Ga naar inhoud

Lagerschalen vervangen..


Vliegende Hollander

Aanbevolen berichten

  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Meer foto's durfde ik niet te maken onder het blok want er liep best nog wat olie uit..

Morgen ga ik hem halen en dan volgt misschien nog een enkele foto.

In ieder geval ben ik blij dat ik er aan begonnen ben. Zeker, lagerschalen en oliepomp vervangen is niet goedkoop (ongeveer 1000 Euro) en ik heb er best even over na moeten denken.

Maar, ik had ook gelezen dat je er hele grote problemen mee kunt krijgen als het niet goed zit en dan is het kostenplaatje niet meer vergelijkbaar.. :offtopic:

Daarbij had ik geen idee hoe er pakweg de 1e 90.000 km voor gezorgd was.

Mijn lagerschalen zijn er goed uit gekomen en het geeft mij een heel geruststellend gevoel dat het blok in zo'n prima conditie verkeert! Ook ben ik er van overtuigd dat het goed is dat de schalen vervangen zijn omdat ze wel sporen van slijtage vertoonden (niet raar na 100.000 km).

In de luchtvaart worden belangrijke zaken altijd op een bepaald moment vervangen; ongeacht of ze versleten zijn of niet. Dan weet je zeker dat je op die belangrijke onderdelen kunt bouwen!

Iedere :thumbup: -rijder met een S50 blok zal zelf moeten beslissen wat ze doen, ik heb er in ieder geval geen spijt van!

Ik kom zo snel mogelijk met een rijverslag (to be continued..).

Link naar reactie
Helaas was de auto vandaag nog niet klaar omdat er nog wat andere patienten tussendoor moesten...

sorry, maar volgens mij ga jij naar een andere Ruudkapje in Reeuwijk dan die hier bekend is op het forum... bij die van het Z3 forum zou dit namelijk noooit gebeuren :thumbup::guitar::schater:

ziet er indrukwekkend uit heren! :offtopic:

Link naar reactie

Ik zeg altijd voorkomen is beter dan genezen.

Maar zoals je zegt je weet niet de history van deze auto.

En voor 1000 euries weet je het nu wel dat je er nog een 100000 tegenaan kunt.

dat is 0.01 cent per kilometer.

Goede deal zal ik maar zeggen.

Kanttekening moet je wel zeker weten dat je er nog lang in wil rijden.

Anders zijn het kosten voor het sterfhuis.

Het levert geen extra geld op bij verkoop.

Maar motor ziet er nog gezond uit.

Lagerschalen waren zo te beoordelen op foto nog zeker goed voor een groot aantal KM.

jammer van de centen maar zie regel 1.

Link naar reactie
Zeker, lagerschalen en oliepomp vervangen is niet goedkoop (ongeveer 1000 Euro) en ik heb er best even over na moeten denken.
Zeg Ad, loop niet zo te janken man. Ik ken iemand die veel meer kwijt is :offtopic: :thumbup: Je hebt er i.i.g. een duidelijk topic van gemaakt. Om heel eerlijk te zijn vind ik die 1000 euro echt meevallen. Je zou voor de gein eens bij de dealer moeten informeren wat het daar kost, ik denk het dubbele.
Link naar reactie

Zo, vandaag de ;) weer opgehaald en er een dikke 100 km op de teller bij gezet.

Geen nieuwe foto's want hij was gelukkig klaar en dus helemaal dicht en Ruud heeft boven al foto's van alle schalen gepost.

Wat waren nu de conclusies? Wel (en ik hoop/verwacht dat Ruud me corrigeert als ik het niet helemaal goed vertel) de schalen kwamen er allemaal uit zonder schade. Ze vertoonden wel degelijk sporen van slijtage; waarbij de bovenste schalen er minder aan toe waren dan de onderste. Ze waren meetbaar dunner geworden in vergelijking met de nieuwe. Geen krassen of iets dergelijks en, zoals op een van de foto's ook te zien is, de krukas is nog mooi origineel groen. Dat houdt in dat er geen te hoge temperaturen zijn geweest en dat er dus altijd voldoende smering heeft plaats gevonden (volgens de dr.).

Zou ik het blok iedere keer heel netjes warm draaien en niet te veel prestatie verlangen dan hadden de huidige schalen het waarschijnlijk nog heel wat kms uit gehouden.

Nu weet ik het in ieder geval zeker en durf ik met mijn rijstijl wel de volgende 100.000 er bij te zetten! Nogmaals, ik wist niet hoe de vorige eigenaars het blok de eerste 90.000 km hadden behandeld..

Hoe je het blok warm draait en wat voor olie er in ligt (en uiteraard hoeveel) zijn natuurlijk bepalend. Nu weet ik in ieder geval dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn blok.

Of een ander de zelfde keuze moet maken kan ik uiteraard niet zeggen; dat moet ieder voor zich weten. Wel begon ik dit topic dat ik geschrokken was van een blok waar het fout is gegaan. Of die eigenaar de voorgeschiedenis van zijn auto wel wist is mij niet bekend.

Behalve de lagerschalen en oliepomp heeft Ruud ook de vanos-boutjes vervangen en een aantal andere zaken gedaan die noodzakelijk waren. Noemenswaardig is dat de bougies vervangen zijn waarbij de oude echt versleten waren; de puntjes waren er helemaal af(!).

Hoe rijdt ie nu? Ik merk dat de auto duidelijk stiller is geworden en hij lijkt directer te reageren op het gaspedaal. Dit kan natuurlijk aan meerdere zaken liggen (vanosboutjes/bougies.?).

De olie kwam normaal gesproken niet ver boven de 90 gr en dat kwam hij vandaag ook niet. Ik heb hem niet ver boven de 4000rpm gehad want ik wil de nieuwe schalen toch rustig aan hun nieuwe stek laten wennen.

Al met al reed ie goed en rijdt ie prima! Beter? Tuurlijk, zal ik altijd zeggen! In ieder geval niet slechter en ik ben blij dat ik het gedaan heb! Roodkapje, bedankt! :thumbup:

Link naar reactie
Inmiddels heb ik een avatar; heb jij al een auto? ;)

fuelfire.gif

geweldig dat je preventief onderhoud uitvoert aan de :thumbup: , na recente :wave: Vanos problemen en de rookpluim onderweg naar Munchen, is het nut wel aangetoond lijkt me... deze ;) kan er weer heel wat kilometers tegenaan!

Link naar reactie
Wat waren nu de conclusies? Wel (en ik hoop/verwacht dat Ruud me corrigeert als ik het niet helemaal goed vertel) de schalen kwamen er allemaal uit zonder schade. Ze vertoonden wel degelijk sporen van slijtage; waarbij de bovenste schalen er minder aan toe waren dan de onderste. Ze waren meetbaar dunner geworden in vergelijking met de nieuwe. Geen krassen of iets dergelijks en, zoals op een van de foto's ook te zien is, de krukas is nog mooi origineel groen. Dat houdt in dat er geen te hoge temperaturen zijn geweest en dat er dus altijd voldoende smering heeft plaats gevonden (volgens de dr.).

De bovenste schalen krijgen de klap van de ontbranding te verduren. De onderste hoeven de zuiger alleen naar beneden te trekken na de ontbranding en ingaande slag. De lagerschalen bestaan uit een drager met daarop één, twee, drie of zelfs vier lagen opgedampt. Al zou je onder normale bedrijfscondities door de eerste laag zijn, dan loopt je krukas nog steeds geen schade op. Wel is het dan aan te raden om te vervangen indien je je motor volgasvast wilt hebben. Mocht je olieverbruik hebben, dan is vervangen van klepseals aan te raden, daar deze na verloop van tijd hard worden en olie op de klepsteel verbrand, aankoekt en bij hoge belasting onder hoge temperaturen kan leiden tot een afbrekende klep. Dit is de tweede oorzaak van 90% van alle motorschades.

Behalve de lagerschalen en oliepomp heeft Ruud ook de vanos-boutjes vervangen en een aantal andere zaken gedaan die noodzakelijk waren. Noemenswaardig is dat de bougies vervangen zijn waarbij de oude echt versleten waren; de puntjes waren er helemaal af(!).

Hoe rijdt ie nu? Ik merk dat de auto duidelijk stiller is geworden en hij lijkt directer te reageren op het gaspedaal. Dit kan natuurlijk aan meerdere zaken liggen (vanosboutjes/bougies.?).

De olie kwam normaal gesproken niet ver boven de 90 gr en dat kwam hij vandaag ook niet. Ik heb hem niet ver boven de 4000rpm gehad want ik wil de nieuwe schalen toch rustig aan hun nieuwe stek laten wennen.

De nieuwe schalen hoef je helemaal niet in te rijden. Je kunt na warmdraaien van de motor nu onbezorgd voluitgaan met twee voeten in de carterpan en hoeft niet bang te zijn dat er een drijfstang naar buiten komt. Met nieuwe schalen loopt de motor iets minder soepel dan met schalen die een beetje ruimer zijn geworden door slijtage. Daarom loopt een motor met bijna versleten lagerschalen ook zo goed vlak voordat het schroot wordt. De effecten die jij bespeurt zijn te danken aan je nieuwe bougies voor het beter oppakken en reageren op gaspedaal. Geluidsverandering waarschijnlijk door olie met ander viscositeit.

Ik ben eigenlijk vreselijk benieuwd naar foto's van het binnenste van de oliepomp, want dat is veruit het duurste onderdeel van de vervangen onderdelen.

Als je de onderdelen en olie even bruto telt, dan kom je op ongeveer 675,00 - 700,00 euro. Een dagje werk en dan is 1000 euro een nette prijs.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.