Ga naar inhoud

Lagerschalen vervangen..


Vliegende Hollander

Aanbevolen berichten

Een onderwerp waar al een en ander over geschreven is; ook op dit forum.

Toen ik laatst bij Roodkapje op de koffie was en de restanten van een :( -blok zag, waarvan de lagerschalen waren versleten schrok ik wel even :thumbup: (drijfstang door het carter..) :blink: .

Mijn :thumbup: heeft er inmiddels bijna 100.000 km op staan en ik heb niet echt een goed idee hoe er de eerste 90.000 km mee gereden is.. Geen twijfel dat Memento er goed voor gezorgd heeft hoor :rolleyes: ; maar de eigenaar daar voor heeft er toch de meeste km's mee gemaakt..

Gezien eerdere ervaringen op dit forum en het feit dat ze op het Duitse Z3 forum adviseren om bij 80.000 km de lagerschalen te vervangen heb ik in overleg met Ruud afgesproken om bij mijn :unsure: deze operatie te laten uitvoeren. Dr Ruud adviseerde om, als het geheel toch open lag, ook een nieuwe oliepomp te plaatsen, en dat vond ik ook een goed idee.

Binnenkort moest de auto zijn apk hebben en er waren nog een aantal kleine zaken die moesten gebeuren, dus had ik afgesproken om gisteren de auto bij Ruud te brengen.

Vandaag heeft Dr Ruud de patient stevig verdoofd en is de operatie begonnen. Nadat de stuurinrichting eerst is verwijderd om bij de carterpan te komen; en er nog een aantal andere zaken waren gedaan, werd na de lunch, de carterpan verwijderd om bij de juiste onderdelen te kunnen komen.

Voor de koffie werden de eerste schalen verwijderd en het resultaat laat ik hier binnenkort weten en zien; maar mijn vrouw wil nu eerst eten, dus dat houden jullie te goed..! :(

Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

eten jullie altijd 7 gangen 's avonds? Waar blijft de rest?

En nu zit Edwin daar zo op de bank:

dsc00281jp2.jpg

F5....F5....F5.....F5.....F5.... :(

Ik ben wel benieuwd naar je foto's Ad.

Is dit trouwens iets waar de minder gemotoriseerde Z3's ook last van hebben (onze Coupe 2.8 is afgelopen zondag tijdens de Ringrit over de 120.000 gegaan :rolleyes: )

Link naar reactie

Zo; burp, boer, etc (kun je daar ook strafpunten voor krijgen..?), dat maaltje is weer binnen. Nadat de dokter de eerste diagnose had gesteld, vond ik dat we wel even konden gaan wokken bij de chinees; bovendien had ik geen zin meer om te koken :wave: en Astrid had gewerkt.

Nadat de oliepomp er af was gegaan heeft de dokter de schalen van de eerste drijfstang losgehaald; en zijn conclusie was: in goede conditie maar wel behoorlijk glimmend (= gesleten). Er zaten geen strepen in van diepe slijtage, ook de drijfstang zag er glad en onbeschadigd uit.

Wel is bij deze eerste van de 6 de indruk dat het goed is om de zaak te vervangen. Ben er zeker op tijd mee maar of ze nog 100.000 km zonder problemen zouden draaien, daar had Ruud twijfels over..!

Na de koffie ben ik naar huis gegaan en ik weet dus zelf nog niet hoe de rest er uit is gekomen maar dat laat ik jullie morgen weten.

Mijn eerste gevoel is wel dat ik blij ben dat ik hier aan begonnen ben.

Morgen de rest van het verhaal en dan ga ik ook foto's plaatsen :thumbup: .

Link naar reactie
Is dit trouwens iets waar de minder gemotoriseerde Z3's ook last van hebben (onze Coupe 2.8 is afgelopen zondag tijdens de Ringrit over de 120.000 gegaan :wave: )

Ik weet het niet helemaal zeker Ruud, maar ik dacht dat dit specifiek een probleem was van de :thumbup: met een S50 motor. Voor alle zekerheid zal ik morgen de dokter zijn kennis hierover aanspreken en dan laat ik het nog weten.

Link naar reactie
Nee hoor alle Z3's, ik wil niemand bang maken ofzo :thumbup: En de oliepomp bij de S54 wie heeft er ook alweer zo'n ding :wave: Ah ja Edwin, ik ben blij dat hij voorop rijd met de najaarsrit <_<

ik ook, dan dan de rest lekker glibberen over mijn olie. kun jij er daarna nog wat koelvloeistof over gooien.

Link naar reactie

Hier de drijfstanglagerschalen op rij.

Op zich ziet het er best aardig uit, geen sporen van ooit met te weinig olie gereden of met te hete olie.

Bovenste lagerschalen hebben iets meer slijtage dan de onderste.

Niemand kan zeggen hoeveel km hiermee zonder problemen nog mee gereden kan worden, het is mooi op tijd en nu weet je op zeker dat je voorlopig de eerste 80.000 km geen zorgen hoeft te maken of de lagerschalen nog wel goed zijn.

img0019ry8.jpg

Link naar reactie
Ik heb een rammel in mijn uitlaat :thumbup:
Misschien heeft ie alleen maar een man nodig; je hoort zoveel rare verhalen de laatste tijd.. :wave:<_< .

ik denk dat hij al een man gehad heeft nu hij een rammel in "zijn uitlaat" heeft. Ik heb uit betrouwbare bron dat hij deze hele week vrijgezel is.

Link naar reactie

Ik heb jullie verhaal van de lagerschalen gelezen.

Behalve het slijtpatroon ( gelijkmatig heb ik begrepen ) is de maatvoering een alleszeggend iets hoe lang de schalen nog hadden meegekund.

Ruud

Heb je de speling nog gemeten ? , viel deze nog binnen de toleranties?

Natuurlijk , als je het blok toch open hebt , ga je over op vervanging van de schalen.

Maar je hebt dan wel een indruk of je op tijd was , of dat je nog wel een tijdje had kunnen rijden.

Ik heb weinig ervaring met de M blokken , maar de 6 cilinders gaan erg lang mee.

Op zijn tijd olie verversen >> meer dan 200.000 km is dan geen enkel probleem.

Link naar reactie

Helaas was de auto vandaag nog niet klaar omdat er nog wat andere patienten tussendoor moesten; dus op het eindresultaat moet nog even worden gewacht.

In ieder geval heb ik van Ruud begrepen dat het blok weer in elkaar zit en al gelopen heeft.

Hierbij dan in ieder geval een aantal foto's van gisteren.

Voorbereiden van de operatie (voor die lange: voorberijden :offtopic: ):

apk04la5.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.