Ga naar inhoud

Stellen van distributiesnaar


wizardofmu

Aanbevolen berichten

Ik vermoed eveneens dat de T/S de multiriem bedoelt, de zespitter heeft een ketting voor de distributie.

Kijk eerst kritisch naar de conditie van de riem (niet verdroogd/gescheurd?) en als die OK is, is het voldoende mijn voorganger te citeren (spanrol is inderdaad niet manueel te stellen):

 

1 uur terug, Z3Roadster19961.8 zei:

volgens mij zit er een automatische spanner op en is deze dus niet te stellen.....gewoon vervangen denk ik

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Kan ook de riem van de aircocompressor zijn.

Daar zit ook een automatische spanner op.

Het is sowieso verstandig om deze snaren 1x per 3à4 jaar te vervangen, ze kosten bijna niets als je ze op ebay of bij leveranciers als mister-auto haalt.

Link naar reactie
15 minuten geleden, GigiA zei:

Moet je de spanrollen eigenlijk ook om de zoveel km of tijd vervangen? 

Ja. 

Ik beschouw ze als slijtagedelen, alhoewel ze wél wat langer meegaan dan de meer reguliere onderhoudscomponenten.

 

21 minuten geleden, GigiA zei:

...hoe herken je of ze aan vervanging toe zijn?

Meestal heb je aan rustig luisteren voldoende: een schrapend/zingend geluid in de motorruimte kan op een versleten spanrol duiden (of een versleten lager van de dynamo, water-/airco-/stuurbekrachtigingspomp).

Bij twijfel kan je met een motorstethoscoop (gereedschapje van een paar Euro) het geluid verder isoleren, en daarmee een andere aanbouwdeel (zie lijstje hierboven) uitsluiten.

 

Daarna kan je je diagnose verder ondersteunen door de spanrol te ontspannen en de multiriem te lossen.

Nu kan je de verschillende aanbouwdelen/spanrollen met de hand ronddraaien en zowel horen als voelen of ze nog soepel ronddraaien.

Link naar reactie
5 uren geleden, GigiA zei:

Top info, dank voor de snelle reactie! Tooltje maar eens bestellen dan ;)

 

Motorstethoscoop gebruik ik ook heel vaak.

Ook goedkoop op ebay te krijgen:

http://www.ebay.com/itm/Auto-Stethoscope-Car-Engine-Block-Analyzer-Diagnostic-Hearing-Detector-Tool-/262662000059

 

Bij spanrollen kan je vaak horen/voelen of ze droog lopen als je ze met de hand draait.

Het droog lopen van de lagers is vaak ook de reden dat ze gaan slijten.

Je kan de spanrollen demonteren en bij de lagers de rubberen seals eraf halen en de lagers schoonmaken en opnieuw invetten, zodat je geen nieuwe rollen en spanners hoeft te kopen.

Dat heb ik hier gedaan:

Je demonteert dan alle spanners/rollen (moet toch gebeuren, ook als je ze vervangt), en dan gebruik ik meestal het kleine mesje uit een zakmes om de seals van de lagers te lichten. Je steekt dan het mespuntje tussen de binneste lagerrand en de seal, en wipt de seal gewoon los.

Daarna pak ik de binnenkant van het lager met een tang en rol de buitenkant van het lager (of de spanrol; ik haal het lager niet uit de spanrol) in een bakje gevuld met diesel of benzine tegen de wand van het bakje schoon. Zo rol je al het vuil uit het lager. Soms nog even met een kwastje over het lager.

Daarna met perslucht uitspuiten, een klein drupje motorolie erin en voor de rest het lager voor ongeveer 70% met kogellagervet vullen (vet erin drukken), en daarna de seals er weer op.

  • Like 1
Link naar reactie

Als je die rollen met OEM spul van de dealer wilt vervangen, dan kijk je toch tegen een behoorlijke kostenpost aan. 250 euro oid schat ik. (ik geloof dat je bij de dealer de rollen van de spanners niet los kan krijgen.

Aftermarket wordt het natuurlijk wel goedkoper, maar nooit goedkoper dan een half uurtje schoonmaken :lol:

 

BMW adviseert overigens bij de m54 motor de spanner op de normale multiriem te vervangen voor een hydraulische spanner. Daar zit standaard een veerspanner op (dezelfde als de veerspanner op de aircoriem).

Die hydraulische spanner is bij bmw overigens ook flink duur (200 euro incl). Aftermarket kan je 'm flink goedkoper krijgen, al zitten daar ook prijsverschillen in:

http://www.mister-auto.nl/fl/vibratiedemper-poly-v-riem/gates-t39243_g1637_a033T39243.html

http://www.mister-auto.nl/fl/spanrol-poly-v-riem/dayco-apv2256_g310_a042APV2256.html

http://www.mister-auto.nl/fl/spanrol-poly-v-riem/snr-ga350-35_g310_a110GA350.35.html

Volgens mij allemaal dezelfde spanner.

 

Hoe dat bij de m52 zit weet ik niet. Of die standaard die hydraulische spanner heeft of ook een veer spanner.

Die hydraulische spanner zat ook op het s54 oliefilterhuis wat ik kocht (dus die heb ik nu op mijn motor geplaatst), maar ik kan natuurlijk niet echt zeggen of er heel veel verschil in zit. Ik heb ook een paar jaar met die veerspanner rondgereden (die hydraulische spanner heb ik pas gemonteerd toen ik m'n waterpomp verving).

Ik vind de werking van die hydraulische zuiger die erop zit en beetje dubieus.

De veerspanner is in ieder geval makkelijker in gebruik omdat daar een boutkopje (of misschien een torx gat, weet niet zeker) op zit om 'm te spannen, waarbij je bij de hydraulische spanner het kapje van de spanrol eraf moet halen en met de bout die in de spanrol zit moet spannen (dus geen aparte voorziening om 'm te spannen)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Voor d n54 zul je mooi bij bmw terecht moeten,geen aftermarket optie..

 

Normaal vervangen ze de meeloop rollen en spanner bij bmw ook niet,tenzij er iets mee is.

De multibelt word pas bij ongeveer 90dkm vervangen dus die rol en de spanrol hebben best al wat gelopen...bij de scheepsmotoren vervangen we ze meestal wel gelijk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.