Ga naar inhoud

ZZZZ trilt bij stevig remmen hoge snelheid (+200)


HOFFR02

Aanbevolen berichten

ZZZZ trilt bij stevig remmen hoge snelheid (+200)

Beste techneuten,

 

Het volgende doet zich voor bij mijn 3.5IS. Bij het stevig afremmen bij een snelheid van plus minus 140 km per uur is er niets aan de hand. Pedaal en stuur trilt niet, echter bij een snelheid van af 200 en meer begint de hele auto te grommen en te trillen. Het is niet de ABS die inspringt maar bij een redelijke vertraging doet dit euvel zich voor. Ook lijkt het mij geen onbalans aangezien bij 250 in de auto geen trilling waarneembaar is. Is dit een gevalletje van standaard te lichte remmen gemonteerd door BMW of hebben jullie andere ideeën hierover. Het filmpje geeft een redelijk beeld over het probleem, met name het geluid.

Link naar reactie

hmm zal denk ik toch een onbalans zijn rob.een klein tikje in 1 schijf geeft bij hogere snelheden toch al sneller een trilling.

De remmen zijn niet te licht denk ik.

 

de wielen geven bij dat soort snelheden ook eerder problemen door , word misschien wel lastig om dit te isoleren en uit te bannen.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

^ wat Sander zeg: een marginale onbalans in een remschijf openbaart zich soms alleen bij specifieke snelheden...

Had iets vergelijkbaars bij onze daily: trillen op de vooras als je remde, maar alleen binnen een bepaalde snelheidsbandbreedte. 

Daar heb ik voor de - want redelijk versleten - oplossing van nieuwe schijven & blokken gekozen: probleem was daarna weg.

 

Trillen kan ook komen door een minimale afwijking van naaf of velg, óf door versleten ophangingsdelen.

 

Tip: ga eens langs bij een garage die remschijven kan meten/afdraaien én kan finishbalanceren.

Dat  laatste gebeurt door wielen te balanceren óp de naaf, is veel nauwkeuriger dan alleen band & wiel te balanceren, helpt vibraties op te lossen die je er met een normaal balanceerapparaat niet uit krijgt.

Link naar reactie

Ja dat ,of je wielen een keer laten balanceren op zo,n roadforce balans apparaat. hunter huppeldepup 7000 geloof ik,.scheelt enorm soms.

 

Mijn z morrelt ook wat hoor als ik rem bij dat soort snelheden.

 

Link naar reactie

Je moet eerst testen of het niet aan het wegdek aldaar lag.

Hoe vaak heb je deze test gedaan?

 

Als het consistent is moet er een meetklokje op je schijven gezet worden (kan nooit kwaad). Eventuele slingering kan aan de schijf liggen, maar ook aan rommel tussen schijf en naaf. Ook kan 1 van de velgen lichtelijk krom zijn.

Dat je het bij sommige snelheden meer voelt dan bij andere kan liggen aan dat het bij verschillende snelheden verschillend resoneert. (onbalans in het wiel voel je ook sterker bij de ene snelheid dan bij de andere)

Link naar reactie

Zal het eens gaan nameten heb zelf nog een klokje liggen, maar de hevtigheid waarmee hij trilt doet mij vermoeden dat als het een onbalans en of slingering is het ook bij lagere snelheden merkbaar moet zijn.

Maar dit mijn eigen interpetatie 😉 

Link naar reactie

In Lunteren zit Van Dijk autotechniek. Die heeft ooit schijven voor me afgedraaid met een minimale slinger erin. Na afdraaien jarenlang plezier gehad van de remmen, niets meer van te merken.

 

Kosten waren geloof ik iets van 100 euro per as, daarvoor hoef je t ook niet te laten.

Link naar reactie

Soms trekken remmen trouwens ook krom door zaken die je niet overal leest. Bijv. een verkeerde combi van blokken en schijven. Verschillende merken kan al een probleem zijn....en dan blijf je vervangen en testen.

Link naar reactie

Hoi Toink, vooralsnog is alles origineel BMW dus dat zal het probleem niet zijn. Ga eerst maar eens meten, tenminste als mijn gekneusde ribben weer beter zijn 😩

Op vaderdag met zoonlief wezen karten en de zijkant van die kl*te stoel in mijn ribben gekregen met een momentje van overstuur en de zijkanten aangetikt 😁

MAAR WEL DE SNELSTE TIJD NEERGEZET HE Hoe ouder hoe gekker zal ik maar zeggen 😎

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.