Ga naar inhoud

Onregelmatig startprobleem opgelost


Z-GT-Z

Aanbevolen berichten

Onregelmatig startprobleem opgelost

Na jaren meelezend lid te zijn geweest, wil ik nu een bijdrage leveren door mijn ervaringen te delen met het oplossen van een onregelmatig startprobleem dat zich de afgelopen jaren voordeed.

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Gerard en sinds januari 2008 in het bezit van een door mijzelf geïmporteerde Z4 3.0 Si met bouwjaar 2006-06. Huidige km-stand bijna 85K.

 

Het bewuste startprobleem was onvoorspelbaar. Meestal startte de Z4 direct, soms alleen een klik. Met als gevolg dat ik voor een spoorwegovergang de motor maar liet lopen. Drie jaar geleden al eens een nieuwe accu geplaatst. Die heb ik vorig jaar al weer vervangen. Ik dacht dat accu's schade hadden opgelopen door teveel zelfontlading tijdens de winter. Vorige week toen de auto weer regelmatig niet startte en alleen een paar klikken gaf, was de maat vol.

 

Onderzoek gestart: de accu was volledig opgeladen, ik dacht eraan de startmotor te vervangen. Maar met maar 85K op de teller en gemiddeld  lange afstanden is de startmotor eigenlijk weinig gebruikt, dus kleine kans en maar even verder gezocht. Sleutels verwisseld, geen resultaat. OBD-poort uitgelezen en gezocht op foutboodschappen: niets.

Dit forum geraadpleegd, geen duidelijke aanwijzing gevonden.

Wel vond ik op https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=29403 een aanwijzing voor de oorzaak: de ignition switch.

Vanuit de gedachte dat een slechte schakelaar het soms ook wel eens doet, geprobeerd weer te starten: na 9 keer klikken, startte hij opeens wel daarna nog eens, toen weer 5 klikken, toen weer een paar goede starts. Meteen een bewijs dat de accu goed was. Tijdens een goede start hoorde ik ook geen bijzondere geluiden van de startmotor.

Voor het uitbouwen van de ignition switch vond ik op youtube een behulpzame video: https://www.youtube.com/watch?v=J45rM-kSEHg

De ignition switch uitbouwen kostte maar een paar minuten. Onderdeel merk en nummer opgezocht. Is gewoon nieuw te bestellen, ook gebruikt. Een gebruikt exemplaar vond ik geen oplossing, want je weet niet hoe goed de contacten zijn in de schakelaar. Wel vond ik de volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=5sEfZIpE9h8 Weliswaar gaat het hier om een E39, maar de basis van de switch is gelijk aan die in de Z4.

Het is mij gelukt om de switch uit elkaar te halen. Ik zag toen dat een paar contacten erg vies waren door kunststofslijpsel afkomstig van het draaiende onderdeel in de switch.  Met een aangepaste nagel diamantvijl heb ik de de contacten geslepen.  Daarna het slijpsel met een wattenstaafje met alcohol verwijderd, weer in elkaar gezet en in de Z4 teruggeplaatst.

De auto startte direct en ook de 10 keren daarna. Het probleem heeft zich tot nu toe gelukkig niet meer voorgedaan. Het heeft mij uiteindelijk niets gekost, behalve tijd.

Om de accu- en laadspanning makkelijker te controleren heb ik ook een voltmeter gekocht die past in de sigarettenaansteker: https://www.accudienst.nl/p52597/digitale-auto-spanningsmeter-voltmeter-12v-24v.html

Ik hoop dat andere forumleden de door mij ervaren ergernis, kosten (accu's) en tijd bespaard blijven.

 

 

  • Thanks 3
Link naar reactie

Leuk dat metertje. Gaan we maar eens halen, Ze zitten ongeveer in mijn achtertuin. Ook mijn e89 staat regelmatig weken stil ivm afwezigheid en ik heb eigenlijk geen idee hoe snel het verval is en wat er nog over is na bv 4 weken stilstaand. Opladen kan ik niet aangezien de auto in een parkeer garage staat met, je raad het al, geen 220 V aansluitingen. Ik ben benieuwd. Je krijgt in ieder geval een idee van de laad toestand. Goede tip dus,,,

Link naar reactie

Gisteren heb ik de voltmeter ontvangen. Meteen geprobeerd. Het getoonde voltage komt overeen met mijn multimeter. Bij starten zie je het voltage dalen naar rond de 10 en na een paar seconden weer stijgen naar rond 14,2. je kunt dus ook simpel vaststellen of de dynamospanning goed is.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mooi dat je het zelf hebt kunnen oplossen! En fijn dat je het zo duidelijk omschreven hebt zodat anderen er wellicht ook hun startprobleem mee zouden kunnen oplossen.

Naar aanleiding van je tip over de voltmeter voor in de sigarettenaansteker aansluiting, heb ik ook even op AliExpress gekeken:

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Link 5

Ik moet nog even de reviews bekijken maar er is veel leuks te koop voor weinig blijkbaar.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.