Ga naar inhoud

Kap ontgrendelt niet elektrisch, gaat ook niet open. Microswitch defect


Pete000

Aanbevolen berichten

Kap ontgrendelt niet elektrisch, gaat ook niet open

Mijn Z4 E85 2003 heeft een probleempje. Hebben jullie nog een truc voor als het dak niet open gaat? Oranje lampje brandt en ik krijg hem Manuel ook niet goed open.
 

Met imbussleutel vergrendeling losgedraaid en rode haakje in kofferruimte aangetrokken. Dan trek ik de kap een centimeter of tien open en gaat ie niet verder. Ik kan hem vervolgens wel elektrisch weer dichtdoen.

 

 

aangepast door Pete000
Link naar reactie
  • Hoor je de dakmotor wel draaien als het dak weigert?
  • Als je hem wel electrisch dicht kan doen, klinkt dat alsof het moeizaam gaat of draait hij krachtig?
  • Heb je knipperende ledjes bij de dakbediening?

 

  1. Verdachte nummer 1 bij de E85 is de hydrauliekmotor die bij een slechte afvoer volloopt met water, en dan corrodeert. Heel veel over te vinden op dit forum en elders, en ook veel specialisten die dat vrij goed kunnen verhelpen en evt de motor kunnen verplaatsen naar een veiliger plekje. Ik heb het zelf 3 keer gedaan, 2 keer middels uitbouw dak en de laatste keer wist ik hoe het zat en ging ik voor de shortcut die vele anderen ook doen.
  2. Als dat het niet is, check de microswitches/hall-switches in de dakconstructie. Vaak is het het makkelijkst om via OBD uit te lezen of ze naar behoren werken. Er wil nog wel eens een stuk gaan, of intermittent werken. Bij onlogische schakelaarfeedback stopt de motor. In de categorie switches is de switch in de kofferbak van de bagageverhoging ook altijd een verdachte. Soms heb je de klep wel naar beneden maar is de schakelaar mechanisch niet goed ingedrukt en dan weigert het dak ook. Die is heel makkelijk te bereiken en los te halen, daarom zou ik daar beginnen. Als je de kofferbak opent kijk je er bijna recht op.
  3. Als dat allemaal ook goed is zou er theoretisch ook te weinig hydraulische vloeistof in je electrohydraulische dak kunnen zitten als je ergens een lekkage hebt, maar dat heb ik nog niet vaak gezien. Het reservoir zelf zit aan de motor vast en is doorzichtig, kun je zo zien of hij voldoende heeft. Zo niet, niet alleen bijvullen maar eerst het lek opsporen want dit behoort een dicht en onderhoudsvrij systeem te zijn.

 

Succes.

 

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • Administrator

Wat @timewa zegt. Maar omdat hij dat allemaal al gezegd heeft, kan ik ook gerust "domme" vragen stellen. :hypocrite:

 

Heb je al gekeken of:

 

- de klep in je kofferruimte helemaal naar beneden is gedraaid en of de twee knoppen aan weerszijden van die klep hun positie ook goed vasthouden;

- het dak iets anders tegenkomt onderweg? Dus of er iets achter je rolbeugels ligt, en of het dak ergens op blijft hangen (dus bijvoorbeeld de rolbeugels)?

Link naar reactie

Thanks beiden..

 

De ontgrendeling vindt niet plaats. Doodstil dus. Alleen oranje lampje zodra je de kap probeert te ontgrendelen. (Continu)

 

Kapmotor doet z’n werk wel als ik na manueel ontgrendelen weer op de dicht knop druk. 
 

heeft een van jullie tip hoe ik switches kan zien of bereiken?

7 uren geleden, Maurits zei:

Wat @timewa zegt. Maar omdat hij dat allemaal al gezegd heeft, kan ik ook gerust "domme" vragen stellen. :hypocrite:

 

Heb je al gekeken of:

 

- de klep in je kofferruimte helemaal naar beneden is gedraaid en of de twee knoppen aan weerszijden van die klep hun positie ook goed vasthouden;

- het dak iets anders tegenkomt onderweg? Dus of er iets achter je rolbeugels ligt, en of het dak ergens op blijft hangen (dus bijvoorbeeld de rolbeugels)?

Ik krijg dak niet meer dan 10 cm open na manueel ontgrendelen met imbussleutel. Lijkt of ik na trekken aan de rode ring in de kofferbak ook niet manueel het dak open krijg. 

Link naar reactie
  • Administrator

Zeker: de microswitch zie je in de kofferruimte, in het midden, bovenaan op de afschedingswand met het interieur):

 

image.jpeg.c7c9a1a32c2fa0696e76af16e2876b58.jpeg

 

Ik zou in eerste instantie kijken of het metalen palletje van de microswitch nog wel "in positie" zit en ook fatsoenlijk beweegt als je de "parcel shelf" omlaag doet:

 

20170729_174747_35444811683_o copy.jpg

 

Als het probleem daar zit, kun je de microswitch vervangen (https://bmwrepairguide.com/bmw-z4-convertible-microswitch-repair/), maar bijvoorbeeld ook de microswitch er tussen uit halen en de boel doorverbinden (dan moet je wel goed opletten dat de "parcel shelf" altijd omlaag is, de beveiliging zit er niet voor niks. :hypocrite:)

 

 

Link naar reactie
  • Pete000 wijzigde de titel naar Kap ontgrendelt niet elektrisch, gaat ook niet open. Microswitch defect

Dat is mooi, kleinigheidje dus.

Nu je weet dat je dakmotor nog goed is zou ik even preventief de waterafvoer checken en zo nodig schoonmaken. Dat kan onder de auto vlak voor je achterwiel links.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 1 jaar later...

helaas heb ik dit ook sinds gisteren. Auto gewassen en nu gaat de kap niet meer naar beneden.

Net nu het 30 graden is.. handmatig gaat hij ook niet open, ook niet als ik de rode handle draai.... 😅

 

De ontwateringskanalen zijn als het goed is leeg, vorig jaar achter het spatbord gekeken maar er zaten al geen rubbers meer in... kan helaas moeilijk zien of er uberhaupt nog water in staat.. zal zo even naar de microswitch kijken.. 

 

Link naar reactie
Op 15/02/2022 om 11:21, Maurits zei:

Zeker: de microswitch zie je in de kofferruimte, in het midden, bovenaan op de afschedingswand met het interieur):

 

image.jpeg.c7c9a1a32c2fa0696e76af16e2876b58.jpeg

 

Ik zou in eerste instantie kijken of het metalen palletje van de microswitch nog wel "in positie" zit en ook fatsoenlijk beweegt als je de "parcel shelf" omlaag doet:

 

20170729_174747_35444811683_o copy.jpg

 

Als het probleem daar zit, kun je de microswitch vervangen (https://bmwrepairguide.com/bmw-z4-convertible-microswitch-repair/), maar bijvoorbeeld ook de microswitch er tussen uit halen en de boel doorverbinden (dan moet je wel goed opletten dat de "parcel shelf" altijd omlaag is, de beveiliging zit er niet voor niks. :hypocrite:)

 

 

 

Hi vraagje, bij mij zit de microswitch nog op zijn plaats, maar hoe weet je of hij nog werkt of niet?

Link naar reactie
  • Administrator

Zie onderste stuk van de post die jij citeert: even er uithalen en de bedrading doorverbinden. Als het dan wel werkt (met parcel shelf omhoog!) is het de microswitch. up:

  • Thanks 1
Link naar reactie

thx ga ik proberen.... 

 

ook bij mij.. sinds ik de auto heb gewassen gaat het dak dus niet meer elektrisch open. De rode handle lijkt niet zoveel te doen, als ik die draai dan gaat het dak nog steeds max 10-15cm open en lukt het me niet om de kap handmatig naar achteren te trekken. De dakmotor gaf eerst nog een beetje geluid, alsof hij wat wilde gaan doen, maar is er helemaal mee op gehouden. Hij is van 2004 en in 2011 al een keer vervangen... t is wat met die oudjes :))

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.