Ga naar inhoud

EPS (stuurbekrachtiging) uitgevallen


Menko

Aanbevolen berichten

EPS (stuurbekrachtiging) uitgevallen

 Een paar weken geleden stond de e85 2004 bij mijn spuiter voor wat cosmetische verwennerij. Na een paar dagen belde de spuiter op met de mededeling dat van het ene op het andere moment de stuurbekrachtiging het niet meer deed en er het desbetreffende dashbordlampje brandde...

ik ben gelijk gaan kijken en inderdaad 😞  accuspanning gecontroleerd maar was op peil.

vorige week de Z opgehaald , 20km naar huis mee gereden via de snelweg, maar de stuurbekrachtiging deed niets.

 

Stickey steering is al eens door vorige eigenaar in orde gemaakt, had ik ook geen last van, stuurbekrachtiging functioneerde naar behoren.

Mario heeft afgelopen weekend alles uitgelezen maar kreeg geen contact met de elektromotor , waarschijnlijk omdat deze stuk is, maar dat is een aanname.

Mijn garage gaat een en ander uitzoeken voordat ik de Z daar breng, maar heeft iemand hier een advies of ervaring mee?

bvd.

Link naar reactie
  • Administrator

Vervelend Menko.

 

In dit draadje van onze Brexiteer-collega's worden ook nog wel wat alternatieve mogelijkheden genoemd (anders dan vervanging van de hele unit).

  • Thanks 1
Link naar reactie
2 uren geleden, Maurits zei:

Vervelend Menko.

 

In dit draadje van onze Brexiteer-collega's worden ook nog wel wat alternatieve mogelijkheden genoemd (anders dan vervanging van de hele unit).


Draadje van Maurits effe doorgelezen. Nooit gedacht dat een lage accu spanning tot een dergelijk probleem zou kunnen leiden. 
 

Zou dus idd eerst het elektrisch circuit gaan controleren. Accu spanning had je al nagekeken. Volgende zou kunnen zijn zekering en connector. Wellicht dat je hier iets in ontdekt. 

Link naar reactie
18 uren geleden, Metalazo zei:

Laat hem eerst even uitlezen. Kan zijn dat deze onterecht overhit.

Wat bedoel je met onterecht overhit?

 

zekering is ok...

Link naar reactie

De temperatuur sensor van de eps kan een verkeerde waarde uitlezen. Hierdoor springt het lampje van het stuur aan en werkt de eps niet meer, (zwaar sturen).

 

 Het is van belang om voor de zekerheid eerst de fout melding uit te laten lezen door een dealer. 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Update:

gisteren de Z weer zuhause 🙂 

wat is er gedaan: mijn garage heeft met het uitlezen de foutcode 611C stuurmomentsensoren naar boven gekregen. Vervolgens na diverse raadplegingen met verschillende partijen gekozen voor revisie stuurkolom door Auto Elect te Zeewolde.

Garage heeft de stuurkolom uitgebouwd, ik heb deze zelf naar Zeewolde gebracht (door transport gaat er dikwijls meer kapot dan het al was) en na revisie afgelopen donderdag weer opgehaald. Gisteren alles weer door garage ingebouwd, de Z uitgelijnd en klaar.

 

Na het ophalen nog in de brandende zon een aantal landweggetjes en een stuk snelweg gepakt, stuurt als nooit tevoren, als nieuw. #blij ei 🙂

 

oja, sticky steering krijg ik eventueel ook nooit meer last van nu, gelijk door Auto Elect standaard meegepakt .

  • Like 2
Link naar reactie
19 uren geleden, Bigpapa zei:

Dat dit zomaar kan gebeuren. Duur grapje.😉

 

 

Achja, heb ook totaal geen kosten gehad in de drie jaar dat ik de Z heb (op de mod’s na dan he)

factuur ontvangen ten bedrage van 1298,- euro incl uitlijnen, viel me weer 200,- euro mee volgens de eerdere schatting.

Het zijn inmiddels ook young timers he, ouwe bakken dus 😉 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.