Ga naar inhoud

E10 voor mijn Z3?


henkvr

Aanbevolen berichten

E10 voor mijn Z3?

Ik tank voor mijn Z3 uit 1999 doorgaans BP Ultimate 98 (zal wel gewoonte zijn). Die naam blijft volgens https://topgear.nl/autonieuws/nieuwe-namen-brandstof-dit-zijn-de-gevolgen/ ook na 12 oktober gewoon bestaan naast de nieuwe E5 en E10 als vervanging voor de huidige Euro 95 benzine. Op een andere website lees ik weer: "Euro98 krijgt de naam E5, omdat er vaak minder biobrandstof in zit." Dat laatste lijkt me onjuist.

De ANWB schrijft: "Als je auto of motor niet geschikt is voor E10 of als je twijfelt dan adviseren we om Euro95 te tanken of anders een SuperPlus 98 brandstof".

Of de Z3 voor E10 geschikt is weet ik niet.

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Administrator

E5 betekent maximaal 5% ethanol, E10 10%.

95 is er momenteel in 5 en 10%. Je krijgt dus onder de nieuwe benaming 95 E5 en 95 E10. 98 is voorlopig nog wel even E5.

 

Zodra je dus E10 er in gooit, zit er max 10% ethanol in. Wil je dit niet, tank dan de E5.

Link naar reactie

Ethanol is hygroscopisch. Dat betekent dat dit de nare gewoonte heeft om vocht aan te trekken. Vooral als de wagen wat langer stilstaat kan dit tot problemen leiden. In periodes met wisselende temperaturen is er veel condens. Vocht zorgt daarnaast voor een slechtere verbranding en vervuiling van het brandstofsysteem. 

Ook niet fijn: ethanol tast sommige kunstoffen, rubber en (tank) coatings aan. Vooral bij oudere voertuigen is dat een probleem. 

 

Persoonlijk zou ik iets meer betalen voor een ethanolvrije brandstof, zeker als je weinig rijdt. De meerkosten per jaar zijn dan verwaarloosbaar. Een andere keuze is het toevoegen van een kwalitatief goed brandstofadditief dat je systeem beschermt en helpt met vochtregulatie. 

 

Lees bijgevoegd artikel waarin de topman van BP zijn visie geeft op het toevoegen van ethanol (“bloemetjes olie”)

38A78054-2313-4FB4-AA7D-1CB73C921F14.jpeg

aangepast door Watergek1959
Link naar reactie

Snap die hele heibel om E5 en E10 niet zo. Onze auto's mogen er gewoon op rijden en dat enorme effect van dat beetje ethanol moet je ook weer niet overdrijven. Het is E10, geen E85...

En dan nog: prima als er een klein beetje vocht in de benzine zit, meteen meer koeling voor de motor 🙂

Sommige merken gebruiken hier waterinjectie voor, het is absoluut niet schadelijk voor de motor.

 

Verder is het simpelqua brandstof: M motoren hebben liefst Euro98, de rest kan gewoon op Euro95. De compressie is niet hoog genoeg om iets te hebben aan de extra klopvastheid, alle verschil die je eventueel merkt zit tussen je oren 😉

Link naar reactie

Ik denk niet dat het vocht een probleem voor de motor is, maar wel een probleem voor het bezinkselgehalte in je tank.

En helemaal voor onze geliefde cabrio's; menig forumauto wordt in de winter geschorst en rijdt sowieso al weinig. Meer ethanol in je tank zorgt er ook voor dat je benzine sneller veroudert.

Dat zie je wel in vergelijk met de US waar ze veel meer ethanol in hun peut stoppen. Daar hebben ze problemen die we hier helemaal niet hebben. Vooral met motoren die langere tijd stilstaan (zoals grasmaaiers en campers, maar dus ook cabrio's)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
55 minuten geleden zei HUB:

Oud nieuws maar toch, voor de groenen onder ons: Uit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro95.

 

Daarvoor heb je geen onderzoek uit een blad voor nodig.

ethanol heeft een lagere energetische verbrandingswaarde dan benzine; dan is het verbruik ALTIJD hoger.

Je moet dus ook altijd minder betalen voor benzine die ethanol bevat dan ethanolvrije benzine, want je krijgt ook minder energie.

 

Qua klopvastheid heeft de toevoeging van ethanol geen nadelige gevolgen; de klopvastheid van ethanol is veel hoger dan van benzine. (dus uit dat oogpunt beter geschikt voor m motoren en turbomotoren)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
3 uur geleden zei henkvr:

Ik blijf dus maar gewoon Euro 98 tanken. Los van dat is het me niet helemaal duidelijk of auto's van vóór 2000 überhaupt wel tegen E10 kunnen...

Waarom die conclusie? je hebt geen M model en volgens het handboek van je auto mag je zelfs op nog op RON 92 rijden, als je het ergens weet te vinden.

En over E10: zo onduidelijk is het toch niet.

Link naar reactie
3 uur geleden zei MadMarky:

Waarom die conclusie? je hebt geen M model en volgens het handboek van je auto mag je zelfs op nog op RON 92 rijden, als je het ergens weet te vinden.

En over E10: zo onduidelijk is het toch niet.

 

Ja maar in dat handboek zou ook wel eens kunnen staan dat de opgegeven prestaties alleen gegarandeerd kunnen worden bij gebruik van ron98 brandstof.

Dat staat iig wel in het boekje van de z4 3.0i.

Het ontstekingstijdstip van de motor is namelijk variabel, en dat zou in sommige gevallen wel eens iets teruggesteld kunnen worden bij gebruik van minder klopvaste brandstof.

Natuurlijk zorgt toevoegen van ethanol natuurlijk alleen maar voor meer klopvastheid, maar zoals ik al schreef heb je meer kans op bezinksel in je tank, met name als je je auto lagere tijd stalt.

 

Een ander voordeel van RON98 is dat het doorgaans veel langzamer verouderd dan RON95, wat ook voor een auto die langere tijd gestald wordt natuurlijk positief is.

Dus als je bijv een benzinegrasmaaier hebt kan je daar veel beter RON98 in gooien.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.