Ga naar inhoud

Formule 1 seizoen 2016


Aanbevolen berichten

williams heeft altijd goede sponsors gehad. maar hoeveel kleinere teams komen er niet in de problemen ? die lijst is heeeeel lang. natuurlijk zullen ze wel iets moeten verdienen, maar alles komt uit sponsor gelden of uit nevenactiviteiten of uit paydrivers en voor een gedeelte zal men ook tv geld krijgen. maar in de formule 1 stappen als team is een dure aangelegenheid en de kans dat een kleiner team kopje ondergaat is groot,

 

immers als je niet de middelen van een fabrikant of het geld van een Redbull hebt moet je hopen dat je een beetje goede sponsoren kunt vinden en dat je wat wk punten kunt scoren zodat je in de ranking voor tv gelden nog wat verdient. qua verdeling van dat geld gaat het om de stand in het constructeurskampioenschap en dat wordt natuurlijk gedomineerd door teams met veel geld en een daarmee een goede auto. daarom verdwijnen er om de zoveel tijd teams uit de F1 gewoon omdat ze de ontwikkelingen niet kunnen bijhouden qua financien.

 

Link naar reactie
32 minuten geleden, lightning87 zei:

..................... of het geld van een Redbull hebt 

 

Veel sponsors (zijn mensen eigenaars/directies/ hoofd sales etc. van Multinationals die de beslissingen nemen!) weten ze verlies lijden op hun uitgaven, maar doen het uit/als een hobby, hun eego te strelen, of clubliefde (bij voetbalclubs) etc.

Mijn stellingkje was dat Rebull niet alleen voldoende geld heeft, maar dat het ook hun omzet waarschijnlijk winstgevend verhoogt.

Link naar reactie

^klopt het is een geweldig marketingtool, maar daar betaal je wel goud geld voor, zodra matteschitz ( of hoe je z'n achternaam ook schrijft) het beuh is als hobby/ zijn marketing tool te duur vind worden stoot hij het gewoon weer af heeft hij in het verleden ook al mee gedreigd bijv, begin van het seizoen nog ivm de motoren. die motoren heeft hij nodig om vooraan te rijden en zo dus maximum exposure te krijgen met zijn team(s) en daarmee met zijn merk. daarmee gezegd, de teams die achteraan rijden krijgen nooit zoveel aandacht en hun marketing waarde is dus ook heel laag gevolg is geen goede sponsors/veel betalende sponsors en daardoor gaan ze ook vaak falliet etc :)

 

ik ben het dus met je stelling wel eens. alleen buiten dat vermoed ik dat er met zo'n team geen winst gemaakt wordt.

Link naar reactie
6 uren geleden, mohikaan zei:

Veel sponsors (zijn mensen eigenaars/directies/ hoofd sales etc. van Multinationals die de beslissingen nemen!) weten ze verlies lijden op hun uitgaven, maar doen het uit/als een hobby, hun eego te strelen, of clubliefde (bij voetbalclubs) etc.

Mijn stellingkje was dat Rebull niet alleen voldoende geld heeft, maar dat het ook hun omzet waarschijnlijk winstgevend verhoogt.

 

Ik heb een paar jaar het hele F1 circus van dichtbij mee mogen maken. Als sponsorship manager. Geloof mij, in de F1 komt bovenstaande (bijna) niet meer voor. Misschien bij hele kleine insignificante sponsorbedragen maar de grote corporate organisaties kijken wel degelijk naar Return on Investment en Merkwaarden. Wat betreft het eerste, er wordt heel rationeel bekeken wat een sponsorship ten opzichte van andere advertentiekanalen aan meerwaarde oplevert. Wat betreft het tweede, merkwaarden, er moet een relevante fit zijn met het merk. Voor Red Bull is dat evident: Red Bull geeft je vleugels.

 

De meeste teams maken inderdaad geen winst. Dat is ook niet het doel. Het doel is racen. Voorafgaand aan het seizoen wordt het budget vastgesteld op basis van de TV en sponsorinkomsten. Hoe meer inkomsten, hoe hoger het budget om te racen. En geloof me, alles gaat op. Voor winst wordt niets gereserveerd.

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

^ Mijn indruk is dat het nogal verschilt van team tot team. Mensen als Ron Dennis en Frank Williams hoeven niet bepaald op een houtje te bijten. 

 

Aan de andere kant is er de wel bekend uitdrukking over hoe je het in de F1 tot miljonair kunt schoppen: beginnen als miljardair en dan een F1-team overnemen. 

Link naar reactie

Jaarbudget van Redbull (exclusief Torro Rosso) schijnt op 450 mio per jaar te liggen. Daar moet je heel veel van die blikjes suikerwater voor verkopen, marges op die onsmakelijke zooi zijn dan ook torenhoog.

De (mede) eigenaar Mateschmitz laat zich nooit zien, houdt niet van publiciteit, dus duidelijk geen liefhebberij maar pure, uitgekiende marketing.

aangepast door Frenkie
Link naar reactie
10 uren geleden, Individual zei:

^ Mijn indruk is dat het nogal verschilt van team tot team. Mensen als Ron Dennis en Frank Williams hoeven niet bepaald op een houtje te bijten.

 

gok erop dat hun salaris bij de kosten inbegrepen is. daarnaast ze zullen dmv klussen voor autofabrikanten etc ook wel het e.e.a. bijverdienen. zo doet Mclaren natuurlijk zelf in auto's en Williams deed/doet ook wel eens wat ( bijv. vroeger had je de renault clio williams )

Link naar reactie
  • 6 maanden later...
  • Administrator

Nico stopt! Die had niemand volgens niemand aan zien komen...

 

Nou, tijd voor speculaas: wie zit er volgend jaar in de MB AMG F1? :lol:

Link naar reactie

Dat denk ik ook. Vettel past namelijk helemaal niet in de Ferrari clan. Engineers en monteurs schijnen een lastige relatie met hem te hebben. Oftewel het botert niet. En dan Alonso weer terug naar Ferrari.

 

O ja...en Hulkenberg zal zich nu wel een paar keer achter de oren krabben nu hij net een deal met Renault heeft gesloten.

aangepast door ZZZ-Woudsend
Link naar reactie

Volgens Ecclestone is Max de meest logische keuze van Mercedes, Max laat er ook op social media geen gras over groeien dat ,ie wel intresse heeft in het stoeltje van Rosberg, ik zou het heel jammer vinden en je zult net zien dat Red bull volgend seizoen de betere auto heeft.

Vettel wil niet naast Hammie zitten, ik hoop dat het Alonso mag worden

Link naar reactie
  • Administrator

Max zat op Twitter te ouwehoeren met Toto Wolff. Wel een meesterlijke tweet moet ik zeggen :thumbup:.

 

Bernie heeft ook gezegd dat het geen reële optie is. Max blijft gewoon zitten waar hij zit...

 

Ik zou mijn geld op Vettel of Wehrlein zetten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.