Ga naar inhoud

DIY afgeschilferde bedieningsknoppen E89 vervangen


Aanbevolen berichten


Door de slechte kwaliteit van de lak van de bedieningsknoppen en het veelvuldig gebruik ervan is het een kwaaltje dat vaak voorkomt bij de E89. Ik erger mij eraan als de lak er af is dus ik heb een poging gedaan dit met een penseeltje met zwarte verf bij te werken. Helaas loste de originele verf op en werd het nog lelijker.

58ee348f4ee0f_IMG_3665(Large)(Mobile).JPG.de56f7b8fca0e4302cee047cc2c61159.JPG

Je wilt het toch netjes hebben dus snel naar de dealer om de benodigde (twee) knoppen bij te bestellen. Helaas deze zijn niet los te verkrijgen dus ben je verplicht een complete module kopen welke ook aangemeld moet worden in de software. Ik wist genoeg en ik heb niet eens verder gevraagd naar de kosten.
Op Ebay heb ik een donor module gekocht. Het was een andere uitvoering maar het ging me alleen om de dak open en dak dicht knoppen. Heb de module uit elkaar gehaald door het raamwerk los te halen, deze is met nokjes geklemd. Voorzichtig zijn de knoppen los te wippen door ze aan de bovenzijde (de kant van het lampje) los te trekken. Doe je het andersom breekt hij waarschijnlijk af.

58ee3577bae82_IMG_3655(Large)(Mobile).JPG.1112481ac5192028a3f7706ab95116d8.JPG

Het losmaken van de middenconsole:

Zet eerst de pook in stand D (bij automaat)

Gebruik een kunststof tooltje om de hardplastic rand om de pook omhoog te wippen, het is even zoeken naar de plek met de meeste grip. De klikverbindingen laten los de knop kan gewoon op de pook blijven zitten (ik kreeg deze er niet af en is ook niet nodig)
Dan steek je hand door de opening en pak de console stevig vast en trek deze krachtig maar ook voorzichtig omhoog. Waarschijnlijk is hij nu voor een deel los en kun je de rest met het tooltje omhoog wippen.

58ee35ebe543d_IMG_3643(Large)(Mobile).JPG.0c6b3ca8225dcf71f30ce5cf6a1709ac.JPG

Als de console eenmaal los is (bedrading blijft aangesloten) trek je hem in zijn geheel iets naar je toe en probeer hem voorzichtig in zijn geheel te draaien zodat de asbak zoveel mogelijk richting de bestuurders stoel staat. Vanuit de passagierszijde kan je nu bij de module . Met een beetje moeite  kun je nu de stekker van de module afkoppelen, deze zit best strak.
Dan begint de lastigste fase, nu moet de module losgemaakt worden van de console. Ik heb hiervoor de zichtbare nokjes met een kleine schroevendraaier op gewipt en met mijn andere hand de module voorzichtig naar beneden geduwd. Helaas zitten er aan de andere kant ook nokjes die je niet kunt zien en je kunt er ook niet bij.
Haal daarom ook de witte stekker op de foto los en haal ook het asbakje los, deze zit ook met twee nokje aan de zijkant vast (zie pijlen op foto). Daarna nog even wrikken om de module rechtstandig naar beneden te drukken en uit te nemen..

(deze zit in een soort slede aan de beide zijkanten.)

58ee367f93de9_IMG_3636(Large)(Mobile).JPG.e5dd4486a23dd5c34d24aecc9c7677ab.JPG58ee36406e3fd_InkedIMG_3641(Large)_LI(Medium)(Mobile).jpg.d9852f313034762883d6cb5072548180.jpg58ee36f0a4799_IMG_3635(Large)(Mobile).JPG.8856809b22042ed5242df7c5ae508275.JPG58ee379dcbfab_IMG_3640(Large)(Mobile).JPG.497a46e94f087ced7253b247598c2425.JPG

,

Eenmaal uitgenomen kun je de slechte knoppen (eerst raam verwijderen als eerder omschreven) er uit wippen en vervangen door nieuwe en denk hierbij aan de goede volgorde van de knoppen . Daarna weer het raam er omheen klikken..
Dan moet er een laklaag komen op de knoppen ter bescherming. Ik heb het raamwerk afgeplakt en 5 lagen transparante zijdemat lak aangebracht (spuitbus Dupli-colour a € 7,50) en als je het goed gedaan hebt zie je na drogen geen verschil met voorheen.

 

Na het drogen de module en asbak weer terug plaatsen en in de nokjes klikken. Dit is makkelijk. Vergeet niet de  twee stekkers weer aan te sluiten.
Bij het terugplaatsen  van de middenconsole opletten dat deze goed in het midden gecentreerd wordt, er zit daar een nok aan de radiozijde waar de console stevig heen gedrukt moet worden. Daarna kun je hem op verschillende plekken met gepaste kracht in de klemmen drukken waarna hij weer perfect past.

Uiteindelijk ziet het er nu allemaal weer goed uit zonder dat je kunt zien dat er nu een beschermende laklaag op zit die hopelijk het afschilferen voorkomt.

58ee37dc72ce1_IMG_3646(Large)(Mobile).JPG.560a394b866dae7971207eb64f178d72.JPG

 

  • Like 1
Link naar reactie

Top How To en handig, ook om het alvast vooraf te doen voordat ze afschilferen. 

Je zegt dat de zwarte verf de originele verf oploste, deed/doet de blanke lak dat niet? of was de zwarte verf op terpetine basis en de blanke lak op waterbasis?

Link naar reactie

Zover ik kan nagaan heb ik het eerst geprobeerd de afbeelding enigzins te herstellen met een mat zwarte Alkydlak met een zeer klein penseeltje. Zoals je op de foto kunt zien was het geen succes.

De nieuwe heb ik met clear varnish Acryl lak gespoten in zeer dunne lagen met telkens voldoende droogtijd.

Als je het met een penseel zou doen heb ik geen idee of de onderliggende laag dan ook oplost.

aangepast door EzZzy Rider
Link naar reactie

Ik heb de knoppen preventief met penseel een aantal keren gelakt. Gewoon zijdemat lak voor modelbouw, kostte plm. 2 euri. Onderliggende verf liet niet los. Overigens prima how to!

Zie ook topic "afgeschilferde bedieningsknoppen", daar staat ook een fotootje van het potje lak.

aangepast door Frenkie
Link naar reactie
  • 5 jaren later...
2 uren geleden, Robbert2 zei:

Je kan de knoppen los kopen 

Maar kan je ze er uit wippen zonder de module weg te halen 

 

onderaan de knoppen (met een superkleine schroevendraaier), kan je ze gewoon omhoogwippen, dit langs de kant van de pook dus

aangepast door patje007
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Vandaag ook mijn knopjes vervangen met de Ali exemplaren.

Ze passen perfect en is een koud kunstje om ze te vervangen met een dun mesje. (Met dank aan patje007)

De kleur is iets anders en met het indrukken spatte er een hoekje verf af maar dat werk ik nog bij.

Tijdens het rijden zie je niets van het kleurverschil omdat de knoppen een beetje wegvallen onder het dashboard.

 

 

852BCBF6-625B-441E-8631-3378BB39D03A.jpeg

717E08DD-4BC4-4BC8-963E-C0B831166B16.jpeg

aangepast door Dutch-Z4
Link naar reactie
19 uren geleden, Ewout zei:

Ik ben heel zuinig op mijn knopjes, let erop dat ik ze alleen met het zachte deel van m’n vinger indruk.

 

Maar goede verbetering, die kleurafwijking, tja t is dit of wat je had. Dusss

Preciess het kon bijna niet slechter 😁

En dat kleurverschil valt echt alleen maar op als je met je snuffert erboven hangt en met een lampje er op schijnt dus dat vind ik gezegend 😇 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.