Ga naar inhoud

airbaglampje plots aan / riemklikker bestuurder werkt niet


pierre724

Aanbevolen berichten

airbaglampje plots aan

Beste forumgenoten,

 

Ik heb mijn deur-zijpanelen vervangen door een andere kleur exemplaren.

Na het terug in elkaar zetten van alles, gaat plots mijn airbag lampje aan (en het blijft ook aan).

Is dat logisch of ben ik toch vergeten iets aan te sluiten, bijvoorbeeld de zij airbag in het portier?

 

Verder heb ik er andere stoelen in gezet,.. nu blijkt de bestuurdersriem niet te werken op deze klikker,

misschien omdat de andere stoelen uit een verongelukte auto komen?

Is dat te herstellen of moet ik de stoelen weer loshalen en de riemklikker omwisselen?

 

dank voor het meedenken!

 

aangepast door pierre724
Link naar reactie
  • pierre724 wijzigde de titel naar airbaglampje plots aan / riemklikker bestuurder werkt niet
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Als de ‘donor’ een crash heeft gehad is de kans reëel dat een of beide gordelspanners geactiveerd zijn. Mocht dat het geval zijn: zo’n reeds geactiveerde spanner triggert een airbagmelding…

 

Tip 1: auto uitlezen vertelt je WAT de airbagmelding veroorzaakt. De foutcodes identificeren de verschillende airbags en de gordelspanners.  
Tip 2: een airbagmelding moet softwarematig ge-reset worden. Dus: ook al los je de oorzaak van de storing op, zonder softwarereset zal het airbaglampje blijven branden…

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
20 uren geleden, Horus zei:

Voor het geval het zou helpen....

Als er eenmaal een airbagmelding in het foutgeheugen zit, kan die alleen softwarematig gewist worden.

 

Hardop denkend: had je de accu wel losgekoppeld voor het wisselen van de stoelen?
Een klassieke oorzaak van een ‘spontane’ airbagmelding is een stoel demonteren met aangesloten accu…

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

Zoals  @pimgmx al zegt: uitlezen brengt je de oorzaak. Na die verholpen te hebben, resetten en kijken of het lampje uitblijft.

 

Omdat een airbag lampje vele oorzaken kan hebben, voor wat het waard is nog dit op basis van mijn eigen ervaringen:

 

  • als je de deurpanelen vervangt, kom je in beginsel niet aan de zij-airbags en de relevante connectoren. De airbags zitten aan de deur vast, niet aaan de deurpanelen. Tenzij je daar per ongeluk iets verstoord hebt, zou dat de bron van de melding dus niet kunnen zijn;
  • toen ik mijn stoelen in de E85 verving had ik ook problemen met één vande de gordelspanners/ riemklikkers. Daar zit een gasgenerator in en die raakt nog wel eens beschadigd. Zeker als je zoals jij stoelen uit een ongevalauto gebruikt,moet je er eigenlijk vanuit gaan dat die gasgenerator beschadigd is. Dat zie je niet per sé aan de buitenkant. Vervanging van de gordelpanner op de nieuwe stoel(en) door die van je vorige stoel(en) lost dat probleeem als het goed is op. Bij mij zorgde dat er bovendien voor dat - na een softwarematige reset - het airbaglampje ook niet meer terug kwam; en
  • als je stoelen uit een facelift in een pre-facelift zet, zul je iets aan de passagiersstoel moeten doen. Doe je dat niet, dan krijg je een airbagmelding. De pre-fl stoelen hebben standaard alleen links een "Sitzbelegung" mat, na de fl zt die aan beide kanten. Hetzeldfe geldt als je UK vfl-stoelen in een continentale vfl zet; dan zit de bestuurdersmat aan de verkeerde kant.

 

Succes!  

 

Link naar reactie

goed: ik heb sowieso de klassieke misser gemaakt

om zonder de - pool los te halen, de stoelen te vervangen.

 

De gordel doet het inmiddels weer gewoon: het palletje was dichtgeslagen

maar eenvoudig terug te duwen met een schroevendraaier.

Toen kwam er meteen ook een glassplinter vrij... Dat zegt dus iets over de vorige voorschade.

 

Voor de airbagmelding vermoed ik dus een reset te moeten doen.

 

Is er iemand in Zuid-Limburg die dat kan eenvoudig kan in mijn e85?!

Dat voorkomt een ritje naar de stealer.

Link naar reactie
3 uren geleden, pierre724 zei:

Is er iemand in Zuid-Limburg die dat kan eenvoudig kan in mijn e85?!

't Lijkt me dat iedere up-to-date 'merkloze' garage dat voor je kan doen.

Aan m'n Z3 doe ik vrijwel alles zelf, en voor wat ik niet kan gaat-ie naar Reeuwijk.

Ondanks dat we niet zo heel ver uit elkaars buurt wonen heb ik daarom geen concrete in-de-buurt-adresjes voor je.... 😉

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.