Ga naar inhoud

Tankje van de koelvloeistof loshalen


lightning87

Aanbevolen berichten

Tankje van de koelvloeistof loshalen

Mijn auto heeft sinds het einde van z’n winterslaap nogal last gekregen van een druipneus. Nu zit er een lek of in het tankje ( komt schijnbaar nogal eens voor) of op het koppelstuk van 1 van de slangen ( ik hoop van niet). 

 

Nu heb ik alle slangen eraf gekregen en probeer ik het tankje zoals in de tis beschreven staat omhoog te trekken maar echt vlotten doet t niet, heeft iemand ervaring met het loshalen van het tankje ? Waarom gaat dat %\$*\^%\ ding niet los ? 

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Ja dat tankje lostrekken is een heel raar werkje.

Zit ontzettend vast, en bij het monteren denk je weer hoe kon dat ding zo ontzettend vast zitten?

 

Ik zat er ook mee te prutsen en weet nog steeds niet of ie achter iets bleef haken of dat het echt zo vast zat.

 

Ik was vooral bang dat ik iets van de radiator stuk zou trekken.

Ik had zelfs nog wat siliconenolie onderaan in de naden gespoten (waar dus die O ringen zitten), maar ik weet niet of dat nou echt hielp.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb afgelopen winter dat tankje ook vervangen. Uit voorzorg Zelfde probleem; ik heb daar wat teflonspray op gespoten. Bij het monteren vraag je je inderdaad af of het wel correct f dicht.. Maar alles lekker dicht!

Link naar reactie

Onlangs ook gestrand met een leeg koelsysteem, vrijdags nog bijgevuld omdat deze te laag was, daarna flinke rit gemaakt op zaterdag.
Zondag weer een te lage vloeistofstand en voordat ik weer kon bijvullen meter in het rood.

Kort verhaal: water gutst eruit bij het vullen door de WW en bij vervanging door garage bleek er een scheur in te zitten van ruim 10cm.

 

O, ja WW wist te melden : bekend BMW probleem :blink:

 

image.thumb.png.2f0df4b1d630f34b491a73232c8cae04.png

Link naar reactie

Is een bekend probleem.

Ik heb echter ooit een keer een hele europatour gereden (dus 3000km oid) met scheurtje in de tank.

Wel 4x per dag bijvullen oid, meter is nooit in het rood geweest.

 

Maar mijn scheurtje was wellicht kleiner.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee dat was een andere europatour (frankrijk).

Dat lekke tankje was denk ik europatour II of III? (in de dolomieten geloof ik, ik gok 2013).

Ondanks wat men hier denkt is er wel wat meer voor nodig dan een lek tankje om mij in een audi te krijgen :rolleyes::hypocrite:

 

 

aangepast door GuidoK
  • Haha 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

@GuidoK, Welk onderdeel heb jij uiteindelijk vervangen. Ik moest afgelopen week een keer koelvloeistof bijvullen (dacht ik zie het even aan). Nu gecheckt en het peil was inderdaad weer omlaag. Toch maar even warm gereden en gekeken waar het nu wegliep. Blijkt een perfect dun straaltje uit het resevoir/expansievat te komen, dit klinkt exact als wat jij had.

 

Welk onderdeel(en) heb je uiteindelijk besteld om dit te repareren?  Volgen mij is alleen het expansievat voldoende (17117573751). Maar ik ben benieuwd of je nog iets extra's moet vervangen, omdat er toch bent.

 

Onderstaan nog een film gemaakt van de duidelijk zichtbare lekkage (rood omcirkeld straaltje in de foto): 

 

Nu ben ik in Arnhem en betwijfel of het verstandig is om terug te rijden naar Enschede met een dergelijk lek, ik ben bang voor doorscheuren. Toch maar de grote gele vriend pakken...

 

 

20180708_122109.jpg

aangepast door Deejac
Link naar reactie
  • Administrator
Op 18 april 2018 om 20:14 zei GuidoK:

Nee dat was een andere europatour (frankrijk).

Dat lekke tankje was denk ik europatour II of III? (in de dolomieten geloof ik, ik gok 2013).

Ondanks wat men hier denkt is er wel wat meer voor nodig dan een lek tankje om mij in een audi te krijgen :rolleyes::hypocrite:

 

 

En ik ET 2018 :ph34r:

Link naar reactie

Komt me bekend voor, in maart ben ik hier nog mee gestrand en afgesleept door de ANWB.

Bij mij is alleen het tankje vervangen.

 

edit:

Oeps, zie nu dat ik dat hierboven gemeld heb....

aangepast door CorvH
Link naar reactie
18 uur geleden zei Deejac:

@GuidoK, Welk onderdeel heb jij uiteindelijk vervangen. Ik moest afgelopen week een keer koelvloeistof bijvullen (dacht ik zie het even aan). Nu gecheckt en het peil was inderdaad weer omlaag. Toch maar even warm gereden en gekeken waar het nu wegliep. Blijkt een perfect dun straaltje uit het resevoir/expansievat te komen, dit klinkt exact als wat jij had.

 

Welk onderdeel(en) heb je uiteindelijk besteld om dit te repareren?  Volgen mij is alleen het expansievat voldoende (17117573751). Maar ik ben benieuwd of je nog iets extra's moet vervangen, omdat er toch bent.

 

 

 

 

 

alleen ej expansie tankje vervangen zou dit op moeten lossen, heb zelf 1 van meyle besteld ergens online, t is wel een redelijk flinke klus om alles los te halen en je moet niet bang zijn om je vies te maken want voor je t weet wordt je gedoopt met koelvloeistof.

Link naar reactie

Ook dat laatste is juist; ik heb getwijfeld bij de demontage van het tankje. Maar er moet toch stevig aan getrokken worden om het van de radiator los te krijgen. En dat is het dan nog niet, want als het nieuwe tankje geplaatst wordt dat gaat daarentegen weer heel gladjes in diezelfde koppeling. En wel zo dat ik het eerst helemaal niet vertrouwde; was er niet een ringetje of zo gevallen? Maar nee, demontage gaat lastig en montage gaat dan weer heel soepeltjes.

Ik heb mijn originele tankje dat ik uit voorzorg heb vervangen nog wel liggen evenals het thermostaathuis met de thermostaat.

Link naar reactie
Op ‎8‎-‎7‎-‎2018 om 13:48 zei Deejac:

@GuidoK, Welk onderdeel heb jij uiteindelijk vervangen. Ik moest afgelopen week een keer koelvloeistof bijvullen (dacht ik zie het even aan). Nu gecheckt en het peil was inderdaad weer omlaag. Toch maar even warm gereden en gekeken waar het nu wegliep. Blijkt een perfect dun straaltje uit het resevoir/expansievat te komen, dit klinkt exact als wat jij had.

 

 

Ik heb destijds alleen het tankje vervangen.

Het lek zie je alleen maar als de motor warm is

Link naar reactie

Het probleem is inmiddels verholpen. Het tankje is vervangen bij een lokale garage. Het was gewoon even makkelijker gezien de auto zo omhoog kon. Naast het tankje is ook het onderste O-ringetje vervangen.

Aangekomen bij de garage was het tankje gestopt met zachtjes lekken en was de auto op een rit van ~5km toch een halve liter aan koelvloeistof kwijt. Maar goed dat ik niet de gok heb gewaagd om naar Enschede te rijden.

 

 

 

 

Lekkage BMW.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.