Ga naar inhoud

Versnelling of koppeling


Peter ten Brink

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aloha, voor het eerst hier op het forum. Mijn handgeschakelde 3.0 Z3 met 112000 op de klok gaat wat moeilijk schakelen in koude toestand. Ik kreeg hem na  5 dagen in de garage bijna niet meer in zijn versnelling. Schakelsysteem laten smeren en olie van de bak laten vervangen......help nog niet echt.  Zou het de koppeling kunnen zijn......en hoe beoordeel je dat? 

  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Wat ging er specifiek niet zo lekker?

In zn 1e versnelling vanuit stilstand bij draaiende motor?

Of alle versnellingen?

achteruit?

 

Komt ie wel goed vrij als de koppeling ingtrapt word?

Geplaatst:

Hoi Sander, dank voor de snelle reactie! Na paar dagen stilstaan in de garage kreeg ik hem in geen een (1) versnelling meer.....ook niet na aantal malen koppeling intrappen. Op enig moment toch met meer dan geringe kracht de achteruit in weten te schakelen......en even later de 1e zodat ik kon wegrijden. Als je eenmaal rijdt schakeld hij wel oké.....ik heb ook iets gelezen over het vervangen van diverse ringetjes in het schakelmechanisme? Ook nog gebeld met van Vuuren in Rijswijk voor advies maar die op vakantie tot eind september. Begin oktober doe ik een rit naar Duitsland dus wil het wel op orde hebben.

Geplaatst: (aangepast)

Heb je merkbare speling op de pook als-ie 'in versnelling' zit?

Met net iets meer dan een ton op de teller is slijtage op de schakelstangen niet heel waarschijnlijk, maar je weet maar nooit...

De howto over de schakelstangrenovatie is van mijn hand en vind je hier: 

Voor een paar Euro aan onderdelen te doen, maar zonder een brug géén leuke klus.

 

Als het niet-lekker-schakelen heel plotseling is opgedoken (als in: voordat je 'm wegzette wél normaal schakelen) verdenk ik versleten koppelingsplaat noch schakelstangen. Ik denk dan eerder aan de koppelingshydrauliek: een lekkage tussen hulp- en hoofdcilinder, of lucht in het systeem?

Voelt de weerstand in je koppelingspedaal lichter/zwaarder dan normaal?

 

 

aangepast door pimgmx
Geplaatst:

Wat pim zegt probeerde ik te ontdekken als je antwoord gaf op mijn vragen maar zoiets dus.

 

Geplaatst:

Oké dan,

# ik voel geen overmatige speling bij welke ingelegde versnelling dan ook........

# de weerstand van het koppelingspedaal is niet veranderd......

# komt goed vrij bij intrappen .....

# ik kreeg hem in geen enkele versnelling na een paar dagen (na enige moeite met kracht/ gevoel toch in kunnen                     schakelen

# vandaag ging het weer aardig goed.......

 

tjah....wat is wijsheid

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb net zo'n soort probleem gehad met mijn versnellingsbak. Ik kreeg hem bijna niet in z'n vijf en moest geweld gebruiken om te schakelen. Als hij eenmaal in z'n vijf geweest was schakelde hij redelijk normaal alleen ging de pook niet automatisch terug naar neutraal stand.

 

De oorzaak was de arreteerpen van de vijfde versnelling. De arreteerpen lager bus heeft een kunststof coating die slijt waardoor de arreteerpen slecht heen en weer beweegt. Deze slijtage wordt veroorzaakt door onvoldoende smering. In een Getrag versnellingsbak zitten twee arreteerpennen, een voor achteruit en een voor de vijfde versnelling. Deze pennen zorgen ervoor dat de pook op de x-as in het midden blijft staan. Verder heeft de bak een pen die er voor zorgt dat de pook niet zomaar over de y-as kan bewegen. Dan zijn er nog 3 balletjes,  die functioneren op een zelfde manier als arreteerpennen, die er voor zorgen dat de pook in versnelling blijft.

linkje naar een plaatje bij het praatje: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CL31-EUR-03-2000-Z3-BMW-Z3_20&diagId=23_1288

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CL31-EUR-03-2000-Z3-BMW-Z3_20&diagId=23_1289

nummer 3,8,10,12,16 zijn de arreteerpennen/ballen.

 

 

In het geval van een ZF versnellingsbak (ik geloof alleen M versies) zitten er 5 arreteerpennen met dezelfde soort lagerbussen als bij de Getrag versnellingsbak.

 

Ik denk dat het eerder te maken heeft met de arreteerpennen dan met de koppeling. Ik neem aan dat het probleem blijft bestaan als je schakelt, met de motor uit, zonder de koppeling in te trappen. Als er problemen zijn met de koppeling of hulp cilinder en je schakelt resulteert dat vaak in 'tanden poetsen'.

 

 

aangepast door G.Knulst
Geplaatst:

hoi, ik denk dat G.Knulst gelijk heeft, ik vermoed dat niet in de versnellingsbak of koppeling zit, maar in de overbrenging naar de versnellingsbak.

 

Geplaatst:
20 uren geleden, ZZZtop zei:

 maar in de overbrenging naar de versnellingsbak.

 

HUH leg eens uit dan?

Geplaatst:
Op 19-9-2016 om 17:54, sandere39 zei:

HUH leg eens uit dan?

De overbrenging tussen je hand en de versnellingsbak, oftewel het schakelmechaniek

Geplaatst:

Ah op die manier,zo had ik het niet begrepen,dus zoals sommige mensen zeggen:de bediening...

Geplaatst:

Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet  de overbrenging maar de versnellingsbak zelf.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.