Ga naar inhoud

1 lambdasensor defect


CasperZ

Aanbevolen berichten

1 lambdasensor defect

Na een lange rit richting de Dordogne kreeg ik spontaan de melding van motormanagement. 

Na wat telefoontjes gepleegd te hebben naar bekende, en wat neuzen hier op het forum toch maar ermee naar huis gereden. 

 

Vandaag laten uitlezen bij de garage en ze kwamen tot de conclusie dat de 1ste lambdasensor defect is, echter komen zij met een prijsopgaaf van 179€ voor alleen het onderdeel exclusief btw en exclusief montage.

 

Nu heb ik al het een en ander op het internet gezocht, en daar zag ik toch hele andere prijzen, mijn vraag is dus hoort dit zo duur te zijn? en wat zullen ongeveer de kosten zijn voor de montage want zij geven aan half uur tot een uurtje.

 

Mijn vraag is deze prijsopgaaf wel redelijk en is dit echt iets wat bij de garage moet worden gedaan, want lees vaker dat het zelf wordt gedaan door forumleden.

Link naar reactie
  • Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

17 uren geleden, Scorpion zei:

Ik heb afgelopen week voor de z3 iets van 55€ betaald. Zal voor de z4 toch niet zoveel duurder zijn

Mijn garage gaf ook aan niet graag met de goedkoopste modellen te werken omdat je dan mogelijk de sensor vaker moest vervangen en alsnog op een hoger bedrag zou uitkomen...

Link naar reactie

Hallo CasperZ,

ik krijg om de haverklap het oranje motormanagementlampje in beeld in mijn 1999 Z3 2.0 6 cyl. Ik doe er gewoon niks mee want na verloop van tijd gaat ie vanzelf uit. Mijn garagehouder zei dat het idd te maken heeft met de lambdasonde, of zoiets. Kan verder geen kwaad omdat de auto bij APK daar niet voor wordt afgekeurd.  En bovendien rijd ik slechts een paar duizend km per jaar met de Z3, dus zo vervuilend voor het milieu is het dan nou ook weer niet.

Groet,

Henk

 

Link naar reactie
Zojuist, Henduk zei:

Hallo CasperZ,

ik krijg om de haverklap het oranje motormanagementlampje in beeld in mijn 1999 Z3 2.0 6 cyl. Ik doe er gewoon niks mee want na verloop van tijd gaat ie vanzelf uit. Mijn garagehouder zei dat het idd te maken heeft met de lambdasonde, of zoiets. Kan verder geen kwaad omdat de auto bij APK daar niet voor wordt afgekeurd.  En bovendien rijd ik slechts een paar duizend km per jaar met de Z3, dus zo vervuilend voor het milieu is het dan nou ook weer niet.

Groet,

Henk

 

Dank voor je opmerking, echter is het niet bepaald slim voor je katalysator.. 

Mijn garagehouder geeft echter wel aan dat je hiermee niet door de keuring komt doordat hij echt defect schijnt te zijn. Maar door deze opmerkingen wordt het lastig te oordelen welk verhaal kloppend blijkt te zijn. 

Link naar reactie
  • Administrator

^ Nou: ja en nee. :book: Of het lampje brandt is eigenlijk niet van belang: het gaat om de uitkomst van de metingen. Die bepaalt - zie ook puntje 6 dat jij noemt en de daarbij genoemde artikelen uit de Aanvullende Permanente Eisen - of het afkeur is of niet. 

 

Je kunt dus met een brandend lampje door de keuring komen, als de metingen maar goed zijn. MAAR, het is natuurlijk wel logisch dat als er een lambdasonde echt kaduuk is, de metingen daardoor negatief worden beinvloed. 

 

Ik zou de gok niet wagen en het gewoon (laten) herstellen. EUR 179,- voor laten doen zal vast nog één of enkele tientjes goedkoper kunnen als je doorzoekt (zelf doen is natuurlijk het goedkoopst). Maar dit zijn toch wel echt kosten die er bij een auto van minimaal 14 jaar oud gewoon bijhoren. Ik zou zeggen: even slikken en weer genieten. 

Link naar reactie

Niet heel erg van belang, want ik ben geen keurmeester. Dan zou ik waarschijnlijk ook betere uitleg gehad hebben of er naar vragen. Maar ik lees: “...dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken.” Ik zou zeggen als het lampje brandt werkt het niet goed. Maar ze zeggen zelf daarna, net wat jij zegt: “De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding.” Dat is dus de manier van controle. Ok.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.