Ga naar inhoud

Terug naar originele hoogte van mijn Z3 1.9 1997


Curt

Aanbevolen berichten

Terug naar originele hoogte van mijn Z3 1.9 1997

Mijn Z is verlaagd en ik wordt een beetje moe van het over de grond slepen bij parkeergarages en drempels.

 

kunnen jullie mij opweg helpen met mijn zoektocht naar standaard veren? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal, verschillende lengtes, constante of variabele diameter, veren voor met of zonder airco etc etc.

 

Ik wil gewoon weer naar originele hoogte.

 

Jullie input wordt gewaardeerd.

 

groeten,

 

Curt.

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 Wat zijn de laatste 7 cijfers van je chassis nummer?

 

Je kan bij bmwfans.info dat nummer invoeren als het goed is kan je dan het originele nummer vinden van de veren.

 

Heel spannend zal het niet zijn, zijn alleen de veren vervangen of ook de dempers?

 

Vaak geven verlagings veren op originele dempers ook alleen maar ellende.

 

Je hebt voor +/- €140 al een setje originele vervangings veren.

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

 

Ai, helaas staan daar de veren ook niet op, je kan het nummer wel invullen, en komt dan ook op de pagina met de veer, maar daar staat dan vervolgens geen specificaties of verdere info bij.

 

Iemand nog een suggestie?

aangepast door Curt
Link naar reactie
40 minuten geleden zei Curt:

 

Ai, helaas staan daar de veren ook niet op, je kan het nummer wel invullen, en komt dan ook op de pagina met de veer, maar daar staat dan vervolgens geen specificaties of verdere info bij.

 

Iemand nog een suggestie?

 

Ik kwam daar ook niet achter Curt. Het enige dat ik vond was een kleurcode op de veren, in mijn geval een witte stip. Verder onderschrijf ik je behoefte NIET lager te gaan. Met een combinatie van een stugge demper en kortere veerweg tov standaard zou IMO een -15mm max optimaal zijn. Ik heb inmiddels een nieuwe set van Eibach liggen (-30mm) en ga 15mm vulplaten tussen carrosserie en demper plaatsen. Zodra ik hiermee ervaring heb opgedaan zal ik deze hier delen. Groet, Jan

aangepast door HUB
Link naar reactie
  • Administrator
Op 2-5-2018 om 23:31 zei Jan-Willem:

 ...

Vaak geven verlagings veren op originele dempers ook alleen maar ellende.

...

Curt en Jan, Jan-Willem heeft hier natuurlijk gelijk. Daar komt bij dat als jullie Z3s nog op de originele schokdempers of dempers van een jaar of 10 of ouder staan die doorgaans ook slapper geworden zullen zijn.

 

Je raakt de grond / drempel dan niet zo zeer omdat  je auto lager is, maar omdat je met permanent ingezakte dempers rijdt (door de verlagingsveren) en de schokdempers voor het resterende deel ook  te makkelijk inveren. Bij ieder pukkeltje duikt de neus dan omlaag en worden je nieren geklutst.

 

Verlagen kan gerust, zeker tot een mm of 20 wel, maar dan heb je stuggere dempers nodig dan origineel, laat staan origineel van 15-20 jaar oud. Je kunt dus veel beter ook je dempers aanpakken en je veren op je dempers afstemmen / een bij elkaar horende (schroef)set kopen.

 

Klassiek geval; kost wat, maar dan heb je ook wat / goedkoop is duurkoop.

 

Aan de onderkant 30 mm verlagen (veren) en dan aan de bovenkant 15 mm ophogen lijkt me geen oplossing, of in ieder geval niet zonder andere dempers (je noemt die wel Jan, dus die heb je misschien al, maar ik zeg het zodat Curt ook weet dat er meer moet gebeuren): je creeert dan hetzelfde effect als met verlagingsveren op originele dempers en versterkt dat (in ieder geval in bochten) ook nog eens omdat je de koets hoger legt...

 

 

Link naar reactie

Kijk, dat is een lochisch verhaal, en ook exact wat ik ervaar.

dus nieuwe schokbrekers en veren, wel op originele veer lengte zodat ik ook in parkeergarages niet over de grond ga.

 

maar idd wat je zegt, vooral voor is de fut uit de schokbrekers.

ze werken nog wel, maar veel te zwak.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Curt, ik weet niet of je in de buurt van Veenendaal woont en zelf een beetje handig bent, (of dat je het ondertussen al opgelost hebt)

Maar ik heb nog een setje (voor en achter) originele veren en dempers liggen

Deze zijn natuurlijk ook niet nieuw maar wel originele hoogte, en toen ik ze nog onder de auto had zitten had ik geen last met drempels etc.

Ik heb ze destijds vervangen door een schroefset van AP suspension vanwege rijhoogte (als ik het zo een beetje lees wat hard gedempt en laag voor jouw smaak)

 

p.m. me maar mocht je interesse hebben

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Sorry dat ik niet meer geantwoord.

Ik heb mijn Z inmiddels weer op de originele hoogte, met nieuwe schokbrekers en originele veren.

 

Van de oude set ga ik nu de veren af halen, en die leg ik appart voor het geval dat ik met een andere set schokbrekers later toch nog wil verlagen.

 

maar voor nu dus heel blij!

F2DD4A35-C3FA-4CB9-89C0-CEF10AEFFD21.jpeg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.