Ga naar inhoud

Zingend cardan


gassie

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

je hebt een paar €100 nodig en special gereedschap.

ook is een complete lager / meeting set niet goedkoop +/- €250

 

Ik doe veel zelf maar dit zou ik wel uitbesteden aan bijvoorbeeld hardermann.

als het dan niet goed is kan je er mee terug.

 

Ik hoop dat de foto's het doen, zoals je kan zien komt er wel wat bij kijken. 

 

20160109_120208_zpsq1hmmc9s

20160109_120220_zpsoa1kajuh20160109_120227_zpsr2mudcxm20160109_120240_zpsfo67g4fm20160109_120247_zpskl3wdny520160109_120257_zpsm33qplp420160109_120302_zpsepat1wf320160109_120313_zpsxxhnr94g20160109_120323_zpscjegfg4e

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie
9 uren geleden, Jan-Willem zei:

Ik hoop dat de foto's het doen, zoals je kan zien komt er wel wat bij kijken. 

Goede posting:thumbup: Daar heeft iemand wat aan.

 

Overigens is het een optie om een cardan (differerentieelhuis+differentieel) bij een autosloperij te kopen.

Of op MP of Ebay

Link naar reactie

Met een 2e hands diff heb je altijd de kans dat die ook zingt of joelt.

Daarbij betaal je voor een sperdiff minimaal €500 ook al is die compleet gaar.

 

Wel iets om op te letten is dat het sperdiff in de vraagbaak een platensper is, de non M Z3 is geleverd met een torsen sperdiff.

 

Link naar reactie

Ik heb nog eens die handleiding doorgelezen, maar de handleiding die in TIS staat is toch uitgebreider.

Daar staan bijv afstelgegevens per lagerfabrikant in. Dus gebruik je een lager van TIMKEN, dan moet die dus iets anders afgesteld worden dan bijv. een lager van FAG. Met name de sleepkracht scheelt. Misschien zijn die lagers ook wel onderling verschillend qua constructie (bijv. naaldlager tov dubbele kogelrij, dat soort verschillen)

Die sleepkracht is dus een controle voor met welke voorspanning lagers gemonteerd moeten worden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb je de mogelijkheid om die informatie te delen Guido?

Het zou erg mooi zijn als het lukt!

 

Verder zijn het wel dezelfde lagers soort lagers met dezelfde afmetingen.

Het kan inderdaad wel zijn dat de eene fabriekant een andere voorspanning voor schrijft dan de andere.

 

De voorspanning heeft te maken met het warm worden en uitzetten van de lagers.

In de 5e versnelling draait het pignonwiel even veel toeren als de motor!

 

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Jan-Willem zei:

Heb je de mogelijkheid om die informatie te delen Guido?

Het zou erg mooi zijn als het lukt!

 

De voorspanning heeft te maken met het warm worden en uitzetten van de lagers.

In de 5e versnelling draait het pignonwiel even veel toeren als de motor!

 

 

 

Het staat allemaal in BMW TIS.

Ik gebruik zelf de lokale installatie omdat die veel makkelijker en sneller zoekt (ik gebruik 'm soms zelfs touch screen op een tablet), maar hier staat die tabel ook online:

http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e36/z3_m52tu_roadst/3_technical_data/33__rear_axle/13__differential_with_bearings/2_td__differential_e36/

Niet de meest handige site om te gebruiken. Ik kan wel kijken of ik de TIS installatie ergens online heb

Dit is geloof ik voor de uitgaande lagers, zonder de oliekeerring (daar zeggen ze ook iets over, ik geloof dat elke oliekeerring 20Ncm toevoegt....

 

Ja voorspanning anticipeert op uitzetten van lagers, zonder voorspanning kan er derhalve speling ontstaan, en ook onder belasting wordt alles iets ingedrukt wat ook voor speling kan geven.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.