Ga naar inhoud

Benzinemeter


Sunbimmer

Aanbevolen berichten

Blijft een vreemd ding, ook onderweg naar Spanje. Mijn meter staat (bij een volle tank) altijd iets over het volle streepje heen. Na maar liefst 200 km met constante snelheid begon hij langzaam omlaag te gaan. Wanneer je even een tussenstop maakt en weer wegrijdt blijkt er ineens een kwart tank verbruikt te zijn. Moet ook wel, beestje wilt iets te drinken.

Het mooiste, neem je met een half volle tank een verkeerde afslag, begint de meter opeens met een behoorlijk tempo terug te lopen. Met de meter op NUL nog net een tankstation kunnen bereiken. Pfftt, had wel voor het geval dat nog een kannetje achterin staan. ;)

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met de tocht naar Italie even wat karakteristieken van de benzinemeter kunnen bepalen (en van de motor..).

Zuinig aan: 485 km, lampje net aan. Net iets te veel pompen dicht naar mijn zin en het was knijpen. Eindelijk een nachtpomp gevonden en daar voor € 50,- benzine ingegooid. Was nog niet vol na 42l.

Standje trappen in Duitsland: 270 km, maar lampje nog net niet aan. Ging ongeveer 43l in. :huh: Was wel ongeveer 1.5 uur na de volgende tankbeurt..... :huh:

Wat me opviel is dat de boordcomputer de weg kwijtraakt als je in het begin 'zuinig' rijdt. Na 250km staat bij mij meestal de meter op 50% en dan zegt de BC nog ruim 350 km te kunnen. (BC start bij 500 km). Vanaf dit moment loopt hij heel rap terug zoals meerdere mensen al hadden gemerkt. Beneden de 100 te gaan gaat het nog harder, en ga ik snel op zoek naar een pomp. Bij 80 gaat het lampje aan.

Rij je nu weg van de pomp en ga je gelijk flink aan de slag, dan loop de BC veel sneller terug, maar wel met een tempo wat je zou kunnen verwachten. Dan staat de meter op 50% na een km of 175 en zegt de BC nog ongeveer 150 te kunnen gaan. Daarna loopt hij behoorlijk goed mee met de meter.

Link naar reactie

:birthday: zo had ik ook een mooie op vakantie. Met halve tank op weg gegaan op een zondag. Lijkt het laatste stuk mijn actieradius op de boordcomputer wel een secondenteller. Dus ff tanken in een dorpje in Belgie. Ja jammer dus :drank: je kunt in Belgie nergens op zondag tanken. Alleen met een lokaal pasje. Uiteindelijk een behulpzame meneer gevonden die me een paar liter liet tanken op zijn pas waarna ik hem cash terugbetaalde.

Niet te vertrouwen dus zo'n meter. Zeker niet als ie onder de helft komt.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

als mijn meter in het midden staat, zie je die gewoon zakken als je een paar keer hebt doorgetrokken in 2de en 3de :D

op het einde lijkt die wel om te vallen :D kun je je flink aan vergissen als je de km's wilt weten wat je nog kan rijden. Maar toch ben ik tevreden met het verbruik tussen 1op7/5 en 1op9. Bij deze auto zie je het goed welke rijstijl je hebt. maarja, voor wat hoort wat ;)

greetz M-optic

Link naar reactie
  • 3 jaren later...
  • Administrator

Om geen nieuw topic te hoeven openen, deze maar gebruikt...

Vandaag van Borne binnendoor naar Aalten, over Duitsland (Stadtlohn) terug door de weilanden naar Enschede en van Enschede weer naar Borne.

Vertrek KM-stand dagteller vanochtend was 58, bij thuiskomst 191,6. Verbruiksmeter gemiddelde gedaald van 8,8 naar 8,6, nog te kunnen rijden km's 569. Tankmeter indicatie net iets meer dan 1/4 leeg...

Als ik mijn kabeltje vindt om mijn mobiel aan de laptop te hangen, zal ik paar foto's uploaden.

Link naar reactie

Bij mij vertoont de benzinemeter hetzelfde gedrag. Daarnaast een tijdje geleden nog een leuke feature van de BC gevonden. Als je tripmeter aangeeft dat je nog 10km kan rijden, springt de tripmeter op je BC naar 4 liggende streepjes en kan je raden naar het aantal km's dat je nog kon rijden. Na iets meer dan 5km toen nog een pomp gevonden en ik kon 45l tanken. Dat scheelde niet veel...

Het feit dat de tripmeter tijdens de laatste 100km zo snel begint te dalen, hangt samen met het gedrag van de benzinemeter. De tripmeter veronderstelt een lineair gedrag van de benzinemeter, maar deze is dat duidelijk niet.

KoenC

Link naar reactie
  • Administrator
Bij mij vertoont de benzinemeter hetzelfde gedrag. Daarnaast een tijdje geleden nog een leuke feature van de BC gevonden. Als je tripmeter aangeeft dat je nog 10km kan rijden, springt de tripmeter op je BC naar 4 liggende streepjes en kan je raden naar het aantal km's dat je nog kon rijden. Na iets meer dan 5km toen nog een pomp gevonden en ik kon 45l tanken. Dat scheelde niet veel...

Ik rijdt blind op mijn benzinemeter/BC. Zodra de BC naar de 30km gaat, zoek ik een pomp op, wetende dat ik dan nog ongeveer 40-50km kan rijden. tussen de 45 en 48 liter gaat er dan in.

Link naar reactie
  • Administrator
Ik rijdt blind op mijn benzinemeter/BC. Zodra de BC naar de 30km gaat, zoek ik een pomp op, wetende dat ik dan nog ongeveer 40-50km kan rijden. tussen de 45 en 48 liter gaat er dan in.

Ik durf dat toch niet echt aan. Ook al omdat als ik eerst een stukje stad doe en volgens BC bijv nog maar 40 km kan rijden en ik de snelweg weer opga, dat dan weer heel rap kan oplopen naar een km of 70. Logisch natuurlijk qua verbuik, maar in de omgekeerde situatie bij zeg 70 km nog te gaan op de BC als ik op de snelweg zit, durf ik de stad eigenlijk niet meer in zonder te tanken ...

Link naar reactie
Ik durf dat toch niet echt aan. Ook al omdat als ik eerst een stukje stad doe en volgens BC bijv nog maar 40 km kan rijden en ik de snelweg weer opga, dat dan weer heel rap kan oplopen naar een km of 70. Logisch natuurlijk qua verbuik, maar in de omgekeerde situatie bij zeg 70 km nog te gaan op de BC als ik op de snelweg zit, durf ik de stad eigenlijk niet meer in zonder te tanken ...

Beetje een kwestie van je wagen te kennen vrees ik.

En je zal heus niet na 5km aan de kant staan in de stad wanneer je de autostrade afkomt met nog brandstof voor 70km... :birthday:

Link naar reactie

Vorig jaar vanaf Italië naar huis. Had getankt om 13:00 uur, daarna flink doorgejast op de Duitse autobaan. Om 17:00 uur stopte de Z3 er mee. De brandstofmeter gaf nog 75% aan, maar die was dus erg leeg...

KootRapje zette een nieuwe brandstofvoeler in de tank. Na een korte tijd gaf de meter weer onzin aan. De voeler/brandstofpomp er weer uitgehaald en de vlotter/potentiometer bleek losgeraakt. Met een soldeerbout de plastic wat aangepast en hij werkte weer. Na twee weken werd de brandstofmeter weer volslagen horendol, ik ook bijna... De unit er weer uitgehaald en het keramiek plaatje met het weerstandsnetwerkje bleek gebroken. Op de sloop een andere gehaald en weer gemonteerd. Nu werkte het toch wel vijf dagen: de zesde dag weer een idiote brandstofmeter. Nog een andere op de sloop gehaald en gemonteerd. Nu werkte het bijna een week goed!

Heb de laatste keer eens goed in de tank gekeken via de opening achter de bijrijdersstoel waar de brandstofunit in de tank zit. Ruudje had er toch geen moersleutel in achtergeaten, mijn serieuze verdenking was onterecht, sorry...

Omdat ik de tank steeds leeg moest maken weet ik nu hoeveel brandstof er in gaat: 51 liter inclusief reserve. Dat klopt wel met het boekje van de Z3 3.0i van 2001. Als de unit goed is gemonteerd, deze kun je draaien in de ronde afsluiting (op de unit en de tank zitten streepjes), dan klopt de meter toch behoorlijk. Dat heb ik vastgesteld door vanaf een lege tank er steeds 5 liter bij te vullen en de meter af te lezen. De reserve (het lampje gaat dan aan) is circa 8-10 liter brandstof.

Bij het inspecteren van de binnenkant van de kunststof tank vielen me wat krassen op. Het deel wat draait door de vlotter raakt de achterzijde van de tank. Tijdens het rijden zal de tank wat vervormen denk ik, en de potentiometer kapot drukken. Het komt blijkbaar niet door een volgestouwde koffer waarbij de lading tegen de tank drukt, ik verdacht mijn vrouw wel van het veel te veel menemen op vakantie... De meter ging steeds kapot als de koffer goed vol zat, zal wel toeval zijn.

Ik ga nu het volgende ondernemen. De unit wort op de tank afgedicht door een rubber ring. Omdat ik nu beschik over een aantal incomplete units met ring, ga ik een ring afsnijden zodat ik een soort O-ring overhoud. Deze leg ik er extra tussen zodat de unit enkele milimeter naar buiten komt en de achterwand van de tank niet meer wordt geraakt. Hopelijk blijft de boel dan iets langer werkend.

Wie heeft ook zoiets ervaren en/of kan hier wat zinnings over melden. Onzinnige meldingen zijn ook welkom :birthday:.

Link naar reactie
Dat heb ik vastgesteld door vanaf een lege tank er steeds 5 liter bij te vullen en de meter af te lezen. De reserve (het lampje gaat dan aan) is circa 8-10 liter brandstof.

...

Wie heeft ook zoiets ervaren en/of kan hier wat zinnings over melden. Onzinnige meldingen zijn ook welkom :birthday: .

Ik zou graag de weerstandswaarde van die potmeter eens zien als functie van het aantal liters benzine in de tank. Vooral in het begin (bijna lege tank) moet die enorm non-lineair zijn. Maar ik heb geen zin genoeg om de a) de tank leeg te maken en :guitar: die stekker eraf te trekken.

Heeft niet iemand nog een lege tank met vlotter liggen (hint hint)?

Link naar reactie

De vlotter bedient twee sleepcontacten op het keramische plaatje. Op de contactbanen zitten circa 40 aansluitingen (de brandstofmeter kan dus circa 40 standen aanwijzen). Hiertussen zitten weerstandjes met verschillende waarden. Ik zal ze de volgende keer nog eens meten, volgens mij liggen de waarden tussen circa 10 en 400 ohm. Het verloop is zeker niet lineair maar aangepast aan de hoekverdraaiing van de vlotterstang en de relatie tussen vloeistofniveau en vulgraad. De ontwerper zal de afzonderlijke weerstandswaarde zo hebben gekozen dat de brandstofmeter de goede waarden aanwijst. Om de meter niet te snel te laten reageren op schommelingen in de tank wordt de aanwijzing gedempt door een condensator denk ik, een RC-waarde voor de elektrogeschoolden onder ons.

Bij mij klopte de aanwijzing behoorlijk goed, alleen was er geen verschil tussen een volle tank en een tank waar 5 liter minder in zat. De drijvende vlotter kan blijkbaar niet hoger in de tank komen vanwege zijn afmetingen.

Link naar reactie
De vlotter bedient twee sleepcontacten op het keramische plaatje. Op de contactbanen zitten circa 40 aansluitingen (de brandstofmeter kan dus circa 40 standen aanwijzen).
Hee, ik meen dat ik er eens een gezien heb die een continu verloop had, dus geen 40 discrete stapjes. Misschien heb ik toen niet goed genoeg gekeken.
De ontwerper zal de afzonderlijke weerstandswaarde zo hebben gekozen dat de brandstofmeter de goede waarden aanwijst.

Nou, dat zal dan in het lage gebied niet helemaal gelukt zijn :o
Om de meter niet te snel te laten reageren op schommelingen in de tank wordt de aanwijzing gedempt door een condensator denk ik, een RC-waarde voor de elektrogeschoolden onder ons.
Ik vermoed dat de spanning die de sensor afgeeft heel snel digitaal gemaakt wordt en dan verder verwerkt en weer analoog aan de benzinemeter wordt doorgegeven. Maar zeker weten doe ik het niet.

De afgegeven (analoge) spanning gaat wel ook nog naar de boordcomputer.

Bij mij klopte de aanwijzing behoorlijk goed, alleen was er geen verschil tussen een volle tank en een tank waar 5 liter minder in zat. De drijvende vlotter kan blijkbaar niet hoger in de tank komen vanwege zijn afmetingen.
Dat zou wel verklaren waarom de meter bij een volle tank iets over de 'vol'-streep staat en daar ook vrij lang blijft staan.

Wat ik maar niet begrijp is dat als ze de moeite hebben genomen om die weerstandswaarde non-lineair te maken, waarom de benzinemeter dan toch niet lineair aangeeft? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb de unit met de brandstofpomp weer gedemonteerd.

Ik zou het weesrstandsverloop even willen meten, maar de boel is weer gebroken... Overigens zal het weerstandsverloop ook rekening houden met de grillige vorm van de tank...

pompunit.jpgtankkbg.jpgweerstand.jpg

Het keramische plaatje met de weerstand blijkt weer (derde keer) in gruzelementen. Op de onderste foto zie je nog wat restanten er van, de rest ligt versnipperd op de tankbodem. De middelste foto geeft een kijkje in de kunststof tank. In de achterwand zitten krassen, dat zal van het deel komen dat door de vlotter wordt gedraaid. Het draaiende gedeelte (met de sleepcontacten op het weerstandsplaatje) zit dus te strak tegen de achterkant. Het lijkt alsof de tank wat is samengedrukt... Ik ga nu de rubber afdichtingsring op de tank wat dikker maken door van een reservering een rand af te knippen en er deze extra tussen te leggen. De pompunit komt dan een paar milimeter verder naar voren en zal de achterwand van de tank niet meer raken, hoop ik dan maar.

Ik heb de "tankdiepte" even opgemeten. Ik heb een latje over de opening gelegd en de minimum afstand gemeten tot de bult op de achterkant van de tank. De afstand tussen bovenkant van de ring en de achterkant tank is 73 mm. Is iemand in de gelegenheid om deze maat bij een andere tank op te nemen? Ben benieuwd of mijn tank toch is geplet. Als ik de pompunit meet is er een diepte vereist van circa 74 mm...

Probleem is dat de units bij de autoslopers in mijn regio (ik woon in Nuland, tussen Den Bosch en Oss) inmiddels uitverkocht zijn. Als de pompunit is gedemonteerd kun je de vlotterarm losklikken en het draaiende gedeelte van het asje halen. Het plaatje zit hierin geklikt, kun je met een kleine schroevendraaier en/of tangetje er uit wippen Pas op: het plaatje is erg breekbaar...

Is er iemand op het forum die mij kan helpen aan een weerstandsplaatje of een adresje heeft?

Link naar reactie

Het werkt nu weer met een nieuw weerstandsplaatje en n extra rubber ring. Hopelijk blijft t ook werken.

Ik heb het weerstandsverloop gemeten met de unit op de werkbank, alleen interressant voor de wetenschap :unsure:.

Bij de vlotter in de laagste stand (op de tankbodem) is de weerstand 20 ohm. Bij een nog lagere stand is er geen verbinding (oneindig). Bij stijgend vloeistofniveau neemt de weerstand lineair toe tot 85 ohm bij een hoogte van 15 cm. Daarna is het verloop steiler tot 390 ohm bij een hoogte van 28 cm. Daarboven is er weer geen verbinding. De vloeistofhoogte zegt echter weinig over de brandstofvoorraad: de tank is nogal grillig gevormd.

Ik dacht eerst dat de meter rechtstreeks werd aangestuurd en de stand werd gedempt door een condensator, zo deden ze dat in de oertijd. Het signaal van de vlotter blijkt echter eerst gedigitaliseerd te worden door de boordcomputer die de meter en het display aanstuurt. Zo zou het een redelijk nauwkeurig meetssysteem kunnne zijn.

Als de meterstand nogal last heeft van het genoemde jokken dat zouden er twee oorzaken kunnen zijn. Voor de oudere Zjes is er een terugroepactie geweest. Er kwam een gecorrodeerd laagje tussen de sleepcontacten en de contactbanen. Dat zou kunnen leiden tot een te hoge aanwijzing en een springerig metergedrag. Een andere optie is dat het bewegende vlottermechanisme de tankwand raakt. Dat leidt tot misaanwijzingen, te hoog of te laag. Bij mij was dit dus sterk het geval. Als je de unit verwijderd (de tank hoeft daarvoor niet 100% leeg) zou je krassen kunnen zien op de tankachterwand.

Een bekraste tankwand staat garant voor een misaanzwijzende benzinemeter...

Link naar reactie
Ik heb het weerstandsverloop gemeten met de unit op de werkbank, alleen interressant voor de wetenschap :) .
:unsure: Waarvoor dank! Wel een groot verschil: eerst 4,4 [ohm/cm] en daarna 24,2 [ohm/cm]!
Als de meterstand nogal last heeft van het genoemde jokken dat zouden er twee oorzaken kunnen zijn.
Ik denk dat er nog een derde is: dat de tank grilliger is dan met die twee steilheden kan worden gecorrigeerd en dat ze het niet de moeite waard vonden om dat in de software te corrigeren.

En de vierde mogelijkheid: dit is zo bedoeld. Om je schrik aan te jagen zodat je snel gaat tanken, terwijl je eigenlijk nog 80 km of zo kan rijden...

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Ik heb nog steeds het probleem met de voeler in de tank. Het weerstandsplaatje breekt in gruzelementen. Het draaiend deel zit circa 1 cm vrij van de achterkant. Dat blijkt met een endoscoop. Toch komt dat deel tegen de achterkant denk ik. Vermoedelijk zit de tankbeluchting dicht en komt de tank onder vacuum als er benzine naar de motor wordt gepompt. Door het vacuum wordt de tank plat. Ik heb op RealOEM gevonden dat er belucht/ontlucht wordt via een koolfilter. Ik wil controleren of het filter, slang of het eind van de slang wel open is en lucht doorlaat. Alleen ik weet niet waar dat in de auto ergens zit...

Link naar reactie

Er zit een vacuumklep voor het koolstoffilter, waarschijnlijk is deze defect.

Zodoende komt het volle vacuum in de tank waardoor het weerstandplaatje breekt.

Zie nr.1 op het plaatje : Hier

Ik heb nog steeds het probleem met de voeler in de tank. Het weerstandsplaatje breekt in gruzelementen. Het draaiend deel zit circa 1 cm vrij van de achterkant. Dat blijkt met een endoscoop. Toch komt dat deel tegen de achterkant denk ik. Vermoedelijk zit de tankbeluchting dicht en komt de tank onder vacuum als er benzine naar de motor wordt gepompt. Door het vacuum wordt de tank plat. Ik heb op RealOEM gevonden dat er belucht/ontlucht wordt via een koolfilter. Ik wil controleren of het filter, slang of het eind van de slang wel open is en lucht doorlaat. Alleen ik weet niet waar dat in de auto ergens zit...
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.