Ga naar inhoud

Dakstoring.


Smurf

Aanbevolen berichten

Dakstoring.

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn Z4M uit de winterstalling gehaald. Het viel me toen op dat het dak heel langzaam open ging.

De accu was overigens helemaal vol omdat de auto de hele winter aan de druppellader heeft gehangen.

Vervolgens heerlijk genoten van de vroege voorjaarszon:-) Ieder jaar weer een bijzonder moment!

Later kwam ik erachter dat het dak niet meer dicht ging. Zodoende heb ik hem dus maar manueel gesloten.

De elektrische ontgrendeling bij de voorruit werkt overigens wel.

Op het moment dat geprobeerd wordt de kap elektrisch te openen ontgrendelt de voorruit en stopt vervolgens het proces (rood knipperend lampje bij de bedieningsknop).

Hierna het ik de micro-switch in de kofferbak gecontroleerd. In het verleden heb ik hier weleens problemen mee gehad.

Om hier storingen uit te kunnen sluiten heb ik de mico-switch doorgelust.

Dit heeft de situatie iets veranderd. Als ik de kap nu manueel sluit en vervolgens elektrisch probeer te openen dan gaat het proces als volgt:

Voorruiten zakken iets naar beneden. Vervolgens hoor ik de kapmotor even kort draaien, tot slot gaan de voorruiten weer omhoog.

Het proces wordt zodoende voltooid zonder dat de kap omhoog komt.

Tijdens het indrukken van de "kap openen knop" knippert het lampje rood. Aan het einde van het proces knipperen er geen rood of oranje lampjes.

Omdat e pomp duidelijk hoorbaar even draait denk ik aan de volgende oorzaken:

1. Lekkende hydroliek, waardoor de pomp stopt met draaien (te weinig druk).

2. Defecte Cabrio kap module.

Wellicht is het goed om de auto uit te laten lezen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor de reacties:-)

aangepast door Smurf
Link naar reactie
  • Administrator

Om eens bij die laatste te beginnen: zit er een aftermarket dakmodule in? Die zijn meestal zo ontworpen dat als je ze van hun stekkerblokje afhaalt het openen en sluiten weer gaat zoals af fabriek. Dat kun je dus ook nog even proberen.

 

Verder is het niet zo dat een overleden dakpomp per se helemaal niks meer doet. Het begint eigenlijk altijd met langzamer / korter draaien. Het kan dus nog steeds je dakpomp zijn.

Link naar reactie

Hoi Maurits, Bedankt voor je reactie.

Voor zover ik weet zit er een originele dakmodule in de auto.

Het is echter vreemd dat de pomp ongeveer 1 seconde draait en vervolgens stopt, bij activeren van de kap.

Vandaar dat ik een vermoeden heb dat de hydroliek pomp nog goed zou kunnen zijn.

Verder draait de pomp ook niet hoorbaar zwaar.

Link naar reactie

Afgelopen herfst had ik ongeveer hetzelfde probleem. Eerst heel langzaam maar een paar keer later ging het dak helemaal niet meer dicht (of open). Alleen nog handmatig. 

Op naar Reeuwijk dus maar en bleek inderdaad de dakmotor die Ruud gelukkig nog heeft kunnen redden. Thx Ruud. En gelijk maar laten verplaatsen naar de kofferbak.

  • Like 1
Link naar reactie

Ja dat klopt. Naar mijn idee hoorde ik de motor wel maar ging  het dak  niet omhoog. Ruud heeft de motor weer goed losgemaakt en naar de kofferbak verplaatst. Daar ligt hij perfect, dak gaat nu ook veel vloeiender  open en sluit op een veel soepelere manier, 

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Mag ik vragen wat het gekost heeft.

Op 3-3-2021 om 15:37, george69 zei:

Ja dat klopt. Naar mijn idee hoorde ik de motor wel maar ging  het dak  niet omhoog. Ruud heeft de motor weer goed losgemaakt en naar de kofferbak verplaatst. Daar ligt hij perfect, dak gaat nu ook veel vloeiender  open en sluit op een veel soepelere manier, 

Mag ik vragen wat bij Ruud gekost heeft.

Ik heb nl hetzelfde probleem.  Ik hoor ook effe achter de stoel het motortje, en daarna gebeurt er niets.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 17-8-2021 om 16:57, Pascalz4 zei:

Mag ik vragen wat het gekost heeft.

Mag ik vragen wat bij Ruud gekost heeft.

Ik heb nl hetzelfde probleem.  Ik hoor ook effe achter de stoel het motortje, en daarna gebeurt er niets.

Op 17-8-2021 om 16:57, Pascalz4 zei:

Mag ik vragen wat het gekost heeft.

Mag ik vragen wat bij Ruud gekost heeft.

Ik heb nl hetzelfde probleem.  Ik hoor ook effe achter de stoel het motortje, en daarna gebeurt er niets.

Kosten vielen reuze mee, dacht iets. Tussen de 300 en 400 euro 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.