Ga naar inhoud

Hoe bevalt de Z4


Aanbevolen berichten

Nu de Z4 al wat langer mee doet in het z-tjes land, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers. Met name ben ik benieuwd naar de ervaringen van de mensen die van een Z3 zijn over gestapt. Wat vind je positief, wat viel tegen. Wat ben je tegen gekomen en waar moeten aspirant kopers op letten (ja misschien ben ik er ook wel een).

Link naar reactie
  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tja wat zal ik ervan zeggen. De Z3 2.2i die ik had is natuurlijk niet te vergelijken met de huidige Z4M. Ik heb nog niet in een "gewone" Z4 gereden maar volgens Dr Phil is er een groot verschil tussen de Z4 en de Z4M. Laat ik het dus maar niet over de motor en rijeigenschappen hebben maar over andere zaken.

Allereerst de kachel/airco/ventilatie. Dat is in de Z4 goed geregeld (ik heb de volautomatische variant) De KAV van de Z3 sucks naar mijn mening. Of te warm, of te koud maar nooit precies de juiste hoeveelheid warme/koude lucht op de gewenste plaats. Een ander nadelig punt van de Z3 is dat boven de 110 km per uur je scalp eraf wordt geblazen. Bij de Z4 heb je dat gevoel pas als je sneller gaat dan 150 km per uur. Verder heeft de Z4 natuurlijk een betere wegligging. Bij 250 km per uur voel ik mij nog prettig terwijl ik dat niet bij de Z3 had als ik 220 of zoiets reed. Wel denk ik dat de Z3 meer bij het echte "roadster gevoel" komt dan de Z4. Het is gevoelsmatig allemaal te modern, strak en smooth. Toch zou ik niet meer terug willen naar de Z3 maar dat zal grotendeels wel met de letter :blink: te maken hebben. Wat ik zondermeer kan aanbevelen is het Professional Sound system. Wat een geluid en power, zeker als je de standaard set uit de Z3 of de 3-serie gewend bent. En natuurlijk ///M stoelen, die je ook op de gewone Z4 kunt krijgen.

Overigens tot mijn verbazing zitten er op de ///M geen run flats en op alle andere Z4's wel. Why ??????

Link naar reactie

Kan mij bij de vorige schrijvers aansluiten.

Wegligging is beter, afwerking interieur beter (hoewel nog geen 100% duitse BMW), minder rammels (windscherm)

Stoelen zitten beter etc etc. Gewoon een stap voorwaarts, dus je zult geen spijt hebben van de overstap, indien je dit van plan bent.

Maar ga wel voor een 6 cylinder !

Link naar reactie
Overigens tot mijn verbazing zitten er op de ///M geen run flats en op alle andere Z4's wel. Why ??????

"During the development of the Z4 M, engineers from BMW M evaluated the Run-flat and conventional tyres around the infamous Nürburgring. They concluded that the high levels of performance from the M car necessitated the fitment of ‘conventional’ tyres as standard on all Z4 M's. However, to maintain the highest safety levels, the wheels of the Z4 M are designed to prevent the tyre coming off the wheel, even in the event of a high-speed blow out. Punctures can be sealed using the M Mobility System and, without a spare wheel, the same weight benefit as the Run-flat tyre solution is achieved."

Link naar reactie
Ik ben echt benieuwd naar de rij eigenschappen van de M

In mijn ogen is de auto alleen "veiliger geworden door alleen huidige gadgets"

Qua prestaties op papier is de z4m niet echt een verbetering.

Heb je zelf wel eens een paar keer met een Z3M gereden Stoploss?

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik vind een interessant topic,

Heb gisteren nog even bij bert story de Z4M bewonderd

Ik denk niet dat de Z4 ///M veiliger is geworden door "gadgets" Het zal met name door het onderstel komen, dat van de Z3 is als ik het goed heb gebaseerd op de de 3 serie compact. Dat is inmiddels dus een jaar of 15 oud. Ik heb jammer genoeg nog nooit in een Z3 ///M gereden want dat zou de vergelijking eenvoudiger maken. Ik hoor wel altijd (ook van de kenners) dat de Z3 ///M bij bepaalde omstandigheden een beetje onbetrouwbaar wordt, of beter gezegd onvoorspelbaar. Bij de Z4 ///M heb ik dat gevoel totaal niet. Ook niet bij zeer hoge snelheden of regen. De remmen zijn echt fenomenaal.

Over de prestaties op papier, daar zit idd niet zo heel veel verschil in. 343 PK vs 325 dan wel 321 PK. Top beiden 250 begrensd. 0-100 5,0 vs 5,4 sec. Zonder begrenzer schijnt de Z4 273 km te halen en de Z3 260 km, ook al beweren sommige Z3 ///M rijders dat zij wel 280 halen :schater: De Z4 heeft een betere Cw waarde en zal mede daardoor (en de 18 of 22 pk extra) altijd sneller zijn. Bij de laatste rit in Duitsland is dat ook wel bewezen, ondanks dat ik omdat ik de auto pas had nog niet optimaal kon schakelen. (Even wennen, dagelijkse auto is een automaat en de Z3 had een vijfbak) Denk nogmaals wel dat de Z3 een extra dimensie heeft door het aanvullende Roadster gevoel maar in de Z4 voel je je wel veiliger.

Link naar reactie

Het glaZen achterruitje i.c.m. het 'Just push the button' softtopje... <_<

En het is meteen netjes afgewerkt als het topje ingeklapt is...Die perssenning van de ZZZ... :thumbup:

Ik heb eens mogen rijden in een 2.5, echt niks anders dan lof.

De Z3 is tenopZichte van de Z4 echt een speelgoed autootje, wellicht dat ik er daarom ook Zo verliefd op blijf.

Maar wegligging vergelijken blijft lastig, Zoals Frank (en Piérre vaker) aangaf, de achterkant van de Z3 is gebasseerd op de E30 !!!

Daar Zit tenopZichte van de Z4 techniek inderdaad 15 jaar tussen.

Link naar reactie

Een maand geleden de overstap gemaakt van een heerlijk rijdende Z3 2.8 facelift (uit 2000) naar een z4 3.0 (uit 2003). :party::thumbup::thumbup:

Nadelen?

* Het interieur lijkt bij de z3 iets beter. Sommige onderdelen van het interieur van de z4 zijn erg kras gevoelig. (bv kunststof kapje onder de handremgreep, de deurhandels). Ik heb mijn z4 tweedehands gekocht en heb deze onderdelen meteen laten vervangen .... tientjes werk .... maar toch.

* Ik vind de stoelen in beide auto's gelijkwaardig zitten, maar de zijdelingse steun van de standaard z3 stoelen is beter (tov standaard z4 stoelen). Dit lijkt me eenvoudig op te lossen met Z4M stoelen. :cooltext:

* Witte knipper conversie (IMHO noodzakelijk) is echt erg prijzig …. Ik kan het weten :lol: Zo’n ombouw bij een Z3 kost een fractie. Of je koopt er natuurrlijk gewoon eentje van na 2006 ... die zijn al wit.

Voordelen?

* Wegligging bijzonder merkbaar beter, geen vergelijk gewoon. Terwijl ik al geen klagen had over de Z3 :thumbup:

* De 3.0 motor (zelfde als de z3 3.0) is echt een geweldige motor :D . Het maakt de auto echt merkbaar sneller en sportiever dan de Z3 2.8

* Looks; das persoonlijk. Ik heb altijd een zwak gehad voor de z3 en vind de Z4 dan ook niet mooier .... wel stoerder, hij lijkt groter, breder ... maar volgens mij is dat optisch bedrog. Volgens mij (maar ik heb er geen boekwerken op nageslagen) scheelt het 4 cm in de lengte en 4 cm in de breedte.

* De Prof. stereo is echt amazing. Een heerlijke optie .... volgens mij was zoiets nooit mogelijk in de Z3.

* De kapconstructie; stiller, beter, glazen (verwarmde) achterruit en mooier gemaakt.

* 6 versnellingen tov 5. Het verhoogt net weer even het sportieve gevoel.

* Grotere kofferruimte (het scheelt iets van 100 liter), maar dat is net lekker als je met de Z4 op vakantie gaat (zoals we met de Z3 hebben gedaan)

* Ondanks dat de kwaliteit van het interieur vind ik het interieur van de z4 veel mooier dan het interieur van de z3 (persoonlijke smaak).

* Het lijkt (volgens mij dus ook weer optisch bedrog) een veel grotere auto als je erin zit. In de Z3 had ik wel eens het gevoel in een kleine auto te rijden (ben 1m90 lang) dat gevoel heb ik totaal niet in de Z4 ... ik heb ook een paar centimeter meer hoofdruimte.

* Het standaard uitlaatsysteem van de Z4 vind ik beter klinken dan het standaard uitlaatsysteem van de z3 … beide kunnen natuurlijk wel aangepast worden … maar toch.

* Sportknop! :o Heerlijk gewoon. Als je wilt cruisen, sportknop uit, als je wilt rijden, sportknop aan. De auto stuurt daadwerkelijk een stuk strakker!

* Omdat het een nieuwere auto is zitten er gewoonweg veel meer opties op: bv BMW prof sat/nav (werkt erg goed), cruisecontrol, automatisch dimmende, wegklappende, verwarmde binnen en buitenspiegels, regencensor, de al eerder genoemde sportknop, veel uitgebreidere boardcomputer, kap die volautomatisch dichtgaat zonder dat je iets met hendels moet doen. etc. Het is allemaal niet nodig om lekker met de zon op je bol te genieten, maar nu het er toch in zit laat ik het er zeker niet uithalen :huh: . Al die opties zijn gewoon erg lekker! En ik gok (weet het dus niet zeker) dat de meeste van die opties nooit verkrijgbaar waren op de Z3… behalve natuurlijk cruisecontrol.

Kortom, na een proefrit was ik om. Als ik eerlijk ben, was ik vlak voor die proefrit helemaal niet van plan om een nieuwe auto te kopen. Ik wilde gewoon wel eens proeven hoe dat rijdt, zo'n Z4 .... nou goed dus :D De Z4 maakt wat mij betreft de Z3 niet minder. Ik heb er drie jaar met enorm veel plezier in gereden en vind het ontwerp nog steeds extreem mooi, stijlvol B) en –heel belangrijk bij een roadster- tijdloos, maar de Z4 is (IMHO) gewoon een trapje hoger in (bijna) alles.

Ik zou wel eens in een Z4 :m: willen rijden :wave:

laterrrrrrrrrr :P

Link naar reactie
Ik weet niet wat voor antwoord je verwacht maar lijkt mij dat je de rij eigenschappen zelf moet ondervinden. Iedereen met een Z4 zal enthousiast zijn misschien vind je het zelf wel niets als je er mee gereden hebt.

Ik heb ondertussen een Z4 2.5 uit 2003 gereden. Deze viel (aangezien ik een 2.8 gewend ben) qua rijprestaties tegen. Het is maar een eerste indruk en zo ben ik dus benieuwd wat andere tegen gekomen zijn. Zeker na een langer gebruik er van, dat wat je bij een proefrit er meerstal niet uit haalt.

Mijn volgende stap is ook de proefrit in een 3.0 te gaan doen en dan van daar uit weer verder.

@socrates69: :thumbup: mooie uitgebreide omschrijving

Link naar reactie
Ik heb ondertussen een Z4 2.5 uit 2003 gereden. Deze viel (aangezien ik een 2.8 gewend ben) qua rijprestaties tegen. Het is maar een eerste indruk en zo ben ik dus benieuwd wat andere tegen gekomen zijn. Zeker na een langer gebruik er van, dat wat je bij een proefrit er meerstal niet uit haalt.

Mijn volgende stap is ook de proefrit in een 3.0 te gaan doen en dan van daar uit weer verder.

@socrates69: :thumbup: mooie uitgebreide omschrijving

Was dit een 2,5 I S (met sportknop ???) Vind wanneer de sportknop uitstaat de auto tam, fijn bij file rijden. Met SK aan wordt de z4 giftiger en reageert heel spontaan op gas, vind het dan een kompleet andere auto.

Link naar reactie
Was dit een 2,5 I S (met sportknop ???) Vind wanneer de sportknop uitstaat de auto tam, fijn bij file rijden. Met SK aan wordt de z4 giftiger en reageert heel spontaan op gas, vind het dan een kompleet andere auto.

Met sportknop ja... maar dan nog als die SK aan stond, kon ik vergeleken met de Z3 2.8 minder uit de auto halen. Ik heb ook begrepen dat dit komt omdat de Z4 in het onderste bereik wat minder vlot is dan de Z3 en juist in de bovenkant gaat de Z4 wat langer door.

Link naar reactie
Met sportknop ja... maar dan nog als die SK aan stond, kon ik vergeleken met de Z3 2.8 minder uit de auto halen. Ik heb ook begrepen dat dit komt omdat de Z4 in het onderste bereik wat minder vlot is dan de Z3 en juist in de bovenkant gaat de Z4 wat langer door.

joost klopt, boven de 4000 rpm komt er echt leven in. Laatst in BRD, helaas op winterbanden, even doorgetrokken (dakloos) tot 220 op de teller, ging als een speer, wanneer ie emaal op toeren is. Helaas echte top niet uitgeprobeerd, is niet zo gezond op banden met een max v van 190 km/u

Link naar reactie
Ik weet niet wat voor antwoord je verwacht maar lijkt mij dat je de rij eigenschappen zelf moet ondervinden. Iedereen met een Z4 zal enthousiast zijn misschien vind je het zelf wel niets als je er mee gereden hebt.

Ik kom even niet op de naam van dat vriendelijk echtpaar met een blauwe Z4, Zwitserlandkenners meen ik.

Zij hebben mij ooit verteld dat Ze spijt hadden van de overstap naar de Z4.

Je moet inderdaad Zelf rijden en ervaren om een doorslaggevend oordeel te kunnen vellen.

Het is alweer een poos geleden dat ik ermee gereden heb maar in mijn grijZe massa Zit nog het idee dat die sportknop niet Zo'n spectaculair verschil uitmaakte,

maar nogmaals, long time ago...

Als het klopt dat de Z4 maar 4cm langer en breder is (ik heb het ook nooit nagekeken) dan oogt dat wel heftig... :rolleyes:

De Z4 Ziet er toch behoorlijk dikker, breder (van voren dan), langer en ruimer uit dan de Z3.

Zo ook de nieuwe Audi TT bijvoorbeeld.

Laatst parkeerde ik Zedri achter een nieuwe TT Coupé.

Toen ik nog eens omkeek nadat ik een eindje de straat was uitgelopen stond ik toch echt wel te kijken van het optische verschil... :thumbup:

Zoals vaker begon ik bijna te Zoeken naar de afstandsbediening voor dat speelgoed Z3'tje, je weet wel, met Zo'n wieltje er op.

Dat effect heb ik ook als ik een Z4 Zie, duidelijk de nieuwere generatie.

radiogr-hummer_ab.jpg

Link naar reactie
Ik kom even niet op de naam van dat vriendelijk echtpaar met een blauwe Z4, Zwitserlandkenners meen ik.

Zij hebben mij ooit verteld dat Ze spijt hadden van de overstap naar de Z4.

Klopt helemaal. Dat zijn Johan en Maasje. Reden eerder Z3, zijn overgestapt naar Z4. Een 2.5, meen ik.

Link naar reactie

Klein beetje waar, ze hebben idd eerst een Z3 1.9 gehad, overgestapt naar een 2.0 Z4 (die mijn oude 2.8 aardig wist bij te houden).

Over de Z4 niets dan tevreden, meer comfort, modernere techniek al het bovengenoemde maar de looks van de Z3 vond Maasje vooral meer aantrekkelijk.

Link naar reactie

6e74_12.JPG

dat is de über L&B Z4! Zou het wel graag eens horen, met die compressor.

Is een soort "cfQP" uitvoering van de Z4.

@Roger, zou je die ook binnen drie dagen verkocht krijgen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.