Ga naar inhoud

Transmissie vloeistof vervangen - DIY of laten doen?


Aanbevolen berichten

Betreft een 2010 23i met de ZF 6HP19 automaat. De auto heeft nu zo'n 115.000km gelopen en ik ben steeds meer onderhoud zelf aan het doen - wat tot nu toe een goede leerweg is! 

 

ZF raadt aan transmissievloeistof te vervangen tussen de 80.000 en 120.000km. Een aantal overwegingen en gedachtes;

 

  • Kosten van de plastic pan + 6 liter ZF LifeGuard Fluid 6 zijn zo'n 200 euro. Helaas moet de gehele plastic pan vervangen worden omdat de filter zit ingebouwd.
    • Heeft iemand dit recent bij een garage laten doen? En zo ja, wat was een indicatie van de kosten?
    • Of voor wie het zelf heeft gedaan, hoeveel liter olie heb je gebruikt?

 

  • Ik heb geen beschikking tot een brug
    • Iemand ervaring met dergelijk onderhoud met gebruik van garage krik en jackstands?

 

  • Verschillende fora hebben het over op temperatuur brengen/houden van de vloeistof tijdens het bijvullen en doorschakelen zodat de vloeistof zich goed kan verspreiden
    • Is er een makkelijke manier deze temperatuur uit te lezen?
    • E.g. kan de boordcomputer dit? Of via de OBD poort? Ik heb een bluetooth scanner.

 

 

Mocht het DIY worden volg ik onderstaande tutorial. Benieuwd naar jullie gedachten!

 

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mocht je twijfelen over doe-het-zelven: het servicecenter van ZF in Delfgauw biedt absolute topservice.

Het is het overwegen waard om te informeren wat die voor een servicebeurt vragen en dat te vergelijken met jouw kosten voor onderdelen/vloeistoffen...

Link naar reactie

Zeker goed om na 13 a 14 jaar de transmissieolie te vervangen, hoog tijd zelfs als het nog nooit gebeurd is.

Bij ZF zit het filter inderdaad in de carter, is juist helemaal goed want dan heb je ook weer een nieuwe en voorkom je lekkage.

 

Ik raad je aan dit gewoon zelf te doen, en een ZF kit te bestellen. Is niet heel moeilijk en goed te doen zonder brug, hoewel een brug het wel iets makkelijker maakt.

Als je de auto op bokjes zet, gebruik er dan 4 en zet hem redelijk waterpas. Je moet straks vullen met draaiende motor dus de auto moet echt stabiel en veilig staan.

 

Op winparts, autodoc of de Duitse ebay een ZF kit kopen (olie, carterpan & nieuwe schroeven).

Ook een oliepomp (kan een handpompje zijn) paraat hebben.

Bij voorkeur een OBD device om de transmissietemperatuur uit te lezen, maar als je redelijk kunt inschatten dat de transmissie 40...50 graden is dan is dat ook goed. Dus geen koude motor maar eentje die ~5 minuten draait.

 

In de ZF kit zit een instructie. Een kind kan de was doen. Eerst olie aftappen, de plug kan wel redelijk vast zitten. Dan vul je eerst met de motor uit de eerste 2 liter. Daarna start je de motor en vult bij tot het er uit loopt bij 40...50 graden transmissietemperatuur. Transmissie een paar keer heen en weer schakelen en dan vullen tot het er uit loopt.

 

Dit alles staat gewoon in de ZF instructie. Als je die volgt en goed voorbereid begint, kun je de klus in een uur klaren, maar trek er zekerheidshalve wat langer voor uit en nogmaals, zorg ervoor dat de auto heel stabiel en veilig staat als je er onder kruipt met draaiende motor.

 

Succes!

aangepast door timewa
Link naar reactie

@pimgmx Bedankt voor de tip! Ik heb ze per mail benaderd voor een kostenindicatie. Ook voor een spoelbeurt - dat kan ik zelf uiteraard niet.

 

 

@timewa Speelt leeftijd ook een rol bij transmissie olie? Qua kilometerstand zit ik nog in de aanbevolen range van ZF (tot max 120.000). Verder merk ik geen schakelproblemen.

 

Ik zat aan een van de volgende kits te denken. Van ZF zelf (260EUR) of van Trucktec (180 EUR).

https://www.autodoc.nl/zf-getriebe/8817964

https://www.autodoc.nl/trucktec-automotive/12879410

 

Merci! 🙂

Link naar reactie

Olie degradeert ook over levensduur. De meningen zijn er over verdeeld hoe langzaam/snel dat gaat, maar na 10 jaar is het geen overbodige luxe. En waarom zou je wachten voor slechts 260 euro?

En waarom zou je, als je deze klus toch doet, die paar tientjes besparen en voor een niet-ZF kit gaan? In mijn optiek is dat half werk, penny wise & pound foolish, maar goed, dat moet een ieder zelf weten.

 

En je merkt geen schakelproblemen, dat is mooi. Als je dat - en je auto - zo wilt wilt houden, moet je juist vervangen. Want zodra je automaat raar gaat schakelen is het al te laat, dan heeft het geen zin meer om olie te vervangen. Best case moet je dan seals/solenoids vervangen, en worst case een volledige revisie laten doen, voor zeker het tienvoudige bedrag van zo'n oliewisseltje.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.