Ga naar inhoud

veiligheidsgordel


Rob43

Aanbevolen berichten

Beste Z3-ers,

Nu ging ik net zo lekker met de inbouw van de div. onderdelen in de middenconsole ed. (zie - indien behoefte - ook mijn eerdere opmerkingen)

IK heb net 2 speakertjes (10 cm doorsnee) gemonteerd achter mijn stoelen in de kunststofbekleding. Daar waar ook de veiligheidsgordels in zijn gemonteerd. Is gelukt met een hoop kunst- en vliegwerk, want er is daar bijzonder weinig ruimte en de inbouwdiepte v/d speakers is 5,5 cm.

Met de veiligheidsgordels zit ik echter te kl@ten. Ze zijn nu opgerold en geblokkeerd. Ik krijg ze met geen mogelijkheid meer afgerold. Bij demontage was er niets mis mee. Ik heb er verder niets aan gedaan, heb ze alleen losgemaakt van de stalen balk, waar ze op waren gemonteerd.

Hoe krijg ik die dingen gedeblokkeerd??? Ik zie nergens een palletje o.i.d.

Er kan ook nooit iets vlot verlopen in de auto-onderdelenmontage. Althans niet bij mij dan. Zou het trouwens echt aan mij liggen??? (Streelt niet bepaald mijn ego <_< )

Wie kan mij er iets over zeggen?

aangepast door Marvin
Link naar reactie

Staan ze na de terugbouw niet te strak? misschien weer losmaken zodat de gordel weer speling krijgt en dan uittrekken.

Heb in mijn ex zzz ook 13 cm speakers daar ingebouwd (ook enorm geklooi) en gordels eerst een eindje afgerold voordat ik ze terugzette.

Heb trouwens zelfde probleem bij mijn z4. wanneer ik een stoel naar voren zet krijg ik met geen mogelijkheid te gordel uitgetrokken.

Eerst gordel een beetje lossen en dan de stoel verplaatsen is de oplossing. volgens mij staat de vergrendeling er op en die krijg je er alleen af wanneer er nog wat speling in de gordel zit.

rob

Link naar reactie
Staan ze na de terugbouw niet te strak? misschien weer losmaken zodat de gordel weer speling krijgt en dan uittrekken.

Heb in mijn ex zzz ook 13 cm speakers daar ingebouwd (ook enorm geklooi) en gordels eerst een eindje afgerold voordat ik ze terugzette.

Heb trouwens zelfde probleem bij mijn z4. wanneer ik een stoel naar voren zet krijg ik met geen mogelijkheid te gordel uitgetrokken.

Eerst gordel een beetje lossen en dan de stoel verplaatsen is de oplossing. volgens mij staat de vergrendeling er op en die krijg je er alleen af wanneer er nog wat speling in de gordel zit.

rob

Wat het was, was het, maar ik heb ze maar even geforceerd. (Het hendeltje met een schroevendraaier naar achteren geschoven en toen hard getrokken. Ze doen het nu weer perfect (zowel afrollen als blokkeren). Een vreemde zaak, maar ik denk wel dat je uiteindelijk gelijk had en dat ze wellicht te strak zaten. Ik heb het alleen niet zo ervaren. Ze rollen nl. vanzelf op zoals je weet. In ieder geval gaf jij het aanzetje om het maar wat te forceren. Bedankt. WEER EEN STUKJE GEHOLPEN!!! Wat een site zeg. :D

Link naar reactie
  • 10 jaren later...

Tijd om een antiek topic reanimeren.

 

De aanleiding voor deze update is er eentje uit de categorie: ''dat zal je altijd zien"...

Na een dag zweten op kantoor en in de trein hebben we de ZZZ even de sporen gegeven: lekker afkoelen op wat lokale groene binnenweggetjes én kijken of alle klussen zich goed gehouden hebben in verband met de aanstaande APK.

 

Er leek niks aan de hand te zijn: de temperatuurmeter bleef keurig in het midden en dankzij wat kleine klusjes zijn we wat rammeltjes kwijt.

Ook kon je merken dat het motortje blij was met nieuwe olie en bougies.

 

Alles prima dus...

Totdat het inertiamechanisme van de bijrijdersgordel zonder waarschuwing besloot er de brui aan te geven. :headwall:

De gordel wilde alleen nog oprollen en ongeacht wat mijn passagier probeerde: weer afrollen was er niet bij...

 

Naar huis dan maar, en de ouwe getrouwe gereedschapskoffer erbij gepakt. 

Ik heb de rolbeugel losgehaald en daarna de plastic kappen waar de 'poten' van de beugels in vallen. Met dat gedemonteerd kan je met wat goede wil bij het rollend deel van de gordel. Voor de buitenste rolbeugelkap had ik gelukkig al een 'shortcut' gecreëerd (twee 10mm gaatjes geboord vanuit binnenkant bagagebak), waardoor ik de schroeven van dat kapje los kon maken ZONDER beide rolbeugels én de bagagebak te hoeven demonteren. 

 

Dankzij een snelle webzoektocht was de remedie gênant eenvoudig: een bescheiden klopje met een nylon hamer op het mechanisme... 

Onder het witte kunststof kapje aan de zijkant (aan de kant van de bagagebak) van het rolmechanisme zit volgens zeggen het pendelmechanisme dat zorgt dat de gordel alleen aanspant wanneer 't moet. Schijnbaar is na verloop van tijd een licht gewelddadig geheugensteuntje precies wat 't ding nodig heeft. :hypocrite:

 

Voor de zekerheid heb ik de gordel 'tig keer getest voor ik de interieurdelen en de rolbeugel terugbouwde: so far, so good... 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden zei Frenkie:

...hamertje mee...

Voor demontage zoals ik hier beschreef heb je alleen al twee maten Torx (what were they thinking?) nodig om de rolbeugel eruit te lichten, plus een ring/ratel 16 om de gordel los te maken als daar te veel spanning op staat. Dán pas kan je met schroevedraaiers aan de slag om die vermaledijde plastic kapjes te verwijderen.

 

Ik heb zin noch ruimte (er moet ook nog wijn mee terug! :hypocrite:) voor zó veel gereedschap. Ik gok er daarom maar op dat als 't weer gebeurt ik alleen het klepje in het rolbeugelvoetkapje (8x woordwaarde) hoef los te wippen en een mepje met wat er in het BMW-gereedschapssetje voorhanden is volstaat.

 

Zo niet, dan is er altijd nog een ANWB-lidmaatschap... :hypocrite:

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.