Ga naar inhoud

Tanken van V-power in z3 m


Aanbevolen berichten

:surprise: Wow dat lijkt me een tof geluid, heb je dat wel eens gedaan :schater:

Echt? je zou verwachten dat de onsteking dan ook eerder zou zijn.

Maar geld het ookandersom, is dan mijn brandende vraag :huh:

Ja wel eens gedaan :schater::schater: als er vroeger een auto naar de sloop werd afgevoerd waren we benieuwd hoe snel we een motor in de soep konden draaien, dus baksteen op het gaspedaal en van alles door de carburateur naar binnen gooien, m5 ringetjes deden het leukst, hoop herrie maar die motoren vraten ze gewoon op, als het kapot moet gaat het gewoon niet, nou ja direct dan.

andersom heeft geen effect, motoren die op 95 lopen hebben ook een lagere compresie.

Link naar reactie
  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja wel eens gedaan :schater::schater: als er vroeger een auto naar de sloop werd afgevoerd waren we benieuwd hoe snel we een motor in de soep konden draaien, dus baksteen op het gaspedaal en van alles door de carburateur naar binnen gooien, m5 ringetjes deden het leukst, hoop herrie maar die motoren vraten ze gewoon op, als het kapot moet gaat het gewoon niet, nou ja direct dan.

:schater: Dat had ik graag meegemaakt :surprise:

andersom heeft geen effect, motoren die op 95 lopen hebben ook een lagere compresie.

Dus ik heb het me echt ingebeeld? Of zou die motor toch niet afgesteld zijn totaan 95?

Link naar reactie
:schater: Dat had ik graag meegemaakt :huh:

Dus ik heb het me echt ingebeeld? Of zou die motor toch niet afgesteld zijn totaan 95?

Als ik een slooper heb laat ik hem wel staan, ga jij het ook meemaken :surprise: <_<

Ingebeeld hoeft niet persee, benzine met hoger oktaangetal kan best bij diverse motoren een verbetering geven.

Link naar reactie
Als ik een slooper heb laat ik hem wel staan, ga jij het ook meemaken <_<:lol:

Bij Detmar spaarden ze slopertjes op en eens in de zoveel tijd trapten ze de uitlaatjes eronderuit en gingen ze ermee crossen in een weiland. Helaas nooit bijgeweest :surprise:

Ingebeeld hoeft niet persee, benzine met hoger oktaangetal kan best bij diverse motoren een verbetering geven.
Misschien ben ik dan toch niet gek, hoewel.... :huh:
Link naar reactie
Eén keertje hogere octaan gehalte tanken is flauwekul, je merkt helemaal niets van betere prestaties namelijk en de motor gaat niet anders verbranden.

De ECU heeft namelijk wel meer dan 1 tank vol nodig om zich te setten naar het hogere octaan gehalte. Je gaat pas verschil merken na een derde of zelfs vierde tank V-power of BP Ultimate of whatever.

Als je altijd al 95 hebt getankt en je hebt geen problemen met pingelen, blijf dat gewoon tanken.

In de regel kun je stellen dat de zg "high performance" motoren pas echt effect hebben van de hogere octaan gehaltes. Daar zie je na verloop van tijd wel degelijk verschillen in geleverde vermogen. De wat meer "gewone" motoren zal dit niet noemenswaardig te noemen zijn en is het verschil meer met je Butt meter en in je hoofd waar te nemen dan daadwerkelijk met objectieve metingen.

Helemaal met je eens :surprise:

Link naar reactie
Dat was de reden dat BMW halverwege de M52 blokken overgestapt is op Alusil i.p.v. Nykasil coating in de cylinders. Zwavel vreet Nykasil weg. Maar het ging hier om amerikaanse benzine waar destijds iig veel meer zwavel in zat. Zo ver ik weet zit er in nederlandse benzine uberhuapt (bijna) geen zwavel meer. Ik had in mijn 2.8 nog een Nykasil versie zitten en ben voor de zekerheid toch maar betere benzine gaan tanken. Heb toen een vergelijkende test gedaan tussen:

-gewone (witte) 95

-gewone Shell 95

-V-power (Shell)

-Excellium (total)

-Ultimate (BP)

Ik heb steeds consequent een aantal beurten van de betreffende soort getankt. Mijn niet wetenschappelijke bevindingen (gevoel dus) gaf de volgende resultaten:

Het verschil tussen gewone witte 95 en BP Ultimate is zeker merkbaar. Er is met Ultimate wat meer koppel beschikbaar wat je merkt als je in de lagere toerentallen wat gas bij geeft. Hij "pakt sneller op"

Het kwam mij voor dat Excellium dat niet had. Hoewel ik Excellium minder lang getankt had vond ik toch dat het minder effect had dan Ultimate. V-power had een beetje hetzelfde resultaat als Excellium. De motor leek wel wat soepeler te lopen dan de "onderste uit de tank" benzine van de witte pomp. Maar ik kon geen duidelijk vermogens verschil ontdekken. Ook vond ik de verschillen qua "soepel lopen" ook niet echt overweldigend groot. De M52 motor loopt van zichzelf al heel mooi en de verschillen die andere invloeden (zoals buitentemperatuur, luchtvochtigeheid, een warme motor na snelwegtocht of een koude motor na een paar dagen stilstaan) meer verschillen liet merken dan het verschil tussen de verschillende benzines. Eigenlijk het prijsverschil niet waard.

De claim dat de "luxe" benzines zuiniger zouden lopen heb ik niets van gemerkt, sterker nog, na een aantal keren rekenen kwam ik tot de conclusie dat het juist minder zuinig was.

Mijn mening:

Voor gewoon toeren en "A naar B" gebruik is een gewone 95 goed genoeg (voor de niet :huh: ) Voor de genieter en de sportieve rijder (zoals ik) is alleen de Ultimate een merkbaar verschil. Ik vond dat het prijsverschil wel waard. Ook de wetenschap dat deze benzine waarschijnlijk schoner is vond ik een reden om geen witte 95 meer te tanken.

Ik heb een tijdje met een witte pomphouder staan praten over zijn benzine (daar was jij bij Chris) en hij vertelde mij dat zijn benzine gewoon uit de zelfde tank komt als de benzine bij de Shell pomp. Hij haalde dat zelf met de boot bij de Shell vandaan. Dat zou dus dezelfde kwaliteitsbenzine zijn. Toch heb ik ook verhalen gehoord van pomphouders dat de Shell (of Esso) tankwagen die witte pompen levert maar daar dan als laatste heen gaat en daar dus het onderste uit de tank (inclusief wat zooi) achterlaat.

Het laatste wat vershil kan opleveren is de soort en type additieven die erbij wordt gegooid zoals antischuimmiddel. Wat de effecten van die toevoegingen zijn weet ik uiteraard niet.

Iets waar ik ook m'n vinger niet achter heb kunnen krijgen is wat het afstellen van een motor op bepaald bepaalde benzine inhoud. Op de tankdop van mijn Z stond Ron 91 t/m 95. Dat zou dus inhouden dat 98 of 100 (zoals de duitse V-power) geen effect zouden moeten hebben. Het octaan getal bepaald of een motor sneller gaat pingelen of niet. Dit detoneren, zoals het ook wel heet, is niets anders dan uitzichzelf ontbranden van de benzine in de cylinder. Het geeft een raar hol geluid wat je wel eens hoort bij die amerikaanse bakken. Een pingelsensor meet deze neiging tot detoneren (als ik het goed begrijp) en stelt de ontsteking vroeger. Een benzine met hoger octaan getal zal minder snel detoneren en dus kan de ontsteking later gezet worden wat dan vermogenswinst moet opleveren. Als de 2.8 op 91 tot 95 afgesteld zou zijn zou de pingelsensor dus de ontsteking dus nooit later zetten dan dat hij met 95 gezet zou zijn. Dit lijkt mij echter niet waarschijnlijk en mijn ervaring met Ultimate doet mij dus ook anders vermoeden. Het kan natuurlijk goed zijn dat ik gewoon last heb gehad van het "placebo effect" en dat ik me alles heb ingebeeld. Ik denk echter wel dat ik deze ervaring redelijk eerlijk kan vaststellen omdat ik eigenlijk heel sceptisch was t.o.v. de meerwaarde van betere benzines.

Geen echt onafhankelijk weterschappelijk verhaal, maar dit is mijn ervaring :surprise:

Heel mooi verhaal ga het zeker proberen welke voor nij het beste uitpakt.

Ga eerst een paar keer nog v power tanken en daarna de ultimate van de bp <_<

Link naar reactie
Dus als ik het goed begrijp V-power is goed voor de :m: ondanks dat deze 97 is.

Maar Bp ultimate zou nog beter zijn. :D

In ieder geval zijn beide dus beter dan de witte pomp?

Bedankt voor de reacties en tips :newblush::thumbup:

Ik heb een tijdje een artiekel gelezen in het 'Ducati magazine' waarin een motorblok werd gedemonteerd en geanalyseerd.

Hierin werd ook duidelijk vermeld dat het tanken van BP-ultimate ook daadwerkelijk veel minder kool en vuil aanslag achterlaat op de kleppen en de klepstelen en de zuigers.

Er werd letterlijk geschreven dat de reclame foto's van een zwarte klep (zonder BP-ultimate) en een schone klep (met BP-ultimate) geen reclame stunt was maar dat BP-ultimate daadwerkelijk dit effect op de onderdelen heeft.

Daarnaast, met een :m: zou je toch wel een paar % meer voor je brandstof kunnen betalen.

Uiteindelijk ben je liefhebber genoeg om je motorblok dat wel te gunnen. ;)

Link naar reactie

V Power van Shell rijdt perefect. De motor loopt regelmatiger vervuitl stukken minder en, wat aardig is, oude koolrestanten die je in elke verbrandingsruimte met ongelood 95 aantreft verdwijnen. Ook de olie vervuilt minder. Absolute aanrader, voor slechts een paar centen meer.

Adriaan

Link naar reactie

Omdat de boordcomputer niet 100% exact is [geeft ongeveer 0.5L á 0.6L/100km te weinig aan], hou ik het verbruik e.d. altijd ook schriftelijk bij;ik tank altijd super en heb een jaar geleden ook V-power een tijdje geprobeerd, wat schetst mijn verbazing: het verbruik ging omhoog!

En dat was geen placebo effect...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Volgens de folder van de Z3 2.8 en M Coupe zijn motoren met anti pingelregeling ontworpen voor ron 95 :rolleyes:

Er staat daar een kolommetje met motorgegevens waarbij een toelichting staat. (ik neem dan aan dat het voor beide motoren geld.)

Verbaasde mij , ik dacht altijd dat een M alleen ron 98 mocht hebben.

Ik citeer : Motoren mit klopfreglung sind fur die kraftstoffqualitat ROZ 95 ausgelegt

Wird ROZ 98 verwended , sinkt in normal betrieb der verbrauch ,und die leistungsabgabe steigt.

Link naar reactie
Volgens de folder van de Z3 2.8 en M Coupe zijn motoren met anti pingelregeling ontworpen voor ron 95 :rolleyes:

Er staat daar een kolommetje met motorgegevens waarbij een toelichting staat. (ik neem dan aan dat het voor beide motoren geld.)

Verbaasde mij , ik dacht altijd dat een M alleen ron 98 mocht hebben.

Ik citeer : Motoren mit klopfreglung sind fur die kraftstoffqualitat ROZ 95 ausgelegt

Wird ROZ 98 verwended , sinkt in normal betrieb der verbrauch ,und die leistungsabgabe steigt.

Loopt wel op benzine met minder octaan maar wel beter met een hoger octaan :angry:

Link naar reactie
Volgens de folder van de Z3 2.8 en M Coupe zijn motoren met anti pingelregeling ontworpen voor ron 95 :notworthy:

Er staat daar een kolommetje met motorgegevens waarbij een toelichting staat. (ik neem dan aan dat het voor beide motoren geld.)

Verbaasde mij , ik dacht altijd dat een M alleen ron 98 mocht hebben.

Ik citeer : Motoren mit klopfreglung sind fur die kraftstoffqualitat ROZ 95 ausgelegt

Wird ROZ 98 verwended , sinkt in normal betrieb der verbrauch ,und die leistungsabgabe steigt.

Duidelijk toch? Het voorgaande allemaal in beschouwing genomen kunnen de 2.8 en :rolleyes: ook presteren op 95 door de pingel sensoren, ze gaan echter beter presteren op 98: sinkt in normal betrieb der verbrauch -> verbruik wordt lager bij normaal gebruik. die leistungsabgabe steigt-> prestaties stijgen.

Exact wat er eerder gezegd is toch?

Link naar reactie
V Power van Shell rijdt perefect. De motor loopt regelmatiger vervuitl stukken minder en, wat aardig is, oude koolrestanten die je in elke verbrandingsruimte met ongelood 95 aantreft verdwijnen. Ook de olie vervuilt minder. Absolute aanrader, voor slechts een paar centen meer.

Adriaan

Ondanks dat het al een oude post is toch even zeuren:

Adriaan, je klinkt als een reclame tekst. Geloof je nu echt wat je zelf zegt? Heb je die koolrestanten in de verbrandingdruimte met EIGEN OGEN GEZIEN DAN?

klinkt even heel onaardig en zo bedoel ik het niet maar ik schud je even wakker als ik zo vrij mag zijn:

geloof niet alles wat de reclame zegt. En ik kan het weten, het was m'n werk n.l. :notworthy:

Tevens kan ik dus beamen wat Mark zegt dat ook met normaal gebruik V-power e.a. niet zuiniger rijden dan gewone benzine.

Link naar reactie

Vraag maar nh-flatline: hij vond mijn :wave: QP veel beter aanvoelen dan andere die hij heeft gereden. Ik denk dat dat o.a. komt doordat ik al meer dan een jaar V Power tank ;)

Zelf vind ik ook dat-ie beter rijd, maar een ander persoon die de auto niet kent is een nog betere arbiter :newblush:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.