Ga naar inhoud

Z4 E85 Bluetooth module heeft weinig bass?


Aanbevolen berichten

Z4 E85 Bluetooth module heeft weinig bass?

Hoi Allen, nieuw hier, net een Z4 gekocht 🙂

 

Ik heb er een aliexpress Bluetooth module ingebouwd op de AUX vandaag, en die werkt echt prima, alleen... Heeft de sound minder bass dan de Cd speler? 

 

Ik snap het niet helemaal. Enkel als ik de bass volledig op +5 zet klinkt het vol, dus de woofers doen wel mee, maar iets klopt niet helemaal. 

 

Iemand een idee? 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Ewout zei:

Is het een stereo of mono module?

Er staat daar niks over, ik denk stereo. Er staat wel een vaag Chinees-Engels verhaal op de site wat wellicht relevant is: with dsp1 amplifier, the device is needed for the 3+6 changer cable and an additional dsp adapter (not included) 

 

Vaag gebrabbel, maar wellicht is het relevant? Ik weet niet of ik dsp heb eigenlijk?! 2.5i high executive, business CD. Tot zover kom ik

 

 

Link naar reactie
  • Administrator
13 uren geleden, Jasper1986 zei:

Iemand een idee? 

 

Absoluut. Alles wat je via de AUX doet klinkt - pardon my french - ronduit ruk. Dat ligt niet aan de module die je gebruikt, maar aan de AUX van de Z4, die

 

(a) zachter klinkt dan andere inputs (zoals FM radio of CD); en 

(b) oneindig minder vol dan de andere inputs, dus ook veel minder bas.

 

Voor fatsoenlijk geluid is dus eigenlijk maar één oplossing, waarbinnen dan weer veel oplossingen mogelijk zijn: maak gebruik van een oplossing die niet via de AUX gaat, maar via de bekabeling van de CD wisselaar. Dan kun je uit verschillende oplossingen kiezen, elk met hun eigen prijskaartje en corresponderende gebruiksmogelijkheden.

 

Ik heb zelf in mijn beide Z4s de Bluemusic module zitten; kost geen deuk, werkt top. Zie hier, hier  en hier. heeft wel beperkingen; geen titelweergave en telefonie bijvoorbeeld volledig via je telefoon (deze module doet echt alleen het geluid). Als je meer gebruiksmogelijkheden wilt, kom je bijvoorbeeld bij producten van Dension of GROMM uit, maar die kosten ook substantiele meer.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Maurits zei:

 

Absoluut. Alles wat je via de AUX doet klinkt - pardon my french - ronduit ruk. Dat ligt niet aan de module die je gebruikt, maar aan de AUX van de Z4, die

 

(a) zachter klinkt dan andere inputs (zoals FM radio of CD); en 

(b) oneindig minder vol dan de andere inputs, dus ook veel minder bas.

 

Voor fatsoenlijk geluid is dus eigenlijk maar één oplossing, waarbinnen dan weer veel oplossingen mogelijk zijn: maak gebruik van een oplossing die niet via de AUX gaat, maar via de bekabeling van de CD wisselaar. Dan kun je uit verschillende oplossingen kiezen, elk met hun eigen prijskaartje en corresponderende gebruiksmogelijkheden.

 

Ik heb zelf in mijn beide Z4s de Bluemusic module zitten; kost geen deuk, werkt top. Zie hier, hier  en hier. heeft wel beperkingen; geen titelweergave en telefonie bijvoorbeeld volledig via je telefoon (deze module doet echt alleen het geluid). Als je meer gebruiksmogelijkheden wilt, kom je bijvoorbeeld bij producten van Dension of GROMM uit, maar die kosten ook substantiele meer.

Aaaaah top. Dank voor de uitleg! Is het ook mogelijk om deze module om te bouwen, zodat de draadjes op de Cd wisselaar komen? 't dingetje werkt wel gewoon prima! 

Link naar reactie
  • Administrator

Dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat het in theorie wel kan, maar het zal ook afhangen van de bedrading die je huidige module al heeft. Om iets te laten werken op de aansluiting van de CD wisselaar heb je drie pinnen nodig, die ook qua functionaliteit passen in het oorspronkelijke bepinningsschema van je radio.

 

Ik had eerst ook een AliExpress module via mijn AUX aansluiting, maar ik heb niet overwogen die om te bouwen. Je hebt dan toch minder gebruiksmogelijkheden (je kunt bijvoorbeeld geen tracks skippen via je stuur / radio,. wat met zo'n Bluemusic module wel kan) en zo'n Bluemusic modudel kost ook maar vier tientjes.  Ik vond dat destijds teveel gedoe, met bovendien een onzekere uitkomst voor die paar tientjes.

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, Maurits zei:

Dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat het in theorie wel kan, maar het zal ook afhangen van de bedrading die je huidige module al heeft. Om iets te laten werken op de aansluiting van de CD wisselaar heb je drie pinnen nodig, die ook qua functionaliteit passen in het oorspronkelijke bepinningsschema van je radio.

 

Ik had eerst ook een AliExpress module via mijn AUX aansluiting, maar ik heb niet overwogen die om te bouwen. Je hebt dan toch minder gebruiksmogelijkheden (je kunt bijvoorbeeld geen tracks skippen via je stuur / radio,. wat met zo'n Bluemusic module wel kan) en zo'n Bluemusic modudel kost ook maar vier tientjes.  Ik vond dat destijds teveel gedoe, met bovendien een onzekere uitkomst voor die paar tientjes.

Ah dan ga ik ook lekker voor die optie! Ik heb zelf de BMW business CD uitvoering, moet die module achter de radio of in de kofferbak bij de cd wisselaar? En heb je de link van de exacte module voor me? Mag de goedkoopste zijn, idealiter voor achter de radio. Geen belfunctie nodig.

 

Thanks voor de tip iig! Ik snapte al niks van de magere aux audio.

aangepast door Jasper1986
Link naar reactie
  • Administrator

Ja hoor, zie hier: https://www.amazon.de/gp/product/B0773QRL6K/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

 

Dat is de variant voor direct achter de radio. Dezelfde aanbieder heeft ook varianten voor in de kofferbak, 

Link naar reactie
Op 5-5-2022 om 13:49, Maurits zei:

Ja hoor, zie hier: https://www.amazon.de/gp/product/B0773QRL6K/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

 

Dat is de variant voor direct achter de radio. Dezelfde aanbieder heeft ook varianten voor in de kofferbak, 

Hey maurits, ik heb enkele issues met de bluemusic module. Geinstalleerd nu, en staat op contact: Als ik de 6 cd changer selecteer zegt ie - no disc-- en skipt ie door naar fm, en ik zie geen Bluetooth device. Als ik de 2 kabeltjes uit de achterkant van de Cd changer haal, zoals de manual beschrijft, kan ik de 6cd changer helemaal niet meer kiezen met mode select en wederom geen Bluetooth device om mee te pairen gezien. Mis ik iets? 

Link naar reactie
  • Administrator

Je hebt de variant met dat grote stekkerblok van de link die ik hierboven postte voor achter op de radio toch?

 

Dan zou ik het nog eens als volgt proberen:

 

- stekkertjes CD wisselaar weer aangesloten;

- Bluemusic aansluiten;

- zekering wisselaar achter je dashboardkastje er uit halen (staat als het goed is ook in de instructie van de Bluemusic);

- radio aan en op CD wisselaar zetten, CD2 selecteren.

 

succes!

Link naar reactie
10 minuten geleden, Maurits zei:

Je hebt de variant met dat grote stekkerblok van de link die ik hierboven postte voor achter op de radio toch?

 

Dan zou ik het nog eens als volgt proberen:

 

- stekkertjes CD wisselaar weer aangesloten;

- Bluemusic aansluiten;

- zekering wisselaar achter je dashboardkastje er uit halen (staat als het goed is ook in de instructie van de Bluemusic;

- radio aan en op CD wisselaar zetten, CD2 selecteren.

 

succes!

Oooooh kijk. Die zekering ben ik vergeten. Ik ga t morgen gelijk proberen 🙂

 

Dank! 

Link naar reactie
  • Administrator

Die is ook het makkelijkste te vergeten. Met die zekering er nog in krijg je een conflict tussen CD wisselaar en Bluemusic en dan snapt je radio het niet meer.

 

Nog wel even de CDs uit het magazijn van de wisselaar halen voor je de zekering er uit trekt. 

Link naar reactie
4 uren geleden, Maurits zei:

Die is ook het makkelijkste te vergeten. Met die zekering er nog in krijg je een conflict tussen CD wisselaar en Bluemusic en dan snapt je radio het niet meer.

 

Nog wel even de CDs uit het magazijn van de wisselaar halen voor je de zekering er uit trekt. 

Hmm, hij heeft het welgeteld 1 keer gedaan nadat de zekering er uit is. Ik had ff contact met de bluemusic module en hij deed het, als 6cd changer, maar na een herstart van de auto ziet ie 'm niet, en krijg ik weer "no disc" en geen 6cd optie. Heel maf, snap, 'm niet. 

Link naar reactie
9 uren geleden, Jasper1986 zei:

Hmm, hij heeft het welgeteld 1 keer gedaan nadat de zekering er uit is. Ik had ff contact met de bluemusic module en hij deed het, als 6cd changer, maar na een herstart van de auto ziet ie 'm niet, en krijg ik weer "no disc" en geen 6cd optie. Heel maf, snap, 'm niet. 

Neem even contact op met bluemusic via hun mail adres op de inbouw instructie en leg je probleem even uit. De mijne deed het precies ook 1 keer en wilde daarna niet meer koppelen. Via bluemusic een nwe ontvangen en deze doet het uitstekend. Voor beter (bas)geluid moet je het Bluetooth volume bijna max. zetten. Klinkt het al veel beter. Wordt niet gelijk aan de mooie klanken van de cd speler maar een mooie aanvulling in de E85

Link naar reactie
  • Administrator

^Ja, je hoort inderdaad ook wel eens dat de module zelf gewoon niet in orde is. Dus als je zeker weet dat in de auto alles goed zit, zou ik @Peterrrr's suggestie zeker opvolgen. 

Link naar reactie
13 uren geleden, Maurits zei:

Mmmmm, dat is wel vreemd ja. Zitten alle connectoren helemaal goed?

Yes! Alle connectoren zitten goed. Soms doet ie 't ook wel, kan de vinger er nog niet helemaal op leggen. Ik druk maar op wat knoppies. Het klinkt iig beter dan de AUX module die ik had. Ik heb geen handleiding bij de radio dus ik snap ook niet alle features, maar ik las volgens mij ergens dat er ook nog wat EQ opties waren voor de radio? Iets met een Jazz of cencert preset waardoor de sound anders kan klinken?

 

Ik zal bluemusic iig even mailen! 

Link naar reactie
  • Administrator

De EQ optie zit er alleen in bij het meest uitgebreide audiopakket. Als je standaard, of de tussenvariant hebt, dan is je EQ veel beperkter; dan kun je wel nog bas en treble instellen. Maar ik moet zeggen dat ik - met een Iphone 11, met Bluetooth volume 100% open - de geluidskwaliteit in beide auto's beter dan (in de qp met standaard audio) of gelijkwaardig (in de roadster met Hifi pro) aan die van de OEM CD-wisselaar vind. Je moet dan natuurlijk wel ook streamen met de hoogst haalbare kwaliteit (van bijvoorbeeld Spotify). 

  • Like 1
Link naar reactie
9 uren geleden, Maurits zei:

De EQ optie zit er alleen in bij het meest uitgebreide audiopakket. Als je standaard, of de tussenvariant hebt, dan is je EQ veel beperkter; dan kun je wel nog bas en treble instellen. Maar ik moet zeggen dat ik - met een Iphone 11, met Bluetooth volume 100% open - de geluidskwaliteit in beide auto's beter dan (in de qp met standaard audio) of gelijkwaardig (in de roadster met Hifi pro) aan die van de OEM CD-wisselaar vind. Je moet dan natuurlijk wel ook streamen met de hoogst haalbare kwaliteit (van bijvoorbeeld Spotify). 

Ik heb er even mee lopen pielen, ik vind de geluidskwaliteit best aardig. Ik weet niet of ik de standaard of tussenvariant heb eigenlijk, er zitten best wat speakers in de auto en ik heb de "business CD speler". 2 speakers achter elke stoel en een paar rondom, redelijke bass. Alleen de bass is wel een beetje minder all-round dan in m'n audi tt quattro met Bose soundset. Die bass voelde wat consistenter qua frequentierespons. De BMW klinkt wel wat feller en punchy zo nu en dan, maar in bepaalde genres mist 'ie wat detail en wordt het vooral een zoemerige zee van bass.

 

Al met al klinkt het best vet, alleen denk ik dat een underseat subje misschien de boel perfect zou maken. Maar mierenneukerij. De bluemusic doet het nu ineens wel consistent, maar geen idee waarom. Ik heb het idee dat de telefoon de bluetoothconnectie moet aangaan voordat de bmw de bluemusic als 6cd herkent. Het werkt iig!

Link naar reactie
  • Administrator

Dat laatste kan best wel eens zo zijn. Dat gaat wel automatisch bij mijn beide modules (je hoeft dus niet iedere keer handmatig aan te melden zoals bij sommige oplosisngen), maar dat duurt altijd wel een paar seconden.

 

Als je niet weet welke opties je hebt, kun je je chassinummer eens door een VIN-decoder trekken. Zoals deze: https://www.mdecoder.com/

 

De meest uitgebreide variant heeft bij de E85 code "S677 - HiFi System Professional DSP". 676 is dacht ik 10 speakers zonder DSP. Bij de basis variant zie ik helemaal geen optie code (wat ook wel logisch is, want standaard uitrusting). 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hi all,

 

1. Sorry for switching to English, my dutch is quite limited (planning to improve soon haha). I also got the Bluemusic module that fits to the back of the Head Unit. No luck as the 6CD changer still runs, which fuse did you remove@ Jasper1986†

I have the S677 upgrade, does that mean i have to use the 3+6 connection from the back of the car? i saw the connectors plugged into the CD changer. wondering if i should remove the power cable or remove the fuse to get the module to work. 

 

Once again, sorry for swithing to English! i promise i will improve my dutch in the years to come, maybe from this forum as i just purchased a Z4🙂 

aangepast door weed_reza
Link naar reactie
  • Administrator

Hi. No problem at all. You simply need to pull the fuse from the CD changer, otherwise your CD-changer will "overrule" your Bluemusic module.

 

No need to get the 3+6 version for connecting in the boot. Never, ever understood why at certain fora the users tend to lean towards that: lots more work with no advantages.

 

The fuse to pull should be fuse 48:

 

image.thumb.png.068e4552459f765efecd121eabd48219.png

Link naar reactie
15 uren geleden, Maurits zei:

Hi. No problem at all. You simply need to pull the fuse from the CD changer, otherwise your CD-changer will "overrule" your Bluemusic module.

 

No need to get the 3+6 version for connecting in the boot. Never, ever understood why at certain fora people tend to elan towards that: lots more work with no advantages.

 

The fuse to pull should be fuse 48:

 

image.thumb.png.068e4552459f765efecd121eabd48219.png

Cheers!

 

I managed to get the Head Unit to recognise the bluetooth audio after following your steps, but theres nothing coming out of the speakers. After some intense research, i think i need to do the wiring from the back of the car 😞 heres why:

Pre Face lift e85's WITH an amplifier (lcoated next to the batter) use an optical cable for data transmission, unfortunately. This means that the boot wont have a 6+1 cable but an optical plug + 1. 

This essentially means that the 6 CD changer is directly communicating to the amplifier with this optical plug. In order to conenct the bluemusic, it needs a digital to analogue converter. from what i read in forums, facelift models amps dont use this weird optical coax cable.

 

I ordered the wiring for the CD changer in the back along with the converter (i can provide links if requested). I shall give it a shot to see if this theory holds true. Maybe im overthinking this but, it still doesnt seem to work for me haha. current situration:

6CD changer powered down, so Bluemusic is detected by the head unit. skipping tracks on my connected phone works via the headunit, no sound plays from the speakers. FM and AUX work as normal, both play from the speaker. 

 

Do let me know if theres more i need to do. today i recieve the bluemusic with 6+1 cabling plus the DSP converter from coax to 6 pin. If this works, i will be very happy but also, i have bad news for prefacelift owners with the HiFi amp haha

Link naar reactie
  • Administrator

Hi, I also have a pre-facelift with DSP (thus amplifier), 6 CD changer and the whole 2003 shebang. 
 

I simply have the module directly behind the head unit, with nothing else. No DSP converter, nothing else.

 

In fact this is the second Bluemusic installed in the pre-facelift roadster. Now with a mic for calls, the previous one did not have the mic and is now in my coupe (which had the OEM mic already). 
 

No issues whatsoever, with none of the modules in the roadster, despite DSP.

 

So are you sure there is no other issue? Is the Bluetooth volume on your phone at its maximum? Did you skip to CD2 in the menu?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.