Ga naar inhoud

Gifgroene ventieldopjes


bridders

Aanbevolen berichten

Ben bij de dealer geweest om (o.a.) de 4 gifgroene ventieldopjes te laten vervangen door gewone zwarte. Werd ik door de dealer getipt om dat niet te doen. Blijkt een indicatie te zijn dat er stikstof in de banden zit. Oke, de reden hiervoor zijn meervoudig:

  • Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.
  • Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).
  • Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.

Maar... wat nu te doen? Bandenspanning controleren en eventueel bijvullen is niet verstandig om te doen bij de lokale pomp met een gewone luchtcompressor. Maar waar dan wel? Of is het allemaal een beetje overdone en kan ik gewoon lucht bijvullen en die afgrijselijk lelijke gifgroene dopjes vervangen door zwarte?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Gewoon vervangen......... en ach als je moet bijvullen, waarom niet met wat stikstof? Kost een paar eurootjes bij kwik fit en aanverwante bedrijven.

Ken het periodoeke systeem niet meer uit mijn hoofd, maar zou het niet zomaar met lucht bijvullen. Heeft iets te maken met verschillende dichtheden. daarentegen... beide gassen mengen zonder problemen zou alleen een eventueel probleem kunnen zijn als je verschillende volumes in de 4 banden moet bijvullen (denk ik zomaar) .... if you get my drift.

Het wachten is op onze huischemicus......

Link naar reactie

Heb de afgelopen jaren bij 3 auto's waarvan nu mijn Z3 bij Profile de banden met stikstof laten vullen. In principe heb je er 1 jaar geen omkijken meer naar en mag je na een jaar terug komen voor gratis bijvullen/check. Kosten 10 euro ( 4 x 2,50) reserve band is gratis. Ben blij dat ik niet meer iedere maand bij de pomp sta te klooien! Bovendien: niet 1 keer "groene dopjes" gehad!

Gewoon de metalen laten zitten en 1 x per jaar laten bijvullen/checken. Bewaar de bon bij je auto handboek/onderhoud boek

dan ziet de dealer ook dat er stikstof in zit, mocht je dit vergeten te melden bij een beurt. Groet van Mark.

Link naar reactie

Kom, kom mensen..

Wat maakt het nou uit dat je als je banden gevuld zijn met stikstof, je er als het nodig is een beetje lucht bijpompt met de compressor van het tankstation.

Er zit overigens ook in de lucht bij het tankstation 79% stikstof en maar 21% zuurstof .

Daar bestaat onze lucht namelijk uit :angry:

Link naar reactie
Wat een geneuzel over lucht of stikstof :angry: ik heb vorige week in zuid Frankrijk een bus schuim in een band gepomt werkt prima :schater:

Ja ja.... hier heb ik wat aan....

Kan je ook wel slaolie bij de motorolie doen en tank je ook euro 95 met je M? Misschien de volgende keer PUR in je banden spuiten?

Dat stikstof een bepaald nut heeft is de strekking van mijn onderwerp en ik wil het hoe/waarom weten. That´s all.

Na wat googlen een citaatje welke wel enig nut heeft misschien: "Banden gevuld met stikstof blijven vier keer zo lang op de juiste spanning omdat stikstof een dikker gas is en daarom minder snel ontsnapt. Gevolg is dat banden minder snel slijten en er brandstof wordt bespaard. Daarnaast is de kans op een klapband vrijwel miniem en treedt er geen roestvorming op bij de velgen. Verder is stikstof reukloos, onbrandbaar, niet giftig en zelfs vlamdovend. Stikstof kan in bestaande banden worden gepompt. Dat kost bij Profile 2,50 euro per band, bijvullen is gratis. Een band gevuld met stikstof kan worden bijgepompt met gewone lucht, maar daardoor worden de positieve effecten van de stikstofvulling wel minder. In de transportsector, vliegtuigindustrie en de Formule 1 is het gebruik van stikstof al jaren gemeengoed, het wachten is nu op de particuliere branche."

Link naar reactie
Ja ja.... hier heb ik wat aan....

Kan je ook wel slaolie bij de motorolie doen en tank je ook euro 95 met je M? Misschien de volgende keer PUR in je banden spuiten?

Dat stikstof een bepaald nut heeft is de strekking van mijn onderwerp en ik wil het hoe/waarom weten. That´s all.

Na wat googlen een citaatje welke wel enig nut heeft misschien: "Banden gevuld met stikstof blijven vier keer zo lang op de juiste spanning omdat stikstof een dikker gas is en daarom minder snel ontsnapt. Gevolg is dat banden minder snel slijten en er brandstof wordt bespaard. Daarnaast is de kans op een klapband vrijwel miniem en treedt er geen roestvorming op bij de velgen. Verder is stikstof reukloos, onbrandbaar, niet giftig en zelfs vlamdovend. Stikstof kan in bestaande banden worden gepompt. Dat kost bij Profile 2,50 euro per band, bijvullen is gratis. Een band gevuld met stikstof kan worden bijgepompt met gewone lucht, maar daardoor worden de positieve effecten van de stikstofvulling wel minder. In de transportsector, vliegtuigindustrie en de Formule 1 is het gebruik van stikstof al jaren gemeengoed, het wachten is nu op de particuliere branche."

Duidelijk verhaal Bas :angry: 't was ook niet lullig bedoelt echter heb ik al 20 jaar gewoon lucht in de bandjes en kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst de banden heb opgepomt dus...overigens gooi ik diesel in de :banaan: :mellow:
Link naar reactie

Buitenlucht is idd voor het grootste deel (79 %) stikstof.

Waar komt het vandaan, uit de luchtvaart daar wordt alleen stikstof gebruikt omdat het temperatuur bereik groot moet zijn landen op heet asfalt terwijl het net daarvoor op 30.000 ft -55C was.

Bij auto's zullen die schommelingen minder zijn, maar stikstof zorgt voor een contstantere druk in de banden.

Temeer daar stikstof uit cilinders komt en geen waterdamp bevat, de lucht uit de compressor van een willekeurig tankstation/kwikfit zal vocht bevatten wat voor grotere drukschommelingen in de band zorgt.

Overigens geeft bijvullen met perslucht niet snel problemen bij een stikstof gevulde band, er hoeft procentueel maar weinig lucht bij en dan is de hoeveelheid water die je in de band pompt ook gering.

Dus een ieder moet zelf maar uitmaken of hij het, het waard vind om niet zo vaak de banden spanning te controleren.

Aan de andere kant als zuurstof makkelijker door een band dringt als stikstof en je vult steeds een mengsel bij van zuurstof en stikstof dan rijdt iedereen uiteindelijk toch met alleen stikstof in zijn banden :angry:

Moraa,l met hele droge perslucht komt het uiteindelijk ook goed.

JCK

Link naar reactie
Aan de andere kant als zuurstof makkelijker door een band dringt als stikstof en je vult steeds een mengsel bij van zuurstof en stikstof dan rijdt iedereen uiteindelijk toch met alleen stikstof in zijn banden :mellow:

En dat is een mooie afsluiting :angry:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.