Ga naar inhoud

Op papier identieke motoren zijn in de praktijk toch heel verschillend


Alpiemeltje

Aanbevolen berichten

Op een van de vele (andere) BMW forums kwam ik een link naar een Duits artikel tegen van een BMW monteur over de verschillen in de motoren van BMW die op papier identiek lijken te zijn, zoals de 114i, 116i en 118i in de 1-serie. Daar zitten volgens hem af fabriek toch een hoop verschillen in in de gebruikte materiaalsoorten/legeringen van b.v. de zuigers, drijfstangen en krukassen. Bij de vervangingsdelen worden echter alleen de duurste en sterkte componenten gebruikt om de lagervoorraad beperkt te houden. Als je in de onderdelenlijsten kijkt zie je dus voor die verschillende motoren identieke onderdeelnummers, maar die zitten er af fabriek dus niet in volgens hem.

Zeer interessante informatie die ook voor mij nieuw is.

Het is ook een goede oefening om je Duits weer eens lekker op te halen.

 

http://www.hatzer.at/bmw-motoren-ein-offener-brief-eines-insiders/

Link naar reactie

Hm, heel interessant Jurgen met name afvoeren / weerstaan van veel hogere verbrandingstemperaturen bij gechipte (diesel)motoren. Ga jij naar aanleiding hiervan je M6 weer terug laten tunen?

  • Like 1
Link naar reactie

Ja denk ik ook, bovendien is jouw configuratie als standaard motor al "top" met genoeg reserve om er bijv. 20% bij te tunen.

Als ik het artikel goed begrijp moet je eerder oppassen als je de "basis" motoren fors gaat chippen. Zo kom je ook wel tegen dat de Z4 E89 met 2.0 naar de 2.8 versie wordt gechipt. Met dit artikel in het achterhoofd kun je je afvragen of dat wel verstandig is. Die BMW technicus geeft toch wel duidelijk aan dat de BMW "deppen"(=dwazen) dat zelf ook wel gedaan zouden hebben als het kon.

Dat men de voorraad standaardiseert wil nog niet zeggen dat de OEM ook identiek is: hij geeft aan dat er bij eerste montage heel andere legeringen, bewerkingen etc. plaatsvinden die het prijsverschil bepalen. Zuigers en cilinders hebben dan wel de zelfde maatvoering, maar zijn anders van samenstelling.

Link naar reactie

Interessant! Toch zullen de gewichten van onderdelen als zuigers toch ongeveer het hetzelfde moeten zijn lijkt me.  Ik kan me voorstellen dat een motor een wat minder prettig loopgedrag krijgt als één van de zuigers qua gewicht stevig afwijkt van die van andere.

 

Ik ga even afwachten tot sleutelgoeroe @GuidoK zich meldt in dit topic :cool:

aangepast door Emi
Link naar reactie

Emi het gaat ook over samenstelling / legering van diverse componenten, meer of minder aluminium, laser nabehandeling etc. etc. Gewicht is nauwelijks een issue lijkt het wel.

Overigens inderdaad, Guido, kom er maar in!

aangepast door Frenkie
Link naar reactie

Ja ik meld me dan maar ff.

Verschil in legeringgewichten is wel op te lossen door de zuigers naar een bepaald gewicht te verspanen.

Op gegoten/gesmede zuigers wordt toch ergens materiaal weggehaald om ze op gewicht te krijgen.

Bij het uitwisselen van zuigers zou je eigenlijk je krukas opnieuw moeten balanceren op de gewichten van de nieuwe onderdelen.

 

Maar ik heb wel wat kritische opmerkingen bij het stuk. Het is een niet verifieerbaar stuk. Geen fotomateriaal oid.

Ik heb iig voor zover ik weet natuurlijk nog nooit een oem onderdeel gehad wat afweek van het originele onderdeel maar wat wel hetzelfde nummer had.

 

Uiteindelijk wil je als fabrikant je onderdelen namelijk feilloos kunnen traceren. Bijvoorbeeld bij terugroepacties moet het overduidelijk zijn welke auto's wel en welke niet teruggeroepen moeten worden. En ik heb nog nooit een terugroepactie gezien waarbij bepaalde types autos niet teruggeroepen werden terwijl het betreffende onderdeel (onderdeelnummer) wel op de auto zat. Uiteindelijk als er iets ergs gebeurt door een haperend onderdeel, wil je zeker zijn welk onderdeel dat is. Dat gaat via het onderdeelnumer en wellicht een datumcode. De fabrikant weet bij zo'n onderzoek immers niet of dat onderdeel ooit vervangen is (want er wordt geschreven dat verschillende kwaliteit onderdelen wel dezelfde nummers hebben)

 

Ook de opmerking uit het stuk van " Das dumme ist: Chrom, Kupfer und Aluminium haben so unterschiedliche Schmelzpunkte und Dichten, so dass diese drei Stoffe nicht einfach so gegossen werden können ohne sich zu entmischen." neem ik met een korreltje zout.

Ik werk dagelijks met zeer uiteenlopende legeringen, ook koper/aluminium, en dat kom je in allerlei verhoudingen tegen. van 99/1% tot 1/99%

Alle legeringen bestaan per definitie uit metaalmengsels met verschillende smeltpunten. Dat is niet gelijk een probleem.

 

Als de verschillen in onderdelen echt zo duidelijk waren, zou bmw dat wel duidelijk toelichten. Chiptuning is namelijk een doorn in het oog van bmw en andere merken omdat hun dat zeer veel winst kost (duizenden euros per model). Als deze verschillen echt bestaan, zijn ze heel makkelijk verifieerbaar aan te duiden.  Het is onwaarschijnlijk dat ze dat niet zouden doen.

 

Ik kan me heel goed voorstellen dat het technisch mogelijk is, maar dat die onderdelen wel dezelfde nummers ingestanst krijgen vind ik onwaarschijnlijk.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Volgens mij beweert de schrijver dat de originele onderdelen die bij de bouw van (op het oog) identieke de motoren gebruikt worden van verschillende kwaliteit kunnen zijn, maar dat BMW voor de vervangingsdelen uitsluitend de meest hoogwaardige varianten gebruikt waardoor het lijkt of deze ook in het origineel zaten. BMW vervangt ook nooit één zuiger maar altijd allemaal in een keer..

De nummers van de originele delen zijn dus ergens te vinden in de onderdelenlijsten.

Het is natuurlijk moeilijk na te gaan wie deze schrijver is. Iedereen kan zich als ingenieur van BMW voordoen en schrijven wat hij wil. Internet staat immers bomvol nepnieuws dat niet geverifieerd wordt.

Toch vind ik het verhaal in de kern niet zo onlogisch om het zomaar als onzin af te doen.

Link naar reactie

^Nou.... Vervangen van onderdelen gebeurt meestal omdat de oude beschadigd zijn en reparatie noodzaak is. Dus meestal moet de prijs geslikt worden. Waarom zou je dan als fabrikant die rompslomp van de kwaliteits-verschillende onderdelen in je magazijn gaan halen. Dat kost ook een vermogen.

 

Iets heel anders is nog, dat er m.i. regels zijn (Europees) als het gaat om herkomst en samenstelling van producten waar aan voldaan moet worden. Dat zou betekenen, dat op een of andere manier de producten zo die daadwerkelijk een verschillende samenstelling hebben herkenbaar moeten zijn aan een verschillende codering o.i.d..

Nou kan het ook nog zo zijn dat de producten onderling op voor het functioneren onbelangrijke punten toch verschillende kenmerken hebben en dat die kenmerken 'intern' beschreven zijn.

Als de eventuele verschillen in samenstelling echt niet te achterhalen zijn, zou dit nog wel eens een volgend 'sjoemel' schandaal kunnen zijn. Alhoewel, maak je druk, als het spul maar werkt. Of is dat laatste te kort door de bocht?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.