Ga naar inhoud

Uit Vliegende Hollanders logboek


Aanbevolen berichten

Wanneer ik mede forumleden ontmoet krijg ik regelmatig vragen (technisch en niet-technisch), die te maken hebben met mijn werk en het transportmiddel dat ik van de baas mee krijg als ik voor mijn werk op pad ga.

Het leek me daarom leuk om hier af en toe iets te vertellen en te laten zien van de trips die ik maak; niet met de ZZZ, maar met de 777.

77wgj1.jpg

De 'lange' 777 (~75m)

Op het moment dat ik dit zit te tikken zit ik in Lima (Peru); een bestemming waar we 7 dagen van de week op vliegen.

Afgelopen maandag moest ik me 's ochtends om 09:05 melden, tesamen met nog 3 andere 'coureurs' en 10 collega's in de pits (cabine).

De vlucht naar Lima is een zogenaamde "Long-Haul" vlucht en daarom zijn er twee extra vliegers toegevoegd aan de cockpitbemanning, zodat we elkaar kunnen aflossen <_< gedurende de vlucht.

Na de vluchtvoorbereiding, waar we worden voorgelicht over o.a. de geplande route, weer, belading (passagiers & vracht), brandstofhoeveelheid en nog een aantal andere zaken begeven we ons dan naar het vliegtuig.

Maandag stond dat geparkeerd aan gate E19.

hpim3998hf6.jpg

De Boeing-777 hebben we in twee uitvoeringen; een van ongeveer 64m lang waar we 327 passagiers in kunnen stoppen en een van bijna 75m waar er 425 in gaan.

Voor deze vlucht gaan we met de 'korte' en die is helemaal vol gepland met passagiers en daarbij nog ongeveer 16 ton vracht en post.

De planners hebben uitgerekend dat we er 12 uur en 17 minuten over zullen gaan doen en dat we daar zo'n 90600 kg kerosine voor nodig zullen hebben (ongeveer 113250 liter :fiew: ). Omdat we nog wat extra meenemen voor eventuele afwijkingen van de planning en, om zo nodig, uit te kunnen wijken, nemen we dit keer 99350 kg / 124190 liter mee.

We kunnen maximaal 137500 kg / 172000 liter meenemen, maar dat gebeurt eigenlijk nooit omdat dit ten koste gaat van de betalende lading. Het vliegtuig heeft namelijk een maximaal structureel totaalgewicht (alles bij elkaar mogen we niet zwaarder wegen dan zo'n 297,5 ton) en als we de tanks dus zouden opvullen blijft er niet genoeg plaats over voor een rendabele hoeveelheid betalende lading.

In de cockpit berekenen wij dan, met de laatste gegevens over de belading en dus het totaalgewicht van de machine, de gegevens die we nodig hebben voor de start.

We hebben uitgerekend dat we naar een snelheid van 305 km/h zullen accelereren voordat we beginnen met 'roteren' (lostrekken van het vliegtuig) en dit houdt in dat we met zo'n 320 km/h zullen loskomen van de grond.

Het totaalgewicht van het vliegtuig is nu ruim 295 ton en het geeft altijd een enorme 'kick' om met dit soort snelheden richting het eind van de baan te snellen en dan langzaam los te komen! :rolleyes:

De start was van de Aalsmeer-baan in zuidelijke richting en na ruim 30 minuten zitten we ter hoogte van Parijs op een hoogte van 31000 voet wat ongeveer 9 km is.

Mijn belangrijkste instrumenten zien er dan zo uit:

hpim4002re4.jpg

Helaas is het eerste deel van de vlucht grotendeels bewolkt en kon ik geen leuke plaatjes schieten..

Na 1 uur en 50 minuten vliegen we Santiago de Compostella (een bekende bedevaartplaats in NW Spanje) voorbij en beginnen we aan de oversteek van de Atlantische Oceaan.

Die bracht on tussen de Canarische Eilanden en de Azoren door richting Cayenne in Frans Guyana.

hpim4008ng6.jpg

Na ongeveer 6 uur en 35 minuten boven water, waarbij we alleen maar water en veel bewolking hebben gezien, was dit onze beloning!

hpim4007bn1.jpg

Op de volgende foto is zelfs de kromming van de aarde te zien! Hoogte 36000 voet ofwel zo'n kleine 11 km.

hpim4009ko8.jpg

Na ruim 6:30 uur boven water volgt dan ongeveer 3:20 boven de jungle van Zuid-Amerika.

Dit brengt ons na Frans-Guyana over Brazilie richting het Andes gebergte in Peru.

Manaus, midden in de jungle aan de Amazone rivier:

hpim4015gj9.jpg

Op sommige punten is de rivier breder dan menig meer in Nederland!:

hpim4018vr8.jpg

Daarna, voor nog een hele tijd, dit soort jungle-beelden van rivieren die allemaal in de Amazone uitkomen:

hpim4019af8.jpg

En dan, na 11:45 uur vliegen, zien we tussen de bewolking door de Andes verschijnen! Het eind van de vlucht komt in zicht, want gelijk achter de bergen ligt Lima.

hpim4020qt8.jpg

Voor ons wordt het nu opletten geblazen want we gaan omlaag in bergachtig gebied en daar moet je niet bij zitten slapen! Dit keer komen we vanuit het Oosten en hoeven we niet over de hoogste toppen heen, wat helaas wel weer wat minder spectaculaire plaatjes oplevert.

Waarschijnlijk ben ik verwend :clapping: , want de volgende foto's zijn toch beslist niet verkeerd:

Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De volgende vond ik nog wel aardig, na aankomst een 'zelfportret' in de spiegelende ramen van het stationsgebouw:

hpim4030ie7.jpg

Ter afsluiting nog wat getallen:

Totale afstand Amsterdam-Lima: 11050 km.

Actuele vluchtduur 12:16 uur (gepland was 12:17).

Tijd vanaf terugdrukken van de gate op Amsterdam tot parkeren in Lima: 12:43.

Mijn officiele werktijd van aanmelden tot afmelden: 14:40 (maar omdat iedereen normaal gesproken wel eerder komt was dat actueel 15:30), waarbij ik aan boord wel een aantal uren heb kunnen rusten (verplicht volgens de wet). Hiervoor hebben we in een afgesloten rustruimte bedden en een paar comfortabele stoelen.

Landingsgewicht 205 ton.

Landingssnelheid: 265 km/h.

Het is hier nu 21:00 maar in Nederland al 04:00 in de morgen dus ik ga maar eens slapen.. :rolleyes:

Morgen zal ik proberen wat plaatjes van Lima zelf te plaatsen. Het weer is echter behoorlijk grauw, dus of dat wat wordt..

Link naar reactie

Ad, mooi verhaal. Leuk om te zien en lezen. :clapping:

Voor mijn werkdagen zou ik niet zo'n lang topic nodig hebben. :rolleyes:

Aangezien je in de vliegerij zit, weet jij nog ergens een abandoned airfield omgebouwd tot racetrack waar we eens een dagje kunnen gaan rijden? Het stikt van die dingen in de UK, maar in Nederland zou ik er zo geen weten.

Link naar reactie

Heel leuk om te lezen! Voor menig een droom om laat te vliegen jij kunt allebei ! :rolleyes:

Ad, wel een aanvullende vraagje vwb de geplande tijden etc.

Steeds verbaas ik me dat tijden zich zo goed laten plannen in de vliegerij, tegen mijn vriendin zeg ik altijd maar dat er een soort TomTom meedraait.

Hoe werkt het eigenlijk precies, en wat zijn de voornaamste factoren die je vluchtijd in positieve dan wel negatieve zin kunnen beinvloeden?

Is je slot voor landing al geboekt bij vetrek of vraag je dat aan als je bijna bij de eindbestemming bent, als het al gererserveerd is kun je natuurlijk ook niet te vroeg komen ook al heb je wind ofzo mee....

Groeten Ralf

Link naar reactie

Leuk Ad zo'n kijkje in de keuken. Idee voor een forumrit. We huren met z'n allen een transportvliegtuig, stoppen hem helemaal vol met Z'tjes, Ad achter het stuur en gaan. Ritje Australie bijvoorbeeld :rolleyes: Kost misschien wel 1.500,-- per persoon maar dan heb je wel iets unieks (komt in alle dagbladen en op TV) Ad kun je eens informeren wat zoiets kost?

Link naar reactie
Leuk Ad zo'n kijkje in de keuken. Idee voor een forumrit. We huren met z'n allen een transportvliegtuig, stoppen hem helemaal vol met Z'tjes, Ad achter het stuur en gaan. Ritje Australie bijvoorbeeld :kicking: Kost misschien wel 1.500,-- per persoon maar dan heb je wel iets unieks (komt in alle dagbladen en op TV) Ad kun je eens informeren wat zoiets kost?

en dan maar hopen op een turbulentievrije vlucht :schater:

wel een leuk idee.

Mooi verhaal Ad, maar geen foto's op luchthavens maken hè, voor je het weet zit je opgesloten.

Link naar reactie
Super mooie foto's en een leuk verhaal. :thumbup:

Hoe lang doe je deze job nou al? :kicking:

Zijn er plaatsen geweest op de wereld waar je nog niet bent geweest? :rolleyes:

greetz from the South :wave:

27.5 jaar, waarvan 25 bij de huidige baas. De laatste 17,5 jaar ben ik gezagvoerder. Daarbij moet ik aantekenen dat ik op een heel gunstig moment (voor de grote uitbreiding bij de baas) ben aangenomen, waardoor promotie snel ging in de eerste 10-15 jaar van mijn carriere. Tegen mijn buren zeg ik uiteraard dat dit komt omdat ik zo goed ben :fiew: ;) .

Op een heel aantal plaatsen ben ik nog nooit geweest; bijvoorbeeld Houston, Hong Kong, Bangkok en Lutjebroek.

Als piloot vlieg je op 1 type en je komt dan op alle bestemmingen waar dit type wordt ingezet. Wel kun je gedurende je carriere een aantal keren van type wisselen.

Bovengenoemde bestemmingen (m.u.v. Lutjebroek) worden bij ons door de 747 aangevlogen en daar heb ik nooit op gevlogen.

Grtz from Lima! :wave:

Link naar reactie
Mooi verhaal!! en vooral heel mooie plaatjes!!! :thumbup:

Ga zo door, is zeer interessant om te lezen wat je zoal doet, en dan hoeft reggie je de volgende meeting niet meer lastig te vallen met allerlei vragen :wave:

sorry mup :kicking:

Eh... het was alles behalve lastig en daar hadden Reggie en ik het helemaal niet over :rolleyes: :fiew:

Link naar reactie
Heel leuk om te lezen! Voor menig een droom om laat te vliegen jij kunt allebei ! :rolleyes:

Ad, wel een aanvullende vraagje vwb de geplande tijden etc.

Steeds verbaas ik me dat tijden zich zo goed laten plannen in de vliegerij, tegen mijn vriendin zeg ik altijd maar dat er een soort TomTom meedraait.

Hoe werkt het eigenlijk precies, en wat zijn de voornaamste factoren die je vluchtijd in positieve dan wel negatieve zin kunnen beinvloeden?

Is je slot voor landing al geboekt bij vetrek of vraag je dat aan als je bijna bij de eindbestemming bent, als het al gererserveerd is kun je natuurlijk ook niet te vroeg komen ook al heb je wind ofzo mee....

Groeten Ralf

Hoi Ralf, wij verbazen ons er ook over hoe nauwkeurig onze planning meestal is!

De weersvoorspellingen waar wij mee werken worden gevoed door heel wat zaken maar wat ze tegenwoordig o.a. erg nauwkeurig maakt is dat er vele vliegtuigen zijn (ook die van mijn baas) die tijdens de vlucht automatisch weersgegevens naar de grond sturen. Met deze actuele gegevens worden dan de nieuwe voorspellingen gedaan.

Wij gebruiken verschillende soorten voorspellingen, waarbij je er van uit mag gaan dat iedere 3-6 uur een voorspelling wordt aangepast aan de laatste gegevens.

Toen ik vertrok waren de gebruikte voorspellingen bijna 9 uur oud en je ziet hoe nauwkeurig dat werkt, met slechts 1 minuut verschil in geplande versus werkelijke vliegtijd!

Overigens zijn er gebieden waar het vliegverkeer minder druk is en daar zie je soms dan ook dat de voorspellingen wat minder nauwkeurig zijn.

Toch worden de grootste afwijkingen vaak veroorzaakt door andere factoren zoals andere route vliegen dan gepland (bijvoorbeeld door drukte van het luchtverkeer) of niet de geplande hoogte gekregen (ook vaak door drukte) waar op de andere hoogte een minder gunstige wind staat.

Kortere vliegtijden ontstaan meestal door gunstigere winden dan voorspeld en/of stukjes route die we mogen afsnijden, bijvoorbeeld door militair luchtruim wat op dat moment niet in gebruik is.

Ook vliegen we wel eens harder dan gepland, om bijvoorbeeld een onverwachtte vertraging bij vertrek goed te maken; maar daar moet je dan wel voldoende brandstof voor aan boord hebben! Harder vliegen werkt hetzelfde als harder rijden met de ZZZ, je gaat beduidend meer brandstof gebruiken.

En voor de zekerheid extra meenemen is geen interessante optie, omdat dit ten koste kan gaan van betalende lading, maar vooral vanwege het hogere brandstofgebruik voortvloeiend uit het hogere gewicht.

Op de vlucht naar Lima zou ik van iedere 1000 kg die ik extra extra meegenomen zou hebben 368 kg verstoken, alleen om het te vervoeren!

Time management is dus een zeer belangrijk onderdeel van onze job.

Wat betreft je vriendin, je hebt het niet slecht verwoordt, want wij hebben inderdaad meerdere "Tom-Tom's" aan boord!

Voor vertrek krijgen wij van de afdeling 'dispatch' een vliegplan mee waarbij, met meeneming van alle beladingsgegevens e.d., de optimale route is gepland.

Onze route van Amsterdam naar Lima bevatte 71 navigatiepunten. Voor al deze punten is uitgerekend hoe lang het duurt na de start voor we daar zouden moeten zijn en hoeveel brandstof we daar dan nog over zouden moeten hebben. Deze route programmeren wij dan voor de start in onze Flight Management Computers (FMC), ofwel populair gezegd de Tom-Tom.

hpim4002vs8.jpg

De route in de FMC wordt dan weergegeven op onze Navigation Display (ND), hierboven rechts op de foto.

Vanwege het drukke luchtruim in de buurt van Parijs heb ik hem hier op een schaal van 160 zeemijl (nm) staan, wat inhoudt dat ik voor zo'n 300 km vooruit kan kijken maar boven de oceaan heb ik hem meestal op het maximum van 640 nm ofwel zo'n 1200 km staan. Vliegen we dan een gebied binnen met onweersbuien, ga ik voor meer detail weer naar een kleinere schaal.

Slots voor aankomst wordt op de intercontinentale vluchten niet mee gewerkt. Binnen Europa (en ook bijvoorbeeld de USA) wel.

We hebben wel te maken met slots bij vertrek; als Schiphol druk is of het luchtruim bij Parijs, maar als ik straks vertrek vanuit hier naar huis zijn er te veel factoren die mijn aankomsttijd in Europa nog kunnen beinvloeden waardoor de luchtverkeersleiding (Air Traffic Control = ATC) er niet veel mee kan doen. Er wordt wel rekening gehouden met ons v.w.b. de planningsmarges bij ATC. Ze plannen hun slotcapaciteit zodaning dat er nog ruimte in zit om intercontinentale vluchten te kunnen accomoderen. Ook worden er vliegtuigen in Europa aan de grond gehouden als ze wel weten hoe laat we er ongeveer zullen zijn; bijvoorbeeld 2 uur voor onze landing.

Toch gaat dit een enkele keer wel eens mis door bijvoorbeeld slecht weer of onverwachte baansluitingen. Dan hebben we wel wat extra om te 'holden', maar als dat niet genoeg is zullen we moeten uitwijken naar een ander vliegveld. Komt gelukkig zelden voor. Ik hoef je ook niet uit te leggen dat ik na 15 uur werken niet echt enthousiast ben om daar nog eens 2-4 uur aan vast te plakken. Over de commerciele effecten zal ik het al helemaal niet hebben! :kicking:

Link naar reactie

@Ad, dank voor je leuke antwoord.

Link naar reactie

't Is hier nog leerzaam ook :kicking:

Wat ik mij altijd afvraag is in hoeverre elektrische apparatuur bij opstijgen en landen nou daadwerkelijk kan storen? Het lijkt mij namelijk bullshit en iets wat ooit eens is verzonnen maar ze voor het gemak maar aanhouden. Maar overal heb je radiogolven van GSM-netwerken en weet ik het wat allemaal nog meer door de lucht gaan...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.