Ga naar inhoud

Centrale deurvergrendeling met afst bediening bij 1 deur defect


Put

Aanbevolen berichten

Direct nadat ik me voorgesteld heb op:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/15773-even-voorstellen-z3-m-roadster/

heb ik al een vraag over een probleem wat vandaag ontstaan is bij de centrale deurvergrendeling van mijn Z3M:

Mijn centrale deurvergrendeling werkt niet meer aan bestuurders zijde bij gebruik van de afstandsbediening (op de BMW sleutel). De rechterdeur en kofferbak sluiten wel (en ontgrendelen ook) met de afstandsbediening. Met de fysieke sleutel kan ik de bestuurderszijde ontgrendelen en sluiten, daarbij gaan de rechterdeur en kofferbak WEL mee.

Als ik in de auto plaats neem, kan ik door het knopje van de bestuurdersdeur te drukken alles vergrendelen (dus ook rechterdeur en kofferbak) en door de hendel te gebruiken alles ontgrendelen.

Bij het indrukken van het knopje van de rechterdeur en het bedienen van de hendel van deze deur, reageert de bestuurdersdeur ook niet, de kofferbak wel.

Ook hoor ik een doffe tik in de middenconsole (misschien wel boven het handschoenkastje, aangezien daar de module zit, naar ik begrijp) na open of na sluiten van de Z3M. Deze tik herhaalt zich lange tijd om de ongeveer 3 seconden.

Het lijkt erop dat de centrale deur vergrendeling wel detecteert dat het fysiek geactueerd wordt, maar niet meer zelf in staat is om de deur te vergrendelen.

Het is mij onduidelijk of er “aparte” microswitches in de deur zitten om de “sluit” positie en “ontgrendel” positie te detecteren of dat het “lock” motortje dit zelf detecteert.

- In het ene geval denk ik aan een kabelbreuk naar dit motortje

- En in het andere geval lijkt het erop dat dit motortje in mijn deur aan de bestuurderszijde kapot is.

Graag jullie advies!

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo Pimgmx,

Dank voor je snelle antwoord!

Wat extra info: de doffe tik elke 3 seconden, die ik beschrijf, houdt heel lang aan: langer dan een half uur zeker.

Als ik de auto fysiek met de sleutel afsluit, lijkt het erop dat de doffe tik niet optreedt.

Is daar een verklaring voor?

p.s. ik zal de servomotor check doen.

Link naar reactie

De beschrijving van jouw probleem herken ik bijna volledig. De tik in het middenconsole echter niet, maar ik heb geen M. Mogelijk heb ik daarop niet gelet.

Roodkapje heeft het slotmodule in de deur (bestuurderszijde) vervangen en probleem is volledig opgelost.

Ik heb het daarvoor ook met smeren geprobeerd, maar dat heeft maar tijdelijk geholpen. Het probleem kwam daarna al snel weer terug. Dus door Ruud laten verhelpen en zelf ondertussen koffie gedronken :) Zelf dit uitvoeren was mij te moeilijk, want het is een hele klus.

Succes.

aangepast door Zetter
Link naar reactie

Geen dank. Als je het zelf zou willen doen dan zou je hier eens moeten kijken:

Ik ben niet erg handig en durfde daar echt niet zelf aan te beginnen. Naar mijn mening doet Ruud dit slimmer en sneller dan op deze video.

Als ik me nog goed herinner kost de module iets van € 85,00. Wat de montagekosten zijn weet ik niet, want ik heb toen nog wat andere probleempjes laten verhelpen.

In ieder geval werkt het openen en sluiten van de auto weer helemaal zoals het hoort.

Link naar reactie

Vrijwel alles is al gezegd hierboven, echter wat betreft die tik niet.

Enige tijd geleden had ik ( en heb waarschijnlijk nog) dit open en sluiten manco met de rechterdeur.

Wat mij opviel is dat nadat ik de deuren met de afstandbediening had geopend de rechter deur niet mee van het slot ging en ik die tik ook hoorde die in mijn idee rechts achter de rechter stoel vandaan kwam.

De deur zat dan nog steeds op slot. Omdat ik niet wist of er nadelige gevolgen zouden zijn heb ik de deur steeds met de sleutel geopend.

Mijn idee is dat de tik wordt veroorzaakt door de openingsmodule die registreert dat de deur niet geopend is doordat een kontakt (pin omhoog) niet gemaakt is, en dus probeert door het versturen van een stroompje naar de defecte deuropener om alsnog de deur te ontgrendelen, echter deze reageert wel maar kan toch de pin niet omhoog zetten vanwege defect.

Remedie is dus nieuw slotmodule monteren, of ermee leren leven.

Hoewel ik er om welke reden dan ook alweer een paar maanden, na de deuren via de achterbak met de sleutel diverse malen te hebben gesloten, geen last meer van het fenomeen heb, wacht met deze vervanging tot het echt niet goed meer gaat.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Ook heb ik hier ergens gelezen dat Ruud een betrekkelijk snelke speciale manier heeft omde module te vervangen zonder de hele binnendeur te hoeven slopen, dat scheelt natuurlijk inde kosten en je krijgt vakwerk en garantie voor je euro's. Succes.

Link naar reactie

Goed te weten, dat dit fenomeen zich ook op andere manieren uit. Nog even wat opmerkingen.

Mijn z3 heeft geen sleutelgat in de deur aan de passagierskant. Dus dan wordt het lastig dit portier met de fysieke sleutel te openen.

Jouw actie de zaak dan maar via het slot van de achterbak weer aan de gang te brengen, heb ik destijds ook al eens geprobeerd, maar werkte bij mij helaas niet. Logisch want de module was echt stuk en dan helpt allleen vervanging.

Wat Ruud betreft moet ik wel even wat corrigeren. Ook bij hem moet de binnenbekleding er af en het nodige worden verwijderd, Maar hij doet het mijnsinziens veel sneller en handiger.

Link naar reactie

Een tijdje geleden ook eentje vervangen. Ruiten heb ik niet hoeven te verwijderen.

Destijds op de sloop 3 van die modules gehaald voor een paar euro (in de hoop dat er eentje werkt), uit een 3-serie gesloopt.

Het enige lastige is eigenlijk het terugplaatsen van het deurpaneel, maar met wat afwasmiddel is het zo gepiept (kwam ik de eerste keer terugplaatsen net te laat achter).

Link naar reactie

@ Zetter: dit soort klusjes doe ik graag zelf, ik zie dat als een deel van de hobby, naast (tussen de regenbuien door nu) met de kap open een stukje gas geven ;-)

@ .cornelis. : jouw verhaal over de "tik", vind ik uitermate aannemelijk. Ik zal na het vervangen van de module berichten of de "tik" ook verdwenen is.

@ Evan_S: dank voor je wasmiddel tip.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Update: ik heb de servomotor vervangen en alles werkt weer naar behoren. Ook de tik zoals hierboven beschreven is verdwenen.

Het vervangen van de servomotor is zeker mogelijk zonder de ruiten te verwijderen. Je moet daarbij wel de achterste raam geleider (die bij het slot) verwijderen. Terug plaatsen is een vervelend klusje, maar als je beide raamrubbers (aan de binnenzijde en aan de buitenzijde van de ruit) weghaalt en goed kijkt hoe deze geleider gemonteerd is (voor dat je hem verwijderd), is terugplaatsen makkelijker.

Ik heb foto's gemaakt en een beschrijving van internet gebruikt voor deze klus. Ik plaats deze binnenkort in dit topic. Ik hoop dat dat anderen met hetzelfde probleem kan helpen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.