Ga naar inhoud

Z3 startrelais klappert


ikspoornietmeer

Aanbevolen berichten

Z3 startrelais klappert

Gedag allemaal;

Mijn weinig gebruikte Z3 M43 heeft het plotseling laten afweten.

De auto is van mrt 2000 en heeft pas 28.000.km achter de kiezen.

Gister ochtend wilden we weer eens een ritje maken, dus contact aan, de benzpomp hoor je goed draaien, de controle lampjes branden goed fel, accu is redelijk nieuw en vol (staat altijd onder de druppel lader) Contsleutel doordraaien en,,,, de zaak begint letterlijk te klapperen, maar de startmotor draait niet.

Het start-relais trekt "op", de verlichting zinkt omlaag, het relais valt "af" en de lampjes branden weer fel en dit proces herhaalt zich voortdurend tot je het contact weer loslaat.

Het doet me denken aan een zwakke accu, dus heb ik die tijdelijk vervangen met die van onze "dag auto" maar dat maakt geen verschil.

Ik heb dit forum op een gelijksoortig storing door gespit maar niks gevonden

Wellicht is er hier iemand die hier iets meer van  weet?

Ik houd mij zeer aanbevolen, alvast bedankt

met vrindelijke groet Pieter S.

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Massakabel??

En meet anders direct aan de startmotor het voltage tijdens starten dan weet je gelijk of deze het voltage enorm zakt tijdens het starten.

het kan zijn dat de starter veel teveel afneemt (dan is er inwendig iets mis) het kan zijn dat je een bekabelings probleem hebt al dan niet in de massakabel .

 

Link naar reactie

@ Sandere39

Bedankt voor je reactie,

Ik zit ook aan die mogenlijkheid te denken, immers als het relais inkomt, vindt er een zeer sterke spannignsval plaats.

Daardoor valt het relais weer af, de spanningsval is opgeheven en het verhaal herhaalt zich weer zolang je het contactsleutel

maar vast houd.

Een pompende beweging is het gevolg.

Met alle plezier breng ik de auto naar Ruud, probleem is echter, de auto woont net als ik, in oostenrijk en de meest nabije BMW dealer

bevind zich in Judenburch, 80km hemels breed.

Volgend voorjaar ga ik daar maar werk van maken, ik heb de auto nu maar weer in de winterberging geplaatst.

Dan kom ik hier weer op terug, al is het alleen al ter lering en vermaak.

Bedankt nog maals en tot dan

pieter

Link naar reactie

 

De startmotor is kaduuk!

Ik weet dit 99,9% zeker,  ik heb de dikke rode pluskabel van de startmotor los geschroefd

en toen nogmaals op de normale wijze gestart; het relais komt nu zonder haperen "in" en pompt niet.

Een dikke sluiting in de startmotor dus. Wel vreemd. de outo is nog geen 30.000 km oud.

Volgend voorjaar ga ik er wel mee aan de slag.

Gij hoort nog van mij, tot dan

pieter.

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Gedag allemaal,

Nou, drukdrukdruk, dat is dan ook de reden dat ik afgelopen week pas tijd gevonden had om hier mee door te gaan.

De auto naar de dealer hier gebracht en om een lang verhaal kort te maken; zij monteerden direct een nieuwe accu en

Voilla, starten en geen vuiltje aan de lucht!

En Ruud zei het destijds al door de telefoon :-),,,,,,,

En ik maar braaf elke keer de batterij uitbouwen en aan de druppel-lader hangen.

Ter lering en vermaak

gegroet gij allen en toch bedankt

pieter.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.