Ga naar inhoud

Navigatie-audio systeem Z4


Zetter

Aanbevolen berichten

Kortgeleden een Z4 uit 2008 gekocht. Daarin zit een Navigatie-audio systeem, maar heb geen idee welk type en wat er eventueel nog aan zou kunnen worden toegevoegd.

Volgens de VIN-code zou dit een Navigatie Professional SA 609 moeten zijn. Maar als ik daarmee Google krijg ik schermen te zien met veel meer mogelijkheden en zou er iDrive in de auto moeten zitten. Dat laatste zit er niet in. Wie kan me uit de droom helpen. Zo ziet het er uit:

20160608_172216.jpg

 

Achter de stoelen zit in het opbergvak dit:

20160608_172936.jpg

 

Verder liggen er in het handschoenenkastje de volgende aansluitingen. De eerste is ongetwijfeld voor een Ipod.. Van de andere 3 zijn dat een USB en een audiostekker. De derde  zegt mij niets. Ik heb op de USB een stick aangesloten met audiobestanden. De AUX gekozen op de radio, maar geen geluid. De stekker in een MP3 speler, maar ook niets. Wie weet hoe ik dit aan de gang zou moeten krijgen? Of kent deze accessoire en helpt me verder?

20160608_172643.jpg

20160608_172710.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Misschien ligt er een dension in oid,maak de boel eens open en kijk hoe en wat er aangesloten is.

wbt de navi,Idrive is nooit in e85 ingebouwd door bmw dus dat kan niet kloppen.

als je de vin decoder hebt gebruikt kun je precies zien welke opties erin zitten .

S=dat er niet meer te zien is in je scherm geeft alleen maar aan dat er verder niets ingebouwd is,je kunt idd ook tv,telefoon oid zien staan maar alleen als dat ingebouwd is.

Link naar reactie
  • Administrator

De Aux zit om te beginnen in de schuine riggel onder je airco knoppen. Daarin zit een afdekplaatje, waarin als het goed is ook een aux aansluiting zit aan de rechterkant. Dat is een reguliere externe aux, daar is dit allemaal niet op aangesloten.

 

Dit soort aftermarketspul (zoals Dension, Gromm, etc.) is normaal gekopppeld aan de pinnen van de CD wisselaar, die er bij jou niet in zit, dus dat is makkelijk. Wat gebeurt er als je doet wat je volgens de handleiding moet doen om bij de CD wisselaar uit te komen?

 

Verder zoals Sander zegt; zoek het apparaat zelf. Wellicht zie je dat al zitten als je dat afdekplaatje met aux aansluiting eruit wipt, als je je dashboardkastje eruit klikt of als je je pookomlijsting er uit wipt. Als je weet wie de fabrikant is kun je ook op zoek gaan naar de gebruiksaanwijzing... 

Link naar reactie

Met dank voor jullie input.

Maar hebben jullie een idee of dit systeem nog uit te breiden is. Zo niet dan rijd ik wel even langs de dealer om dat te vragen. Die zullen dit toch moeten weten.

 

Inderdaad zit in het afdekplaatje onder de knoppen een AUX ingang.

GSM (en ook een MP3-speler) aangesloten via audio-kabel en dat werkt. Ingangsniveau AUX op stand +5 gezet (hoger gaat niet). Maar dan moet ik het volume van de radio nog heel hoog zetten. Dus brult een inkomend telefoongesprek en/of verkeersinformatie mij bijna de auto uit.. Is dit aan te passen?

 

Klep van het dashboardkastje even losgemaakt en zie dan eigenlijk pas, dat de 4 draden door de bovenkant daarvan zijn opgevoerd. Om dat verder te volgen dien ik dus de 6(?) schroeven te verwijderen en de rest van het kastje los te maken. Maar dan moet de klep eraf. Heb daarom redelijk hard aan de losgemaakte klep getrokken om dit uit de "scharnieren" te trekken. Maar geen beweging in te krijgen. Nog harder trekken of moet er nog iets los? Wat zie ik over het hoofd? Ben bang de scharnieren kapot te trekken.

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Ja en nee, de dealer weet dit niet ten aanzien van de aansluitingen die je nu al hebt, want die heeft ze niet geleverd. Dit is geen BMW spul en daarom doen ze er waarschijnlijk ook niks mee. Die weet wel of je je originele systeem verder kunt uitbreiden. Dat kan wel, maar dan moet je het bijvoorbeeld zoeken in een CD-wisselaar of in een TV module. Veel meer was er destijds niet.

 

Ik zou het dashboardkastje voorlopig even laten zitten en eerst eens kijken achter het afdekplaatje met de AUX, onder de pookomlijsting (als je daar het apparaat al niet vindt, lopen daar dan wel draden verder naar achter?). Dat zijn toch de meest bekende plekken om iets achter te laten. 

 

 

Link naar reactie

Met dank voor al je meedenken!!!!

Was er al bang voor. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een BT module. Maar dan een retrokit.. Daarvoor wordt € 500 - €600 gevraagd.

Gaat 'm dus niet worden. De vorige eigenaar heeft er een Parrot MKi9200 ingezet en die werkt prima. Ik houd het er maar bij.  TV-kijken onder het rijden lijkt me bepaald geen nuttige optie, dus die vervalt sowieso. De Parrot heeft blijkbaar de optie om er een SD-kaartje in te zetten, waardoor je muziek van het kaartje via de radio kan afspelen. Ga die optie maar eens nader uitzoeken.

 

Het afdekplaatje onder de knoppen nog maar eens losgehaald. Zit alleen de aansluiting van de AUX in met twee draadjes. Verder niets. Kijk ik in dit gat dan zie ik alleen maar een heel boel draden en een wit stekkerblok. Zal het ventilatierooster en dan de radio er eens uithalen. Mogelijk zijn de beruchte 4 draden rechtstreeks op de cd-wisselaar aansluiting aan gesloten, zoals gesuggereerd. Maar in de cd of cd-wisselaar mode werkt een USB-stick en ook een aangesloten MP3 speler niet. Eigenlijk wil ik nu alleen nog maar die dradenbundel in mijn dashboardkastje kwijt. En eenvoudig afknippen zou wel eens tot problemen kunnen leiden. Nog maar even knutselen.

Mocht je nog suggestie hebben dan graag, anders kan er een slotje op dit topic.

Link naar reactie

beetje apart allemaal. zou idd niet zomaar gaan knippen in je kabelboom, een beejte goede kit/inbouwer zorgt dat alles weer helemaal terug kan zoals het hoort. bij de Dension is dat iig geen probleem.

Link naar reactie
  • Administrator

Ze kunnen ook niet rechtstreeks op de CD- wisselaar zijn aangesloten zonder iets van een module ertussen. Je hebt immers vier aansluitmogelijkheden; er moet alleen al iets geregeld zijn om te bepalen welke van de maximaal vier aangesloten apparaten wordt gebruikt. Bovendien moet er iets gebeuren om de signalen van die apparaten om te zetten naar signalen die de hoofdunit (de "radio") kan herkennen als afkomstig van de CD-wisselaar. Er moet dus ergens een module zoals een Dension (voorheen Icelink) / GROMM / etc. rondzwerven. Ofwel; als je het echt wilt weten moet je of de draden van uit het dashboardkastje naar binnen proberen te volgen, of je moet ze van de achterkant van de radio naar binnen volgen. Ergens moet je dus iets tegenkomen. Kan niet anders.

Link naar reactie

Bij toeval ben ik er uit. Deze kabels komen van de Parrot MKi9200.. Even uitgeprobeerd met de handleiding in de hand en het werkt.

Stom dat ik die link niet eerder heb gelegd.

Ik laat de kabels maar zitten. Wie weet komen deze opties nog wel eens van pas.

Probleem opgelost.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.