Ga naar inhoud

Beterschap, Frank / (S)toploss

RobC

Aanbevolen berichten

• Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zo, ik ben er weer :D

Ik heb om te voorkomen dat er lege plekken zouden ontstaan bij een aantal forumactiviteiten waaraan ik in de komende periode zou meedoen vanuit het ziekenhuis een kort berichtje naar Huub gestuurd. Gisteren ben ik thuis gekomen en hier is het verhaal:

Vorige week dinsdag moest ik mijn moeder om 10.00 uur naar het VU brengen voor een hersenoperatie (moeder en kind maken het inmiddels goed ;) Omdat het niet de moeite was om nog te gaan werken voor 10.00 uur had ik bedacht om maar even te gaan hardlopen op het strand tussen Wijk aan Zee en Heemskerk. Zo gezegd zo gedaan. Om 8.15 uur stond ik op het strand maar na 40 minuten kreeg ik opeens pijn op mijn borst. Stilstaan hielp niet en de pijn werd steeds erger. Ik wist dat er iets mis was maar omdat je altijd hoort dat je bij een hartinfarct ook pijn in je arm krijgt dacht ik dat het wat anders zou zijn. De pijn werd niet minder en ik kreeg steeds meer een tekort aan lucht en het hardlopen was overgegaan in strompelen. Uiteindelijk kwam ik na twintig minuten bij de auto en heb ik mijn vrouw gebeld. De ambulance was er zo en na een tussenstop in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk ben ik uiteindelijk terechtgekomen in het ziekenhuis in Alkmaar. Grappige anecdote: Toen ik in Alkmaar uit de ambulance werd gehaald klapten de wielen van de brancard niet goed uit en viel ik met brancard en al op de grond. Brancard was direct onbruikbaar en op de parkeerplaats moest ik eerst weer over op een nieuwe brancard ;) Om kwart voor twaalf was ik gedotterd. Bij een hartinfarct ontstaat er in een kransslagader die je hart van bloed voorziet een propje bloed waardoor de zuurstoftoevoer naar een deel van je hart stopt of sterk afneemt. Bij dotteren wordt er via je de slagader in je lies in de verstopte ader een ballonnetje opgeblazen waardoor de bloedprop verdwijnt. Problem solved! Je voelt je direct weer een stuk beter. Als het dotteren binnen 6 uur plaatsvindt valt de schade aan het hart meestal mee. Bij mij was het met 2,5 uur gepiept en zoals het er nu naar uitziet zal ik na het revalidatieproces waarschijnlijk geen beperkingen meer ondervinden. Je blijft wel je hele leven medicijnen slikken dus dat is wat minder. Ook is duidelijk geworden dat je dus niet altijd ook pijn in je arm hoeft te krijgen. Afhankelijk van waar de verstopping zit kan de pijn in je borst ook gepaard gaan met misselijkheid en een stijf gevoel in je kaak. En dat had ik dus wel!

Ik mag gedurende een maand geen auto rijden ;) en de cardioloog wilde dat ik twee maanden niet zou werken. Na enige onderhandeling heb ik dit laatste kunnen beperken tot een maand. Over twee weken start de revalidatie met licht sporten en dan moet ik over een week of zes toch wel weer redelijk de oude zijn. Hopen dus maar dat het bij dit incident blijft en dat het niet nog een keer gebeurt.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de goede wensen en positieve reacties en ik verwacht dat ik er met de Apeldoorn-rit weer gewoon bij ben. Overigens is dit uitgebreide verhaal geen vorm van therapie maar beoog ik het volgende ermee:

1 als het jezelf of je partner een keer overkomt dan kun je o.b.v. mijn verhaal wellicht eerder tot de conclusie komen dat het een hartinfarct zou kunnen zijn. (hoe eerder de diagnose en behandeling hoe minder schade)

2 Blijf lachen en positief, ook als het even wat minder gaat.

Zie jullie snel weer :fiew:

Gr

Frank

Link naar reactie

goed je zo snel weer op het forum te zien. kende inderdaad ook alleen het verhaal van de pijn in je arm dus dat heb je er al mee bereikt.

hebben ze de schade aan de brancard nog op je verhaald? ;)

pas goed op jezelf ;)

Link naar reactie

Goed om te lezen dat het weer goed met je gaat en het is inderdaad waar dat lachen (elke dag als kan) een goede remedie is. ;)

Vergeet voor de zekerheid niet ff aan je cardioloog een paar van die kleine pilletjes te vragen. Je weet wel voor onder je tong, als je een beklemmend gevoel in je borst mocht krijgen. ;)

Link naar reactie

ja, van die kaak hoorde ik ook pas een week of 6 geleden toen mijn moeder een hart infarct had. Bij haar leeftijd is het revalideren wat langzamer natuurlijk (net in de 70).

Even vragen - hoe oud ben je eigenlijk en had je "slechte" gewoontes (roken / drinken / eten)? Ik neem aan dat je ook de lijst nu hebt van "niet dat eten" en zo voort.

Link naar reactie

Stijf gevoel in je kaak, werkelijk nooit van gehoord dus weer wat geleerd, ik zou denken dat ik te hard heb gegaapt of zo.

Is zeker een leerzaam verhaal! Ik zou zeggen: bij ieder gek gevoel in je borststreek, altijd het zekere voor het onzekere. Nou, je bent er goed vanaf gekomen, nu rustig aan weer opbouwen ja, dat is altijd lastig als je weer snel van alles wilt doen.

Pas goed op jezelf! Kom je nu eindelijk toe aan aaaaal die dingen die je altijd uitstelde........ toch? ;)

Link naar reactie
ja, van die kaak hoorde ik ook pas een week of 6 geleden toen mijn moeder een hart infarct had. Bij haar leeftijd is het revalideren wat langzamer natuurlijk (net in de 70).

Even vragen - hoe oud ben je eigenlijk en had je "slechte" gewoontes (roken / drinken / eten)? Ik neem aan dat je ook de lijst nu hebt van "niet dat eten" en zo voort.

Ik ben pas 45 geworden en had als enige risicofactoren een iets te hoog cholesterolgehalte en overgewicht. Volgens de cardioloog heb ik gewoon pech gehad want er zijn vele risicofactoren. De belangrijkste is denk ik roken. Als je rookt heb je 7x meer kans op een hartinfarct dan iemand die niet rookt. Ik ben 11 jaar geleden gestopt maar als ik dat had geweten dan was ik wellicht eerder gestopt. Overigens moet niet iedereen nu opeens zenuwachtig worden. Zoals gezegd had ik gewoon pech. De meeste medepatienten waren 70 jaar of ouder. Ik lag op een zaal met allemaal vrouwen :wave: Waarvan de jongste 50 was en de overigen 61 tot 85 jaar :D :wave:

Link naar reactie
De meeste medepatienten waren 70 jaar of ouder. Ik lag op een zaal met allemaal vrouwen :thumbup: Waarvan de jongste 50 was en de overigen 61 tot 85 jaar :newblush::thumbup:

ja, als ze je op een zaal hadden gelegd met allemaal fotomodellen tussen de 18 en 25 had dat ook niet best voor je geweest denk ik :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in