Ga naar inhoud

ET waarde 18 inch CSL wielen


Octaanridder

Aanbevolen berichten

ET waarde 18 inch CSL wielen

Hallo allemaal,

 

Ik zou onze Z4 E86 graag willen voorzien van 18 inch CLS wielen. Een breedset heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden in dit design.

 

Voor en achter 225/40/18 vind ik ook prima, maar wat voor ET waarde en hoeveel J velgen heb je dan nodig? Ik vind het mooi als de wielkasten mooi gevuld zijn, maar de wielen moeten er wel binnen de wielkasten blijven.

 

Iemand een idee? Of misschien zelfs iemand die me aan een set kan helpen?

e3113f93cd49f84cf0f2807f001686bf.jpeg

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Administrator

Die op de foto hierboven (de ex van Tom Scott) zijn 19 inch. Ik denk dat dit gewoon OEM CSL velgen zijn (want een E86M).

 

Als je geen E86M maar een 3.0si hebt, raak je originele CSL velgen nooit kwijt in je wielkasten en kom je bij imitaties van VMR of Avus uit. Ik heb ze zelf van Avus, in 19 inch,voor ET 34, 8.5J met een 225 band, achter ET 37, 9.5J met een 255 band. Dat laatste had achteraf bezien best 265 mogen zijn, maar dat hangt dan weer van het merk banden af. Past allemaal prima binnen de wielkasten:

 

42CDD586-2D1A-4802-AF4E-1BC31A59823D.jpeg
 

847662A1-A0A4-4534-B10C-B0F4ED69091C.jpeg

 

364AA174-515F-46AE-92D3-51DFC735EFC0.jpeg

Link naar reactie

Bedankt voor je reactie Maurits! Wouw, die velgen op jouw auto zien er inderdaad fantastisch uit. 

 

Mijn Z4 is een 3.0si uit 2006 en ik wil liever de 18 inch versie omdat ik graag wat comfort wil overhouden. 225 breed lijkt me prima, vooral omdat ik op buitenlandse fora lees dat de brede achterbanden meer geluid en brandstofgebruik opleveren omdat er meer weerstand onstaat tussen band en wegdek. Natuurlijk daargelaten dat 255 er van achteren wel bruut uit ziet. 

 

Daarom zoek ik specifiek naar een goede et waarde op de maat 225/40/18. Overigens dank voor de tip dat ik dan bij VMR of Avus moet zijn, dat maakt het zoeken wat gemakkelijker. 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Dank je!

 

De comfort wens snap ik.

 

Over extra brandstofverbruik / geluid door het verschil tussen 225 en 255 zou ik me minder druk maken: BMW zelf heeft de E85/86 ook met breedsets in 18 inch geleverd met precies dezelfde maten banden.

 

BMW zelf hanteert ET waardes van 47 en een velgbreedte van 8 inch voor en een ET waarde van 50 in combinatie met een velgbreedte van 8.5 achter.

 

Daar zit wel de nodige rek in. In algemene zin past alles wat in 19 inch past ook in 18 inch. Dus een ET waarde van zo'n beteje 35 rondom (33 of 34 moet ook nog wel kunnen) en een velgbreetde van 8.5 voor en 9.5 achter zou ook moeten kunnen.  Dan vallen de wielen op de door jou gewenste manier net binnen de wielkasten.

Link naar reactie

Ik kwam in mijn zoektocht deze velgen tegen, die zouden volgens de configurator moeten passen en zijn ook nog goed betaalbaar. Wat vind jij daarvan? Volgens mij is het dat hoe klager de ET waarde is, hoe meer de velgen naar buiten staan. 

 

https://www.bandenleader.nl/merken-van-aluminium-velgen/avus/ac-mb4-3025/8x18-et34-5x120-72.6-904650?car=15627

Link naar reactie

Ik heb zelf een Z3 met 18" VMR V703 wielen, als ik het goed heb gebruikt de non-M Z4 dezelfde offsets?

spacer.png

 

Ik heb voor 8.5J ET40+10mm spacer en achter 9.5J ET45+15mm, dus beide komen uit op ET30. Aan de voorzijde is de spacer een must vanwege de extra ruimte die de verstelring van de schroefset inneemt, achter is het enkel om de wielen goed uit te laten komen in de wielkast. Zelf zou ik de offsets exact hetzelfde aanhouden (ET40 en 45) en dan kun je later altijd nog kijken of je ergens een spacer gaat monteren.

aangepast door MadMarky
Link naar reactie
  • Administrator
Op 7-10-2022 om 13:45, Octaanridder zei:

Ik kwam in mijn zoektocht deze velgen tegen, die zouden volgens de configurator moeten passen en zijn ook nog goed betaalbaar. Wat vind jij daarvan? Volgens mij is het dat hoe klager de ET waarde is, hoe meer de velgen naar buiten staan. 

 

https://www.bandenleader.nl/merken-van-aluminium-velgen/avus/ac-mb4-3025/8x18-et34-5x120-72.6-904650?car=15627


Deze passen prima hoor! Ik zou het zelf anders doen dan Mark; ik zou gewoon in een keer een passende ET waarde bestellen. Dat scheelt je toch het gewicht en de kosten van de spacers. Met ET45 achter weet je 100% zeker dat je spacers nodig hebt als je wilt dat alles zo’n beetje op de velg rand aansluit.

Link naar reactie

Dat wil ik eigenlijk ook het liefste, de ET waarde moet zo dicht mogelijk bij de orginele fabrieksmaat in de buurt komen. Ik las al dat je met spacers e.d. eigenlijk ook de wielstanden zou moeten gaan aanpassen en dat je een andere belasting van je as/lagers krijgt, met kans op een wat zoekerig weggedrag op hogere snelheid. Ik heb de vraag bij Avus neegelegd wat ze in deze situatie zouden adviseren, maar ik heb mede met jullie hulp weer een boel bijgeleerd over velgen. Ik zal een plaatje maken als ze erop liggen!

 

Link naar reactie
  • Administrator

Toch nog even: als je hem zo dicht mogelijk bij de fabrieksmaat laat komen (47 / 50), dan vallen je velgen dus erg ver naar binnen, vooral achter. Ik zou dus kiezen voor een ET maat waarmee al bereikt wordt wat je in je eerste post aangeeft; dat de velg en band wat opschuiven naar de spatbordrand. Dan moet je dus een lagere ET waarde nemen dan de fabrieks ET waarde,. Ik heb daarbij goede ervaring met een ET waarde rond de 35 (behoorlijk lager dan de fabriekswaarde).

Link naar reactie

Thx Maurits en ik heb zelf ook wat plaatjes bekeken met de standaard wielen en die liggen inderdaad erg naar binnen. Ik lees zo her en der dat een afwijking van 5mm van de ET waarde prima is, dus ik denk dat ik ook rond de et 40 ga zitten voor 8j 18 inch wielen. Dat staan ze wel wat verder naar buiten, maar worden de wielstanden en dus weggedrag niet nadelig beinvloed. 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.