Ga naar inhoud

OEM audio vervangen met radio, versterker, speakers en subwoofer


RiesZ4

Aanbevolen berichten

Ik ga de audio vervangen in mijn E85 Z4.  Wellicht dat dit ook interessant is voor anderen.

 

Dit zijn de plannen:

- de navigatie gaat voorgoed dicht;

- de radio wordt vervangen door een moderne met in ieder geval Android en Spotify ondersteuning;

- componenten setje voorin (en geen geluid achter mijn oren, daar houd ik niet van);

- versterker in de kofferbak;

- sub woofer.

 

Hoewel ik houd van de originele OEM look op mijn dashboard, de BMW radio en navigatie zijn echt niet meer up-to-date. 

Op dit moment zit er een Multi speaker systeem in.  Er is een goedkope versterker ingezet, die draait op een hi-input signaal en stuurt waarschijnlijk de speakers achter de stoelen aan.

 

Ik heb het e.e.a. gedemonteerd om te kijken hoe erg er gehakt is in de kabelboom. Het plaatje zegt genoeg denk ik. Ik wil dit sowieso fatsoeneren met gebruik van stekkers.

De speakers (en dus ook de beschikbare gaten) voorin zijn gelukkig 16,5cm, dus daar past een mooi componenten setje in.

 

 

 

Kabelboom (Klein).jpg

aangepast door RiesZ4
Link naar reactie
  • Administrator

Zo, daar heeft wel iemand behoorlijk zijn best gedaan zeg! :oldman:

 

Ik begrijp van topics uit andere fora dat ook de diepte van de speakers nog een aandachtspunt zou kunnen zijn. Als ik het me goed herinner passen niet alle speakers die op zich in het gat passen qua diepte ook in de panelen.

Link naar reactie

Al mijn onderdelen komen zo langzamerhand binnen.  Dit weekend wil ik wat vorderingen maken.

 

Speakerdiepte is prima in de Z4. Er is 80mm beschikbaar. De OEM speaker heeft een inbouwdiepte van 60mm, mijn nieuwe Focals zijn 75mm.

 

Morgen de oude versterker demonteren. Er lopen een hoop extra (voedings)draden waarvan niet duidelijk is wat ze zijn en wat ze doen. Sommige liggen gewoon los.

Speakergat diepte (Klein).jpg

Speaker inbouwdiepte (Klein).jpg

Oude versterker (Klein).jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Tijd voor een update. Vanwege de kou in de garage en een gevalletje COVID, heb ik de laatste twee weken niet veel gedaan. Wel de laatste materialen aangeschaft, wat plastic onderdelen verwijderd, en de eerste kabels getrokken.

 

Omdat de accukabels rechts lopen, ga ik de signaalkabels links (bestuurderszijde) trekken. 

Ik ga dubbele RCA kabels trekken, omdat ik de sub apart wil aansturen en ook met een adapter kan instellen met een draaiknop (zonder het menu in te hoeven duiken).

De cross-overs monteer ik achter de bestuurdersstoel. De speakers die hier waren gemonteerd zijn verwijderd om plaats te maken. Dit betekent uiteraard dat ik dubbele speakerdraden moet trekken.

Voor het aansluiten van de speakers ga ik platte stekkers gebruiken die je krimpt om de koperdraad EN om de isolatie. Maximale zekerheid op die plekken.

IMG20221203213210 (Klein).jpg

IMG20221219211053 (Klein).jpg

IMG20221219211023 (Klein).jpg

IMG20221219211142 (Klein).jpg

IMG20221219211934 (Klein).jpg

Link naar reactie

Vandaag de huidige tweeters geïnspecteerd, om te kijken hoeveel ruimte er is voor de nieuwe. Ik ontdek dat zowel links als rechts de onderste tab is afgebroken van het plastic driehoekje. Links is dit opgelost door de vorige eigenaar door een klodder bitumen aan te brengen zodat het driehoekje lekker blijft plakken. 

 

Nieuwe driehoekjes zijn zeldzaam en/of heel duur op het internet.

 

image.jpeg.f56ca0899ad197f37921600034de6568.jpeg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ben nu de speakers aan het plaatsen. Het gebruik van de platte stekkers met dubbele krimpverbinding bevalt me erg goed.

Het lukt me niet om de kabel door de rubber doorvoertule te krijger. Ik heb daarom besloten om een kleine hoekje weg te snijden van de tule om ruimte te maken voor de speakerkabel. Niet goed te zien op de foto.

 

Speaker Links (7) (Klein).jpg

Speaker Links (9) (Klein).jpg

Speaker Links (4) (Klein).jpg

Link naar reactie
Op 3-1-2023 om 09:04, MacDeluxe zei:

Waar ga je straks de versterker in de kofferruimte plaatsen? Op de vloer?

Die komt links in de holle ruimte.

 

Edit: Ik heb van karton een doosje gemaakt even groot als mijn versterker. Om te puzzelen waar ik de versterker wil hebben. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik wil een plekje waar het veilig zit, ik nog aan de knoppen kan draaien, er voldoende koeling overblijft, rommel en boodschappen in de kofferbak er niet tegenaan komen, en mijn kofferruimte niet te veel opvreet.

 

Misschien toch plat op de vloer? Of diep in de kofferruimte tegen het achterschot? Ik ga nog even proberen....

 

Edit2: Het wordt tegen het achterschot. Uit de weg, en veel metaal met kant-en-klare gaten waar ik alles goed vast kan zetten. Laatste foto..

 

IMG20230105201550 (Klein).jpg

IMG20230105201845 (Klein).jpg

IMG20230105202108 (Klein).jpg

 

IMG20230105232404 (1) (Klein).jpg

aangepast door RiesZ4
Link naar reactie

De cross-overs filters monteer ik achter de bestuurdersstoel. De units hebben drie standen en op deze manier kan ik er makkelijk bij als ik later alles ga afstellen.

 

 

image.jpeg.1df12ff03731a5427f4ac0dee9d55407.jpegimage.jpeg.acf7e3cdc759c0294c1baa119e882ef2.jpegimage.jpeg.cd1e0d7197baec497c4be59a848fcb39.jpeg

aangepast door RiesZ4
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb twee bevestigingspunten gemaakt om de behuizing van de versterker mee vast te zetten.  Twee gaatjes rond 6mm geboord, en een M5 metaalbout door de gaten gestoken. Met een scherp mesje op de juiste plekken in de bekleden van de achterwand gemaakt. 

 

De behuizing wordt met twee vleugelmoeren vastgezet. Een en anders met karton en mijn doosje op maat geknipt. Zo moet het ongeveer gaan worden.

IMG20230115174422 (Klein).jpg

IMG20230115201155 (Klein).jpg

IMG20230116203102 (Klein).jpg

IMG20230116203124 (Klein).jpg

Nu de behuizing gemaakt. Ik wil dat het veilig en strak tegen de achterwand komt. En dat alle kabels uit het zicht zijn en niet los kunnen worden getikt door rondslingerende spullen in de kofferbak.

De versterken wil ik wel koel houden, dus ik maak een sparing in de deksel zodat de warmte afgevoerd kan worden. 

 

 

IMG20230117222048 (Klein).jpg

IMG20230117222129 (Klein).jpg

IMG20230117222153 (Klein).jpg

IMG20230117223141 (Klein).jpg

Link naar reactie

De versterker behuizing is klaar. Nu verder met de speakers. Ik heb inmiddels twee nieuwe hoekkapjes gekocht (de originele hebben allebei kapot pootjes zodat ik ze niet goed meer vast kan klikken). Ik heb even geoefend op het originele kapje,. De tweeter en cross-over filter verwijderd, en met een dremel zoveel mogelijk plastic weggehaald. De nieuwe tweeter is behoorlijk fors ten opzichte van het origineel.

 

Helaas lukt het me niet om de tweeter onder het kapje weg te werken. Er is niet genoeg ruimte.

Ik heb nu het roostertje verwijderd en de plastic binnenring helemaal weggehaald. Ik probeer de tweeter nu IN in plaats van ONDER het gat te monteren. Dit past, maar door de ronde vorm van het kapje ligt de tweeter niet vlak.

 

Ik heb even geen goed idee om dit op te lossen. 

 

image.jpeg.d3ac4d576090b279b14139509d80d975.jpeg

 

630492807_IMG20230118230016(Klein).jpg.0f4e85dba21524a95f3d7fd59382da06.jpg

 

1470898022_IMG20230118222832(Klein).jpg.9f0d3b531c5c2f6f67c03b11756a025f.jpg

 

1828923691_IMG20230118230025(Klein).jpg.90625f62e1e34d1cad64cbf8aa0a070e.jpg

Link naar reactie

Ik denk aan een oplossing met kit die na droging als rubber is., bijv. Sikaflex zwart (even opletten dat je het goede type hebt Sika 298?) voor het vullen van voegen i.p.v. lijmen). Het werk: kapje over het gat heen afplakken met tape of plakplastic. Speakertje door het plakplastic heen in het gat van het kapje plaatsen. Dan voorzichtig het plakplastic ietsje ruim om het speakertje heen insnijden, zodat het plakplastic onder het speakertje weggenomen kan worden. De rand van de speaker netjes afplakken (beter hele speaker inpakken; het wordt 'een gesmeer'). Speaker stabiel in het kapje plaatsen. Nu de ruimte tussen kapje en speaker met Sikaflex afkitten. Na het aanbrengen van de kit, meteen afstrijken met Wasbenzine. Je strijkt de kit zover af totdat de randjes van het opgeplakte plastic in zicht komen komen zowel op het kapje als op de speaker. Pas op, met Sikaflex kan je een hele smeerboel organiseren; werk dus goed voorbereiden en de ondergrond beschermen. Met Wasbenzine is Sikaflex onuitgehard te verwijderen of af te strijken.

Na het uitharden opgeplakte plastic verwijderen en eventuele braampjes aan de kit met een scherp mesje bijwerken; Sikaflex is eventueel schuurbaar (na uitharden!) om een egaal uitziend oppervlak te krijgen, maar pas op dat je het kapje of het speakertje niet raakt, want dan zou het middel wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal.

Een alternatief is nog om het op het kapje geplakte plastic van tevoren van twee of drie insnedes te voorzien, zodat je het plakplastic meteen na het aanbrengen van de kit makkelijk verwijderen kunt. Deze werkwijze maakt het noodzakelijk om na het kitten / verwijderen van de plakplastic de kit nogmaals voorzichtig af te strijken en de overtollige kit voorzichtig met Wasbenzine van het kapje te verwijderen. Daarna niet meer aankomen en laten uitharden.

 

Een andere methode met minder gedoe is wellicht het gebruik van platte rubber ringen, die installateurs wel gebruiken voor afdichtingen. Lijm ze bijv. met sekondenlijm op elkaar vast zodat je voldoende dikte hebt om de grootste ruimte onder het speakertje te vullen. Daarna het rubber daar waar het te dik is wegsnijden of vijlen bijv. met een halfronde vijl. Met een vijl kan je de passing wat netter krijgen lijkt me.

 

Oh, al schrijvend..... Wellicht is er zwarte isolatie schuim / tape te krijgen. Onder het speakertje plakken. Dat spul laat zich daar waar minder ruimte is wel in elkaar drukken; betekent wel dat je het speakertje aan de achterzijde moet kunnen aantrekken.

 

Nou laat ons s.v. p. weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost, Succes!

Link naar reactie
Op 22/01/2023 om 11:49, Horus zei:

Ik denk aan een oplossing met kit die na droging als rubber is., bijv. Sikaflex zwart (even opletten dat je het goede type hebt Sika 298?) voor het vullen van voegen i.p.v. lijmen). Het werk: kapje over het gat heen afplakken met tape of plakplastic. Speakertje door het plakplastic heen in het gat van het kapje plaatsen. Dan voorzichtig het plakplastic ietsje ruim om het speakertje heen insnijden, zodat het plakplastic onder het speakertje weggenomen kan worden. De rand van de speaker netjes afplakken (beter hele speaker inpakken; het wordt 'een gesmeer'). Speaker stabiel in het kapje plaatsen. Nu de ruimte tussen kapje en speaker met Sikaflex afkitten. Na het aanbrengen van de kit, meteen afstrijken met Wasbenzine. Je strijkt de kit zover af totdat de randjes van het opgeplakte plastic in zicht komen komen zowel op het kapje als op de speaker. Pas op, met Sikaflex kan je een hele smeerboel organiseren; werk dus goed voorbereiden en de ondergrond beschermen. Met Wasbenzine is Sikaflex onuitgehard te verwijderen of af te strijken.

Na het uitharden opgeplakte plastic verwijderen en eventuele braampjes aan de kit met een scherp mesje bijwerken; Sikaflex is eventueel schuurbaar (na uitharden!) om een egaal uitziend oppervlak te krijgen, maar pas op dat je het kapje of het speakertje niet raakt, want dan zou het middel wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal.

Een alternatief is nog om het op het kapje geplakte plastic van tevoren van twee of drie insnedes te voorzien, zodat je het plakplastic meteen na het aanbrengen van de kit makkelijk verwijderen kunt. Deze werkwijze maakt het noodzakelijk om na het kitten / verwijderen van de plakplastic de kit nogmaals voorzichtig af te strijken en de overtollige kit voorzichtig met Wasbenzine van het kapje te verwijderen. Daarna niet meer aankomen en laten uitharden.

 

Een andere methode met minder gedoe is wellicht het gebruik van platte rubber ringen, die installateurs wel gebruiken voor afdichtingen. Lijm ze bijv. met sekondenlijm op elkaar vast zodat je voldoende dikte hebt om de grootste ruimte onder het speakertje te vullen. Daarna het rubber daar waar het te dik is wegsnijden of vijlen bijv. met een halfronde vijl. Met een vijl kan je de passing wat netter krijgen lijkt me.

 

Oh, al schrijvend..... Wellicht is er zwarte isolatie schuim / tape te krijgen. Onder het speakertje plakken. Dat spul laat zich daar waar minder ruimte is wel in elkaar drukken; betekent wel dat je het speakertje aan de achterzijde moet kunnen aantrekken.

 

Nou laat ons s.v. p. weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost, Succes!

Bedankt voor je ideeën. Een aantal heb ik inmiddels al geprobeerd. Ben naar de bouwmarkt geweest en een mandje met  materialen aangeschaft.  Wisselende resultaten en nog niet wat ik had gehoopt. 

 

Omdat de tweeter wel in het driehoekje past als het op de werkbank ligt, ga ik toch nog eens goed kijken of het er toch achter past. Probleem is het kabeltje die naar de buitenspiegel loopt. Die vecht om dezelfde ruimte als de tweeter. Ik ga proberen om de tweeter op de deur te plaatsen, en dan het kapje eroverheen te zetten ipv de tweeter-met-kapje op de deur te plaatsen. 

 

Wordt vervolgt..

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik ben de laatste weken druk geweest met een tweede project (voortuin aanpassen om grotere oprit te maken - dit komt later in de Gallery denk ik) en heb geen tijd gehad voor de Z4. Maar vanavond weer gaan zitten. En probleem is opgelost. Het was zaak om het randje van de tweeter eerst in de sparingen aan de onderzijde te steken, en dan het driehoekje eroverheen zetten. 

 

Op de foto met het oude driehoekje waar ik het roostertje uit had gehaald. Maar er is nu voldoende ruimte om dit te laten zitten bij de twee nieuwe die ik gekocht heb. Alleen weer het overtollige plastic wegslijpen.

 

Dit weekend kan ik weer verder...

Tweeter gemonteerd (1) (Klein).jpg

Link naar reactie
Op 24/01/2023 om 16:24, Horus zei:

Krijg je daarmee dan ook een gapende rand?

Op de foto wordt duidelijk wat ik heb bedoeld. Niet echt fraai m.i.. Kan de de rand er echt niet buiten op; moet toch kunnen zou ik zeggen zo te zien😏

Link naar reactie
  • Administrator

^ Het OEM roostertje blijft in de volgende versie. Wordt het een stuk fraaier van 🙂 

 

Maar @RiesZ4 gaat dan ook het roostertje van de nieuwe tweeter af? Dan heb je nog meer ruimte om hem goed te positioneren lijkt me.

Link naar reactie
Op 16/02/2023 om 20:02, Maurits zei:

^ Het OEM roostertje blijft in de volgende versie. Wordt het een stuk fraaier van 🙂 

 

Maar @RiesZ4 gaat dan ook het roostertje van de nieuwe tweeter af? Dan heb je nog meer ruimte om hem goed te positioneren lijkt me.

Helaas, die is geïntegreerd en kan er niet af.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vanmiddag weer tijd voor de Z4. Even de accu aangesloten om te kijken of ze nog wil starten. En dat doet ze!

 

Linker driehoekje  met de dremel bewerkt. En nu past alles zoals ik het graag zie.

Ik ga later het plastic helemaal netjes afronden, zodat je er van buiten ook helemaal niets meer van ziet.

 

Ik heb ook wat andere puntjes aangepakt die me irriteerde. Nu de OEM radio eruit is wou de cd wisselaar nog wel eens 'gaan zoeken'. Dat is heel irritant. Met een beetje snuffelen op het internet zie ik dat zekering F48 voor de de cd wisselaar is. Die heb ik getrokken. En ik heb gelijk zijn broertje F49 getrokken zodat het navi scherm niet meer omhoog komt telkens als ik het contact aanzat.

 

 

IMG20230312165201 (Klein).jpg

IMG20230312164925 (Klein).jpg

 

aangepast door RiesZ4
  • Like 3
Link naar reactie

Langzaam maar zeker werk ik naar de afbouwfase toe.

De speakers en tweeters zijn bedraad aan beide zijden. De bekabeling in het dashboard is klaar. Alle losse eindjes heb ik met krimpkous gebundeld. Dit zijn de overtollige speakerdraden en de kabels voor cd wisselaar en navigatie. De tweeter bedrading heb ik hergebruikt en met een ISO stekker doorgelust. 12V/aarding/remote/accu/verlichting ook met een ISO stekker bedraad, Alles is nu zoals het hoort, en ziet er (naar mijn bescheiden mening) ook netjes uit.  Vergelijk nog maar even met de eerste foto's van deze thread.

 

De tweeter heb ik ook met een stekker aangesloten. De bestaande blauwe stekker heb ik laten zitten. Dus ja, dit zijn nu twee stekkers in serie. Maar dat is een compromis waar ik mee kan leven.

 

En ja: het is me toch gelukt om de plastic ring van de tweeter te verwijderen. Was toch een persfitting en ging er makkelijk af..... Maar goed, geeft me meer ruimte om de tweeter te richten.

 

 

image.jpeg.ee09cf72b937a8387a14fc7632b09761.jpeg image.jpeg.99b1a6ef2bedca27ffb1a3be2ba2586e.jpeg

 

 

  • Like 3
Link naar reactie

Dit weekend verder gegaan met de bekabeling,

De cross over filters bedraad en de voedingskabel en de aarding aangelegd voor de versterker.

Ik heb een aardpunt gemaakt tegen het schutbord. Gat geboord en lak beetje weggeschuurd.

 

Ik heb de versterker even aangesloten om alles te testen. Maar de accu gaf al heel gauw niet thuis. Ondanks het feit dat het was losgekoppeld het meest van de tijd de laatste maanden, heeft het toch een tik gehad. Ik zet hem nog even aan de druppelader, maar ik denk dat ik een nieuwe ga kopen van de week.

 

 

 

 

image.jpeg.f8d2c2464b19d75280aa9d93eb3930e3.jpeg

IMG20230319135036 (Klein).jpg

IMG20230319140058 (Klein).jpg

XO klein (2).jpg

aangepast door RiesZ4
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Afgelopen weekend even tempo gemaakt en alles aangesloten. Ik had wat moeite om de kabels netjes weg te werken in het kistje van de versterker. Ik heb ervoor gekozen om een kabelklem toe te voegen zodat er geen druk/trek op de kabel aansluitingen komt. Het is een beetje industrieel, maar werkt goed.

 

 

Alles was op tijd klaar om de paar mooi lente dagen van afgelopen week mee te pakken. De Z4 staat alweer vanaf november in de garage!

 

Ik ben tevreden met het eindresultaat. De afwerking is strak en netjes. 

De klank van de installatie is goed. Ook op wat hoger volume geen rammelende onderdelen.

 

Volgende klus is de subwoofer installeren. Gelukkig heb ik die dit weekend al bijna af, dus het eind van dit topic is in zicht!

 

image.jpeg.7ab128cb101a54598e1af4bc8d20be11.jpeg

 

image.jpeg.b9f6a3a9ab8bd9c189028eaff0dae079.jpeg

 

image.jpeg.48f3ed1744c25515459856e8954e088c.jpeg

 

image.jpeg.4266fab0cb24ff47f42bf48a0a9d2c4d.jpeg

 

 

aangepast door RiesZ4
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.