Ga naar inhoud

Dempers lek


Juriaan81

Aanbevolen berichten

Dempers lek

Beste Z4 medegenieters,

 

Afgelopen weken merkte ik dat in bochten naar rechts welke op hoge(re) snelheid genomen werden de auto onrustig werd en wat ging trillen. Dus eergisteren de auto maar eens op de brug gezet en daar is uitgekomen dat eigenlijk de dempers voor alle twee lekkage hebben en er ook wat speling op de fusee kogels zit. Nergens zoveel goede raad als op dit forum en ik heb zojuist al gevonden dat nieuwe draagarmen van Mehle HD (nummer 316 050 0000/HD?) wellicht de beste upgrade kunnen zijn voor de draagarmen.

 

Ik ben echter nog heel erg zoekende welke dempers ik ga aanschaffen! Wie kan mij adviseren?

Bilstein, Koni, Monroe, .... ? help!

 

PS: Het gaat om een verder standaard E85 3.0i automaat uit 2003 met een 18" breedset style 108 met Michelin Pilot Sport 4.

aangepast door Juriaan81
Link naar reactie

Ik snap niet dat iedereen zo gek hier is van Melye.

 

Meyle is kwalitatief niet geweldig, een bevriende automaterialen zaak / garage wil het niet eens meer verkopen omdat er te vaak klanten mee terug kwamen.

 

Lemforder zijn kwalitatief net zo goed als BMW originele draagarmen.

 

Het ligt er aan wat je met de auto wilt.

Bilstein B4 is een goede vervangings dempers.

Dat zou ik kiezen als je de rijhoogte / comfort prima vind.

 

Meestal zijn sportievere dempers te stug voor de originele "slappe" veren en dat geeft een heel onrustig weggedrag.

 

Wil je iets lager en stugger zou ik een bilstein B12 set kopen met veren en dempers.

Fijne sets en stuurt net wat beter, je behoud dan nog redelijk wat comfort.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor je antwoord!

 

Om het voor mezelf makkelijk te maken is het wellicht goed om de keuze te beperken tot Bilstein B4 en Bilstein B6.

De eerste wordt inderdaad als OEM vervanger aangeduid, de 2de als sportoptie voor standaard onderstellen. Ik begrijp verder dat de bouw van de B6 met mono-buis veel degelijker is.

 

Ik ben erg benieuwd wat voor advies jij en wellicht andere forumleden geven op deze keuze. Valt de Bilstein B6 onder een sportieve demper welke de auto onrustig maken of is dit een goede upgrade voor mijn verder standaard Z4?

 

Dank en groet!

Link naar reactie

Ik heb voor onze Z3 een set Bilstein/Eibach liggen, de B12 waar Jan-Willem het over heeft. Moet nog onder de auto maar als ik de berichten van diverse forumleden en info op andere fora samenvat kom ik tot de voorzichtige conclusie dat het veerkarakter van die set grotendeels overeenkomt met origineel BMW. Geen harde racerij dus maar wel progressiever omdat alles lager staat en de massa over een kortere veerweg afgeveerd gedempt moet worden. Corrigeer me gerust als ik er naast zit.

 

Voor mij is dat prima, wilde vooral de ruim 20 jaar oude delen vervangen door niet ingezakt / niet uitgedroogd / niet verzwakt kortom nieuw en van betere materialen en constructie. Dat is iets anders dan het karakter (sportief versus touren versus comfort). Complete set (voor een Z3 dus) kostte mij € 533,- bij KFZ Teile 24.

 

De Z4 is veel moderner en je mag verwachten dat deze af fabriek al beter op de wielen staat dan onze oudere techniek. Of je met nieuwe dempers alleen veel vooruitgang boekt vraag ik me dan ook af, anders dan dat daarmee lekkages worden verholpen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

De eibach veren zijn echt wel een stuk stugger dan oem.

 

De eibach en oem veren zijn liniear en niet proggresief.

 

H&R veren zijn wel proggresief dus een stug gedeelte en een minder stug gedeelte.

 

Zo is de auto redelijk comfortabel rechtuit en word die stugger als je hard de bocht door gaat.

 

86413e37-8741-4bd6-b4d1-8d27d965d676.JPG

 

Je kan het zien door hoe dicht de windingen bij elkaar zitten.

Boven is stug onder is minder stug.

 

H&R vs oem

bmwm3148.jpg

 

Link naar reactie
11 uur geleden zei Jan-Willem:

 

De eibach en oem veren zijn liniear en niet proggresief.

 

 

Je hebt gelijk, relevante correctie. Een vergelijk tussen het gedrag van OEM en Eibach kan ik na de winter zelf maken en uiteraard zal ik daarvan verslag doen.

aangepast door HUB
  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dank voor de reacties. Na een weekje twijfelen ben ik toch voor een setje Bilstein B6 gegaan. Eigenlijk 2 redenen: De eerste is dat ik onder mijn vorige BMW2002 ook met Bilsteins heb gereden. Daarnaast mag de Z4 best wel een beetje gemeen zijn af en toe en heb ik tevens gedacht dat ik altijd nog naar progressieve veren kan zoals Jan-Willem laat zien.

 

Het hele spul zit er onder en ik ben overwegend enthousiast. 

Heel erg goed: Demping op serieuze hobbels, spoorlijnen, bochten en hoge snelheden.

Minder goed: kleine richels geeft de auto nu wat feller door. Ik merk geen nerveus gedrag maar heb nog niet echt hard richting limiet gereden.

Jammer is het dat de auto ca. 1 cm hoger op zijn wielen staat. Ca 2 cm naar beneden zou mooier zijn.

Link naar reactie

De z4 heeft al progressieve veren voor en achter.

Die veren die Jan Willem laat zien (allemaal min of meer progressief overigens) zijn helemaal niet van een z4 dus ik begrijp niet helemaal waarom ze in dit topic staan (behalve om misschien verwarring te zaaien).

 

Progressieve veren neem je als je een beperkte veerweg hebt en toch comfort wilt

Lineaire veren hebben een voorspelbaarder bochtengedrag. Doordat de veer een lineaire veerconstante heeft wordt het duiken in de bochten voorspelbaarder. Hij duikt dus evenredig met de g kracht en niet in het begin veel meer (progressief)

Nadeel van lineaire veren is dus als je een beperkte veerweg hebt ze stugger moeten zijn omdat anders je schokbrekers teveel gaan inveren op grote hobbels en tegen de bumpstops komen.

Voor een z4 zijn lineaire veren dus duidelijk een performance optie en je vind ze dan ook alleen op de meer sportievere afgestelde onderstellen (schroefsets e.d.)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
17 uur geleden zei Juriaan81:

Na een weekje twijfelen ben ik toch voor een setje Bilstein B6 gegaan

 

Heb er vorig jaar bij een geval lekke demper ook B6 onder gezet, rondom. Tot zover ook zeker tevreden met rijgedrag / wegligging (enige dat beter kan is het minder zoekerig maken, maar dat verwijt ik de runflats die er nog onder zitten).

Al denk ik soms inderdaad ook dat ie nu net wat hoger staat dan eerder - B6 zou standaardhoogte moeten aanhouden.

  • Like 1
Link naar reactie
15 uur geleden zei GuidoK:

De z4 heeft al progressieve veren voor en achter.

Die veren die Jan Willem laat zien (allemaal min of meer progressief overigens) zijn helemaal niet van een z4 dus ik begrijp niet helemaal waarom ze in dit topic staan (behalve om misschien verwarring te zaaien).

 

 

Ja ik heb inderdaad geen foto's gepost van z4 veren om iedereen op het verkeerde been te zetten 🙄

Wat een goede eigenschap om daar direct van uit te gaan! 

 

 

De foto is puur als voorbeeld gebruikt, omdat ik zo snel geen oem Z4 veer naast een H&R veer kon vinden.

 

De foto's zijn trouwens van een e92 M3

Link naar reactie
20 uur geleden zei Juriaan81:

Het hele spul zit er onder en ik ben overwegend enthousiast. 

Heel erg goed: Demping op serieuze hobbels, spoorlijnen, bochten en hoge snelheden.

Minder goed: kleine richels geeft de auto nu wat feller door. Ik merk geen nerveus gedrag maar heb nog niet echt hard richting limiet gereden.

Jammer is het dat de auto ca. 1 cm hoger op zijn wielen staat. Ca 2 cm naar beneden zou mooier zijn.

 

Nieuwe goede schokdempers word het altijd weer een hele andere auto van.

heb je ook direct de draagarmen laten vervangen?

 

Mooi dat je er blij mee bent, geniet er van 👍

 

 

 

Link naar reactie
3 uur geleden zei Jan-Willem:

 

Ja ik heb inderdaad geen foto's gepost van z4 veren om iedereen op het verkeerde been te zetten 🙄

Wat een goede eigenschap om daar direct van uit te gaan!

Je zaait in ieder geval al gelijk verwarring door de TS te doen laten geloven dat er lineaire veren onder een z4 zitten terwijl dat helemaal niet het geval is.

En dan laat je een stel HR veren zien die wel progressief zijn (kennelijk ter onderbouwing van je verhaal) maar helemaal niet van een z4 zijn.

Dat is het enige wat ik constateer, en terechtzet.

 

Die OEM veer die je laat zien is imho ook progressief. Wellicht lastig om te zien bij de meeste oem veren omdat ze hedentendage zo weinig windingen hebben maar de buitenste windingen zitten dichter bij elkaar. Je kan progressieve veren natuurlijk op heel veel manieren maken met allerlei mate van progressiviteit en die h&r zijn wellicht meer progressief. Dat zijn verlagingsveren meestal.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heren, geen ruzie maken 🙃. Het zijn maar een paar veren. 😀

Jullie bijdrage worden door mij en volgens mij het hele forum top gewaardeerd.

 

Ik heb inderdaad niet alleen de dempers maar ook de complete draagarmen en toplagers vervangen. Ik zou nu niet weten wat er aan mijn onderstel de komende 150.000 km nog kapot zou moeten gaan 👊

Link naar reactie
12 uur geleden zei GuidoK:

Je zaait in ieder geval al gelijk verwarring door de TS te doen laten geloven dat er lineaire veren onder een z4 zitten terwijl dat helemaal niet het geval is.

En dan laat je een stel HR veren zien die wel progressief zijn (kennelijk ter onderbouwing van je verhaal) maar helemaal niet van een z4 zijn.

Dat is het enige wat ik constateer, en terechtzet.

 

Die OEM veer die je laat zien is imho ook progressief. Wellicht lastig om te zien bij de meeste oem veren omdat ze hedentendage zo weinig windingen hebben maar de buitenste windingen zitten dichter bij elkaar. Je kan progressieve veren natuurlijk op heel veel manieren maken met allerlei mate van progressiviteit en die h&r zijn wellicht meer progressief. Dat zijn verlagingsveren meestal.

 

Jij doet direct aannames die nergens op slaan, een discussie kan leuk en leerzaam zijn.

Maar wel op een normale manier en niet direct op de man spelen!

 

 

Dat er progressieve veren onder een Z4 zitten wist ik niet.

Het is ook niet mijn intentie geweest op de TS op het verkeerde been te zetten, door de foto die puur als voorbeeld bedoeld is.

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.