Ga naar inhoud

Cabriodak probleem


FransM

Aanbevolen berichten

Cabriodak probleem

Hallo, iedereen. Sinds 2018 in het gelukkige bezit van een zwarte E89 sDrive 3.0i waarmee ik tot recent nooit problemen mee gehad heb.... tot nu!

Ik had vooraf al gelezen dat er mogelijke vocht/water problemen konden zijn. Bij aankoop voelde de kofferbak ietwat vochtig maar niet alarmerend. 

Daar de auto enkel bij mooi weer uit de garage komt heb ik daar verder niet meer bij stilgestaan en ook nooit problemen gehad. Na onze cabrio-vakantie afgelopen zomer heeft de auto

echter op de oprit gestaan, mede wegens de mooie na-zomer. Vorige week wilde plots het dak niet meer dicht! Bij onderzoek bleek de accubak voor 1/3 gevuld met water, waarbij het schuimrubber

rond de dakpomp als een spons werkte: drijfnat en ik heb er 5 (!) liter water uitgehaald. Daarna de 2 (zalmrode) relais vervangen en het dak ging weer dicht. MAAR... nu gaat het enkel schokkend en met horten en stoten open maar normaal dicht.

Relais al eens omgewisseld; geen verschil. Olie in reservoir van dakpomp staat mooi tussen min/max. Iemand een idee wat dit kan zijn, want dit kom ik op geen enkele site tegen! 

Waar het water vandaan kwam is totaal onbekend, want ik heb behoorlijk lang met de tuinslang vanuit alle posities gespoten toen ik het dak dicht had: geen druppel was binnengedrongen!

Ik het nu de rubberen afdichting onder de accu weggelaten, zodat eventueel water meteen weg kan! Tips zeer welkom. Grt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Over de mogelijke bron van het vocht : en bekende oorzaak van vocht in de kofferbak van een E89 kunnen de (afdichtingen van) de achterlichten zijn. Heb je daar al eens naar gekeken en gekeken of je daar (een beetje) condens in ziet na reganachtige omstandigheden?

Link naar reactie

Als er zoveel water in heeft gestaan moet je op z'n minst minitieus alle connectoren langsgaan, heel goed schoonmaken en vervolgens contactsprayen. Zijn er ook modules die erg nat zijn geweest?

Link naar reactie
Op 17-10-2022 om 23:26, RobbiZ4 zei:

Is de behuizing van de elektromotor van de hydraulische pomp geopend en geleegd?

Ga ik me in de wintermaanden eens in verdiepen; dank voor je tip

Link naar reactie
Op 18-10-2022 om 09:42, Maurits zei:

Over de mogelijke bron van het vocht : en bekende oorzaak van vocht in de kofferbak van een E89 kunnen de (afdichtingen van) de achterlichten zijn. Heb je daar al eens naar gekeken en gekeken of je daar (een beetje) condens in ziet na reganachtige omstandigheden?

Het vreemde is dat lichten geheel droog zijn en er ook geen watersporen (gecontroleerd met talkpoeder) via de accubak binnenkomt; het blijft een volkomen raadsel waar het water vandaan gekomen is. Het enige logische zou kunnen zijn dat achterklep eens niet goed gesloten is (maar 5 liter...?!), maar deze trekt zich electronisch dicht en het alarm heeft altijd goed gewerkt en controleert dit!  

Op 20-10-2022 om 23:02, timewa zei:

Als er zoveel water in heeft gestaan moet je op z'n minst minitieus alle connectoren langsgaan, heel goed schoonmaken en vervolgens contactsprayen. Zijn er ook modules die erg nat zijn geweest?

Dank voor je tip, die ik ook van een kennis met auto-onderhoud ervaring kreeg. Staat ook op de planning in de wintermaanden!

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Probleem met cabriomotor ook gehad, toen hebben ze motor uit elkaar gehaald.

De motor is met doeken schoon gemaakt en met perslucht droog geblazen, met staal borstel beetje glimmend gemaakt, olie bijgevuld, toen motor weer in elkaar gezet.

Hierna toen ging dak weer soepel open en dicht.  

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Op 19/01/2023 om 22:38, RobertE85 zei:

Probleem met cabriomotor ook gehad, toen hebben ze motor uit elkaar gehaald.

De motor is met doeken schoon gemaakt en met perslucht droog geblazen, met staal borstel beetje glimmend gemaakt, olie bijgevuld, toen motor weer in elkaar gezet.

Hierna toen ging dak weer soepel open en dicht.  

Dank voor je tip; de lente komt eraan en dan wordt de hydraulische pomp en elektra eens grondig schoongemaakt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.