Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Sticky steering

Hallo Z4 bezitters

Ik had last met het bekende plakkerige stuur, niet heel vaak ook op warme dagen wisselend .

Soms wel en ook vaak niet, maar toch lastig.
Heb het inmiddels kunnen laten verhelpen.
Voor wie geïnteresseerd is vanwege soortgelijke problemen in de bedrijven die hierbij hebben samengewerkt, laat het me even weten.

 

Groet Gerard

Link naar reactie
  • 9 maanden later...
  • 1 maand later...
Op 20-4-2019 om 00:42, timewa zei:

Beste oplossing: Kies een M roadster. Dan heb je hydraulische stuurbekrachtiging en per definitie geen last van sticky steering.

Is niet echt een oplossing als je al een Z4 hebt hé :unsure:

Link naar reactie

Was een geintje natuurlijk... maar ik kan wel bevestigen dat de hydraulische stuurbekrachtiging van de M toch echt fijner stuurt dan de elektrische van mijn oude Z4 2.5i - die geen last had van sticky steering overigens. Een collega met een Z4 had destijds wel een sticky steering probleem en daar is toen een gaatje geboord in het stuurhuis om smeermiddel aan te brengen 🤔

Link naar reactie

Al is de vraag natuurlijk of dat komt door de hydraulische stuurinrichting.

De z4m heeft ook een andere wieluitlijning met meer naspoor. Daardoor gaat het sturen zwaarder (wat door de bekrachtiging natuurlijk wordt opgevangen) en krijg je meer feedback.

Die naspoor zou je ook op een normale z4 kunnen inbouwen. (al heeft teveel naspoor ook zo z'n nadelen)

Link naar reactie

Hoi Guido, wat is het nadeel dan van meer naspoor? Meer wrijving/verbruik? Ik heb wel 2 Michelins vervangen die er van de buitenkant goed uitzagen maar aan de binnenkant echt versleten waren.

 

Ik vind dat zware maar zeer precieze sturen heel fijn. Maar moet er ook bij zeggen dat ik de vorige Z4 ook lekker vond sturen en me er nooit aan gestoord heb dat het ietsjes gevoellozer is, het zijn slechts details.

Link naar reactie

Voordeel van meer naspoor (caster) is dat de auto/wielophanging meer de neiging heeft rechtuit te gaan.

Dat houdt in dat hij op hoge snelheid stabieler wordt.

Tevens krijg je zg. dynamic caster. Bij sturen gaat de buitenband meer op het profiel aan de binnenkant leunen, en krijgt minder wieldruk. Het binnenste wiel krijgt meer wieldruk (wat in een aantal gevallen gunstig is), maar dit heeft ook als effect dat het binnenste achterwiel minder druk krijgt (dus tractieverlies)

 

Uiteindelijk is je wieluitlijning een verzameling compromissen, en kan je soms min of meer hetzelfde effect met meerdere instellingen krijgen.

 

Veel bmw M modellen zijn afgesteld met heel veel naspoor/caster (7-8 graden) terwijl auto's zoals lotussen soms met heel weinig caster (3-4 graden) zijn afgesteld. Gemiddeld is het vaak tussen de 4,5 en 6,5 graden.

 

Ik denk dat veel caster wellicht de aggresiviteit van het insturen vermindert, maar dat je mid corner meer grip hebt

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.