Ga naar inhoud

Prijzen Z4


MdV

Aanbevolen berichten

De afgelopen maanden lijken de prijzen van de Z4's steeds verder weg te zakken. Ik geniet iedere kilometer maar kijk af en toe met lede ogen naar de diverse autosites: de waarde smelt weg waar je bij staat. Maar er iets dat me al een paar keer is opgevallen. Zonet zat ik een beetje op marktplaats te zoeken en daar tref ik toch iets wat ik niet helemaal snap. Lijkt het voor 3.0's sneller te gaan dan voor 2.2's en 2.5's?

Zijn de verkopers dagdromers of lijkt er een einde te komen aan het zakken van prijzen...? of zijn 3.0's nu eenmaal minder courant dan een 2.2 of 2.5? Bij dit laatste kan ik me persoonlijk weinig voorstellen, ik zou voor de 'open fun auto' altijd voor veel vermogen gaan. Of speelt er iets anders?

Kijk hier maar eens:

BMW Z4 2.2 2004 145k gereden: EUR 18500 nieuwprijs 45,2k

BMW Z4 3.0 2003 129k gereden: EUR 19925 nieuwprijs 57,2k

BMW Z4 2.2 2004 116k gereden: EUR 22950 nieuwprijs 45,2k

BMW Z4 3.0 2004 60k gereden: EUR 24950 nieuwprijs 57,4k

BMW Z4 2.5 2004 131k gereden: EUR 25950 nieuwprijs 45,8k

Autos ontlopen elkaar niet veel qua uitrusting en opties. Zit qua uitrustingsniveau natuurlijk wel verschil tussen maar niet om duizenden euros te verklaren. Die lijkt me toch eerder in de bemotorisering te zitten...

Nieuwprijzen voor 2.2 en 2.5 ontlopen elkaar niet veel. Voor de 3.0 moest in 2003 ruim 11k meer betaald worden dan voor een 2.2 of 2,5. Tuurlijk, bouwjaar speelt een rol, maar eind 2008 maakt 2003 of 2004 nou ook weer niet zo veel uit. Kilometerstand, mega belangrijk! Dus, is de 3.0 uit 2004 met 60k goedkoop, of is de 2.5 uit 2004 met 131k mega duur? Of toont bovenstaand slechts aan dat met 'kijk en vergelijk' de goede value for money gevonden kan worden.

Kan me zoveel Z-fans op deze site niet voorstellen dat ik de enige ben die de prijsdalingen is opgevallen.

Maar waarom blijven die 2.2's en 2.5's zoveel geld waard? Thoughts please!

a8730721f45cdb75a9d587e60eada1cd.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is mij ook al opgevallen. Een algehele prijsdaling.

Houdt volgens mij verband met 2 dingen. De economische malaise die we zelf hebben veroorzaakt en de periode van het jaar. In het voorjaar zie je de prijzen weer oplopen. Er zijn bedrijven die in de winter goedkoop inkopen om in het voorjaar met winst te kunnen verkopen.

Ik geloof nog niet dat de komst van een nieuwe roadster de oorzaak is.

Link naar reactie
Misschien te simpel gedacht,

maar een 3.0 verbruikt meer...

Dit speelt zeker mee. En typisch voor de Belgische markt, waar je belast wordt op je cilinderinhoud/pk's, liggen de prijzen voor de eenzelfde model met zwaardere motoren altijd lager...

Link naar reactie

Ik denk dat de prijzen over de gehele linie aan het kelderen zijn. Zo kon ik laatst in DE een 2.8 facelift (bj 2000) met echt alles erop en eraan voor nog geen 9.000 euro kopen (voor een vriend). Voor dat geld heb ik een jaar geleden een kale 1.8 uit 1997 gekocht (weliswaar in NL). Wat mij opvalt aan de ZZZZ prijzen is dat de prijzen ver uit elkaar liggen. Op sommige sites zie ik z4 3.0's uit 2004 voor meer dan 32.000 te koop aangeboden en op marktplaats zag ik eentje voor minder dan 20.000. Uiteraard spelen (aanwezige) opties een belangrijke rol. Als je 'm uiteindelijk 'af' wil hebben met witte knippers, navi, 18" sportvelgen, ///M sportstoelen, verlaging, bla bla bla dan valt het uiteindelijk toch wat hoger uit. Voor de liefhebber moeten dit soort prijs perikelen geen al te grote rol spelen vind ik. Tis in ieder geval veiliger om je geld in een z4 te stoppen dan (Fortis) aandelen te kopen, maar dat had iemand op het forum reeds geroepen. :fiew:

Link naar reactie

Die prijzen was mij ook opgevallen, niet alleen in Nederland ook in Duitsland gaan ze ook rap naar beneden. Zomaar een voorbeeld in Duitsland voor 28.500 heb je een Z4 M ik heb hier vorige maand nog naar toe gebelt. Maar ja die 13k BPM :fiew: Maar goed deze staat er ook al ruim 2 maanden op is ook nog niet verkocht. Wat betreft de verhouding in het zakken van de prijs van een 3.0l t.o.v. een 2.2 of een 2.5 lijkt me dat logisch. De meeste mensen kopen een Z4 voor alle daags gebruik en een 2.2 en een 2.5 rijden zuiniger en zullen qua onderhoud iets goedkoper zijn. Schrale troost op dit moment wordt er helemaal niets verkocht. Ik krijg zelf de meest vreemde voorstellen op de 911. Ik kan al ruilen met een Cayenne inruilen van een A6 TDI 3.0l inruilen van een Corvette C5 inruilen van een E46 M cabrio dus....

Link naar reactie

Verbruik van een 3.0? Hmm, de "oude" 3.0 SE was zuiniger dan de 2.5 dus daar zal het niet aan liggen denk ik.

Ik kan me met het Belgische belasting systeem voorstellen dat een 2.5 aantrekkelijker is. In de UK is in ieder geval de 3.0 meer waard dan een 2.5, vooral ook omdat de 3.0 meer "standaard" extras heeft zoals het M onderstel, electrische stoelen en zo.

Link naar reactie

De prijzen voor een Z4 lagen sowieso te hoog denk ik.

Ik had een 330i uit 2002. Een behoorlijk complete auto (climate, xenon, 18 inch, weinig te wensen over). Sportief model want deze was volledig uitgerust met volledige M pakket (dus spoilers rondom, sportstoelen, M stuur, M pook bladiebla). Auto kostte in 2002 nieuw rond de 55.000 euro ofzo.

Een Z4 3.0i kost kaal ongeveer evenveel geld. Ik moest gemiddeld 18k bijleggen(!!!) op mijn 330i voor een Z4 3.0i uit 2003. En wat ging ik er dan op vooruit (op papier): misschien een auto die 5.000 euro duurder was in nieuwprijs, ongeveer 50.000km minder gelopen en 1 bouwjaar jonger.

Nu is een E46 3 serie alweer een generatie ouder, zal ook meetellen, en is inruilen altijd janken geblazen.. maar verschil is wel erg groot natuurlijk.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

De prijzen die hier worden genoemd lijken me toch wel heel optimistisch. We zijn inmiddels een maandje verder, maar dat zal toch geen enorme prijsstijging verklaren.

Op mobile.de zie ik geen MZ4 voor minder dan 34K... Zes duizend meer dan hier werd genoemd.

Ok, voor de 3.0 begint het nu al bij 15K (als je geen al te dubieuze verkoper en/of 200K km op de teller wilt). Al met al lijkt het me dat de normale regels gelden: M versies behouden meer waarde, de rest daalt gewoon hard. Zeker in de winter en met een nieuw model op stapel.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Welke afschrijving valt er jullie inziens te verwachten voor een Z4 (VFL model)?

Prijzen beginnen nu ca. 20K - 25K ... (NL auto)

Gezien de nieuwprijs en wat er momenteel voor een Z3 betaald wordt, is het dan reeel om te verwachten dat een goed onderhouden Z4 bij 15K zijn/haar bodem zal bereiken?

Graag jullie feedback...

Groet, Chris (op zoek naar een ZZZZ)

Link naar reactie

Om eerlijk te zijn zou ik me daar niet druk om maken.

Waarom zou je rekening houden met een bodemprijs? Een Z3 is toch ook te verkrijgen voor onder de 10k? Gaat met een Z4 natuurlijk ook gebeuren, ligt er maar net aan hoelang je erin wilt rijden. Zal nog wel even duren.

Het is een BMW en ze schrijven net als andere auto's gewoon af ('t is altijd janken geblazen met zulke auto's :blink:). Zou me over restwaarde pas druk maken als het een Lancia of Saab is of iets anders wat niet erg populair is in de tweedehands markt. De roadsters van BMW zijn liefhebbersauto's maar er is wel voldoende markt voor. Momenteel even minder, maar dat trekt ook wel weer bij.

Link naar reactie

Hallo Tom,

Snap dat iedere auto zal afschrijven, zo ook de Z4, maar er zal toch ergens een bodem liggen.

Een Z3 2.8 zul je maar moelijk kunnen vinden onder de 10K (mits in goede staat en incl. onderhoudshistorie)

Wat valt van de Z4 (gezien zijn hoge aanschafwaarde) te verwachten over 4 jaar?

Groet, Chris

Om eerlijk te zijn zou ik me daar niet druk om maken.

Waarom zou je rekening houden met een bodemprijs? Een Z3 is toch ook te verkrijgen voor onder de 10k? Gaat met een Z4 natuurlijk ook gebeuren, ligt er maar net aan hoelang je erin wilt rijden. Zal nog wel even duren.

Het is een BMW en ze schrijven net als andere auto's gewoon af ('t is altijd janken geblazen met zulke auto's :blink:). Zou me over restwaarde pas druk maken als het een Lancia of Saab is of iets anders wat niet erg populair is in de tweedehands markt. De roadsters van BMW zijn liefhebbersauto's maar er is wel voldoende markt voor. Momenteel even minder, maar dat trekt ook wel weer bij.

Link naar reactie

Denk dat de duurdere (3.0, ///M) ook sneller in waarde dalen omdat de doelgroep kleiner is. Er zijn meer kopers met een budget voor een 1.9, dan kopers die een 3.0 of een ///M kunnen betalen.

En hoe minder kopers, hoe minder gunstig voor de prijs. Het benzineverbruik tussen een 1.9 en een 3.0 is best verwaarloosbaar. De 1.9 is ook niet zuinig, als je daarvoor wilt gaan kies je denk ik sowieso geen BMW Z. (Belgische rijders uitgezonderd als dat zoveel belasting scheelt).

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Op mobile.de zie ik geen MZ4 voor minder dan 34K...

Effe vastlegge voor het nageslacht.

juli 2009.

Op mobile.de staan er 90 te koop.

waarvan 8 stuks tussen 28K en 30.000 euries (komt nog minstens ca. 7000 bpm bij?).

Januari 2011. Er staan er nu 122 te koop.

Waarvan 30 stuks tussen 25.000 en 30.000.

Van 28K naar 25K in 1, 5 jaar is niet slecht!!

Link naar reactie

Ik heb een Z4 2.0 en de keuze voor de 2.0 versie is heel bewust geweest.

De 2.0 betekent ten eerste dat ik voor hetzelfde geld een auto kon kopen die jonger, luxer en minder gebruikt is dan wanneer ik een 3.0 had gewild. En ik vind de extra power van die 3.0 niet zo boeiend. Ik heb de auto om lekker mee te toeren, niet om keihard mee te rijden.

Ten tweede scheelt het ook nogal in de gebruikskosten. De 2.0 is iets goedkoper in de wegenbelasting, goedkoper in de verzekering, goedkoper in het onderhoud en goedkoper qua verbruik (1 op 13,3 vs 1 op 11,6). Als je dat allemaal optelt scheelt dat per maand toch best een aardig bedrag.

Link naar reactie
Ik heb een Z4 2.0 en de keuze voor de 2.0 versie is heel bewust geweest.

De 2.0 betekent ten eerste dat ik voor hetzelfde geld een auto kon kopen die jonger, luxer en minder gebruikt is dan wanneer ik een 3.0 had gewild. En ik vind de extra power van die 3.0 niet zo boeiend. Ik heb de auto om lekker mee te toeren, niet om keihard mee te rijden.

Ten tweede scheelt het ook nogal in de gebruikskosten. De 2.0 is iets goedkoper in de wegenbelasting, goedkoper in de verzekering, goedkoper in het onderhoud en goedkoper qua verbruik (1 op 13,3 vs 1 op 11,6). Als je dat allemaal optelt scheelt dat per maand toch best een aardig bedrag.

Sommige mensen kiezen met hun verstand en andere met hun hart.... :ph34r:

Helemaal niks mis mee zolang je maar geniet. En dat kan net zo goed in een 1.8 als in een V10 -_- :schater:

Link naar reactie
Ik heb een Z4 2.0 en de keuze voor de 2.0 versie is heel bewust geweest.

Dit topic was geopend om de (snelle?) waarde daling van de Z4 ter discussie te stellen. (ik denk dat het normale afschrijving is, een auto zakt meestal in 3 jaar + 100.000km naar 50% van zn'n waarde)

Verder dus geen discussie of een 2.0 beter zou zijn dan een V8 enz.

(ik zou eigenlijk best een goede mod. kunnen zijn, streng maar rechtvaardig)

Link naar reactie
Dit topic was geopend om de (snelle?) waarde daling van de Z4 ter discussie te stellen. (ik denk dat het normale afschrijving is, een auto zakt meestal in 3 jaar + 100.000km naar 50% van zn'n waarde)

Verder dus geen discussie of een 2.0 beter zou zijn dan een V8 enz.

(ik zou eigenlijk best een goede mod. kunnen zijn, streng maar rechtvaardig)

Als je de beginpost leest dan zie je dat het inderdaad gaat om de waardedaling, maar vooral ook om de vraag waarom de modellen met een zwaardere motor sneller in waarde dalen dan de modellen met een bescheidener motortje.

Klaarblijkelijk is er relatief weinig vraag naar die zwaarder gemotoriseerde auto's. De redenen die de keuze voor een lichtere motor kunnen bepalen gaf ik in mijn post aan en dat was dus volkomen on-topic. :ph34r:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.