt kon. En dat wordt het zoiets:

bmwipodrdsopengx6.jpg

Vanmorgen (eerst extra thermo-ondergoed aangetrokken :unsure: ) de radio ingebouwd. Hier oud en nieuw broederlijk naast elkaar. Subtiel, toch?

bmwrdsoudennieuwby3.jpg

Op zich een makkie, alleen die :muur: :hamer: :notok: diefstalalarmschakelaar viel natuurlijk weer uit het houdertje. Ik lijm dat ding nog eens vast! Het uit- en inbouwen van die radio is zo gepiept, maar door die schakelaar kostte het bijna twee uur in de kou :hypocritesmiley: (dat is geen halo, maar ijs op mijn hoofd!)

Enfin, het resultaat is wat ik ervan verwachtte:

bmwipodrdsinsituvu6.jpg

De afstandsbediening zit fijn klem tussen de rand van het leer en de schakelpookhoes, dus daar hoef ik gelukkig ook geen lijm of zo voor te gebruiken.

Klaar! Gaan met die :banaan: !

En dan nu weer een nieuw project verzinnen :wave: .

Link naar reactie

Bart, R E S P E C T :hypocritesmiley:

Tijdens onze volgende BLB meeting (waar jij je, traditiegetrouw, niet voor aan hoeft te melden :unsure: ) wil ik wel even een demo!! :holiday:

Link naar reactie

PETJE AF!!!!! Alle RESPECT ook vanuit Eindhoven :holiday:

Nog even twee vraagjes:

1. Werkt het ook bij de fabrieksradio waarbij de cd-wisselaar is aangesloten? (Ik neem aan van wel)

2. Wat denk je van een (hands-on?) klusdagje bij jou om alle anderen te helpen hetzelfde voor elkaar te krijgen? :schater: (Ik ben niet technisch :hypocritesmiley: )

MArk

Link naar reactie

mooi verhaal! en knap stukje techniek. Mijn ZZZ had toen ik hem kocht al een CD speler die MP3 kan afspelen, maar ik vind die Pioneer radio/CD speler wel foeilelijk, dus daar ga ik nog wel een keer iets aan doen. Ik denk dat ik het frontje er permanent op laat zitten, hopen dat ie gepikt wordt, dan kan ik meteen een nieuwe cabriokap laten plaatsen (ben goed verzekerd).

Link naar reactie
Ik denk dat ik het frontje er permanent op laat zitten, hopen dat ie gepikt wordt, dan kan ik meteen een nieuwe cabriokap laten plaatsen (ben goed verzekerd).

fout zeg :hypocritesmiley: wie weet worden je gebeden verhoord, het is maar wat je gelukkig maakt.

Link naar reactie

Wat een leuke reacties. Het experiment had ik natuurlijk sowieso wel gedaan, maar dit maakt het schrijven van een stukje nóg leuker :thumbup: .

Ik heb overigens nog twee kleine edits uitgevoerd op het tweede stukje om het qua informatievoorziening wat kompleter te maken (twee plaatjes toegevoegd).

En demo's zijn natuurlijk altijd mogelijk. Ik ga in de komende tijd eens ervaren hoe het bevalt: misschien had ik het geheel juist iets verder moeten laten uitsteken zodat het display iets beter te zien is, maar misschien leidt dat ook juist weer af en is het goed zo. Kortom: het is een prototype...

Serieproduktie heb ik niet echt overwogen, maar wie weet.

Iemand die het zelf proberen wil, zal ik natuurlijk met plezier helpen en van de nodige informatie voorzien. Het is wel een heel geknutsel hoor! Gelukkig heb ik een redelijk gevulde en goed van pas komende 'junkbox': schroefjes, moertjes, veertjes, soldeerlipjes, krimpkous, stukjes afgeschermd snoer enzovoort enzovoort (voornamelijk sloopspul) plus priegel gereedschap vanuit een andere hobby. Zo had ik bijvoorbeeld veertjes nodig om de drie cassette-knoppen mooi in positie te houden; als het cassette mechaniek eruit is, zitten de eject- en doorspoelknoppen los. En zo waar: precies drie passende veertjes gevonden :rant: .

En van die afwrijflettertjes voor op het frontje? Die schijnen al tien jaar niet meer verkocht te worden. Ik heb het dus maar met een oud setje letters gedaan die ik ergens nog vond, maar eigenlijk is het lettertype nèt iets te groot.

Om het grondplaatje in vorm te krijgen heb ik zelfs nog even gefiguurzaagd - dat was toch ook wel weer zeker vijftien jaar geleden dat ik dat voor het laatst had gedaan. En zowaar zonder een zaagje te breken! Ook de Dremel kwam goed van pas en een klein houtsnijwerkzaagje (hmmmm, rare tegenstelling).

En een soldeerbout natuurlijk...

Dat is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik een tijdje terug toen ik bij een ander forum lid mocht logeren ( :angry: P. en S.) volledig verbijsterd constateerde dat er in het tegenwoordige Nederland nog mensen zijn die geen soldeerbout in huis hebben. Dat habben we gelijk de volgende dag even rechtgezet :schater: .

@Santman: ik heb geen idee hoe en wat bij andere modellen. Wel dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat je bij een radio met een externe-CD-aansluiting een verloop-unit kon krijgen waar je de iPod op aan kunt sluiten? Maar mijn radio heeft geen aansluiting voor een externe CD, dus dit heb ik verder niet uitgezocht. Langskomen mag je altijd hoor, dan zetten we er een lekker bakkie bij en er is ook altijd thee in huis. Bier daarentegen is op... dus dan moet je vantevoren even bellen!

@Nor: ik denk wel dat ik je begrijp... Tenzij je bedoelt dat je in mijn Z3 rijden wilt, natuurlijk :schater: .

Ik heb geen serieproduktie gepland, maar wie weet. Hoe dan ook ga ik eerst kijken hoe dit mijzelf bevalt.

En of mij dit een McGyver status oplevert, laat ik maar volledig aan de heren van forum over :unsure:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.