Ga naar inhoud
  • 0

Verschil tussen 2.8 en 3.0 automaat


Danny-z

Vraag

Goede avond allen,

 

Mijn naam is Danny Disseldorp 33 jaar en woon in Voorschoten, heb enkele jaren een Porsche 914 gehad en heb deze recent verkocht en besloten de gaafste auto die ik ken te gaan kopen als vervanger, de Z3 coupe (automaat)!

 

De keuze is niet enorm dus heb besloten ook de 2.8 in overweging te nemen. Mijn vraag is eigenlijk aan de kenners wat de grootste verschillen zijn tussen de 2.8 en de 3.0 automaat? En dan met name de bak, zit hier een verschil in? 

 

Bij de 3.0 is het mogelijk om zelf te schakelen dit kan bij de 2.8 niet zover ik weet. Heb al in een 3.0 gereden en dit beviel geweldig, valt de 2.8 met 30pk erg tegen of is dit niet merkbaar als je niet de limiet opzoekt? 

 

Hoor het graag van jullie en hoop snel mij nog beter voor te stellen samen met de Z3 coupe. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Danny Disseldorp

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom Danny, leuk dat je zo'n auto overweegt. De 2.8 is voor hedendaagse begrippen zeker geen snelle auto, en de automaat is ook relatief traag t.o.v. bijvoorbeeld de hedendaagse ZF8 bakken. Maar de beleving van een zes in lijn en auto waarbij je old school en lineair aan het autorijden bent is alsnog gewoon heel erg leuk. De 3.0 is moderner, krachtiger en efficienter maar kost om die reden ook meer, veel mninder aanbod.

 

Persoonlijk wil ik in een roadster een handbak omdat ik gewoon puur wil rijden. Ik heb veel roadsters gehad als hobbyauto w.o. een Z3 en 3x Z4 (nu een Z4M). Allemaal met handbak omdat ik de wat oudere automaten gewoon minder fijn vind dan een handbak voor dit type auto (ik ken de BMW 5 traps bakken ook goed).

 

In mijn daily wil ik juist wel automaat, ben groot fan van de ZF8 die daar in zit. Maar al deze keuzes - wel/niet automaat, is de 2.8 voldoende of toch liever de 3.0 of M etc - zijn uiteindelijk toch echt persoonlijk. Voor het genieten van het ZZZ/ZZZZ rijden heb je niet per se veel vermogen of een snelle automaat nodig. Een Z3 1.9 met handbak is ook al een heel leuke ervaring, en een Z3 coupe met 2.8 is voor velen helemaal super. Maar hoeveel ga je er mee rijden, interesseert het verbruik je, wil je lekker touren of juist steeds vol gas... het is allemaal persoonlijk.

 

Evenals budget. Een mooie Z3 coupe 3.0 is moeilijk te vinden en dus duur. Waarschijnlijk kun je voor minder geld dan een 3,0 een veel nettere Z3 2.8 vinden met jouw wensen qua opties en kleuren. Ga daar eens in proefrijden en bepaal of de 2.8 voor jou voldoet. Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Danny,

Ben niet meer zo vaak online maar kan er wel wat over zeggen; ik heb namelijk beide. De 5hp19 bak van ZF werd gebruikt (onze family ride) op de M54B30 motoren als je niet een X had (die hadden een 5traps GM) en

de a4s270 van GM (in mijn Z3 coupe) werd aan (niet alle maar wel veel) M52B28 nonTU motoren geschroefd.

De ZF en M54 combi is moderner en ietsje luxer. 5 traps ipv 4 en clutch lock in meerdere gears + soepelere inschakeling vanwege PWM (Google dat maar eens ;-).

Beide zijn eenvoudig handmatig te bedienen als je wilt. 

De ZFs hebben vrijwel altijd een versleten clutch lock als de auto meer dan 200kkm heeft gereden. Dat merk je echter niet meteen tenzij je er echt op let. Rustig rijden boven de 80 en dan MOET het toerental strak gelijk variëren met de snelheid. Doet ie dat niet, dan moet de hele bak er onderuit en de koppelomvormer vervangen worden of gereviseerd. Hoeft niet perse maar dan rijdt je 10%-15% minder zuinig. Heel leuk als je handig bent en beetje tijdrovend (done that 2 times, ook bij een eerdere touring) Verschrikkelijk duur als je het uitbesteed.

De GM bak heeft een zelfde soort euvel dat ooit nog werd gefixt onder garantie. Dat probleem zit echter IN de bak zelf. Een pakking die niet goed vast geklemd zit, gaat stuk omdat in de fabriek een paar bouten niet hard genoeg waren vastgeschroefd. Is ook zelf te doen (done that :-). Dat issue heet pendulum shifting. Dat wil niemand voor je doen tenzij je hele bak laat reviseren (3000-4000€). Zelf doen kan met een BMW revisiekit en kost je ongeveer een dagje werk als je de bak er af kan halen. Klusje is verbazingwekkend simpel eigenlijk.

Motorisch;

Mijn 2.8 nonTU heeft 2 tweaks, B30 inlaatnokkenas en M50B25 inlaatspruitstuk. Daarmee (en verder niks gewijzigd) had ie 232Pk op de rollenbank. Beide autos zijn ongeveer even rap en rijden geweldig en geven me altijd een smile op het gezicht.

En oh ja, je zult in beide motoren waarschijnlijk ook de vanos moeten fixen als dat nog niet gebeurd is. Is vrijwel altijd versleten.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

Goede avond allen,

 

Allereerst hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden! hier heb ik zeker wat aan ondanks dat ik toch voor een andere auto heb gekozen, namelijk de Z4 coupe automaat.  Dit weekend zal ik mooie foto's maken en deze verder posten op het forum

 

@timewa Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ben daarom ook verder gaan kijken en proefrijden. Meerdere Z3's gereden en gezien die toch wat tegen vielen maar ook logisch gezien de leeftijd. Toch besloten om ook eens te gaan kijken naar de Z4, dit was liefde op het eerste gezicht en na de proefrit was ik helemaal overtuigd. 

 

@DutchSpace Bedankt voor je gedetailleerde antwoord! dit noem ik pas kennis van de Z3.  Super dat je ook alles zelf kan en doet aan de auto's waardoor je al deze kennis hebt opgedaan. Merkte vooral in veel video en online reviews dat daar ''gelezen'' kennis wordt gedeeld en het is fijn om te lezen hoe het zich in de praktijk vertaald. 

 

De liefde voor de Z3 coupe is eigenlijk nog niet minder en sluit niet uit dat er in de toekomst toch nog 1 komt.

 

Nogmaals dank!

 

Met vriendelijke groet,

 

Danny 

  • Thanks 2
Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook zowel een Z3 als diverse Z4s gehad en voor mij de 1e generatie Z4 (E85) echt wel de leukste auto.

Heb je al eentje gekocht? Zo ja welke?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.