Ga naar inhoud

vanos wel of niet gereviseerd?


ZZZtop

Aanbevolen berichten

hoi Lui,

 

Ik heb even op onze Z3forum gegooled (hoe schrijf je dat eigenlijk), en vond 798 hits met het woord Vanos.

bij pag. 16 ben ik maar gestopt met zoeken.

 

mijn zzz (2,8L bj.1998) rijdt lekker, houdt niet in, ratelt niet en heeft 160K gelopen.

 

Hoe kan ik nu zien of de Vanos bij mijn zzz reeds gereviseerd is?

vanaf 100K komen de problemen lees ik.

boekje geeft geen uitsluitsel, maar auto is in 2006 ingevoerd (uit Duitsland)

 

gr,

 

 

aangepast door ZZZtop
Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met je ogen zien zal lastig worden. Je stelt dat ie goed loopt en geen ratel heeft. In beginsel zou ik dan zeggen prima houden zo. Mijn ervaring is echter dat ik ook meende (nagenoeg) geen ratel te hebben. Na een complete vanos revisie liep mijn ZZZZ toch heel wat mooier. Ik zou de vorige eigenaar benaderen voor feitelijke informatie, of een betrouwbare specialist om een oordeel vragen. Voor dat laatste zou je "Roodkapje" welbekend hier uit Reeuwijk kunnen vragen om een oordeel. Ik ken "Roodkapje" (Ruud) zelf niet, maar gezien alle lof die hij hier krijgt. Succes!

Link naar reactie

hoi,

 

bedankt voor je reactie.

 

Ik had wel gehoopt dat je dit kon zien aan een bepaalde modificatie, of aan een inslagen nummer.

Bij de auto van mijn vrouw, zit er bijv. een stikker op de distributieriem afscherming, zodat iedereen kan zien dat hij bij xx km / xx datum is vervangen.

In het boekje staat niets genoteerd, maar daar ook weinig ruimte voor.

 

Vorige eigenaar wist me niet te vertellen of dit gebeurd was, maar die heeft hem hem niet zo lang gehad.

 

 

Link naar reactie

Zolang je  geen problemen heb met je auto en of rijcomfort van je motor niets aan doen als er iets defect gaat merk je dat vanzelf  het is geen specifiek  onderhoud item als b.v. een distributie snaar waar je aan refereer . Zo kent elke auto wel iets dat tzt kapot kan gaan maar om dat nu gelijk als een standaard revisie pakket uit te laten voeren gaar mij wat te ver . Preventie is goed maar zo zijn er vele zaken welke bij tijd en wijle defect kunnen gaan maar absoluut niet voor elke auto geld.  Daar voor zijn er te veel variabelen . Dat de vanos blijkbaar een zwak punt is kan maar dat geld niet voor elke auto.

Preventief onderhoud kent geen kwaad maar het moet wel zinvol zijn.

Zet wat geld opzij als je verwacht dat er wellicht wat kan gebeuren maar dat kan van alles zijn , Echter geregeld onderhoud  volgens het boekje en controle inspectie van de auto bij een dealer of specialist  kan een hoop ellende voorkomen.

Link naar reactie
1 uur terug, ZZZtop zei:

Ik had wel gehoopt dat je dit kon zien aan een bepaalde modificatie, of aan een inslagen nummer.

Dat komt - waarschijnlijk - omdat Vanos niet als slijtagedeel ontworpen is, zoals bijvoorbeeld een distributiesnaar of remblok.

Bij een 2.8 (enkel Vanos in jouw geval?) kan je een revisie met een beetje geluk herkennen aan vers pakkingmateriaal aan de voorzijde, waar kleppendeksel en Vanos bij elkaar komen.

 

Dit soort slijtage komt wel vaker voor bij materialen die voor het eerst voor een nieuwe toepassing werden gebruikt. Veel kilometers/veel gebruik zijn prima na te bootsen in het lab (met een rollenbank, mechanische belasting van bijv. scharnieren, enzovoorts.), maar veroudering van materiaal veel lastiger. Denk aan Nylon dat in de jaren '80 als wondermateriaal gezien werd voor bewegende delen, en alle raammechanismes die het daardoor tien-vijftien jaar later begaven. <_<

 

Vergeet tenslotte niet dat problemen met de Vanos-ringen zich pas voordoen ná wat de doorsnee-autofabrikant als 'garantie'-kilometrage/-periode bestempelt. Dat revisiekits aftermarket geleverd worden en niet via BMW spreekt boekdelen...

 

 

49 minuten geleden, MNZ3M zei:

...maar om dat nu gelijk als een standaard revisie pakket uit te laten voeren gaar mij wat te ver...

Dat ligt er maar aan wat het is...

Is het iets dat alleen je performance of comfort aantast, zoals een niet-werkend Vanos, of heeft het impact op veiligheid of slijtage van andere onderdelen? Denk aan zwakke draagarmrubbers (o.a. bij VW Polo een ontwerpfout), waardoor andere ophangingsdelen en banden véél sneller dan normaal slijten. Vervang je die rubbers preventief, of wacht je tot gecupte voorbanden je vertellen dat je te laat was?

 

De lagerschalen van de M's zijn voor Z3's het bekendst en beruchtst voorbeeld van materiaalzwakte met fatale gevolgen. Net als mijn oude bekende, de 'bastard hose' (koelslang van waterpomp naar motorblok) bij Jaguar 6-cilinders. Dat is een onderdeel van een paar Euro en blijft goed tot-ie niet meer goed is, 'Niet meer goed' gebeurt bijna zonder uitzondering bij de motor op vollast, met bijbehorende impact... :sFun_whistle:

 

Om dat laatste persoonlijke stokpaardje naar de ZZZ te vertalen: ik vervang liever voor een paar tientjes preventief het bijna 20 jaar oude rubber van m'n koel/-verwarmingsslangen, dan te wachten tot er iets 'plof' zegt als je net een Alp op rijdt. (nietwaar, Rob? :guitar:)

 

Moraal van mijn verhaal:

  1. besteed extra aandacht aan bekende zwakke plekken. Voor de zespits Z3 o.a. draagarmen/rubbers vooras, poelie waterpomp;
  2. kijk goed naar kritieke onderdelen die intussen op 'slijtageleeftijd' zijn: koel- en vacuümslangen, thermostaathuis, rem- en brandstofleidingen; en
  3. ga nóg een stap verder (Vanosrevisie, eventuele mods & upgrades) indien je je auto optimaal wilt laten performen
Link naar reactie

De punten 1 en 2 vallen onder onder normaal  "preventief"  onderhoud er van uitgaande dat er serieus naar de auto gekeken word door een Dealer of specialist en de leeftijd van de auto bezien . 

Het punt 3  zal indien een mods of upgrade kunnen gelden bij een specifieke bekende modificatie (bij een BMW dealer of specilalist bekend en beschreven) het overige is niet specifiek nodig echter er zijn mensen welke omdat men u eenmaal bezig is met een reparatie vast uit voorzorg vast wat zaken vervangen welke eventueel t.z.t. defect kunnen gaan en omdat de auto toch al voor een bepaalde reparatie gepland stond. Echter dat alles heeft te maken met repareren naar eigen inzicht en of gevoel.( en of commercieel belang)

Vaak speld geld dan geen hoofd rol en is de angst voor een defect onderweg wellicht een ander motief.  Waar de een geld bespaart op een ruiten wisserbladen,, banden of een goede onderhoud beurt kan een ander uit voorzorg alles vast vervangen wat eventueel defect zou kunnen gaan alvorens een eventueel defect zich openbaart. Preventief zekeringen , relais  , lampjes vervangen het kan maar het is en blijkt persoonlijk. En beter goed onder houden of preventief dan slecht / niet onderhouden.  Voor elk wat wils.  

Link naar reactie

Ik vroeg me ook af of er al een revisie is uitgevoerd op mijn vanos systeem. De reden daarvoor is, als ik de motorkap open trek hoor ik bij gas geven, uit het vanos gedeelte vervelende geluiden komen. Het is niet heel hard en het lijkt nog niet op het bekende knikker geluid maar het klinkt gewoon niet lekker. Als ik met de auto rij dan hoor ik standaard rond de 1700 rpm een rammeltje/ratteltje. 

 

Dan is mijn beredenering: als de oude ringen er nog inzitten heb je garantie dat ze vanaf 130.000-140.000. Als het gereviseerd is en het klinkt al zo dan heb ik er weinig vertrouwen in. Vervolgens keek ik naar de prijs van een i6 all-in revisie kitje(85,-) en dan is de keus snel gemaakt. Een dagje lekker hobby-en, een beter lopende/klinkende auto en gemoedsrust mag van mij 85,- kosten.

 

Dus binnenkort weer wat te doen.

 

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vorige week heb ik de vanos revisie uitgevoerd en het verschil is duidelijk merkbaar. Ik heb de vanos nog niet volledig ingereden maar ik kan het volgende merken:

Voor de revisie:

-Motor klinkt goed(relatief)

-Geen knikker geluid

-Motor begon voelbaar harder te trekken na 3500 toeren.

Na de revisie:

-Motor klinkt beter

-Motor pakt in laag toerental veel beter op 

-Motor trekt gelijkmatig door het hele toerental

 

En nu het gekke(of eigenlijk best logisch) het schakelen gaat veel soepeler. De motor "bokte/klapperde" altijd bij het overschakelen in lage versnellingen en ik schreef dat altijd toe aan de ophanging/;leeftijd/vliegwiel en koppeling(maar die zijn inmiddels vervangen). Om het "bokken" te voorkomen moest ik altijd heel geleidelijk de koppeling op laten komen maar dat blijkt dus ook te maken te hebben met de vanos.

 

Toen ik de de vanos uit elkaar haalde kon ik ook direct zien dat hij niet goed werkte. In rust stand moet de inlaat piston volledig uit zijn terwijl de mijne ergens half in zat.

Link naar reactie
24 minuten geleden, G.Knulst zei:

In rust stand moet de inlaat piston volledig uit zijn terwijl de mijne ergens half in zat.

 

Volgens mij kan je het daaraan niet zien hoor. De vanos wordt geregeld door de nokkenassensoren, en wordt dus in de stand gezet die zij willen. Die stand wordt niet gedefinieerd door hardware in de vanos zelf.

Volledig in of uit zal waarschijnlijk nooit voorkomen omdat er enigzins een veiligheidsmarge in moet zitten omdat het helixtandwiel op de nokkenas geen 100% vaste positie heeft. Daar kan dus bij montage een kleine afwijking in zitten waar het bereik van de vanospiston rekening mee moet houden. De totale regelafstand van in naar uit is dus groter dan het bereik waarin de timing van de nokkenas geregeld wordt.

(geldt trouwens ook voor rek in de ketting)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Bedankt voor de toelichting. Ik had op internet gelezen dat bij lage toerentallen de nokkenas timing niet versteld wordt. Als je je auto stil zet dan draait de motor bij een laag toerental. Dus dan moet de Vanos piston bijna volledig terug getrokken zijn. Dus vandaar dat ik dacht dat je het aan de piston positie kon zien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.