Ga naar inhoud

Alarm gaat regelmatig spontaan af.


kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Bij mijn Z3 gaat het alarm regelmatig spontaan af.

 

Als ik bijvoorbeeld een stukje gereden heb (half uurtje bijvoorbeeld) en ik parkeer de auto, dan gebeurt het best regelmatig dat het alarm na een minuut of 5-10 automatisch afgaat.

 

Wat me hierbij opgevallen is, is dat het vooral gebeurt nadat ik een langere afstand heb gereden.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld (gezien het lekkere weer hier vandaag) een uurtje met de kap open gereden :cool:.

Nadat ik hem geparkeerd had ging het alarm na een minuut of 10 af.

Vervolgens heb ik hem weer van het alarm afgehaald en er vervolgens weer opgezet, en na een seconde of 10 ging hij wederom af.

Toen een minuut gewacht, weer op het alarm gezet, en vervolgens gewacht totdat hij weer zou afgaan.

Nu duurde het een stuk langer. 

Ongeveer 2 uur later ging hij weer plotseling af en hierna nog een aantal keer (nu lijkt hij wel stil te zijn :sleep:).

 

Echter, normaal gesproken lijkt het probleem weg te gaan als de auto ongeveer een half uurtje stilgestaan heeft (vandaag was dus een uitzondering).

 

Het is best lastig als het alarm onregelmatig uit zichzelf afgaat.

Zeker aangezien ik momenteel met mijn afstudeerstage op de derde etage zit en de afstand tot mijn auto een meter of 200 is.

Ik zet hem daarom de laatste tijd maar gewoon via het sleutelgat in de deur op slot zodat het alarm uit blijft.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee wat ervoor zou kunnen zorgen dat het alarm zo vaak uit zichzelf af gaat?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Onder de motorkap zit o.a. een sensor van het alarm (drukknop). Hiervan kun je de stekker loshalen en afwachten of het probleem uitblijft.

 

Mocht het niets uithalen zou het een van de deurvangers kunnen zijn, maar slijtage daarvan merk je ook doordat tijdens het rijden de binnenverlichting spontaan aan gaat.

 

Mocht dit nog niets helpen, zit er ook nog een sensor achter de radio en in de kofferbak.

Link naar reactie

^ Bedankt voor de info!

Ik ga z.s.m. eens kijken naar de sensor onder de motorkap.

 

Kun je wat meer vertellen over de sensor achter de radio?

Ik heb namelijk wel een maand of 2 terug de radio vervangen met een JVC (zat voorheen een vdo-dayton in).

Ook heb ik op de draden van de radio (die schakelen met het contact) een 12V -> 5V buck converter aangesloten om mijn dashcam te voeden.

Misschien dat dit hier effect op heeft?

Link naar reactie
14 uren geleden, kolsthoorn zei:

Kun je wat meer vertellen over de sensor achter de radio?

Dat is een gammele kloteschakelaar die parallel geschakeld is aan de motorkapschakelaar (het alarm ziet dus het verschil niet tussen die twee schakelaars). De schakelaar wordt bediend met behulp van een rubberen staafje (de zogenaamde "kabouterdildo" - ik heb het niet verzonnen) dat achterop de radio geschroefd dient te worden.

 

Even zoeken op het forum verteld je hier nog meer over.

 

Quote

Ook heb ik op de draden van de radio (die schakelen met het contact) een 12V -> 5V buck converter aangesloten om mijn dashcam te voeden.

Misschien dat dit hier effect op heeft?

Erg onwaarschijnlijk, maar hé, we sluiten voor de zekerheid niets uit.

Link naar reactie

@Tja Interessant verhaal, dat zou het zomaar eens kunnen zijn.

Ik kan me herinneren dat ik achterin de ruimte achter de radio een grijze staaf met een rubber dopje gezien heb maar heb hier verder niet meer naar gekeken.

 

Heb je toevallig een plaatje hiervan?
Als ik namelijk de andere topics op dit forum hierover lees, dan zie ik dat alle foto links inmiddels dood zijn (het grote nadeel van extern-gehoste afbeeldingen).

Link naar reactie

Ook interessant om te horen.

 

Net even achter mijn radio gekeken en ik zie dat het rubbere buisje hier niet aan vast zit (deze zit nog wel achterop mijn oude radio geschroefd).

Is het inderdaad per se nodig om dit rubbere ding achterop de nieuwe radio te maken?

Er zit namelijk geen schroefdraad op de nieuwe radio waar ik het rubbere ding op kan schroeven (wat dus bij de oude aftermarket radio wel zo was).

Link naar reactie

Ik heb zo het vermoeden dat de vorige eigenaar heeft besloten de radioschakelaar te (laten) verwijderen.

Als ik namelijk achter mijn radio kijk dan zie ik het volgende:

LsR1rN17RHcLKxlaibS2FHp3ueZ38SMd4A8xMILa

 

Als ik dan vervolgens naar een afbeelding op internet kijk dan zie ik het volgende:

IMG_0832.jpg

 

Hierin is overduidelijk te zien dat er onder de schakelaar nog een stekker zit die aangesloten zit (met daaraan de schakelaar zelf).

 

Het lijkt er dus op alsof deze gehele schakelaar bij mij mist.

Iemand raadde namelijk aan om simpelweg die schakelaar los te halen, maar deze lijkt er bij mij dus niet te zitten.

 

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik ben deze schakelaar ook wel eens "kwijt" geweest. Deze schakelaar klikt redelijk makkelijk los van het plastic deel. Bij mij gebeurde dat bij het inschuiven van de radio. Bij mij was de schakelaar naar beneden gevallen en moeilijk te vinden tussen de rest van de bedrading. 

Misschien dat dit ook bij jou het geval is. Dus dat de schakelaar er wel is, maar los ergens onderin ligt. 

 

Succes iig. 

Link naar reactie

^ Bedankt voor de tip.

 

Ik heb momenteel de schakelaar onder de motorkap losgemaakt om te kijken of het probleem daar zou kunnen zitten.

Nu een aantal dagen later en het alarm is nog niet afgegaan!

Het lijkt er dus op dat de motorkap schakelaar het probleem geweest zou kunnen zijn.

 

Ik houd het nog een paar dagen in de gaten en daarna maar eens kijken of ik zo'n sensor kan bestellen voor een leuk prijsje.

Link naar reactie
Op 13-4-2016 om 11:24 PM, Put zei:

Ik ben deze schakelaar ook wel eens "kwijt" geweest. Deze schakelaar klikt redelijk makkelijk los van het plastic deel. Bij mij gebeurde dat bij het inschuiven van de radio. Bij mij was de schakelaar naar beneden gevallen en moeilijk te vinden tussen de rest van de bedrading. 

x2. Het is een absurde prutsconstructie voor in zo'n auto.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 14-4-2016 om 00:04, kolsthoorn zei:

^ Bedankt voor de tip.

 

Ik heb momenteel de schakelaar onder de motorkap losgemaakt om te kijken of het probleem daar zou kunnen zitten.

Nu een aantal dagen later en het alarm is nog niet afgegaan!

Het lijkt er dus op dat de motorkap schakelaar het probleem geweest zou kunnen zijn.

 

Ik houd het nog een paar dagen in de gaten en daarna maar eens kijken of ik zo'n sensor kan bestellen voor een leuk prijsje.

Ik neem aan dat je dan de 2 draden hebt doorverbonden anders heb je een open circuit en zal juist het alarm worden geactiveerd?

Link naar reactie

bij mij is de alarmunit verwijderd en lag los in de kofferbak toen ik 'm kocht. Blijkbaar ook bij mijn Z bij vorige eigenaar steeds loos alarm. 

 

Wellicht kun je ook de zekering eruit halen van het alarm. Ik weet alleen niet of dit alleen het alarm onklaar maakt of ook andere onderdelen (startblokkering oid). 

 

Met mijn daily e46 heb ik het zelfde gezeik. Ook maar eens kijken of het alarm afgekoppeld kan worden dmv zekering verwijderen.

 

Link naar reactie
Op 2-9-2017 om 21:08, pampus zei:

Ik denk niet dat de topic starter hier nog op reageert na 16 maanden 🤓

 

Jammer dat een ts ook niet deelt of het opgelost is of niet.

Want daar kan aan ander altijd iets aan hebben.

 

Bij mijn alarm maakt de motorkap beveiliging contact met de massa waardoor het alarm af gaat.

 

Link naar reactie

Ja ben ik met je eens. Oplossingen zijn super bruikbaar, al is elke Z3 net weer even anders natuurlijk.

 

Bij mijn Z3 is de alarmmodule ook losgekoppeld ivm loosalarm meldingen. Het alarm is stuk word er dan gezegd, terwijl het waarschijnlijk een sensor of iets dergelijks is. Ik wil graag een werkend alarm.  Heeft er iemand een bedradingsschema?

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...

Al iemand gedacht aan de interne batterij van het alarm? Die raken ook op en geven dan de genoemde problemen. Op het SAAB forum zijn er mensen die die dingen openmaken en weer sluiten na het wisselen van de batterij.. Dus eregs moet het mogelijk zijn.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Mijn excuus voor het niet meer reageren. Ik dacht dat ik in mijn laatste post duidelijk aangegeven had dat het opgelost was, maar nu ik dit teruglees was dit misschien niet helemaal duidelijk.

Echter kan ik bevestigen dat het probleem met het loshalen van de schakelaar onder de motorkap volledig opgelost is. Heb er tot op de dag van vandaag geen problemen meer mee gehad!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.